beantwoord

Zyxel P-2812HNU-F1 WiFi problemen. Arcadyan beter?

• 5 januari 2015
  • 7 reacties
  • 1534 keer bekeken

M'n Zyxel modem was ongeveer 3 weken geleden defect gegaan (die al teruggestuurd is) en ik had na contact een nieuwe Zyxel met firmware "V3.11TUE6.b5" toegestuurd gekregen.

Aan het begin werkte het net zo goed het oude modem qua connectie snelheid (er waren misschien wel wat WiFi problemen qua snelheid vermindering als er teveel apparaten zijn ingelogd, maar verder was dat niet al te irriterend).

Ik weet niet of het kwam doordat het modem later was geupdate naar "V3.11TUE6.b6", maar soms valt nu de WiFi connectie van m'n laptop/telefoon naar het modem gewoon weg. En als ik terug probeer in te loggen, dan vraagt het de password (die opgeslagen is en op automatisch inloggen is vastgesteld -__-;;). Als ik de password weer invoert etc. dan lukt dat meestal niet en krijg ik een pop-up dat het password fout is of dat het niet mogelijk is om in te loggen.

De WiFi snelheid kan soms ook erg variëren, hoewel er niemand op het netwerk zit te downloaden/streamen/uploaden etc. Een simpele test met speedtest.net via een laptop met WiFi geeft soms: 16KByte/s of 750KByte/s of 1-3MByte/s download (op het zelfde WiFi channel en zelfde afstand positie tot het modem).

QoS staat uit. Er zijn alleen een aantal active WiFi AP's in de buurt die ik kan detecteren, dus het komt niet door channel drukte. Maar voor de zekerheid heb ik ook het modem op channel 1, 6, 11 uitgeprobeerd om te kijken of het iets beter gaat, maar er is totaal geen verschil. Ik heb ook twee keer een harde reset uitgevoerd. De IP pool size verhogen had ook geen zin, in case er teveel apparaten zijn aangesloten (ongeveer 2 laptops, 5 telefoons, 2 tablets en 1 mediaplayer via WiFi). Er is overigens geen verschil qua fenomeen als er alleen maar 2-3 WiFi apparaten zijn ingelogd vergeleken met 5 of meer, aangezien de apparaten niet tegelijk allemaal actief zijn.

Is dit een probleem met de firmware aangezien de huidige firmware bekend is met WiFi problemen of is er iets mis met de modem?

Met de LAN connectie snelheid etc. is er overigens totaal geen probleem mee.

We hebben overigens met kerst een nieuwe mediastreamer in huis en ik las dat de "V3.11TUE6.b6" geen DLNA "ondersteunt", dus wil ik zowiezo vragen of ik een Arcadyan als vervangende modem kan krijgen.
icon

Beste antwoord door Stephen 6 januari 2015, 19:29

@Pado10,

Lijkt op een WiFi probleem, maar aangezien je gebruikt maakt van een mediastreamer dan stuur ik je een Arcadyan modem. Laat je mij weten hoe deze functioneert wanneer je het hebt ontvangen? Alvast bedankt!

Stephen
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 1
Hallo Pado,

Heb na de firmware upgrade (b5) ook gevraagd om een Arcadyan (Experia v8). Helaas had ik (kennelijk) ook nog te kampen met een plotseling gekruiste bekabeling vanuit de wijkcentrale waardoor ik enkele weken zonder (stabiele) internet zat.
Nu bijna 2 weken normaal gebruik kunnen maken van de huidige router en kan je het volgende melden mbt de Arcadyan:
  • Wifi werkt naar behoren qua bereik en stabiliteit
  • DSL verbinding is nu op ongeveer 30Mb/s Down 3Mb/s Up
  • Configuratiescherm is wel wat ouderwets
  • DHCP is iets 'dommer' aangezien de statische IP-adressen ook in de pool moet zitten
  • Wifi-bridge met een LinkSys (DD-WRT) gaat prima met een goede/stabiele verbinding
  • Externe USB apparaten werken nog niet zoals vanouds met de ZyXel (tot b5); USB printer werkend gekregen nadat de poort opnieuw aangemaakt was. USB 2TB ext. Hdd werkt nog niet - FAT32 wordt niet herkend - en ben er nog mee bezig.
  • UPnP/DLNA is aanwezig echter heb ik er nog geen ervaringen mee (deels wegens de niet werkende Ext. Hdd)
Meer kan ik je helaas niet melden.. hoop dat het voor nu iig voldoende is.
Hallo Pado,

