Zyxel P-2601HN-F1 in subnetwerk achter Huawei HG655d

• 8 januari 2012
  • 3 reacties
  • 3576 keer bekeken

Geachte allemaal,

Sinds kort woon ik in een huis waarin al Online.nl internet aanwezig is met een uitstekend werkend Huawei HG655d modem. Helaas is er geen mogelijkheid om LAN kabels door het huis te trekken en mijn TV/Xbox/NAS zijn niet draadloos met het internet te verbinden en staan in een andere kamer dan waar het Huawei modem staat.

Als oud Telfort klant heb ik nog een Zyxel P-2601HN-F1 uit mijn vorige woning in mijn bezit. Ik wil deze graag gebruiken om een subnetwerk aan te leggen in mijn eigen kamer (TV/Xbox/NAS op de LAN poorten) en deze unit vervolgens als router draadloos te verbinden met de Huawei HG655d om vervolgens ook online te kunnen gaan met de TV/Xbox/NAS vanuit mijn eigen kamer.

Schema zou dan zo zijn: Internet -> Huawei HG655d -> wifi -> **muur** -> wifi ->Zyxel P-2601HN-F1 -> LAN 1-3 voor TV/Xbox/NAS

Het lukt prima om het subnetwerk online te krijgen door LAN1 van de Huawei en LAN1 van de Zyxel met elkaar te verbinden. Ik wil dit echter draadloos opzetten zodat ik het subnetwerk aan de andere kant van de muur kan opzetten zonder een draad te hoeven trekken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik het Zyxel modem als wireless router instellen zodat hij de Huawei pakt als Access Point? Heb al het een en ander geprobeerd met uitzetten van DHCP, maar niets werkt tot nu toe. Helaas heeft deze Zyxel ook nog geen WPS...de Huawei heeft dit wel.

Tips zijn welkom. Alvast bedankt.

Robin

3 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Als oud Telfort klant heb ik nog een Zyxel P-2601HN-F1 uit mijn vorige woning in mijn bezit.
Is dat geen bruikleenmodem dat teruggestuurd moet worden?
Badge
Ik heb een ZyXEL P-2601HN-F1 en een Huawei HG655d. Dus ik ken beide routers goed.
In beide apparaten zit geen functie om ze over WIFI met elkaar te verbinden.
Je kan ze uitsluitend via een netwerkkabel met elkaar verbinden.

Er is een alternatief. Je kan de routers over power-lan adapters met elkaar verbinden.
Daarmee vervang je de netwerkkabel.

Als je dat allemaal niet wilt, moet je een nieuwe router of access point kopen
dat over de functie range extender of WIFI bridge beschikt.
@Franzki: inderdaad had ik dat wel verwacht, maar zowel de Telfort klantenservice, noch de brief waarin mijn opzegging bevestigd werd, gaf hier geen opdracht toe. Misschien komt het nog, ik ben nu twee weken verhuisd.

@Cornfed: dankjewel voor de bevestiging, ik vreesde er al voor. Goed idee om de powerLAN plugs te installeren; als ik nog eens een goede aanbieding tegenkom dan ga ik daarvoor. Nu gebruik ik mijn laptop om via een bridge de modems met elkaar te verbinden. Lukt wel aardig, maar nadeel is dat hiervoor mijn laptop aan moet staan.

Dank aan beide! Deze topic kan nu afgesloten worden.

Groeten, Robin

Reageer