beantwoord

WiFi snelheid slecht

• 17 september 2019
  • 16 reacties
  • 403 keer bekeken

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Experiabox. Bedraad goede snelheid, maar via wifi slecht internet, ondanks dat het signaal prima is. Dit op verschillende devices. Hoe is dit op te lossen?

Admin: reactie afgesplitstnaar eigen topic
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 10 oktober 2019, 12:36

Dag @oeverbeek. Ik reageer naar aanleiding van je privébericht in dit topic. Ik heb nog even overlegd met de Technische Dienst. Omdat de snelheid die je meet zo fluctueert en wel ontzettend laag is in vergelijking met de snelheid die je bekabeld in huis krijgt, gaan we je modem vervangen. Het nieuwe modem komt zo snel mogelijk naar je toe. 🙂
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Neem onderstaande link even goed door

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-snelheid-verbeteren.htm
Reputatie 7
Badge +9
Dag @oeverbeek. Van harte welkom hier. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je WiFi traag is. Je geeft aan dat de snelheid bekabeld wel goed is. Voor WiFi geven we geen garantie op de snelheid die je gaat halen. Het probleem met WiFi is dat het door de lucht gaat. Net als vele andere draadloze signalen van buren. Elk obstakel tussen de Experia Box en de ontvanger (een laptop of smartphone bijvoorbeeld) zorgt voor een verslechtering van het signaal. Het is daarom goed om dit stappenplan te doorlopen. Als dit niet voor verbetering heeft gezorgd, wil je dan een speedtest via WiFi doen en de resultaten ervan hier delen?
Dag Natasja, ik heb het stappenplan doorlopen, maar dit zorgt niet voor verbetering. Ik zit op een desktop-computer met wifi 7 meter in het zicht van de Experiabox en de speedtest geeft 8,8 Mbps aan. Dit terwijl ik in mijn abonnement 100 Mbit heb.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @oeverbeek. Dat is inderdaad wel echt aan de lage kant. Kan je toelichten wat je precies allemaal hebt geprobeerd? En hoe heb je de snelheid gemeten? Het is namelijk wel van belang dat je alle andere apparaten uitzet, zodat alleen je PC nog is verbonden met internet. Koppel ook zaken als accesspoints eens los. Wil je hier vervolgens een schermafdruk delen van de resultaten?
Reputatie 7
Badge +9
Dag @oeverbeek. Ik zie dat ik geen reactie meer van je heb gekregen. Uiteraard help ik je nog steeds graag verder als dat nodig is. Ik hoor het graag!
Ik heb alle andere apparaten uitgezet en de snelheid gemeten. Vanavond zit ik op 32,5.

Reputatie 7
Badge +9
Dag @oeverbeek. Dat is al een stuk beter, maar natuurlijk nog steeds niet fantastisch, gezien je een pakketsnelheid hebt van 100/100Mb/s. Ik kan me dan ook voorstellen dat je dit graag beter wilt hebben. Het is dan voor mij echt belangrijk om te weten wat je al hebt geprobeerd. Kun je mij laten weten wat voor en hoeveel apparaten er zijn verbonden met internet? En heb je een Android apparaat in huis waarop je deze WiFi Analyzer app kunt installeren? Deze laat je in een handig grafisch overzicht zien welke netwerken er in de buurt zijn en hoe sterk ze zijn. Op basis daarvan kun je je WiFi-kanaal veranderen. Merk je een verschil als je modem op een centraler punt staat? Ook de positie van je modem heeft namelijk invloed op het signaal.
De snelheidtest heb ik gedaan met een desktop die 5 meter in open zicht van de router staat. Ik heb Wifi Analyzer gebruikt en momenteel ben ik de enige die kanaal 9 gebruikt. De test heb ik gedaan nadat ik all andere apparaten heb uitgezet. Hier thuis zijn 4 Android telefoons, 1 desktop, 2 laptops en 1 smart-televisie
Nu met Android toestel naast het modem, haal ik (met tv, 3 smartphones en desktop) nog geen 12 mbps.

Reputatie 8
Badge +17
Kun je een print screen plaatsen van de WiFi analyzer en dan even aangeven wat het signaal is van het modem
Nu met Android toestel naast het modem, haal ik (met tv, 3 smartphones en desktop) nog geen 12 mbps.

Zo'n test met allerlei andere apparaten aan zegt niets, is zinloos.
Je hebt geen idee hoeveel data er naar die andere devices gaat.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @oeverbeek. Bedankt voor je reactie. Heb je ook al eens getest met de kanalen 1, 6 en 11? Ik ben ook wel benieuwd wat het overzicht precies weergeeft. Zoals @nelly jacoba eigenlijk al zegt is zo'n speedtest niet geheel betrouwbaar, omdat andere apparaten die verbonden zijn met internet ook Mb/s innemen. Heb je al eens gekeken naar een WiFi-versterker? Het grote voordeel hiervan is dat deze van zowel de 2.4GHz als de 5GHz frequentie gebruik maken. Het voordeel van de 5GHz frequentie is dat er minder verstoring is van andere apparatuur. De frequentie die gebruikt wordt loopt namelijk van 5.1 tot 5.8 GHz en gebruikt 23 kanalen die elkaar niet overlappen. Op 2.4GHz is minder ruimte en meer overlap, waardoor het netwerk sneller kan gaan storen.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @oeverbeek. Ik reageer naar aanleiding van je privébericht in dit topic. Ik heb nog even overlegd met de Technische Dienst. Omdat de snelheid die je meet zo fluctueert en wel ontzettend laag is in vergelijking met de snelheid die je bekabeld in huis krijgt, gaan we je modem vervangen. Het nieuwe modem komt zo snel mogelijk naar je toe. 🙂
Reputatie 7
Badge +9

Hallo @oeverbeek. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. Merk je verbetering na installatie van het nieuwe modem? 

Dag Natasja, na installatie van het modem heb ik op alle devices veel betere snelheden,  ik zit nu tegen de 90Mbps, dus probleem opgelost. Bedankt voor het organiseren hiervan!

Reputatie 7
Badge +9

Dag @oeverbeek. Kijk, dat is goed nieuws! Heel fijn om te lezen dat je zo'n verbetering merkt. :slight_smile: Graag gedaan. 

Reageer