beantwoord

WiFi snelheid Experia Box V8 1 Mbps

• 7 april 2020
  • 14 reacties
  • 208 keer bekeken

LS, sinds enige maanden daalt de wifi snelheid van 72 mbps bij aanzetten wifi verbinding naar 5 mbps en 1mbps. Internet doet het bij die snelheid niet meer. Ik moet dan iedere keer weer meerdere malen opnieuw verbinding maken met het modem totdat de snelheid niet meer maar 5mbps zakt. 

Is het modem versleten of kapot? 

Ik heb slechts een tablet aangesloten op het modem.

Enkele jaren geen problemen gehad maar nu weer vaker geen verbinding die filmpjes kan afspelen. 

Wat te doen door mij?

Wat te doen door Telfort? 

Mvrgr pieter otto 

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Galdor68 8 april 2020, 08:04

De verbinding naar buiten de speedtest is van belang om je aansluiting uit te sluiten. Voor een koper/dsl lijn kunnen de snelheden kloppen.

Heb je een wifi analyzer app? Bij Android toestellen kan je dan de drukte bepalen en zo een rustiger kanaal kiezen mogelijk helpt dat. Ik ben zelf vooral benieuwd naar de veldsterkte van je v8 op de momenten dat je interne verbinding slecht is.

Hierbij geld hoe lager hoe beter. Het is niet ondenkbaar dat het wifideel van je v8 op is.

Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8
Badge +10

Goedemorgen @Pieter otto, mijn reactie is wat later door het weekend en de extra feestdag. Niet fijn dat 't nog niet beter gaat. Het is niet de bedoeling dat je hier stress van hebt en zo lang bezig bent met iets zoals boodschappen bestellen. Goed dat je het me hier laat weten.

Ik heb er verder voor je naar gekeken en het lijkt mij een goed idee om jouw modem te vervangen. Ik ben benieuwd hoe de WiFi verbinding het met een nieuw modem doet, en verwacht dat dat stukken beter gaat. Ook dan is het wel nog steeds van belang om de WiFi instellingen goed na te kijken en (eventueel met onze handige WiFi check) aan te passen.

Laat je het weten zo gauw je het nieuwe modem binnen hebt, en daarna hoe het met de verbinding gaat?

Hi @Pieter otto, van harte welkom op het Telfort forum! Lastig dat de WiFi verbinding zo wisselend is, goed dat je dit aankaart.

Fijn dat JanD en Galdor je al te hulp geschoten zijn. Ik hoor ook graag wat er uit gekomen is. Mocht dan toch blijken dat het WiFi gedeelte van het modem niet goed meer werkt, dan zorg ik ervoor dat je een nieuwe krijgt. Laat je ons weten wat er uit de test gekomen is?

Dag Alexandra, mijn probleem is niet weg.

Ik heb de fabriek reset uitgevoerd. Een nieuw kanaal gekozen en de bandbreedte op 20/40 gezet.

Het probleem is soms wel en soms niet aanwezig. Vorige week zaterdag wilde il bij AH levensmiddelen bestellen, plotseling had ik een bezorgtijd op zaterdag. Tijdens de bestelling ging de internet snelheid naar beneden, ik durfde niet opnieuw de wifi verbinding aan en uit te zetten omdat ik bang was de verbinding met AH te verliezen en de bezorgtijd kwijt te raken. Hierdoor duurde het bestellen 1,5 uur, het was stress vol.

Wat kunt u doen om mij te helpen?

Ik heb de sterkte van de wifi verbinding in de gaten gehouden, die is soms 78 min dbm.

Ik heb nu -72 en 2 buren hebben -65dbm. Mijn snelheid is nu 6 mbps. 

Graag uw advies en hulp Mvrgr Pieter otto 

Wisseling is op zich niet vreemd, dat hangt van meerdere invloeden af. Test je steeds op dezelfde plek en afstand het geeft al een vertekend als dit niet gebeurd.

Het blijven moment opnames op basis van deze cijfers lijkt er niks mis te zijn.

De v8 heeft een status pagina welke cijfers staan daar bij de verbinding en voor de goede orde gaat het om een koper aansluiting?

Beste Galdor, 

Nog even een berichtje. 

Geen problemen meer gehad. 

