beantwoord

Wifi probleem met Apple apparaten

• 11 augustus 2014
  • 17 reacties
  • 7228 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb een probleem met mijn Modem: zyxel p-2812hnu-f1.
Sinds enige tijd heb ik verbindingsproblemen met apple apparatuur (Ipad en Iphone). Meerdere malen per dag verliezen deze apparaten de Wifi verbinding met het modem en kunnen daarna niet meer verbinden. De overige apparaten, windows, windows mobile en adroid hebben geen problemen en werken prima.
Na inloggen op het modem en willekeurig ergens in een menu op "apply" knop drukken (zonder enige wijziging in configuratie) krijgen de apparaten weer verbinding.
Ik heb reeds:
- soft reset van het modem
- hard reset van het modem
- configuratie aanpassing WMM geprobeerd
- soft reset apple apparaten
- apple apparaten getest op ander wifi netwerk

Probleem doet zich alleen voor bij mijn eigen modem.
Hard en soft reset van modem hebben geen resultaat.
Reset apple aparaten heeft geen resultaat.
Update configuratie middels apply knop in webinterface modem heeft tijdelijk resultaat.

Conclusie:
Probleem zit in mijn modem.

Vraag: Wat kan ik nog doen?
Overigens heeft het modem met de beide apparaten al ruim een jaar goed gewerkt.
icon

Beste antwoord door Michael 26 augustus 2014, 16:41

@maanus,

Spijtig dat ook jij tegen deze nare zaak aanloopt. Via deze instructies kan je het kanaal wijzigen. Kijk ook eens in dit topic. Ik ga er vanuit dat het met behulp van deze handvatten opgelost wordt.

Mocht je er niet uitkomen, laat het dan even weten.

Michael
Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@NielsKamerbeek,

Welkom op het forum!

Wat naar dat WiFi niet goed werkt op je Apple apparatuur.
Er is mij niets bekend over het feit dat ons modem niet goed werkt met dergelijke apparaten, dat hoort gewoon te werken.

Het is natuurlijk niet onmogelijk dat het exemplaar (modem) die je daar hebt, niet helemaal doet wat het moet doen, gezien je aangeeft dat het elders wel goed werkt.
Zou je me daarom in een privébericht je NAW-gegevens kunnen sturen? Dan kijk het e.e.a. voor je na.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@NielsKamerbeek,

Dank voor de gegevens. Ik zie in mijn systemen ook geen bijzondere zaken. Je geeft zelf al aan dat je het nodige aangepast hebt, zonder effect.

Heb je al eens geprobeerd WiFi in te stellen op een ander kanaal? Een andere oorzaak kan ik niet echt geven.

Michael
Reputatie 1
Ik zal dit vanavond proberen.
Maar dit verklaart voor mij niet de symptonen dat na een refresh van de instellingen (via de "apply" button) de verbinding wel enige tijd werkt.

Mocht dit geen resultaat hebben, wat is dan de vervolgstap? Vervanging van het modem?
Reputatie 8
Badge +2
@NielsKamerbeek,

Ik kan de 'apply' actie ook niet concreet verklaren. Het laat wel enigszins doorschemeren dat het apparaat niet helemaal doet wat het moet doen.
Het blijft echter vreemd dat de andere apparaten wel goed werken en het probleem zich daar kennelijk niet voor lijkt te doen.

Indien het veranderen van het kanaal geen wenselijk effect levert, lijkt het mij inderdaad verstandig het apparaat te vervangen voor een nieuwe, aangezien harde resets ook geen soelaas bieden.

Michael
Reputatie 1
Ik heb gisteravond het kanaal voor Wifi verzet.
- In eerste instantie van auto naar kanaal 1. Gevolg was dat de verbinding van mijn apple apparaten meteen werd verbroken. De overige apparaten bleven het gewoon doen.
- Daarna heb ik het kanaal omgezet naar kanaal 9 (compleet willekeurige keuze, ik ga nog uitzoeken welke ik het beste kan kiezen). Gevolg was dat de verbinding met de apple apparaten werd hersteld en dat de rest ook blijft werken. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad.

