beantwoord

WiFi werkt niet meer werkend Zyxel

  • 11 december 2014
  • 6 reacties
  • 1361 keer bekeken

ik zie dat er veel specialisten thuis zitten. Zelf ben ik geen specialist maar gewoon gebruiker. Als klant is het heel eenvoudig. Je koopt iets en verwacht dan dat het werkt. In dit geval gewoon internet verbinding en wireless werkend. Helaas is dit niet het geval. Internet hapert. Valt de hele dag even weg en herstelt zich dan weer. Mijn wireless verbinding van de zyxcell is sinds een week ineens niet meer werkend. Zie wel een signaal, maar kan geen verbinding maken. Er is een nieuwe modem opgestuurd, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Op de router die ik er zelf achter heb gezet via een kabel krijg ik wel een werkend wireless verbinding. Hoe los ik dit als nitwit op. Ben geen techneut, die tot achter de komma instellingen zelf kan aanpassen. Gewoon plug en play graag. Heb als gebruiker ook geen bijzondere eisen. Gewoon werkende internet en wireless verbinding thuis. Graag Uw oplossing
icon

Beste antwoord door Stephen 17 december 2014, 16:27

@wilcovanhal,

Excuses voor de late reactie. In je laatste post heb je aangeven dat je het modem hebt gereset en dat je weer WiFi hebt.
Nu is mijn vraag of dit nog steeds zo is en of alles naar behoren functioneert. Ik lees dit graag van je.


@IQ0lus,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide en zeer inhoudelijke bijdrage. :D

Stephen
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@wilcovanhal,

Jammer dat je niet meer reageert. 😞
Mocht je nog een vraag hebben, maak dan even een nieuw topic aan.

Deze gaat op slot.

Michael
Reputatie 8
Badge +16
@wilcovanhal,

Excuses voor de late reactie. In je laatste post heb je aangeven dat je het modem hebt gereset en dat je weer WiFi hebt.
Nu is mijn vraag of dit nog steeds zo is en of alles naar behoren functioneert. Ik lees dit graag van je.


@IQ0lus,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide en zeer inhoudelijke bijdrage. :D

Stephen
Wederom Dank voor je reactie. Ik heb een nieuwe router gehaald met 5 Ghz wifi Werkt onwaarschijnlijk snel. Wel op de 2e router dus. De zyxcel blijft haperen. Heb deze nu wederom gereset en had toen wifi. Benieuwd voor Hoe lang. Heb ik al eerder gedaan en wifi Was toen zo weer weg.
Reputatie 1
Dank voor je reactie. Als niet techneut begrijp ik je redenering. 2e modem reeds weggehaald en zyxel gereset. WeDe erom Geen werkend wifi. Als ik de 2e router weer aansluit geen probleem en wel werkend wifi op die router. Er zullen best zaken elkaar in de weg kunnen zitten maar tot vorige week had ik nergens last van.

Nog ff een korte reactie dan.... heb je al eens een ander apparaat geprobeerd te connecten? Smartphone? Laptop? TV?
Als je Windows 8 Gebruikt klik dan eens met je rechter muis op je Wifi netwerk en zeg verbinding vergeten.... voer daarna de juiste wifi beveiligingssleutel in die je na een modem reset kan vinden op het het kaartje wat bij het Zyxel geleverd is of als je hem zelf al hebt aangepast je zelf verzonnen wachtwoord, Let op dat het met heel speciale karacters zoals %&^( in je wachtwoordzin ook wel eens mis wil gaan, maar daar is mij in combinatie met het zyxel modem niets van bekent.
Als geen enkel WiFi apparaat wil connecten, ook niet dichtbij het modem,.... sja dan is ie stuk! Maar het is wel toevallig dat het vervangende modem wat je toegstuurd kreeg dan ook stuk is..... maar zou me niet verbazen.... ze zijn al op leeftijd en ik kreeg laatst ook ter vervanging van mijn modem een defect modem toegestuurd die in tegenstelling tot mijn modem helemaal niets meer deed.... mijn Ethernet poorten 2,3,4 zijn namelijk overleden.... alleen poort 1 doet het nog... ook zoiets vreemds.... heb toen zelf maar een Zyxel op marktplaatst gekocht... koste me maar 20 eurie en scheelt me een hoop "Bel", "ophaal" en "opstuur" gedoe. :8
Dank voor je reactie. Als niet techneut begrijp ik je redenering. 2e modem reeds weggehaald en zyxel gereset. WeDe erom Geen werkend wifi. Als ik de 2e router weer aansluit geen probleem en wel werkend wifi op die router. Er zullen best zaken elkaar in de weg kunnen zitten maar tot vorige week had ik nergens last van.
Reputatie 1
ik zie dat er veel specialisten thuis zitten. Zelf ben ik geen specialist maar gewoon gebruiker. Als klant is het heel eenvoudig. Je koopt iets en verwacht dan dat het werkt. In dit geval gewoon internet verbinding en wireless werkend. Helaas is dit niet het geval. Internet hapert. Valt de hele dag even weg en herstelt zich dan weer. Mijn wireless verbinding van de zyxcell is sinds een week ineens niet meer werkend. Zie wel een signaal, maar kan geen verbinding maken. Er is een nieuwe modem opgestuurd, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Op de router die ik er zelf achter heb gezet via een kabel krijg ik wel een werkend wireless verbinding. Hoe los ik dit als nitwit op. Ben geen techneut, die tot achter de komma instellingen zelf kan aanpassen. Gewoon plug en play graag. Heb als gebruiker ook geen bijzondere eisen. Gewoon werkende internet en wireless verbinding thuis. Graag Uw oplossing

