beantwoord

Zeer zeer zeer traag internet via WiFi

• 21 juli 2019
  • 43 reacties
  • 691 keer bekeken

Reputatie 1

Iets meer dan 2 weken geleden verplicht moeten overstappen van het oude glasvezel netwerk, naar het nieuwe glasvezelnetwerk (oude Lijbrandt klant), maar ik bots nu tegen een muur van onbegrip binnen de organisatie van Telfort..of KPN, geen idee wie ik elke keer spreek.
Het probleem is simpel te omschrijven, het WiFi gebruik van de Experiabox V10 is beduidend te omschrijven als: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend....of zoals jullie het zelf noemen: bagger, niet door 1 maar door meerdere medewerkers letterlijk zo genoemd...dat geeft de klant "vertrouwen".

De verbruikers die WEL contact weten te leggen met de V10, die behalen een indrukwekkende snelheid van rond de 3Mbps up/down, waar de rest van de 50/50Mbps is gebleven, dat weet niemand, maar er zijn dus ook verbruikers die GEEN internet krijgen van de V10, ik haal het niet eens om 10 verbruikers te koppelen aan internet, ja, wel verbonden met de V10, maar geen internet is dan de melding.
Vanochtend gekeken, en er waren wel 3 telefoons online, die niet gebruikt werden, ook dan lukt het niet om bv mijn tablet op internet te krijgen......frustrerend is dan echt zacht uitgedrukt.

Wat ik al gedaan heb:

Mijn eerste gesprek was zeer duidelijk, ik mocht absoluut geen eigen SSID naam aanmaken, geen eigen wachtwoord, en geen eigen kanaal vast zetten, want daardoor werden al mijn problemen veroorzaakt (leugen nr.1), jaja, iets met stierenpoep....dus een klacht ingediend omdat ik niet geholpen was.
Na een paar dagen werd ik gebeld, die begreep mij volledig, hij gaf aan dat deze Experiabox V10a nog maar net 2 maanden op de markt was, en dat er nog geen klachten mee bekend was (leugen nr.2), maar alles kan stuk, dus zou hij mij een oudere versie, dus de Experiabox V10, toesturen, daarna zou hij mij afgelopen vrijdag terug bellen om te horen of het nu beter is, maar mocht het niet helpen, dan kon ik gewoon mijn eigen router erop zetten...achteraf bleek ik al de V10 te hebben, terwijl hij zei dat ik een V10a zou hebben.
Dus afgelopen woensdag werd de nieuwe V10, geprobeerd, maar zeer snel weer terug in de doos gedaan, uiteraard helpt dat niets, werd alleen maar beroerder, dus mijn eigen router op de V10 aangesloten, werkt dus ook niet (leugen nr.3), vervolgens zitten we op vrijdagavond, maar mooi niet teruggebeld (leugen nr.4).
Dus zaterdag maar weer gebeld, deze jongen was iets slimmer, die zei al dat hij mij niet kon helpen, alleen mijn verhaal bij een andere/hogere afdeling neer leggen, en dat ik dan misschien terug gebeld ga worden, en dat hun mij waarschijnlijk kunnen verder helpen....oké, geen leugens, maar ook totaal niet het vertrouwen wekken dat het opgelost gaat worden.
Daarna via Facebook een chat gestart, daar krijg je alleen maar te horen dat ze het vervelend vinden, en zodra ze leven dat er een eigen router in het spel is geweest, dan kunnen ze geen ondersteuning meer verlenen, dat heet bij mij zoeken naar een reden om niets te hoeven doen.

Maar intussen zit ik met de spreekwoordelijke "gebakken peren", aangezien ik met regelmaat met foto's werk, ik dus zowel foto's moet versturen, maar ook downloaden om te bewerken, en elke foto van mij rond de 10Mb zitten, dan snap je wel dat werken met 3Mbps gewoon 1 grote drama is, en dan hebben we het nog niet eens over de apparatuur die niet op de WiFi willen.

Wie herkent dit en heeft er een oplossing voor?🙄

#aangepast ivm dat ik al een Experiabox V10 heb ipv V10a
icon

Beste antwoord door DexterXL 24 juli 2019, 21:42

Echte lachen...not!!
Monteur zou vanavond komen tussen 19.00 en 21.00, dus ik een uur ervoor mijn eigen router eraf gehaald,
wifi in de Experiabox aangezet, meer niet gedaan, ja utp kabel klaar gelegd, 2 laptops en 1 tablet klaar
gelegd.
Monteur keurig op tijd, gaat testen....doet alles het perfect, ook ineens weer radio, tablet direct verbinding,
mini laptop ook online, zelfs de 2e router werkt correct....schiet mij maar lek.
Totaal geen reden te vinden, geen haperingen, helemaal niets aan ellende....de monteur had wel humor,
want als ik ellende wou, dan hing hij graag de V10a op.....nah, laat maar.

