beantwoord

WiFi signaal verbeteren na overstap naar nieuwe glasvezelverbinding

• 9 april 2019
  • 16 reacties
  • 363 keer bekeken

Mijn Sitecom router hangt, zoals bij zovelen, in de meterkast. Wat ik ervan merk is dat 2 muren en 12 meter verder in de woonkamer de wifi ontvangst slecht is. Nu heb ik naar dat deel van mijn huis nog een leiding liggen waar een niet meer gebruikte coax kabel in zit. Het plan was om hier een netwerkkabel doorheen te trekken, af te monteren en daarop een wifi versterker aan te sluiten. Dat kan dan niet de door Telfort aangeboden Experia zijn, zoals de site vermeldt.
Nu heeft Telfort aangekondigd dat vanwege "alleen nog digitaal" de modem/router wordt vervangen en dan heb ik wel een Experia.

Vraag 1: Is het misschien mogelijk dat de nieuwe router wel sterk genoeg is of blijft het dan even slecht?

Daarnaast heb ik in diezelfde kamer ook de TV aansluiting. Nu zegt de website het volgende:
"Heb je Interactieve TV van Telfort? Dan kan je ook gebruik maken van de kabel die naar je tv-ontvanger loopt: je doet de kabel van de tv-ontvanger in de Experia WiFi en de meegeleverde kabel doe je tussen de Experia WiFi en de tv-ontvanger."

Vraag 2: Klopt dit? Want dan hoef ik geen netwerkkabel te trekken. Mijn twijfel ligt in het feit dat ik denk dat alleen het TV signaal doorkomt en geen internet.

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Galdor68 10 april 2019, 08:58

Ik heb deze ExperiaWifi met succes gebruikt (tijdens een testperiode) in combinatie met een eigen router op hetzelfde oud glasvezel systeem als FransvK. Wat bedoeld wordt met het niet compatibel zijn is dat je juist de boel handmatig moet instellen.

Eigenlijk ben je met die sitecom beter af in combinatie met een Experia wifi om dat je dan 2 toegangspunten houd in tegenstelling tot de v8 en v10 waarvan de wifi wordt uitgeschakeld.

Op dit moment heb ik 2 ExperiaWifi werken en de Wifi van een v10, het vergt wat moeite maar je kan de Wifi weer aan krijgen, echter elke keer dat je een EW verplaatst schakelt de wifi van de v10 uit daarom zou ik acces punten van andere fabrikanten adviseren.

Als optie 2 het makkelijkst is zou ik daarvoor kiezen, of je wel of niet de ExperiaWifi erbij wil gebruiken is eigen keuze. De witte "versterker" waar Doornekamp naar verwijst heeft dan nog eerder de voorkeur deze heeft 4 ethernet uitgangen dus daar kan nog weerveen extra apparaat zoals een smart tv op internet radio op worden aangesloten zonder dat je verplicht bent ook een geschikte switch aan te schaffen.

De keuze wordt dus mede bepaald door wat je aan wilt of moet sluiten en op welke manier?
Bekijk reactie

16 reacties

1. Het zal even goed of slecht blijven omdat ook de Experiabox in je meterkast komt.
2.Ja dit klopt je kan de Experia Wifi hier tussen plaatsen.

"Het plan was om hier een netwerkkabel doorheen te trekken, af te monteren en daarop een wifi versterker aan te sluiten. Dat kan dan niet de door Telfort aangeboden Experia zijn, zoals de site vermeldt"

Dat kan ook prima dit is zelfs een goed idee echter wifi "versterkers" bestaan niet het zijn toegangspunten.
Ik vraag me af waarom dat niet de Telfort Experia kan zijn en welke Experia bedoeld wordt de Experia v10(a) de modem/router of de Experia Wifi het accespunt.
In de specificaties van de Experia Wifi in jullie webshop (https://webshop.telfort.nl/nl/1091994/experia-wifi/?pos=419 ) staat aangegeven: "Neemt automatisch de Wifi gegevens over van Experiabox V8 en V10 (let op: niet compatible met een Zyxel of Sitecom modem)".
Ik heb nu nog een Sitecom modem. Na de overgang naar het nieuwe netwerk (alleen digitale TV) beschik ik volgens de folder over een Experia V10. Dus dan zal volgens jullie gegevens de Experia Wifi (accespunt) pas werken.

Ik begrijp uit je antwoord dat er dan nog steeds twee opties bestaan.
  1. Aparte kabel trekken door leiding waar nu niet gebruikte coax ligt.
  2. Accespunt plaatsen bij TV aansluiting.
Als 2 kan, dan hoef ik die kabel niet te trekken. Maar ik weet niet of daar nog nadelen aan zijn verbonden.

Groet, Frans
@Galdor68 Misschien is het bij de Experia wifi niet mogelijk om hem handmatig te configureren en daarom niet inzetbaar op een ander modem, ken het ding niet, heb de oude witte "wifi versterker" en die is prima in te stellen.

Klopt @FransvK je kan de Experia wifi gewoon doorlussen bij de TV, dus dan hoef je geen aparte kabel te trekken voor het accespunt, dus beide opties liggen straks open voor je.

En bij de overstap krijg je zeer waarschijnlijk een V10a, folder loopt wat achter, dat is nog niet echt een pareltje op wifi gebied, maar daar schakelt de wifi niet op uit.
Ik heb deze ExperiaWifi met succes gebruikt (tijdens een testperiode) in combinatie met een eigen router op hetzelfde oud glasvezel systeem als FransvK. Wat bedoeld wordt met het niet compatibel zijn is dat je juist de boel handmatig moet instellen.

Eigenlijk ben je met die sitecom beter af in combinatie met een Experia wifi om dat je dan 2 toegangspunten houd in tegenstelling tot de v8 en v10 waarvan de wifi wordt uitgeschakeld.

