beantwoord

WiFi signaal Experia Box V10A uitbreiden naar terras

• 19 mei 2019
  • 37 reacties
  • 1260 keer bekeken

Reputatie 2
Hallo. We willen ook graag op het terras achter huis kunnen internetten. Helaas hebben we daar geen bereik. Hoe kan men de signaalsterkte vergroten, wat is daarvoor nodig?
Alvast bedankt voor advies / tips!
icon

Beste antwoord door Galdor68 25 mei 2019, 19:22

Geen enkel wifi device versterkt letterlijk het signaal. Het totaal bereik wordt vergroot zie het als twee overlappende cirkels. Een repeater halveert de maximale sterkte dat is het grootste manco van repeaters.

Lees dit topic van @Babylonia eens https://forum.telfort.nl/koetjes-en-kalfjes-249/wifi-straalverbinding-74802

Wie weet is het van nut. Voor de sterkste verbinding is een toegangspunt in het tuinhuis beter mijn advies is dan toch een utp kabel naar dat tuinhuis brengen en je aanwezige Linksys gebruiken.
Bekijk reactie

37 reacties

Het beste zou zijn een extra accespoint bedraad aangesloten op de v10a.
Je kan er één binnen plaatsen bij de buitenmuur, er zijn ook modellen voor buiten geschikt zoals deze hier. Wat ook een optie is indien er een stroompunt nabij zit en een overkapping een stroomnet adapter met wifi deze zou dan ook mee naar binnen kunnen.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Hermie ,
als aanvulling op bovenstaande goede tips nog een tip:
heb je nog een oude router liggen die WDS (Wireless Distribution System) ondersteunt, kun je draadloos een wifi-versterker aansluiten.
Reputatie 2
Bedankt @Galdor68 en @JanD voor de replies.

@Galdor68 : ik heb nog een universele range extender van TP-Link type TL-WA854RE, is deze geschikt?

@JanD : ook heb ik nog een modem van Linksys type EA6200, of deze WDS ondersteunt weet ik niet.
Ik zou de Linksys aanbevelen puur op de specificaties. Wel bedraad aansluiten WDS is makkelijk maar gaat ten koste van de maximaal haalbare snelheid.

Als de TP link goed bevalt en je enkel een beetje wil internetten dan kan deze prima voldoen, met meerdere gebruikers is deze vermoedelijk al snel niet geschikt.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Hermie , door in te loggen in de router kun je onder de rubriek WiFi zien of daar een tabje WDS bij staat.
Reputatie 2
Hallo @JanD, hoe kan ik inloggen in de router?
Alle instellingen doe je via www.linksyssmartwifi.com of inloggen via 192.168.1.1
Reputatie 2
@Galdor68 bedankt.
Welke draadloze extender adviseren jullie?
De extender kan (eventueel) binnen nabij de buitenmuur geplaatst worden, een wandcontactdoos is aanwezig.
Welke extender ondersteunt alle mogelijkheden van de Experia Box V10A?
Vraagje over het modem: alleen 2,4 Ghz of ook 5 Ghz wordt ondersteund?
Mijn oude modem bood namelijk 2 netwerken aan! En nu zie ik maar 1 netwerk.
Of kan ik mijn oude modem Linksys EA6200 hiervoor gebruiken of is een nieuw modem aan te raden?
De v10a heeft zowel 2,4 als 5 ghz je ziet maar 1 netwerk omdat beiden dezelfde SSID hebben.

Zoals eerder gezegd plaats de Linksys nabij de buitenmuur sluit deze bedraad aan op de v10a dan zal je het beste bereik hebben.
Reputatie 2
Bedankt @Galdor68 voor je bericht.
Het gemakkelijkste lijkt me om in het tuinhuis een acces point te creeren met een powerline adapter.
Dan hebben we in en om het tuinhuis internet.
De vraag is wel of het ook werkt indien adapter #1 (bij het modem) op een andere stroomgroep zit aangesloten dan adapter #2 in het tuinhuis.
Duidelijk je kiest voor het gemak dat kan ik begrijpen.

Voor het beste resultaat zou ik investeren in een nieuwe verbindings set de range extender die je nog hebt lijkt me niet ideal meer.
Hier kan je goed vergelijken afhankelijk van de algehele staat van het electra net en merk van de set zou dit moeten kunnen dat is echt proberen. En de reviews lezen.

