beantwoord

Zyxel P281HNU-F1 levert trage WIFI snelheid/802.11n werkt niet ?

• 28 april 2013
  • 25 reacties
  • 16031 keer bekeken

Badge
Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier, met een kersverse Telfort internet abbo. Heb daarvoor  Zyxel P281HNU-F1  gekregen (firmware V3.11(TUE.5)-2_20130307).
Op zich draait alles tot nu toe naar tevredenheid, echter ik worstel nog met 1 probleem: de snelheid van de WIFI.

Ik wist al dat de Zyxel qua signaalsterkte geen technisch wonder is, maar wat verder opvalt is de lage snelheid. Ook al staat hij ingesteld op b/g/n en heb ik louter n apparatuur; de snelheid blijft steken bij rond 50-60 mb/s, terwijl mijn vorige modem, een Linksys WAG320n, opgehangen op dezelfde plek moeiteloos 150 mb/s kon leveren (het max wat de ontvangers aankunnen).

De snelheid gaat zelfs niet omhoog wanneer er een afstand van een meter is.
Het lijkt haast of de 802.11n modus domweg niet (goed) functioneert op de Zyxel... Waar kan dit mee te maken hebben?

Gecheckt: De juiste instellingen op de Zyxel, een goed kanaal ver weg van de buren, geen 802.11b/g apparaten in het netwerk.....

Vr gr Joop
icon

Beste antwoord door Joop S 4 mei 2013, 12:50

UPDATE:

Na wat spelen met de kanaalkeuze (bij wijze van proef ingesteld op 9) blijkt dat de Zyxel na verloop van afgelopen nacht  uit zichzelf op dual channel te zijn overgeschakeld (kanaal 5 en 9 volgens inSSIDer), waardoor er nu een snelheid is van een keurige 120 Mbit/s 🙂.....

Kijken hoelang die het volhoudt!
Bekijk reactie

25 reacties

Reputatie 8
Badge +10
De snelheid van 50/60 Mbps meet je tijdens het transporteren van bestanden binnen het lokale netwerk..?

P.S. de Zyxel heeft een maximum wifi rate van 300 Mbps, dus is theoretisch zelfs 2 x zo snel als de Linksys WAG320n.
Maar door de beperkingen van de hardware in PC's, laptops en andere devices zal je deze snelheden in de praktijk niet halen.
Badge
De snelheid van 50/60 Mbps meet je tijdens het transporteren van bestanden binnen het lokale netwerk..?

P.S. de Zyxel heeft een maximum wifi rate van 300 Mbps, dus is theoretisch zelfs 2 x zo snel als de Linksys WAG320n.
Maar door de beperkingen van de hardware in PC's, laptops en andere devices zal je deze snelheden in de praktijk niet halen.

Hi Enterprise,

Mijn laptop (XP met sitecom 11n 150mb/sec wifi adapter) 3 meter vanaf de Zyxel geeft constant een snelheid van tegen de 50 mb/sec aan, voorheen met de Linksys 120-150 mb/sec)

Ik heb eens gezocht op het forum, en kwam dit topic tegen

https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/wifi-probleem-op-802-11-b-g-n-fout-op-802-11-b-g-gaat-goed-24925/

Heb even gecheckt en mijn beveiliging is ingesteld op WPA2-PSK met AES encryptie. Idem de adapter van de laptop. 11n zou dus moeten werken.....

Of zou de sitecom wifi adapter problemen met de 300 mb/s van Zyxel hebben, i.t.t. de 150 mb/sec van de Linksys?????
Reputatie 8
Badge +10
Het topic waarnaar je verwijst behandelt een heel ander probleem dan wat jij nu probeert uit te vinden.

De snelheden waarover we het nu hebben zijn theoretische snelheden waartoe de hardware in de ZyXEL en de Linksys in staat zouden zijn.
Deze snelheden worden in de praktijk bij lange na niet gehaald, ook niet binnen het lokale netwerk (dus direct van PC naar PC) en al helemaal niet met een internetverbinding, en al hélemaal niet via wifi.
De snelste verbinding die Telfort levert is 50 Mbps (Megabits per seconde) dus een theoretische snelheid van 300 Mbps doet helemaal niet ter zake.

