beantwoord

WiFi trager na overstap glasvezel

• 25 juli 2019
  • 19 reacties
  • 314 keer bekeken

Na de overstap van ADSL op glasvezel is in mijn relatief kleine appartement overal de sterkte va mijn WiFi verbinding teruggevallen naar 2 streepjes. Soms schiet mijn mobiel over naar 4G (daar gaat Mn dataverbruik)
het is precies hetzelfde kastje als met ADSL en hij is hemelsbreed 4 meter verplaatst. Maar zelfs wanneer ik in dezelfde ruimte ben blijft het schommelen. Kan ik nog terug naar ADSL? Dat werkte stukken stabieler
Hoor graag, alvast bedankt voor de hulp!
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 26 juli 2019, 15:42

Hallo @Suzie_Q, wat naar dat jouw WiFi verbinding zo schommelt! Of je een ADSL- of glasvezelverbinding hebt maakt voor de WiFi niet uit, dat signaal wordt namelijk aangemaakt en uitgezonden door de Experia Box zelf. Hoe het signaal vanaf buiten bij de Experia Box komt staat daar los van.
Zoals je het beschrijft klinkt het alsof er meer netwerken in de buurt zijn en dat ze elkaar in de weg zitten. WiFi netwerken zenden uit op kanalen (frequenties), en als er meer netwerken op hetzelfde kanaal zitten is het alsof 2 auto's naast elkaar proberen te rijden op een weg waar maar 1 auto op past. Dat kanaal kan je aanpassen, zodat je een weg hebt zonder andere gebruikers. Op deze pagina wordt beschreven hoe je kunt scannen welke kanalen in gebruik zijn en hoe je jouw kanaal kunt wijzigen. Zou je dat kunnen doen? Ik hoor de uitkomst graag van je.
Bekijk reactie

19 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo @Suzie_Q, wat naar dat jouw WiFi verbinding zo schommelt! Of je een ADSL- of glasvezelverbinding hebt maakt voor de WiFi niet uit, dat signaal wordt namelijk aangemaakt en uitgezonden door de Experia Box zelf. Hoe het signaal vanaf buiten bij de Experia Box komt staat daar los van.
Zoals je het beschrijft klinkt het alsof er meer netwerken in de buurt zijn en dat ze elkaar in de weg zitten. WiFi netwerken zenden uit op kanalen (frequenties), en als er meer netwerken op hetzelfde kanaal zitten is het alsof 2 auto's naast elkaar proberen te rijden op een weg waar maar 1 auto op past. Dat kanaal kan je aanpassen, zodat je een weg hebt zonder andere gebruikers. Op deze pagina wordt beschreven hoe je kunt scannen welke kanalen in gebruik zijn en hoe je jouw kanaal kunt wijzigen. Zou je dat kunnen doen? Ik hoor de uitkomst graag van je.
Hoi, dank voor de snelle reactie, programma gedownload en gedraaid maar kan er geen wijs uit worden, sorry. Maar als ik de stappen lees voor het veranderen van kanaal lijkt me dit niet gebeurd tijdens de overstap van adsl naar glasvezel. Dus als het kanaal hetzelfde is gebleven, lijkt mij dat het daar niet aan ligt. Heb wel een speelsters succesvol kunnen uitvoeren, enorme verschillen tussen de tests.
Vragen; heeft van kanaal veranderen toch nut? Zo ja, kan je het in Jip en Janneke uitleggen hoe?
Als dit niet werkt, kan ik dan weer terug maar ADSL? Welke stappen moet ik dan nemen?
Hoor graag

Reputatie 8
Badge +11
Terug naar de ADSL verbinding maakt daarvoor geen enkel verschil, zoals gezegd komt de WiFi uit de Experia Box zelf en die kijkt niet naar hoe het signaal daar komt.
Als de Experia Box niet is vervangen bij de overgang naar glasvezel zal deze wel een reset gekregen hebben om de nieuwe verbinding op te pakken. Bij een reset kan het modem automatisch een ander kanaal kiezen, wat geleid kan hebben tot de huidige situatie. Het veranderen van het kanaal is daarom de beste stap.
Je gaf aan dat je geen wijs werd van de resultaten van de resultaten van het programma om te kijken welke kanalen beschikbaar waren. Kan je het resultaat daarvan ook plaatsen? Dan kunnen we met je meekijken welk kanaal je het beste kunt kiezen.
Terug naar de ADSL verbinding maakt daarvoor geen enkel verschil, zoals gezegd komt de WiFi uit de Experia Box zelf en die kijkt niet naar hoe het signaal daar komt.
Als de Experia Box niet is vervangen bij de overgang naar glasvezel zal deze wel een reset gekregen hebben om de nieuwe verbinding op te pakken. Bij een reset kan het modem automatisch een ander kanaal kiezen, wat geleid kan hebben tot de huidige situatie. Het veranderen van het kanaal is daarom de beste stap.
Je gaf aan dat je geen wijs werd van de resultaten van de resultaten van het programma om te kijken welke kanalen beschikbaar waren. Kan je het resultaat daarvan ook plaatsen? Dan kunnen we met je meekijken welk kanaal je het beste kunt kiezen.