Wel een hoop info wijzer geworden, voor de 2.4Ghz zijn alleen kanalen 1-6-11 echt geschikt, de rest is
minder stabiel, 5 Ghz werkt het beste op 36-40-44-48, andere kanalen zijn niet stabiel genoeg.
Ook tips gekregen hoe om te gaan met telefonie icm een andere modem/router, ook merk adviezen
voor andere modems/routers.
Zeer blij met al zijn adviezen, daar kan ik echt wat mee.
Mocht het weer voorvallen, dan moest ik gelijk weer bellen, zodat er gemeten kan worden naar storingen
van buitenaf, want blijkbaar is de V10 gevoeliger en iets minder krachtiger dan mijn Asus.
Bekijk reactie

43 reacties

Welke eigen router heb je achter de V10 gezet, en heb je die router als router of als acces punt ingesteld.
En heb je die router een totale reset gegeven?

Ik had de V10 met een Asus er achter als router,(nat achter nat) dus gewoon verbonden via de WAN poort, en dit werkte zoals het voorheen werkte, wifi op de V10 uit en klaar.
De V10 handelde de telefoon en tv af, de Asus het internet gedeelte en de wifi.

En klopt dat ze 'niks' doen als er eigen apparatuur in het spel is, dat doet bijna elke budget provider.
Reputatie 1
@Doornekamp33
de router waarmee ik nu bezig ben, is de Asus RT-N66U
ik kan de router zelf de verbinding laten kiezen, dan kom ik uit op router methode,
ik kan hem handmatig op acces point....nog nooit gedaan overigens
Maar als ik hem eraan wil hangen, dan wil ik wel de Wifi van de V10 uit zetten
Reputatie 1
Net nog aan het stoeien:
De speedtests hieronder is bedraad, dat wil zeggen, utp vanaf de V10 naar mijn Asus, utp vanaf mijn Asus naar mijn laptop

De onderstaande speedtest is via de Wifi van de V10...raar maar waar, dus via utp gewoon de 50/50Mb die ik hoor te krijgen

Wifi kun je gewoon uitzetten op de V10, die is over het algemeen niet te best, zeker op 2.4 niet als er veel verstoring is.
En de Asus gewoon als router laten staan, acces point voegt niks toe.
Als je de Asus aansluit, even een reset geven zodat je vers begint, gebruik je de Asus firmware of een custom variant?
De KPN test en de Speedtest.net site zijn iets betrouwbaarder dan wel beter dan die uit je laatste bericht. Je weet zonder twijfel zeker dat de onderste de wifi via de v10 is niet die dan de Asus?

Als je op de v10 inlogt (hoe heb ik in je ander topic verteld) en de wifi instellingen bekijkt wat zie je daar?
11n en 11ac geeft de snelste verbinding het kanaal mag vast ik heb meer succes met auto.

Zou het over de v8 gaan heeft Doornekamp wel gelijk de v10 gaat best goed.

Reputatie 1
@Galdor68
ik had de 2.4Ghz op mixed staan, heel af en toe komt er nog een oude laptop ter reparatie, die moet ik
dan nog wel kunnen testen op wifi, kanaal had ik via wifi manager bepaald op 7
5Ghz stond volledig standaard, in principe werken de meeste verbruikers op het N netwerk, de telefoons
en 2 tablets al op AC, dus ik zou in principe B+G uit kunnen zetten, scheelt toch weer frequentie vervuiling.

@Doornekamp33
De Asus draait gewoon op de stock firmware, uiteraard wel met de nieuwste update erop

Intussen draait het al minstens 90 minuten probleemloos, normaal was het binnen 5 minuten klaar met
de snelheid, blij dat met jullie tips en kennis, ik nu weer op normale snelheid kan werken, en nu maar
hopen dat het ook zo blijft...en dat Telfort met een definitieve oplossing komt om ook de Experiabox stabiel en snel WiFi te garanderen.
Reputatie 1

Deze test is van speedtest.nl

En deze dus met Ookla, wat KPN/Telfort ook gebruikt

Vind het verschil wel mee vallen, alleen iets minder info en ook geen grafiek van wat hij gemeten heeft
Reputatie 1
De KPN test en de Speedtest.net site zijn iets betrouwbaarder dan wel beter dan die uit je laatste bericht. Je weet zonder twijfel zeker dat de onderste de wifi via de v10 is niet die dan de Asus?

Ja, 100% zeker

Deze is ook 100% van de Wifi Experiabox, je ziet op 15-07-19 1 meting die eruit schiet, deze is dus gemeten net na een reset, gelijk mijn eigen SSID en wachtwoord ingevuld, daarna gelijk gemeten,
toen was die al bezig met het inzakken van de snelheid.