Heb na de firmware upgrade (b5) ook gevraagd om een Arcadyan (Experia v8). Helaas had ik (kennelijk) ook nog te kampen met een plotseling gekruiste bekabeling vanuit de wijkcentrale waardoor ik enkele weken zonder (stabiele) internet zat.
Nu bijna 2 weken normaal gebruik kunnen maken van de huidige router en kan je het volgende melden mbt de Arcadyan:
  • Wifi werkt naar behoren qua bereik en stabiliteit
  • DSL verbinding is nu op ongeveer 30Mb/s Down 3Mb/s Up
  • Configuratiescherm is wel wat ouderwets
  • DHCP is iets 'dommer' aangezien de statische IP-adressen ook in de pool moet zitten
  • Wifi-bridge met een LinkSys (DD-WRT) gaat prima met een goede/stabiele verbinding
  • Externe USB apparaten werken nog niet zoals vanouds met de ZyXel (tot b5); USB printer werkend gekregen nadat de poort opnieuw aangemaakt was. USB 2TB ext. Hdd werkt nog niet - FAT32 wordt niet herkend - en ben er nog mee bezig.
  • UPnP/DLNA is aanwezig echter heb ik er nog geen ervaringen mee (deels wegens de niet werkende Ext. Hdd)
Meer kan ik je helaas niet melden.. hoop dat het voor nu iig voldoende is.

Bedankt voor je informatie 🙂. Ik ben niet van plan om de USB van de modem te gebruiken, dus dat is geen probleem ~~;;...

Ik zit alleen te wachten op een reactie van de forum staff 😛. Blijkbaar reageren ze sneller op de firmware ervaring thread >_<;;...
Reputatie 8
Badge +7
@Pado10,

Lijkt op een WiFi probleem, maar aangezien je gebruikt maakt van een mediastreamer dan stuur ik je een Arcadyan modem. Laat je mij weten hoe deze functioneert wanneer je het hebt ontvangen? Alvast bedankt!

Stephen
@Pado10,

Stephen

Zal ik doen! Ook alvast bedankt ~~.
Reputatie 1

Bedankt voor je informatie 🙂. Ik ben niet van plan om de USB van de modem te gebruiken, dus dat is geen probleem ~~;;...

Ik zit alleen te wachten op een reactie van de forum staff 😛. Blijkbaar reageren ze sneller op de firmware ervaring thread >_<;;...

Graag gedaan.. Heb dezelfde ervaringen als het gaat om de snelheid/behulpzaamheid van de Telfort Webcare tov Telefonische Helpdesk. Enige 'maar' is dan.. je hebt een internetverbinding nodig om ze te bereiken :8
Succes en hopelijk veel plezier met je nieuwe modem.
Ik heb vandaag de Arcadyan ontvangen (had de levering gister gemist door trein problemen -__-).

Kabels van Zyxel afgehaald en Arcadyan "geinstalleerd," WiFi geconfigureerd etc.:

LAN: werkt uitstekend, speedtest gaf zelfs betere snelheden aan, dan de Zyxel (getest voordat ik het had uitgezet en ontkoppeld).
WiFi: connectie problemen zijn opgelost en up/down snelheden zijn naar behoren voor zover ik heb getest in een paar uur.
DLNA: nog te testen
Update:

DLNA werkt ook nu 😃.

Zal ik de Zyxel weer gewoon terugsturen?

Reageer