WiFi V8 traag na upgrade naar 100/100 Mbit/s

Reputatie 8
Ik kan me er inderdaad wel iets bij voorstellen.
Naast enkele Telfort test-routers heb zelf hier o.a. een "eigen" router en Access Point.
Dus kan wel het een en ander met elkaar vergelijken.

Net even een test gedaan met de Experia Box V10 en dan een "interne" data-overdracht over WiFi. Zo blijft een mogelijk lagere internetsnelheid zelf buiten schot, en test je alleen de meer technisch haalbare "zuivere" WiFi snelheid.

Komt het verder tevens nog aan op de kwaliteiten van de WiFi adapter van de PC waarmee je test.
Heb een laptop gebruikt waarvan bekend is dat de prestaties van de WiFi van die laptop op zichzelf niet echt hoog is, in vergelijking met andere laptops. Betreft een Lenovo Ideapad laptop.
Test met 5 GHz WiFi. - afstand ongeveer 5 meter.

Een filmbestand van ca. 11 GB, op mijn NAS kopiëren naar een Lenovo laptop,

De resultaten van de Experia Box V10 beginnen aanvankelijk heel behoorlijk, maar wel onregelmatig op pakweg 26 MegaBYTE p/sec (= in megabits ruim 205 Mbps).
Zakt erna wat meer weg naar 23 MegaBYTE p/sec (= in megabits - 184 Mbps).
Maar gaandeweg er meer is gedownload, zakt de snelheid verder in, en blijft uiteindelijk steken op slechts circa 8 MegaBYTE p/sec (= in megabits circa 64 Mbps).

Erna de Experia Box uitgeschakeld, en een Synology MR2200ac als Access Point gebruikt ongeveer op dezelfde plek neergezet..

Ook die begint aanvankelijk met een wat hogere snelheid. Echter hoger dan de Experia Box V10
op pakweg 33 MB p/sec (= in megabits circa 265 Mbps), en als maximum nog iets meer.
Verder wel een stuk regelmatiger en houdt de snelheid gedurende de hele test redelijk stabiel
op pakweg 25-26 MB p/sec (= in megabits 200-208 Mbps).

Met het meer regelmatige verloop van de WiFi overdracht met de MR2200ac op een algemeen hogere snelheid, komt die duidelijk nog wat beter uit de verf dan de WiFi van de V10, die op zichzelf helemaal niet zo slecht was vanuit eerdere testen die ik heb gedaan. Zie test < HIER >
Maar zakt gaandeweg behoorlijk in. Die eerdere test was echter een veel kleiner bestand (korter downloaden) en als internetsnelheid. (Glasvezel 100/100 Mbps).

Ik zou zeggen, investeer beter in de aankoop van een Access Point van een behoorlijk merk.

0 reacties

Het is nog erg rustig in dit topic. Schrijf hieronder de allereerste reactie!

Reageer