Met andere woorden: als jij (als voorbeeld) een internetabonnement hebt met een maximum downloadsnelheid van 30 Mbps (30 Megabits per seconde) zal je nooit boven deze snelheid uitkomen, ongeacht wat de Linksysy en de ZyXEL als maximum (hardwarematige) wifi snelheid aangeven.
Badge
Zoals ik al schreef gaat het me niet over de internetverbinding/-snelheid. Die is bijna zo goed als dat die zou moeten zijn. Het gaat mij puur om het feit dat de Zyxel - die theoretisch een 300 mb/s wifi in de 11n zou moeten leveren- ondanks de juiste en optimale instellingen niet verder komt dan een slordige 50 mb/sec (een 11g verbinding???), terwijl de eerdere Linksys -150 mb/s in 11n- het klaarspeelde om een tussen de 120 en 150 mb verbinding op te zetten in dezelfde setting en afstand .
De bestandsoverdrachtsneleid (ong.  binnen het draadloze netwerk is met de Zyxel dan ook een stuk lager.....  De reikwijdte van de Zyxel is overigens vergelijkbaar met die van de Linksys.
Reputatie 8
Badge +10
Staat in de ZyXEL modem de instelling van wifi wel op 'n' of de mix van 'b/g/n'..?
Als deze op 'g' staat kom je inderdaad niet hoger uit dan 54 Mbps...
Badge
Staat in gesteld als b/g/n (jammer genoeg eigenlijk kan je op de Zyxel geen 11n selecteren...) Zie voor overige instellingen mijn eerdere post.

Ik heb overigens eventjes inSSIDer gedraaid, en wat mij opvalt is dat mijn AP wordt weergegeven met beveiliging WPA2 Enterprise in plaats van Personal, terwijl toch echt WPA2-PSK met AES is geselecteerd. Geen foutje van inSSIDer, omdat andere zichtbare AP's wel allemaal (toevallig) als WPA2 Personal worden weergegeven....

Even de WPA-PSK geprobeerd (met TKIP encryptie), toen ging de snelheid naar de (volle) 54 Mb/s die bij 11g hoort. En dat klopt, 11n kan niet overweg met WPA-psk met TKIP, ook al staat ie op b/g/n

Ik krijg toch echt een beetje het gevoel dat er softwarematig in de firmware van de Zyxel iets niet helemaal klopt op het gebied van wifi........

Ik had overigens zonet eventjes een snelheid van 72 Mb/sec..... Met volle signaalsterkte. Maar aldus nog lang niet de pak m beet de 100-150 Mb/s die ik met de Linksys gewend was...... En die ik een beetje mis.........
Reputatie 8
Badge +10

Ik krijg toch echt een beetje het gevoel dat er softwarematig in de firmware van de Zyxel iets niet helemaal klopt op het gebied van wifi........

Aan de software en de wifi configuratie- en prestaties van de P-2812 mankeert niks anders hadden we stelselmatig dezelfde vragen gekregen die jij nu stelt.

Maar aldus nog lang niet de pak m beet de 100-150 Mb/s die ik met de Linksys gewend was...... En die ik een beetje mis.........

Wat doe je dan met je PC dat je deze snelheden mist..?
De ZyXEL zegt met wifi 300 Mbps te kunnen halen maar ik heb het nog nooit zien gebeuren.
Badge
Ik heb in mijn netwerk geregeld grote bestanden te versturen, en dan is snelheid wel belangrijk. Daarnaast valt de huidige snelheid bij wat meer afstand van de router al gauw terug tot rond de 20-30 mb/s. Ik hoef niet het onderste uit de kan, maar dit is echt te schraal....
overigens zijn er best veel klachten over de wi-fi van deze Zyxel......
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb in mijn netwerk geregeld grote bestanden te versturen, en dan is snelheid wel belangrijk.

Daarom heb ik hier in principe alles bekabeld. Ik heb draadloos nooit meer gehaald dan 2 à 3MBps... snel genoeg om te internetten (internetverbinding is 15Mbps) maar erg traag voor je thuisnetwerk als je in principe Gigabit LAN hebt.

Overigens zal het er ook mee te maken hebben dat ik zojuist 26 draadloze netwerken telde (waarvan er twee hier in huis).
Badge
Daarom heb ik hier in principe alles bekabeld. Ik heb draadloos nooit meer gehaald dan 2 à 3MBps...