Ben ook heel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft??
Ook de andere nieuwe Experiabox V10 heeft exact hetzelfde gedrag, dit zou toch niet veroorzaakt kunnen
worden door de NT mediaconverter/glaskast??
Tv's, bellen en bedraad internet gaan wel goed....
Gelukkig heb ik meer verstand van andere technieken 🤔😁
Deze resultaten zijn via wifi? Dat gaat over het andere bericht.
De grafiek die je bedoelt zullen de blauwe en paarse lijn zijn. Als je op results klikt zie je een overzicht van metingen uit het verleden.
Let ook op het vinkje bij tot 450Mbit/s

SpamrouterXL is de Asus of de naam van je SSid?

Als het in de NT zat zou je bedraad ook niet de snelheden halen uit dat andere bericht.
Voor mij duidt dit op instellingen of beperkingen van het toestel waar de meting mee wordt verricht of een defecte wifi radio in beide apparaten gek genoeg.
Reputatie 1
Ja, die metingen (op 1 na, die waar bedraad bij staat) zijn allemaal via Wifi gedaan, op een laptop
welke op dezelfde verdieping staat (bgg), en op een afstand van hemelsbreed 4mtr, geen 100% ontvangst,
2 muren ertussen, maar geen ijzer oid in de muren, zijn muren uit 1952 met basaltlava in verwerkt.
Tijdens de meting stond er 1 tv aan, 2 telefoons standby op wifi, 1 radio, en hopelijk intussen de buitencamera ook weer online.
Dus ik vind de meting wel keurig zo....

SpamrouterXL is de naam van ons Wifi netwerk, zelfde naam is ook gebruikt op de Experiabox

Ik heb de laatste dagen meerdere metingen gedaan op:
android tablet, iPhone van mijn vrouw, op de iPhone van mij, mijn normale werk laptop, mini laptop, en een bedrade pc....waarbij de pc altijd volle snelheid aan gaf, de Iphone van mijn vrouw gaf donderdagochtend terwijl er nog niemand wakker was, net boven de 1 Mbps.
Blijft een raadsel
Voor de duidelijkheid vanwege de twee overlappende topics het wifi deel hier houden.
Deze metingen uit dit bericht zijn via de wifi van de Asus niet de Experia beide hangen in de meterkast op de beschreven afstand?

Deze test is van speedtest.nl

En deze dus met Ookla, wat KPN/Telfort ook gebruikt

Vind het verschil wel mee vallen, alleen iets minder info en ook geen grafiek van wat hij gemeten heeft
@Galdor68 wifi op de V10 kan idd best goed zijn, hier was 2.4 juist slecht omdat er nogal veel netwerken in de lucht zijn, tel er hier een stuk of 20 in huis, en dan trekt de V10 het echt niet, de Asus ramt er bij mij gewoon doorheen, heeft ook betere antennes en een betere plaatsing als pluspunt.

@DexterXL mooi dat het goed werkt, succes en houden zo, staat nu de wifi op de V10 uit, anders zou ik niet hetzelfde netwerknaam en wachtwoord gebruiken, dan gaan ze elkaar in de weg zitten.
Reputatie 1
@Galdor68
Helemaal correct, dit zijn de laatste 2 metingen met de wifi van de Asus

@Doornekamp33
ja, wifi op de V10 staat uit

Gezien de leeftijd van ons huis, staan de huizen/blokken wat verder bij elkaar vandaan,
daardoor hebben wij wat minder netwerken meetbaar in huis, zullen er 10/12 stuks zijn,
al zit er een 2 tal buren die wat professionelere apparatuur hebben ivm een praktijk aan huis.
Maar de Asus staat weer op hetzelfde kanaal als de afgelopen jaren, de V10 stond daar ook op
Ik was even de wifi situatie daar vergeten @Doornekamp dan komt de Experia inderdaad te kort
Op mijn vorig adres zaten er ook meer wifi toegangspunten maar vaak zo ver dat deze geen last gaven. En ik moet erbij zeggen op dat adres de Sitecom gebruikt. Uitzonderingen daargelaten meet ik nooit onder de 48Mb via wifi dat gaat nu hoofdzakelijk via het accespunt van Telfort de Experia Wifi.

Wel een aanknopings punt zitten er daar ook veel sterke toegangspunten @DexterXL dat van beide Experia's de wifiradio niet werkt zou vreemd zijn.

Dat is de ellende met wifi zet iedereen de instellingen zo hoog mogelijk zit je elkaar in de weg zeker via 2,4 ghz.
Reputatie 1
@Galdor68
wat versta jij onder toegangspunten?
@Galdor68
wat versta jij onder toegangspunten?