Werkt het dan werkt het werkt het niet dan heb je boeken steunen.
Reputatie 8
Met niet alleen gebruik van internet, maar ook extra rekening houdend met bijv. het streamen van een filmpje naar een mediaspeler, Chromecast achtige zaken, misschien (tijdelijk) aansluiten TV-ontvanger, zou je het beste een setje aanschaffen wat tevens IGMP Snooping ondersteunt.
https://forum.telfort.nl/tv-338/tweede-tv-aansluiten-71045#post582546

Niet dat je dat direct allemaal meteen zou gebruiken? Maar met mogelijk uitbreiding in de (nabije) toekomst zou je "met dezelfde kosten" van zo'n set, daar beter nu direct al op inspelen.
Dat is een goede aanvulling van Babylonia, probeer inderdaad in kaart te brengen wat je allemaal zou willen.

En wat voor aansluiting heb je Glasvezel of DSL en bij DSL welke snelheid haal je bedraad?
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @Hermie, ons forum is een prima plek om een oplossing te vinden voor de internet- en WiFi verbinding 🙂 Ik zie dat je al een hele hoop tips gekregen hebt, top! Laat je ons weten hoe het is gegaan, als je vragen hebt en ook als je de voor jou beste oplossing gevonden hebt?
Reputatie 2
@Galdor68 @Babylonia @Alexandra - Telfort bedankt voor jullie reacties.
Ik houd jullie allen op de hoogte.
Reputatie 2
Is een repeater een oplossing? Ik neem aan dat de repeater het wifi signaal kan oppakken en vervolgens versterken zonder dat er sprake is van bekabeling met het modem, klopt dat?
Wat is het bereik van zulk een repeater?
De repeater kan op ca 1,80 meter hoogte geplaatst worden met vrij uitzicht op het tuinhuis, de te overbruggen afstand bedraagt ca 25 meter. Welke repeaters hebben hiervoor voldoende zendvermogen aan boord?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Geen enkel wifi device versterkt letterlijk het signaal. Het totaal bereik wordt vergroot zie het als twee overlappende cirkels. Een repeater halveert de maximale sterkte dat is het grootste manco van repeaters.

Lees dit topic van @Babylonia eens https://forum.telfort.nl/koetjes-en-kalfjes-249/wifi-straalverbinding-74802

Wie weet is het van nut. Voor de sterkste verbinding is een toegangspunt in het tuinhuis beter mijn advies is dan toch een utp kabel naar dat tuinhuis brengen en je aanwezige Linksys gebruiken.
Reputatie 8
Badge +11
Ook hier zal ik mij even melden. Een repeater kan inderdaad een signaal oppakken en verder verspreiden zonder met een kabel aangesloten te zijn. Ik wil dit echter niet aanraden. Want als de repeater al een slecht signaal binnen krijgt zal hij deze ook weer verspreiden. Hij kan niet een signaal oppakken en het beter maken. Als je deze met de kabel aansluit dan zal deze wel een goed signaal uitzenden.
Wij hebben zelf de Experia WiFi te koop. Deze werkt goed samen met de V10a.
Reputatie 8
Badge +17
Hou er wel rekening mee dat met de Experia WiFi de WiFi van de ExperiaBox, de modem dus, uitgezet wordt door KPN/Telfort.

Die moet je dus regelmatig weer zelf AAN zetten!
Reputatie 8
Als het alleen om een extra WiFi Acces Point gaat (met bekabelde aansluiting tot aan het tuinhuis).
Is dit wellicht de goedkoopste optie, zonder dat de WiFi van de hoofdrouter uitgeschakeld wordt
(zoals de KPN/Telfort "Experi WiFi" dat wel doet).
https://www.bol.com/nl/p/linksys-wap300n/9200000010666288/

Draadloos doorgeven is geen optie voor de situatie van de topic starter.
Wel aardig dat @Galdor naar een "WiFi straalverbinding" refereert die ik elders met succes heb toegepast. Maar was in de kostenoverwegingen toen het meest gunstig gebleken.
Een kabel daar in de grond doortrekken (75 meter met bestraatte parkeerplaatsen en betegelde buitenruimte) was geen optie.

in de situatie van de topic starter ben je aanzienlijk goedkoper uit met een 25 meter kabeltje en zo'n WiFi Access Point. 😉
@Babylonia deze ligt al in huis bij de vraagsteller. In feite is alleen de bekabeling nodig.
Daarom mijn aanvankelijke voorstel voor een powerline oplossing als alternatief voor de te trekken kabel.