Mijn voorlopige conclusie:
- kanaal 1 werkt niet (meer) met mijn apple apparaten.
- misschien dat de "apply" ervoor zorgt dat de "auto" kanaal keuze wordt gereset en dan toevallig uitkomt op een kanaal dat het wel doet. En eens in de zovel tijd schakelt het modem weer automatisch naar kanaal 1 waardoor de verbinding weer verbreekt.
Ik weet niet of dit ook echt zo werkt maar het zou een verklaring kunnen zijn.

Voor nu werkt het allemaal dus weer maar mocht het probleem weer terug komen laat ik het hier weten. Of is het verstandig om sowieso mijn modem te vervangen?
Reputatie 8
Badge +2
@NielsKamerbeek,

Fijn dat het nu goed lijkt te werken.

De kanalen 8 t/m 13 werken doorgaans goed. Deze worden om diezelfde reden ook veelvuldig gebruikt.
Het is verstandig om na te kijken welk kanaal het minst wordt gebruikt in de buurt. Zodat je - bij voorkeur - als enige die frequentie gebruikt en er zo, op deze manier, zo min mogelijk interferentie ontstaat.

Het vervangen van het modem lijkt me niet noodzakelijk. Mocht je nog problemen ervaren, kunnen we dat altijd nog doen.

Michael
Reputatie 1
Hallo,

Na bijna 2 weken goed te hebben gewerkt, is mijn modem nu echt stuk denk ik.

Het modem geeft geen IP-adressen meer uit.
Na (hard)resetten:
powerlampje gaat knipperen en dan gaat hij of helemaal uit of het dsl lampje gaat branden.
Maar daarna gebeurt er niets meer.
Ik kan geen contact krijgen met het modem (ook niet via ping).

Beste Telfort, willen jullie zo snel mogelijk mijn modem vervangen?
Dit is de 4de storing in een paar maanden tijd:
2 maal fout bij KPN in de wijkcentrale
1 maal probleem hierboven
en nu dit
totaal heb ik bijna een maand zonder internet/tv en telefoon gezeten.

Groet Niels
Reputatie 1
Beste Niels,

Ik heb ook een ZyXEL P-2812HNU-F1.
Zelfde probleem met wegvallende WiFi verbinding met smartphone (bij mij dus niet alleen Apple maar ook bijv. HTC).
Probleem bij mij is idd opgelost door kanaalkiezer niet op auto te zetten maar op een vast kanaal.
(Michael geeft aan dat de kanalen 8 t/m 13 doorgaans goed werken dus op een van deze kanalen zou je je modem vast kunnen zetten.)
Maar gezien je laatste post heb je nu nog een ander probleem :S
Reputatie 1
Mee eens dat dit een ander probleem is.
Maar omdat ik snel en goed geholpen ben op dit topic (en geen zin heb om een nieuwe te openen) hoop ik op een snel antwoord. 😉
Ik heb een probleem met mijn Modem: zyxel p-2812hnu-f1.
Sinds enige tijd heb ik verbindingsproblemen met apple apparatuur (Ipad en Iphone). Meerdere malen per dag verliezen deze apparaten de Wifi verbinding met het modem en kunnen daarna niet meer verbinden. De overige apparaten, windows, windows mobile en adroid hebben geen problemen en werken prima.
Na inloggen op het modem en willekeurig ergens in een menu op "apply" knop drukken (zonder enige wijziging in configuratie) krijgen de apparaten weer verbinding.
Ik heb reeds:
- soft reset van het modem
- hard reset van het modem

- configuratie aanpassing WMM geprobeerd
- soft reset apple apparaten
- apple apparaten getest op ander wifi netwerk

Probleem doet zich alleen voor bij mijn eigen modem.
Hard en soft reset van modem hebben geen resultaat.
Reset apple aparaten heeft geen resultaat.
Update configuratie middels apply knop in webinterface modem heeft tijdelijk resultaat.