De netwerken van je buren dat noem je zojuist zie ik.
Reputatie 1
11 stuks incl. mijn eigen 2 stuks (Asus en TP-link)
dus maar 9 van de buren
Reputatie 8
Badge +11
Hi @DexterXL, zoals in je andere topic aangegeven kunnen we het beste hier verder gaan voor de overzichtelijkheid. Ik zag dat onder andere Galdor en Doornekamp het overzicht ook al een beetje kwijtraakten daardoor. Ik heb beide topics doorgelezen, en als ik het goed begrepen heb heb je de WiFi uitgezet in de Experia Box V10 en gebruik je de WiFi van de Asus router nu. Daarbij haal je betere resultaten dan voorheen en werkt het nu goed, klopt dat? Of kunnen we hierin nog iets voor je doen?
Reputatie 1
@Jasper - Telfort
Momenteel haal ik via mijn Asus Router weer de gebruikelijke snelheden als de afgelopen jaren,
en ja, de wifi op de Experiabox staat nu helemaal uit.

Intussen ben ik gebeld door een medewerker van jullie, ook die snapt er niks van, en heeft mijn klacht
doorgezet naar de 2e lijn, deze zullen mij zaterdag gaan bellen, geen idee wat die voor mij kunnen
betekenen, maar hij dacht dat het simpel op te lossen was met een instelling
Ik ben benieuwd wat daar uitkomt als het bij jou niet veel anders staat dan in het screen shot weet ik niet wat er nog veranderd kan worden.
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie die melding staan inderdaad, bij de 2de lijn en de klachtenafdeling is dat in goede handen. Ik ben ook benieuwd wat daaruit komt, dus ik zal het ook volgen. Ik ga er niet tussen zitten, ik wil ze niet in de weg zitten.
Reputatie 1
Echte lachen...not!!
Monteur zou vanavond komen tussen 19.00 en 21.00, dus ik een uur ervoor mijn eigen router eraf gehaald,
wifi in de Experiabox aangezet, meer niet gedaan, ja utp kabel klaar gelegd, 2 laptops en 1 tablet klaar
gelegd.
Monteur keurig op tijd, gaat testen....doet alles het perfect, ook ineens weer radio, tablet direct verbinding,
mini laptop ook online, zelfs de 2e router werkt correct....schiet mij maar lek.
Totaal geen reden te vinden, geen haperingen, helemaal niets aan ellende....de monteur had wel humor,
want als ik ellende wou, dan hing hij graag de V10a op.....nah, laat maar.

Wel een hoop info wijzer geworden, voor de 2.4Ghz zijn alleen kanalen 1-6-11 echt geschikt, de rest is
minder stabiel, 5 Ghz werkt het beste op 36-40-44-48, andere kanalen zijn niet stabiel genoeg.
Ook tips gekregen hoe om te gaan met telefonie icm een andere modem/router, ook merk adviezen
voor andere modems/routers.
Zeer blij met al zijn adviezen, daar kan ik echt wat mee.
Mocht het weer voorvallen, dan moest ik gelijk weer bellen, zodat er gemeten kan worden naar storingen
van buitenaf, want blijkbaar is de V10 gevoeliger en iets minder krachtiger dan mijn Asus.
Dat wifi deel ben ik wel mee eens, alleen moet je niet allemaal zeker de naaste buren niet op exact dezelfde gaan zitten.1 klinkt raar 3, 6, 9 ,11 klinkt logischer met 1 heb je geen overlap.

Mijn oog valt op dit : " ook ineens weer radio" als je tv hebt heb je ook radio vanaf kanaal 801.
Reputatie 8
Badge +11
Dat het net goed gaat als de monteur er is, is ook typisch. De monteur kan dan niet zoveel doen, maar gelukkig kon hij nog wel goede tips geven om de kanalen in te stellen. De verdeling van 1-6-11 hoor en zie ik vaker inderdaad, het kan per locatie verschillen wat het meest ideale kanaal is.
Dat het nu allemaal werkt is goed om te lezen ook, hopelijk is het niet nodig om daarover contact op te nemen. Ik zie ook staan dat de klachtenafdeling vrijdag nog contact met jou zal opnemen, dan kan je het ook met hem bespreken.
Reputatie 1
Dat wifi deel ben ik wel mee eens, alleen moet je niet allemaal zeker de naaste buren niet op exact dezelfde gaan zitten.1 klinkt raar 3, 6, 9 ,11 klinkt logischer met 1 heb je geen overlap.

Mijn oog valt op dit : " ook ineens weer radio" als je tv hebt heb je ook radio vanaf kanaal 801.

#
kanaal 1 blijkt wel het minst gebruikte hier in de omgeving, werkt nu bijna 24 uur stabiel, dus voorlopig
maar even zo laten en gaan kijken hoe het zich verder ontwikkelt

#
ineens radio....ja, wifi radio op de Pioneer, net als de tv, die mogen nu ineens ook weer gebruik maken
van de wifi

en dit is nu de huidige WiFi snelheden op de V10....toch wat anders dan 3Mbps

Reageer