In grote lijn ben ik met je eens dat je als klant mag verwachten dat als je een dienst afneemt deze ook werkt, maar.... helaas is het bij "ICT techniek" niet zo makkelijk als het lijkt, en al helemaal niet als al die technieken gecombineerd met elkaar moeten werken en onderhevig is gesteld aan wettelijke eisen en aan invloeden van buitenaf (denk aan een storende magnetron / babyfoon / alarm installatie in combinatie met je wireless WiFi welke allebei op de 2,4Ghz band zitten te stralen).

Telfort neemt diensten / hardware af van een leverancier, helaas zal Telfort niet 1 leverancier hebben maar vele leveranciers die allemaal een stukje van deze techniek bezitten om uiteindelijk het internet zoals wij dat kennen bij ons beschikbaar kan worden gesteld. Ik hoef denk ik niet te vertellen hoe complex dit is en dat het internet uit vele bijna ontelbare schakels bestaat. Gelukkig zal dit probleem niet alleen bij Telfort voorkomen, maar bij alle internet providers. Omdat WiFi een draadloze techniek is zal niemand zijn handen hieraan willen branden om te garanderen dat het bij iedereen probleemloos werkt.

In jou geval geef je aan dat je een eigen (WiFi)router achter het Zyxel modem met router functionaliteit hebt geplaatst.... dit is niet echt meer Plug And Play te noemen, want nu kan er van alles misgaan als je niet weet waar je mee bezig bent. Ik noem een paar techniek dingen als dubbel NAT met mogelijk zelfde of overlappende IP Ranges / subnets, dubbele WiFi SIDD's, overlappende kanalen / frequenties. En als je de zelf geplaatste (WiFi)router direct hebt aangesloten achter het modem op een Ethernet poort i.p.v. de WAN poort heb je nog eens een dubbele DHCP service draaien ook met alle ellende van klapperende internet ervaringen teweeg zal brengen! Mijn advies is.... als je er geen verstand van heb het te houden tot alleen het Modem wat door Telfort is geleverd.

Hier draait het WiFi gewoon goed op het Zyxel modem, maar voor het zelfde geld heeft een buurman in jou geval een nieuwe router 2weken geleden thuis neergezet die jou WiFi dusdanig interfereert op jou WiFi modem dat je sinds dien problemen ervaart, dit hoeft dus niet aan de Telfort apparatuur te liggen maar wordt door buitenaf beinvloed. Je moet dan echt gaan meten met bijvoorbeeld SSIDer tools om te kijken of er overlappende kanalen op 20/40 Mhz jou WiFi kanalen interfereert. Geen leuke klus, en al helemaal niet als techniek niets voor jou is. Maar om te verwachten dat Telfort dit voor je opknap gaat misschien ook wat ver. Mijn stappen plan voor jou is:

1: Haal de zelf geplaatste WiFi Router weer weg.
2: Reset het Zyxel naar standaard instellingen door 20 sec het resetknopje ingedrukt te houden.
3: Vul nu het standaard WiFi wachtwoord in en kijk hoe het modem zich houd. Blijft de internet verbinding bedraad nu stabiel, maar WiFi niet, probeer dan het WiFi kanaal te veranderen (je hebt 13 mogelijke kanalen, maar let op niet alle WiFi apparatuur werkt standaard met kanaal 13 en dan zie je dus wel je modem maar zal je nooit een connectie tot stant kunnen brengen wat weer te maken heeft met de wetten en regelgeving per land waar de WiFi dongel gemaakt wordt)... mocht ook dat geen soelaas bieden dan vrees ik dat een nieuw/ander modem precies het zelfde euvel zal hebben, maar dat verwacht ik niet omdat je aangeeft dat je zelf geplaatst Wifi Router wel goede WiFi verbinding heeft. Mocht het DSL op het Zyxel modem steeds gaan knipperen dan is er waarschijnlijk iets met de (telefoonl) lijn niet in orde. De helpdesk of een Telfort/KPN monteur kan je daar eventueel bij helpen door een lijnmeting te verrichten. Eventueel zou je nog aan Michael kunnen vragen om een arcadyan modem van Telfort, maar een directe oplossing is helaas niet zomaar te geven met de vele technische details wat internet met zich meebrengt..... succes!🆒