Conclusie:
Probleem zit in mijn modem.

Vraag: Wat kan ik nog doen?
Overigens heeft het modem met de beide apparaten al ruim een jaar goed gewerkt.

Mijn advies: Koop een Apple router, niet goedkoop, maar wel de allerbeste!
Ook wil ik even reageren op de probs die hierboven worden beschreven. Ook wij hebben een Zyxel P-2812 HNU-F1 en ook wij hebben probs met WI FI.
Sinds ongeveer 2 weken moet ik minimaal 1 x per dag de modem recette dan doet de wi fi het weer even soms een dag en ook komt het voor dat hij het maar 2 of 3 uur doet. Hier wordt gebruik gemaakt van 2 x I Phone 5s en een I Pad 4 waar dan telkens de verbinding wordt verbroken. De I Mac zit bekabeld aangesloten en daar is nooit wat mee. We zijn sinds 2012 bij Telfort en heeft het altijd goed gedaan op een paar algemene storingen na, maar nooit met de WI FI. En ik weet niet hoe ik de kanalen kan veranderen ik ben met zoiets geen prof.
Kan iemand misschien vertellen wat ik kan proberen om niet minimaal 1 x per dag te moeten recette en de WI FI draaiend te houden.:(
Reputatie 8
Badge +2
@maanus,

Spijtig dat ook jij tegen deze nare zaak aanloopt. Via deze instructies kan je het kanaal wijzigen. Kijk ook eens in dit topic. Ik ga er vanuit dat het met behulp van deze handvatten opgelost wordt.

Mocht je er niet uitkomen, laat het dan even weten.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@NielsKamerbeek,

De symptomen die je voorlegt wijzen inderdaad op een defect modem, om deze reden krijg je van ons een nieuw exemplaar.
Zou je je NAW-gegevens in een privébericht kunnen aangeven? Dan zet ik het voor je in gang.

Michael
Reputatie 1
Ah, een keer googelen op het probleem en meteen raak.
Enigszins fijn dat meer mensen dus met dit probleem te kampen hebben.

Ook hier valt de wifi sinds een twee weken op de apple apparaten uit en kan hierna geen verbinding worden gemaakt.
Op de windows laptop geen problemen.

Ik ga de instructies opvolgen en duim dat het dé oplossing is.
Dank!
Reputatie 8
Badge +2
@AngeliqueH,

Welkom op het Telfort forum.

Wat fijn dat je zelf het initiatief hebt genomen, dat zie ik graag!
Zou je je bevindingen met ons willen delen als je de oplossing hebt gevonden? Dat wordt enorm gewaardeerd. ;)

Michael
Hallo Michael,

Ik weet niet bij welke afdeling van Telfort jij werkt, maar bij de telefonische helpdesk is het probleem wel degelijk bekend dat apple producten niet goed samenwerken met de zyxel modems van Telfort. Heeft inderdaad met de kanaalkeuze te maken. (alleen Telfort geeft de schuld aan apple)

Ik snap niet dat Telfort zijn klanten met niet goed functionerende producten opzadelt zonder ze hierover vooraf te informeren dat je de instellingen moet aanpassen. Je zou zeggen dat er wel enige tests eerst uitgevoerd worden voor je iets op de markt brengt. Nu moet je eerst zelf ondervinden dat het niet werkt, vervolgens in de wacht staan. etc etc. Niet goed voor de klant tevredenheid score.
Reputatie 8
Badge +2
@sjeffie,

Mijn excuus voor het uitblijven van een reactie.

Bij is er niets bekend over minder goed werkende WiFi met de ZyXEL 2812 i.c.m. Apple apparatuur.
Mogelijk heeft dit te maken met een Airport(?), daarvan is wel bekend dat deze problemen heeft met de ZyXEL 2812.

Michael

Reageer