beantwoord

Wifi op Zyxel modem niet meer beschikbaar

• 25 juli 2014
  • 27 reacties
  • 3697 keer bekeken

Ik heb al ruim een jaar een abonnement bij Telfort i.c.m. een door Telfort geleverde Zyxel P-2812HNU-F1 modem. Dit heeft altijd vlekkeloos gewerkt, maar sinds enkele dagen werkt de Wifi van de modem niet meer goed. Er is totaal geen signaal meer, terwijl eerder meerdere apparaten (mobiel/tablet/laptop) hier prima op werkten.

Analyse tot nu toe:
- Hard reset (modem aan/uit): geen effect
- Modem restart via software: geen effect
- Wifi knop op de modem zelf (hardware) om Wifi netwerk uit en aan te schakelen: geen effect (lampje brandt wel)
- Channel / SSID / beveiliging wijzigingen in modem config: geen effect
- Internet met kabel werkt prima, dus het lijkt puur aan de Wifi component te liggen
- https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/uitleg-oplossen-wegvallende-draadloze-verbinding-wifi-34095 doorlopen maar geen oplossingen voor het probleem gevonden

Het lijkt verdacht veel op https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/wlan-lampje-modem-p-2812hnu-f1-maar-geen-wifi-meer-37824/index1.html#post365495

Iemand nog suggesties? Webcare?

Alvast bedankt!

Bob Nijkamp
icon

Beste antwoord door Michael 11 augustus 2014, 10:12

@bnijkamp,

Mijn excuus voor deze late reactie.

Er is iets niet helemaal goed gegaan bij het verwerken van het vervangende modem.
Ik heb er zojuist voor gezorgd dat het nieuwe exemplaar zo snel mogelijk jouw kant op komt.

Mijn welgemeende excuses voor het ervaren ongemak.

Michael
Bekijk reactie

27 reacties

Reputatie 8
Badge +9

[...]
Analyse tot nu toe:
- Hard reset (modem aan/uit): geen effect
- Modem restart via software: geen effect

Iemand nog suggesties? Webcare?

Hoi Bob Nijkamp, welkom op het forum.

Geen webcare, maar toch...
De modem uit- en aanzetten (handmatig of via de modemsoftware) is geen harde reset, dat doe je door de resetbutton achterop de modem voor een seconde of 30 ingedrukt te houden tot alle lampjes uitgaan.
De modem start vanzelf weer op.
Eventuele zelf aangebrachte wijzigingen in de instellingen gaan verloren, hou daar rekening mee.
Of het gaat helpen is de vraag, de wifi-hardware lijkt defect.
Dank Enterprise voor het antwoord. Ik behoor toch te weten wat een harde reset is, maar goed... geprobeerd, en helaas geen (positief) effect.
Reputatie 8
Badge +9
Dank Enterprise voor het antwoord. Ik behoor toch te weten wat een harde reset is, maar goed... geprobeerd, en helaas geen (positief) effect.

Dan lijkt de wifi van de modem inderdaad defect.
Webcare leest uiteraard mee en zij zullen naar verwachting reageren op je vraag.
Reputatie 8
Badge +2
@bnijkamp,

Fijn je op het forum te zien!

Allereerst wil ik je erop wijzen dat WiFi een service is die erg afhankelijk is van factoren in de buurt (type huis, hoe dichtbevolkt is de buurt, hoe ver staat de computer van het modem? etc). Zodoende is het lastig om de goede werking ervan te garanderen.

Hoe dan ook zie ik dat je het modem inderdaad een aantal keer opnieuw opgestart hebt (reboot), en een keer gereset hebt (reset). Normaal gesproken wil dit wel het e.e.a. oplossen/verbeteren, bij jou helaas niet.

Hoeveel netwerken zie je in de lijst met netwerken in de buurt als je deze vernieuwd? Het is namelijk zaak dat het kanaal waarop jouw modem het WiFi signaal uitzendt, zo min mogelijk (het liefst helemaal niet) wordt gebruikt door anderen in de buurt. Je kunt dit kanaal wijzigen naar een andere frequentie. Hulp daarbij vindt je hier

Ik hoor graag van je of het gelukt is.

Michael
Beste Michael,

Bedankt voor de reactie. Op basis van je bericht heb ik nogmaals een poging gedaan om van channel te switchen, en om een of andere reden werkt dat nu wel. Mocht de klacht terugkomen en ik kom er niet uit, dan zal ik het melden, maar tot die tijd lijkt het opgelost. Dank!

Bob Nijkamp
Vandaag viel de Wifi wederom uit. Er lijkt sowieso iets vreemds te zijn met de modem: wanneer ik een ander channel kies en op 'Apply' klik worden de oude settings weer getoond en niet opgeslagen: dit geldt ook voor het veranderen van bijvoorbeeld de SSID. Ik login als 'admin' dus je zou denken dat het met gebruikersrechten niets te maken heeft...
Reputatie 8
Badge +9
[...]
Ik login als 'admin' dus je zou denken dat het met gebruikersrechten niets te maken heeft...