-Ah, jij hebt ook de Zyxel P281HNU ? ;-)

Overigens heb ik juist geen last van veel andere draadloze netwerken, en zit ik behoorlijk ver van de buren af.
Badge
Ik ben niet de enige.....
https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/traag-wifi-zyxel-2812-65-i-p-v-300-mb-s-31844/
Reputatie 1
Badge +1
Met Zyxel 2812 65 M/b per seconde. Met Fritz!box 7270 150 M/b per seconde. Beide kanaal 6. Beide geheel vrij van interferentie van andere signalen. HD TV signaal streamen vanaf m'n dreambox naar de laptop gaat niet met het Zyxel modem/router (haperend beeld). Met de Fritz!box 7270 gaat dit prima!
Badge
Met Zyxel 2812 65 M/b per seconde. Met Fritz!box 7270 150 M/b per seconde. Beide kanaal 6. Beide geheel vrij van interferentie van andere signalen. HD TV signaal streamen vanaf m'n dreambox naar de laptop gaat niet met het Zyxel modem/router (haperend beeld). Met de Fritz!box 7270 gaat dit prima!

Zoals ik op de andere draad al schreef haalde ik die snelheid zonder problemen ook met de Linksys WAG320N.
Het lijkt er toch echt op dat softwarematig (door de Telfort firmware?) de snelheid op 11n op de Zyxel 2812 is beperkt tot hooguit 72 mb/sec, dat o.a. voor HD streaming te weinig is....
Reputatie 1
Badge +1
Volgens mij zit het als volgt. Het Zyxel modem gebruikt 1 kanaal en de Fritz!box 2 kanalen waardoor de bandbreedte van de Fritz!box ongeveer 2X zo groot is. Ik kan het mis hebben. Ik ben zeker geen expert.

Aanvullend: http://service.avm.de/support/de/SKB/FRITZ-Box-7390/363:WLAN-Verbindung-wird-nur-mit-130-Mbit-s-statt-mit-300-Mbit-s-hergestellt 
Badge
Volgens mij zit het als volgt. Het Zyxel modem gebruikt 1 kanaal en de Fritz!box 2 kanalen waardoor de bandbreedte van de Fritz!box ongeveer 2X zo groot is. Ik kan het mis hebben. Ik ben zeker geen expert.

Aanvullend: http://service.avm.de/support/de/SKB/FRITZ-Box-7390/363:WLAN-Verbindung-wird-nur-mit-130-Mbit-s-statt-mit-300-Mbit-s-hergestellt 

Ik denk dat het klopt wat je zegt. De vraag is alleen of de Zyxel van oorsprong ook niet met 2 kanalen/40 MHz bandbreedte behoort te werken, of dat het ligt aan (het gebrek aan) de instellingen zoals die in de Telfort firmware is ingebakken. De bandbreedte is namelijk niet configureerbaar, terwijl dat bij vele andere routers wel het geval is.
Feit is dat de Zyxel P281HNU-F1 te boek staat als een router die qua wifi een (theoretische) snelheid van 300 mb/sec kan halen in de 11n modus, en dat kan dacht ik inderdaad alleen met 2 kanalen/40MHz ipv 20 MHz bandbreedte.

Hoe dan ook, een max. haalbare "snelheid" van 72 mb/sec op een meter afstand van de router lijkt mij domweg TE laag voor een router als de Zyxel........ Andermaal: de simpele Linksys WAG320n met theoretische snelheid 150mb/sec -de helft!- deed in precies dezelfde omstandigheden gewoon wat die beloofde: 120-150 mb/sec snelheid leveren....

De enige die uitsluitsel kan geven is Telfort, die zelf de firmware maakt en uitlevert. Als ze gewoon zeggen

"Ja, dat klopt, ondanks de 300 Mb/sec mogelijkheden leveren wij de Zyxel P281HNU-F1 uit met beperkte wifi snelheid."

weet ik tenminste waar ik/we aan toe zijn.....
Reputatie 1
Badge +1
ftp://ftp.zyxel.com/P-2812HNU-F1/user_guide/P-2812HNU-F1_1.00.pdf

Op dit moment ben ik bezig bovenstaande originele handleiding door te spitten.
Als ik daardoor uitsluitsel kan geven zal ik dat doen.
Uiteraard kun je dat zelf ook doen.
Ik heb het op dit moment nogal druk vanwege een project. 