Hoi Jasper,

Dank je wel voor je uitleg, zie hier een screenshot.
ik heb zelf gekeken naar het veranderen van kanaal maar mijn instellingen staan al goed als ik de uitleg snap ( volgens jullie stappenplan is auto de beste optie)
hoor graag wat ik kan doen om het te verbeteren!

Reputatie 8
Badge +11
Ik snap wat je bedoelt dat je van dit overzicht geen wijs wordt, ik had een iets ander overzicht verwacht. Dit is informatie over jouw eigen netwerk. Onderaan staan als het goed is nog andere opties, staat daar mogelijk een lijst bij met netwerken in de buurt en op welk kanaal die uitzenden?
Hoi Jasper, niet dat ik kan vinden. Alleen een optie voor het LAN netwerk en informatie over het mobiele netwerk. En een Ping tabblad..
Raad over wat nu te doen? T is best vervelend namelijk..

Reputatie 8
Badge +11
Ik heb deze app zelf nog niet gebruikt, dus welk tabje de juiste informatie precies heeft weet ik ook niet helemaal zeker. Als ik het in de App Store bekijk lijkt de optie LAN een lijst te hebben, met of aangesloten apparaten of netwerken in de buurt, kan je daar kijken?
Hoi Jasper, zie in de bijlage de lijst, ik herken mijn telefoon en de modem, wellicht zit mijn Xbox er ook bij, verder heb ik zelf niets op de WiFi. Lijkt me een kort lijstje toch?

Reputatie 8
Badge +11
Dat is een kort lijstje inderdaad, het geeft meer aan welke apparaten er met jouw netwerk verbonden zijn. Ik hoopte dat de app ook de andere netwerken in de buurt weergaf en op welke kanalen ze uitzenden. Ik heb die app zelf ook doorgezocht maar ik kan het ook niet vinden wat er in zou moeten zitten, die app is of aangepast of het is heel goed verborgen.
Met de Android app die op de site genoemd wordt, is het overzicht van de verschillende netwerken wel te zien maar ik kan me voorstellen dat je naast een iPhone niet ook een Android toestel in huis hebt?
Als dat niet het geval is kan je het kanaal aanpassen via deze stappen, daarbij weten we niet zeker welke we het beste kunnen kiezen maar je kunt er een aantal proberen om te kijken of het daarmee veranderd. Bij het veranderen kan je steeds 2 overslaan, de kanalen hebben namelijk een beetje overlap met elkaar.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Suzie_Q, ik heb nog geen reactie van je gezien. Is het met de laatst genoemde stappen nog verbeterd?
Hoi Jasper,
Ik heb in het weekend nog geen tijd gemaakt om het te proberen, ik denk dat ik er even rustig voor ga zitten vanavond. Ik laat het je direct weten!
Thanks voor je hulp tot nu toe!
Het gaat om de wifi ik mis hoe de snelheden bedraad zijn kloppen deze wel?
Het model en de leeftijd van de telefoon spelen ook mee waarmee ik de specificaties bedoel.
Welk model modem/router is in gebruik?
Vermoedelijk nog belangrijker dan de kanalen staan in de Experia/Zyxel wel de juiste protocollen actief.
Hoi Galdor,

De PS4 die ik wel direct heb aangesloten met een LAN kabel klokt wel veel betere snelheden.
Aan de telefoon is in de afgelopen 2 weken niets veranderd qua model. Ik vraag me dan af hoe dit alsnog invloed op het geheel kan hebben?
Kan je de laatste zin uitleggen in Jip-en-Janneke bewoordingen?

Thanks!
Wifi maakt gebruik van verschillende protocollen.
Daar zijn nu makkelijkere namen voor bedacht.
Voor de snelheid hebben we over het algemeen te maken met
802.11 in combinatie met de letters b,g,n,ac,ax

Ax is de nieuwste de Experia v10 gaat tot ac wat de snelste is op die modem/router.