Dat heeft inderdaad niets met gebruikersrechten te maken, de instellingen (althans degene die door Telfort zijn vrijgegeven in de firmware) zijn door de abonnee zonder speciale rechten te wijzigen.

Dat het 'Apply' command ook al niet werkt versterkt mijn eerdere vermoeden dat de modem gebreken vertoond en vervangen zou moeten worden.
Reputatie 8
Badge +2
@bnijkamp,

Wat Enterprise terecht oppert lijkt inderdaad het geval te zijn. Om die redenen ga ik het modem vervangen.
Een vervangend exemplaar heb je vaak binnen 2-3 werkdagen in huis.

@Enterprise,

Bedankt voor deze scherpe blik op het geheel. :)

Michael
Beiden dank voor de inzichten en antwoorden. Ik zie de vervangende modem graag tegemoet en hou via dit topic op de hoogte of dat de boel oplost.

Dank & groet,

Bob Nijkamp
Reputatie 8
Badge +9
Beiden dank voor de inzichten en antwoorden. Ik zie de vervangende modem graag tegemoet en hou via dit topic op de hoogte of dat de boel oplost.

Dank & groet,

Bob Nijkamp

Graag gedaan, ik hoop dat de nieuwe modem het probleem oplost.
Zoniet dan horen we dat hier wel weer van je...
Hallo,

Bij mij exact hetzelfde verhaal. Alle handelingen meerdere malen doorlopen, wifi is wel zichtbaar, maar er kan met geen een device worden ingelogd.
Zijn er nog andere oplossingen, of wordt het modem ruilen?

dank,
Martijn Blokland

@bnijkamp,

Fijn je op het forum te zien!

Allereerst wil ik je erop wijzen dat WiFi een service is die erg afhankelijk is van factoren in de buurt (type huis, hoe dichtbevolkt is de buurt, hoe ver staat de computer van het modem? etc). Zodoende is het lastig om de goede werking ervan te garanderen.

Hoe dan ook zie ik dat je het modem inderdaad een aantal keer opnieuw opgestart hebt (reboot), en een keer gereset hebt (reset). Normaal gesproken wil dit wel het e.e.a. oplossen/verbeteren, bij jou helaas niet.

Hoeveel netwerken zie je in de lijst met netwerken in de buurt als je deze vernieuwd? Het is namelijk zaak dat het kanaal waarop jouw modem het WiFi signaal uitzendt, zo min mogelijk (het liefst helemaal niet) wordt gebruikt door anderen in de buurt. Je kunt dit kanaal wijzigen naar een andere frequentie. Hulp daarbij vindt je hier

Ik hoor graag van je of het gelukt is.

Michael
Ook ik had last van dit probleem.....

Afgelopen dinsdag (5 aug) kwam ik thuis na een korte vakantie. Waar voorheen de Wifi connectie goed werkte, maakte deze geen contact meer.... Na een reset en het veranderen van kanaal vandaag even met Telfort gebeld.

Op 1 augustus schijnt er een firmware update te zijn uitgerold naar mijn modem. Deze is toen onderbroken en niet afgemaakt.

Conclusie van de Telfort helpdesk: U heeft een nieuwe modem nodig.
Badge
Hebben jullie toevallig beta-firmware V3.11(TUE.6)b5 op je ZyXEL P-2812HNU-F1 staan? Zie ook: https://forum.telfort.nl/zyxel-firmware-280/p-2812hnu-f1-firmware-versie-v311tue6b5-43880
Reputatie 1
Badge
Ik heb sinds gister hetzelfde probleem, op mijn laptop komt mijn modem niet tevoorschijn in de lijst van beschikbare netwerken, ik kan enkel op internet via de kabel. En op mijn telefoon staat mijn modem wel in het netwerk, maar staat er dat het buiten bereik is(ook ligt die vlak naast de modem).

Ik heb de modem sinds eind 2012, en heb nog geen problemen ermee gehad. Tot nu.

Dus ik neem aan dat er dan een fout is met de modem zelf? Want ik heb dezelfde stappen ondernomen als de topicstarter, en er is niks veranderd. Ik wacht nog wel tot morgen, hopelijk lost het zich vanzelf op. Zo niet, dan heb ik waarschijnlijk ook een nieuwe modem nodig.
Reputatie 8
Badge +9

Ik heb sinds gister hetzelfde probleem, op mijn laptop komt mijn modem niet tevoorschijn in de lijst van beschikbare netwerken.
Dus ik neem aan dat er dan een fout is met de modem zelf?