Met behulp van de inSSIDer software zie ik in ieder geval wat ik in de vorige post beweerde.
Het Zyxel modem gebruikt maar de helft van de bandbreedte dan dat de Fritz!box gebruikt!
Badge
Aanvulling:

Heb in de meterkast naast de Zyxel toch maar even de "oude" Linksys aangezet, en inderdaad is die configureerbaar met standaard 20 MHz (een enkel kanaal) of breed 40 MHz (2 kanalen). Op die laatste instelling een keurige 120-150 Mb/s, op de standaard 20 MHz ......

Conclusie:  Het ligt aan de onmogelijkheid om 40 MHz/breed (2) kanalen in te stellen op de Zyxel....  

Bij deze een verbetertip voor de firmware!
Badge
Foutje.... "op de standaard 20 MHz  een snelheid van 72 Mb/s...... "
Reputatie 1
Badge +1
http://www.metageek.net/products/inssider/

Ik weet niet of je deze software hebt, maar hier kun je het goed mee zien, vind ik
Badge
Klopt, ik heb het ook met inSSIDer wastgesteld.....  Heel erg bedankt voor je meedenken, Indi, je had helemaal gelijk met je veronderstelling. Ik ga de handleiding ff doorworstelen. Succes met je project!
Reputatie 1
Badge +1
Graag gedaan. 
Ben in het bezit van een zendmachtiging en dat wil wel eens helpen bij het analyseren van hoogfrequent signalen :D
Maar goed, misschien hebben we het mis.
Fijne avond.
Badge
Jij ook, Indi!

Op pagina 412 van de manual wordt wel gesproken over welke kanalen beschikbaar zijn voor 40 MHz (kanaal 3 t/m 9) en hoe dat voor de USA is vastgelegd in de firmware.
Maar verder ook geen informatie hoe het is in te stellen.....  😞
Badge
UPDATE:

Na wat spelen met de kanaalkeuze (bij wijze van proef ingesteld op 9) blijkt dat de Zyxel na verloop van afgelopen nacht  uit zichzelf op dual channel te zijn overgeschakeld (kanaal 5 en 9 volgens inSSIDer), waardoor er nu een snelheid is van een keurige 120 Mbit/s 🙂.....

Kijken hoelang die het volhoudt!
Badge
UPDATE

De Zyxel heeft het dus NIET lang volgehouden, en is weer in de "single channel" gesprongen, met bijbehorende gehalveerde snelheid :-(

Bewezen is nu wat mij betreft dat de P2812HNU wel degelijk op dual channel/40MHz kan functioneren om op die manier optimaal gebruik van de 11n mogelijkheden gebruik te maken, maar de handicap zit in het feit dat het niet zelf in te regelen is door een keuzeingave 20 of 40MHz/single-dual channel in de webinterface.....
Badge
UPDATE (de laatste ;-)

Sinds 3 dagen kanaal 11 ingesteld, die na een dag uit zichzelf omschakelde naar "breed"/channelbonding met kanaal 7. Vanaf dat moment een aangegeven snelheid tussen de 120 en 150 MB.

Af en toe springt hij nog naar single channel (dus 20 MHz bandbreedte) maar de snelheid blijft behoorlijk , omgerekend een data overdracht van rond de 2 a 3 MByte per seconde, dat aldus voor mij behoorlijk acceptebel is 😉.

Het leermoment is dat de P2812HNU-F1 kennelijk zijn wifi-zaakjes zelf regelt, en waarschijnlijk wat langer de tijd neemt om te "wennen" aan de lokale 2,4 GHz omstandigheden.....

Van de nood een deugd gemaakt, en intussen wat ingelezen over de voors en tegens van channelbonding/20 of 40 MHz bandbreedte, waarbij blijkt dat het gebruik van 40 MHz bandbreedte eigenlijk alleen zin heeft/voordelen biedt wanneer het niet "te druk" qua gebruik van kanalen in de buurt, want  je maakt qua bandbreedte dan feitelijk gebruik van minstens 5 kanalen (in mijn geval kanaal 7 t/m 11).......

Voor de rest heb ik niets te klagen, en is zowel de internetverbinding-, de Voip en de wifi met de P2812HNU-F1 al een poos stabiel en tot tevredenheid. Hopen dat het me nog een poos gegund blijft....😕

Reageer