De snelste combinatie is 802.11 ac 5ghz.
Het sterkste bereik heb je via 2,4 ghz.

De telefoon zal goed zijn als deze zo oud is dat deze alleen de b en g protocol ondersteund zal je niet hoger komen. Op basis van je bericht dat je met ADSL betere waarde haalde zal dit het niet zijn.

Dan blijft de modem/router over.
Hier zie je de eerder genoemde protocollen terug en mijn voorkeur automatisch kanaalkeuze. Ps dit is op een v10.

Reputatie 8
Badge +11
Er zijn verschillende WiFi standaarden inderdaad, in dit geval denk ik niet dat het verschil zal maken om dat aan te passen. Wat ik begreep zijn zowel het toestel en de Experia Box niet vervangen, alleen de invoer naar de modem is veranderd.
Daarom kijken we juist naar het kanaal, die kan veranderd zijn bij die installatie 🙂

Hoi Jasper,
Ik heb in het weekend nog geen tijd gemaakt om het te proberen, ik denk dat ik er even rustig voor ga zitten vanavond. Ik laat het je direct weten!
Thanks voor je hulp tot nu toe!

Ik wacht je bevindingen af @Suzie_Q 🙂
@Jasper - Telfort de v8 of de v10?
Als het de v8 is en het is heel druk kan het kanaal zeker effect hebben. Ik heb blijkbaar altijd geluk gehad dat ik ook via wifi de maximale snelheid haal.
Voor @Suzie_Q
Naast de protocollen waar ik Jasper gelijk in geef dat dit het niet zal zijn
Heeft wifi 2 frequenties in gebruik 2,4 ghz en 5 ghz.
1, 6 en 11 zijn voor 2,4 de beste keuze deze over lappen niet. Totaal gaat het van 1 tot 13.
Nederland gebruikt voot 5ghz standdaard 36, 40, 44 en 48.
Omdat 2,4 ghz voor heel veel toestellen wordt gebruikt waaronder babyfoons en nog veel meer zal je elkaar snel in de weg zitten. Hier een plaatje van de zichtbare 2,4 ghz toegangspunten hier in de buurt.

Zoals je ziet aardig wat en dit valt dan nog mee.
Nu 5 ghz. Dat is na genoeg leeg dat heeft de voorkeur.

Nu is de vraag welke Experiabox is in gebruik en hoe is deze ingesteld. In principe is er geen reden dat de omschakeling van adsl naar glasvezel een verandering in experiabox veroorzaakt, behalve een fabrieks reset. In de eerste post wordt een verplaatsing genoemd hangt de experiabox nu in een meterkast dat komt het bereik al niet ten goede.
Hoi Galdor,

Erg intimiderend al dat vakjargon ;)
Ik heb de V8 versie, en deze is verplaatst van de CV kast ( midden van het appartement) naar de huiskamer, pakweg 3 meter verder op. Maan dan nog, in de huiskamer is de wifi trager..
Ik moet het kanaal ipv automatisch ( wat de instelling nu is) dus over zetten naar een van deze kanalen, klopt?
36, 40, 44 en 48
Som ontkom je daar helaas niet aan.
Eerste vraag is het je nu wel duidelijker hoe het ongeveer werkt en wat de achtgrond is

De glasvezel komt in de huiskamer binnen daar hang de Experiabox vlak naast?

Omdat je aangeeft dat je de v8 hebt zit je aan 2,4 ghz vast en zou de beste keus 1, 6 of 11 zijn.
Als je in de apple store de app Network Analyzer kan vinden zou je als het goed is een soort gelijk scherm kunnen vinden als de voorbeelden.
Persoonlijk ben ik van mening dat in een drukke wifi omgeving vast zetten van een kanaal averechts kan werken.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @Suzie_Q, ik neem het over van Jasper 🙂 Welke WiFi instellingen het beste werken kan per situatie verschillen. Dat komt doordat je verbinding afhankelijk is van jouw omgeving en daarbij horende andere signalen en storingsbronnen. Daarom is het beste om het gewoon uit te proberen. Je kan de kanalen proberen die Galdor tipt óf de instellingen juist een poosje op automatisch laten staan, zodat het modem zelf een kanaal kiest. Laat je ons weten wat je hebt geprobeerd en hoe het is gegaan?

Reageer