Ik zou op dit moment al gebruik ik deze zelf de ExperiaWifi niet aanraden. Juist vanwege de eigen ervaring. Hij mag mischien goed samenwerken met de v10a daar zijn ook de nodige verbeteringen voor nodig.

Die referentie was mede op basis van die 25 meter, maar voor deze situatie niet echt de goedkoopste oplossing. Als er ook tv wordt gekeken of daar rekening mee houdend zijn er mijns inziens meer dan genoeg mogelijkheden genoemd.
Reputatie 8
@Babylonia deze ligt al in huis bij de vraagsteller. In feite is alleen de bekabeling nodig.
Klopt helemaal. Ik ben het onderwerp niet ver genoeg meer terug gelopen. Komt het dus alleen aan om een kabeltje te trekken naar het tuinhuis, en dan die Linksys aan te sluiten.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @Hermie, ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk geworden is, en of het allemaal is gelukt. Ook als je vragen hebt horen we het natuurlijk graag 🙂
Reputatie 2
Wat te denken van de volgende mogelijke oplossingen:

1) Experia Box V10A verplaatsen van voorkant woonkamer naar de achterkant en tevens hogerop plaatsen (staat nu op de vloer).

2) Expera WiFi plaatsen bij achterkant woonkamer en aansluiten met (welke?) kabel op de Experia Box V10A.
@Kees-Jan waarom moet men de V10A zelf regelmatig inschakelen?

3) Hotspot extender (welke?) plaatsen bij achterkant woonkamer en bedraad aansluiten op de Experia Box V10A, kan dat?
Welke kabel gebruiken?

Fijn weekeinde, met zomerse groeten!
Reputatie 8
Geen van de nu geopperde opties zou ik overwegen.
  1. Vraag me af of verplaatsen van de V10A je alsnog goede WiFi overhoudt 25 meter in de tuin. Je haalt je met deze set-up van allerlei toestanden op de hals, wat naar verwachting nog steeds niet echt ideaal zal werken. (Overweeg dan beter de optie vernoemd bij punt 3.)
  2. Experia WiFi (vanuit persoonlijke mening) zou absoluut de laatste keus zijn om te maken. Omdat achterliggend KPN/Telfort teveel ingrijpt en zich teveel bemoeit met persoonlijke instellingen van zowel router als WiFi Access Point zelf waar jezelf geen invloed op hebt.
  3. Als je dit al overweegt, zit je nog steeds met overbrugging van 25 meter in je tuin naar je tuinhuis. Kwestie van uitproberen. Maar gebruik dan simpel de middelen die je al hebt, de Linksys EA6200. Het meest eenvoudig aan te sluiten met een kabeltje van voorkant woonkamer naar achterkant en dan te testen. Biedt dat in je tuinhuis nog steeds te weing signaal, dan kun je nog steeds de opties overwegen die al eerder zijn voorgesteld. (Waarvan een kabel van 25 meter de meest goedkope optie is om te overwegen, en in je tuinhuis de Linksys EA6200 als WiFi Access Point in te zetten).
Voor bekabeling buiten zou je mogelijk beter speciale kabel daarvoor inzetten:
https://www.netwerkkabel.eu/nl/netwerkkabels/cat6-kabels/cat6-buitenkabels/
(Kies dan altijd de type kabels met 100% koperen kerndraden).
https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6-u-utp-30m-buitenkabel-100-koper.html

Maar wat ik uit de specificaties opmerk, is die kabel niet afgeschermd.
Wat het belang kan zijn van afscherming:
https://www.netwerkkabel.eu/nl/blog/wanneer-heb-ik-een-afgeschermde-kabel-nodig

Dubbel afgeschermde kabel waar ikzelf goede ervaring mee heb,
(maar gebruik ze niet in een tuin):

30 meter (heb je wat reserve voor de montage en wat "lussen"):
https://www.allekabels.nl/ftp-kabel/7279/1097666/sftp-kabel-cat-6.html
25 meter
https://www.allekabels.nl/ftp-kabel/7279/1097664/sftp-kabel-cat-6.html

Andere lengtes / kleuren, zie een lijstje met rechtstreekse links < HIER >

Reageer