Wel zie ik in de wifi analyse app dat de snelheid wisselt tussen 13 en 39 mbps.

De sterkte van het signaal wisselt tussen -63 n  -67 en soms -70 dbm.

Groeten pieter 5

Reputatie 8
Badge +10

Hi @Pieter otto, van harte welkom op het Telfort forum! Lastig dat de WiFi verbinding zo wisselend is, goed dat je dit aankaart.

Fijn dat JanD en Galdor je al te hulp geschoten zijn. Ik hoor ook graag wat er uit gekomen is. Mocht dan toch blijken dat het WiFi gedeelte van het modem niet goed meer werkt, dan zorg ik ervoor dat je een nieuwe krijgt. Laat je ons weten wat er uit de test gekomen is?

Dag Galdor, 

Bedankt voor uw reactie. 

Ik zal straks de veldsterkte controleren als ik een slechte verbinding heb.

Ik meld het resultaat. 

Mvrgr pieter otto 

De verbinding naar buiten de speedtest is van belang om je aansluiting uit te sluiten. Voor een koper/dsl lijn kunnen de snelheden kloppen.

Heb je een wifi analyzer app? Bij Android toestellen kan je dan de drukte bepalen en zo een rustiger kanaal kiezen mogelijk helpt dat. Ik ben zelf vooral benieuwd naar de veldsterkte van je v8 op de momenten dat je interne verbinding slecht is.

Hierbij geld hoe lager hoe beter. Het is niet ondenkbaar dat het wifideel van je v8 op is.

Dag Galdor,

Ik heb alleen een tablet en kan voor zover ik weet geen bekabelde verbinding met het modem tot stand brengen. 

Usb kabel doet het niet. 

Speestest uitgevoerd 

29,4 down en 12,8 up, 30,2 en 7,6,

De koppelingssnelheid in het vester instellingen van het tablet geeft nu aan 39mbps en voor de speedtest 19 Mbps , dat getal veranderd dus steeds en nu weer 26 mbps . Dit alles binnen 5 minuten. Nu down 27,9 en up 10,4 speedtest terwijl onder instellingen wifi het modem aangeeft met 26 mbps te werken.

Graag advies. Mvrgr Pieter otto 

Als die verbindings snelheid zo erg daalt deugt de wifi verbinding zelf niet. 

Met andere woorden er is wel verbinding maar geen sterke.

Hoe is de snelheid bedraad via de link die JanD heeft gepost dat is wel van belang om te melden.

Hallo @Pieter otto , wacht dan s.v.p. de reactie van een moderator of een mede-forumlid af.

Succes.

Dag JanD, 

Bedankt voor uw reactie. 

Dat van die 72mbps is mij nu duidelijk geworden. 

Ik snap nog niet waarom de snelheid tussen modem en tablet van 19 mbps naar 5 en 1 mbps zakt.

De reset heeft niets veranderd. 

Ook heb ik het kanaal  veranderd en de bandbreedte ingesteld op 20/40, ook hier geen verandering. 

Mvrgr pieter otto 

Hallo @Pieter otto , een reset kan het wifi-bereik wel degelijk verbeteren. Die 72Mbit/s is niet je internetsnelheid maar de maximale doorvoersnelheid bij de 2,4-band voor je interne netwerk nà het modem.

Als je in het modem de kanaalbreedte instelt op 40 i.p.v. 20 of 20/40 wordt de interne doorvoersnelheid verhoogd.

Dag JanD.

Bedankt voor uw reactie. 

Ik heb net met een paperclip het modem ee reset gegeven.

Als er iets veranderd meld ik dat zsm.

Groeten pieter otto 

Ps, het is de snelheid tussen modem en tablet en vlgs mij niet de snelheid tussen modem en internet. Als ik het juist heb. Ik zie de snelheid onder instellingen wifi vh tablet.

Hallo @Pieter otto , heb je het modem al eens een volledige fabrieksreset gegeven, dus niet alleen aan-uit?

Doe eens een snelheidstest met 1 computer bekabeld aangesloten aan het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit. Doe dit met korte tussenpozen 3x achter elkaar en neem dan het gemiddelde,

Hieronder een link voor de snelheidstest:

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm?cid=tfrdr

Reageer