Op dit moment heb ik 2 ExperiaWifi werken en de Wifi van een v10, het vergt wat moeite maar je kan de Wifi weer aan krijgen, echter elke keer dat je een EW verplaatst schakelt de wifi van de v10 uit daarom zou ik acces punten van andere fabrikanten adviseren.

Als optie 2 het makkelijkst is zou ik daarvoor kiezen, of je wel of niet de ExperiaWifi erbij wil gebruiken is eigen keuze. De witte "versterker" waar Doornekamp naar verwijst heeft dan nog eerder de voorkeur deze heeft 4 ethernet uitgangen dus daar kan nog weerveen extra apparaat zoals een smart tv op internet radio op worden aangesloten zonder dat je verplicht bent ook een geschikte switch aan te schaffen.

De keuze wordt dus mede bepaald door wat je aan wilt of moet sluiten en op welke manier?
Reputatie 6
Badge +9
Dag @FransvK. Van harte welkom hier op het Forum. Volgens mij hebben @Galdor68 en @Doornekamp33 je vragen al uitstekend beantwoord. 🙂 Ik kan daar verder niets meer aan toevoegen. Als er toch nog iets is dat je van mij wilt weten, dan lees ik het graag.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @FransvK. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd in dit topic. Ik ga er daarom van uit dat je geen vragen meer hebt. Als je toch nog ergens hulp bij nodig hebt, dan weet je mij te vinden.
@Natasja - Telfort , ik wacht nu even af wanneer ik overga op het nieuwe netwerkt en ga dan de Experia Wifi proberen als toegangspunt aangesloten op de aansluitpunt van mijn TV.
Allen dank voor de antwoorden.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @FransvK. Dank voor je terugkoppeling. Fijn dat je vragen zijn beantwoord met de hulp van @Galdor68 en @Doornekamp33. ☺
Toch nog even een opmerking.
Inmiddels is de overgang naar het nieuwe glasvezel gepland. Bij navraag op de servicedesk kreeg ik te horen dat ik een Experia V10 krijg. De servicedesk wist mij te vertellen dat ik maar één wifi versterker nodig zou hebben. Als ik op verschillende fora kijk (bv tweaker), werkt dat ook, maar wordt wel de wifi op de V10 automatisch uitgeschakeld. Voor goed signaal in het hele huis moet ik er dan toch twee aanschaffen. Gelukkig heeft de V10 4 ethernet aansluitingen (itt de V10a met 3). Anders had ik ook nog een switch erbij moeten aanschaffen.
Je hebt niet speciaal een tweede Experia wifi nodig, de wifi van de v10 is weer aan te krijgen. Ik zelf zou toch voor wifi accespunten van de bekende merken kiezen niet de door KPN/Telfort geleverde apparaten, dat hangt mede samen met hoe handig je bent en hoe makkelijk je het wil.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @FransvK. Mooi dat de planning ervan rond is! Als ik je abonnement erbij pak dan zie ik dat er een Experia Box V10a is verstuurd. Het is mij niet helemaal helder waarom er is aangegeven dat je een V10 krijgt, sorry. Voor de Experia Box V8 en de Experia Box V10 geldt dat de Experia WiFi de WiFi van de modems uitschakelt. Dat gebeurt bij de V10a niet. In dit topic leggen we meer uit over de Experia WiFi: de specificaties en hoe je deze instelt.
Mooi dat het toch de v10a is. Daarvan blijft de WiFi gewoon aan. Dus is 1 versterker voldoende.
Bedankt voor het proactief uitzoeken.
Reputatie 6
Badge +9
Mooi dat het toch de v10a is. Daarvan blijft de WiFi gewoon aan. Dus is 1 versterker voldoende.
Bedankt voor het proactief uitzoeken.

Geen enkel probleem, @FransvK. Als je toch nog met vragen rondloopt, dan weet je mij te vinden.
Gelukkig heeft de V10 4 ethernet aansluitingen (itt de V10a met 3). Anders had ik ook nog een switch erbij moeten aanschaffen.
Waarvoor zou je dan een switch moeten aanschaffen, het voordeel, ook het enige voordeel wat die heeft, is dat je hem tussen de apparaten kunt zetten en door kunt koppelen als je wilt, eventueel een stuk of wat achter elkaar op 1 ethernet aansluiting.

Gelukkig heeft de V10 4 ethernet aansluitingen (itt de V10a met 3). Anders had ik ook nog een switch erbij moeten aanschaffen.Waarvoor zou je dan een switch moeten aanschaffen, het voordeel, ook het enige voordeel wat die heeft, is dat je hem tussen de apparaten kunt zetten en door kunt koppelen als je wilt, eventueel een stuk of wat achter elkaar op 1 ethernet aansluiting.

Als je meer dan 3 ethernet lijnen vanaf de experia gebruikt bijvoorbeeld. Hier zitten ze ook alle 4 vol waardoor ik bij een v10a ook in de meterkast een switch nodig zal hebben.

Gelukkig heeft de V10 4 ethernet aansluitingen (itt de V10a met 3). Anders had ik ook nog een switch erbij moeten aanschaffen.Waarvoor zou je dan een switch moeten aanschaffen, het voordeel, ook het enige voordeel wat die heeft, is dat je hem tussen de apparaten kunt zetten en door kunt koppelen als je wilt, eventueel een stuk of wat achter elkaar op 1 ethernet aansluiting.
Als je meer dan 3 ethernet lijnen vanaf de experia gebruikt bijvoorbeeld. Hier zitten ze ook alle 4 vol waardoor ik bij een v10a ook in de meterkast een switch nodig zal hebben.

Precies. @Galdor68 het gaat simpel over het aantal poorten.

Reageer