Niet persé... staat de wifi wel aan..?
Bij de Experiabox druk je even op de middelste knop aan de linkerzijkant.
Bij de ZyXEL druk je even op de blauwe knop bovenop.
@bnijkamp,

Wat Enterprise terecht oppert lijkt inderdaad het geval te zijn. Om die redenen ga ik het modem vervangen.
Een vervangend exemplaar heb je vaak binnen 2-3 werkdagen in huis.

@Enterprise,

Bedankt voor deze scherpe blik op het geheel. :)

Michael

@ Michael: Tot op heden heb ik geen vervangende modem ontvangen.
Reputatie 1
Badge

Ik heb sinds gister hetzelfde probleem, op mijn laptop komt mijn modem niet tevoorschijn in de lijst van beschikbare netwerken.
Dus ik neem aan dat er dan een fout is met de modem zelf?

Niet persé... staat de wifi wel aan..?
Bij de Experiabox druk je even op de middelste knop aan de linkerzijkant.
Bij de ZyXEL druk je even op de blauwe knop bovenop.
Ik heb de ZyXEL, als je op de blauwe knop drukt, is dat een soort van restart knop voor de WIFI? Want volgens mij is het enkel een aan/uit knop, en ik heb die knop niet aangeraakt, dus heb het ook niet per ongeluk uit gedaan.

Heb alles al geprobeerd, stekker uit het stopcontact om de modem te herstarten. De knop links op de modem, en nu dus op die blauwe knop. En het probleem is nog steeds hetzelfde.

Dus ik neem aan dat de enige oplossing is om de modem te vervangen? Ik merkte pas dat mijn wifi het niet deed, omdat mijn beltegoed nogal snel op was. Toen merkte ik op dat het kwam omdat de wifi het niet deed.
Reputatie 8
Badge +9
Ik heb de ZyXEL, als je op de blauwe knop drukt, is dat een soort van restart knop voor de WIFI? Want volgens mij is het enkel een aan/uit knop, en ik heb die knop niet aangeraakt, dus heb het ook niet per ongeluk uit gedaan.

Brandt het lampje WLAN/WPS wel of niet..?
Reputatie 1
Badge

Brandt het lampje WLAN/WPS wel of niet..?
Nee, het lampje brandt niet.
Reputatie 8
Badge +9

Dan staat de wifi dus uit... ;)
Druk een seconde of twee of de blauwe knop en laat deze los.
Het lampje WLAN/WPS moet dan na een paar seconden weer gaan branden.

Lukt het op deze manier niet dan kan je wifi ook inschakelen in de modem software.
Als volgt:

Klik op deze link >>> http://192.168.1.254 en vul als wachtwoord 1234 in.
Wijzig dit wachtwoord zoals gevraagd.
In het scherm dat je nu ziet ga je naar 'Network Setting' en dan klik je op 'Wireless'.
Klik dan op het vakje voor 'Enable Wireless LAN'.
Klik rechts op 'Apply'.
Klik rechtsboven op 'Logout'.

Het WLAN/WPS lampje zou nu weer moeten branden en je wifi weer werken.
Reputatie 1
Badge

Lukt het op deze manier niet dan kan je wifi ook inschakelen in de modem software.
Als volgt:

In het scherm dat je nu ziet ga je naar 'Network Setting' en dan klik je op 'Wireless'.
Klik rechts op 'Apply'.

Ik heb de knop ingedrukt en nu brand het lampje wel, dus eventjes kijken of ik nu kan internetten zonder kabel, zodat ik weet dat wifi weer geactiveerd is.
Reputatie 1
Badge

Als volgt:

Klik rechts op 'Apply'.

Ja, nu doet die het. Bedankt, was dus best een makkelijk op te lossen probleem. Dat bespaard weer wat hoofdpijn ivm een nieuwe modem.

Dus bedankt voor de oplossing.
Reputatie 8
Badge +9

Ik heb de knop ingedrukt en nu brand het lampje wel, dus eventjes kijken of ik nu kan internetten zonder kabel, zodat ik weet dat wifi weer geactiveerd is.

[...]

Ja, nu doet die het. Bedankt, was dus best een makkelijk op te lossen probleem. Dat bespaard weer wat hoofdpijn ivm een nieuwe modem.

Dus bedankt voor de oplossing.

Graag gedaan... 😃
Reputatie 8
Badge +2
@bnijkamp,

Mijn excuus voor deze late reactie.

Er is iets niet helemaal goed gegaan bij het verwerken van het vervangende modem.
Ik heb er zojuist voor gezorgd dat het nieuwe exemplaar zo snel mogelijk jouw kant op komt.

Mijn welgemeende excuses voor het ervaren ongemak.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@Atmosphere,

Welkom op het forum!

Doet het probleem zich nog steeds voor? Ik kijk het graag voor je na.

@Do22,

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn. Mocht er nog iets zijn, roep het dan even. :)

Michael

Reageer