beantwoord

WiFi op Experia Box v10 schakelt automatisch uit

• 4 augustus 2019
  • 15 reacties
  • 322 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb aan mijn Experia Box v10 een (witte) KPN WiFi Versterker en sinds dit weekend ook een nieuwe (zwarte ) KPN WiFi Versterker.

De witte KPN WiFi Versterker is handmatig ingesteld als Access Point voor ons thuis-netwerk.

De zwarte KPN WiFi Versterker heeft zich op een of andere manier zelfstandig ingesteld, want toen ik hem bedraad aansloot en via het ip-nummer benaderde, bleek hij al ingesteld te zijn voor ons thuis-netwerk.
Ik heb via de web-interface de SSID en Wachtwoord nog aangepast voor een gast-netwerk, en zo functioneert hij prima.

De Experia Box v!0 geeft echter geen WiFi meer. En als ik de WiFi via de webinterface weer aanzet, schakelt het even later weer automatisch uit. Ik neem aan dat de zwarte KPN WiFi Versterker dit doet.
Is dit te voorkomen, want ik zou in de meterkast toch nog wel het gast-wifi actief willen hebben voor de omvormer van de zonnepanelen.
icon

Beste antwoord door StephanP 10 augustus 2019, 08:15

Samenvattend, de volgende (verkorte) remedie voldoet: op de Experia Box v10
  1. WiFi - Basic - Herstel WiFi standaard Instellingen
  2. WiFi - Basic - WiFi aan/uit configuratie "AAN"
  3. WiFi - Basic - WiFi SSID configuratie "opnieuw invoeren"
  4. WiFi - Gast WiFi - Gast Wifi aan/uit configuratie "AAN"
  5. WiFi - Gast WiFi - Basic "SSID etc. opnieuw invoeren"
  6. Instellingen - Herstart/Reset - Herstart
De laatste stap "Herstart" is niet eens echt nodig
Bekijk reactie

15 reacties

Goeiemorgen StephanP,

Je conclusie is goed dit veroorzaakt de Experia Wifi dat heeft met de nog niet volledig werkzame functie van dit toestel te maken. Die functie word door de v10 niet ondersteund mede daarom gaat de wifi uit.

Wat je kan doen is bij de geavanceerde wifi instellingen alles voor de bandsteering uit zetten.
Daarna wel op bewaar instellingen klikken. Daarna via het menu de v10 opnieuw opstarten nadat je eerst de wifi hebt aangezet het is mogelijk dat je de wifi een paar keer aan moet zetten in de v10.

Heb je alles werkend mag je Experiawifi niet meer uit anders bestaat de kans dat je opnieuw moet beginnen.
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie @Galdor68 , maar bij mij lukt dat (nog) niet.

Ik heb bij de zwarte WiFi versterker de volgende geavanceerde instellingen aangepast:
  • Band Steering (uit)
  • 802.11k mode (uit)
  • 802.11r mode (uit)
Op de witte WiFi Versterker, zijjn de volgende geavanceerde instellingen gemaakt:
  • Extender mode (uit)
  • IGMP Snooping (aan)
  • Spanning Tree (uit)
  • Uitschakelen WiFi op 5GHz (aan) (wat is dit !?)
  • Uitschakelen WiFi op 2,4 GHz (aan) (wat is dit !?)
  • Band Steering (uit)
Op de Experia Box v10:
  • WiFi - Basic - WiFi staat uit. Als ik de WiFi hier "aan" zet wordt deze onmiddellijk (page refresh) weer uitgezet. Zo snel kan ik de Experia Box niet herstarten.
  • WiFi - Geavanceerd - 2,4 GHz staat uit. Als ik de Radio hier "aan" zet, wordt deze ook direct weer uitgezet
Zo werkte het dus nog niet, dus ik heb nog wat verder geëxperimenteerd.

Op de Experia Box v10:
  • WiFi - Basic - Herstel WiFi Standaard Instellingen
  • Vervolgens alle WiFi-instellingen (SSID, beveiligingssleutel, etc.) weer opnieuw invoeren
  • Evt. Gast-WiFi ook opnieuw configureren
  • Nu wordt de WiFi NIET MEER automatisch uitgezet
Op de witte WiFi Versterker, zijjn de volgende geavanceerde instellingen gemaakt:
Uitschakelen WiFi op 5GHz (aan) (wat is dit !?)
Uitschakelen WiFi op 2,4 GHz (aan) (wat is dit !?)

Dit is precies wat er staat aan of uit zetten van wifi via 5Ghz of 2,4Ghz. Heb je geen toestellen die 5 ghz wifi ondersteunen kan dit op alle wifi toegangs punten uit.

Op de v10
Ik ben inderdaad deze stap vergeten eerst terug naar de standaard instellingen.
Ik heb dit zelf al wat langer geleden gedaan. Het is altijd beter om schoon vanuit de basis te beginnen. Je hebt alleen de wifi naar standaard gezet niet terug naar de fabrieks instellingen?
Ik begrijp uit je reactie dat het nu werkt zoals gewenst!!
Dat is goed om te lezen.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @StephanP, welkom hier op het Telfort Forum! Ik zie dat Galdor je al te hulp geschoten is met de Experia WiFi en de instellingen, om te zorgen dat het WiFi signaal van je Experia Box níet automatisch uitgeschakeld wordt. Super 🙂 Is het gelukt en werkt het nu zoals je graag wilt? Mocht je vragen of opmerkingen hebben, laat het gerust hier weten.
Reputatie 1
Alles werkt weer naar wens:
  • De Experia Box geeft weer WiFi en Gast-WiFi
  • De (zwarte) Experia WiFi Versterker geeft Gast-WiFi
Nog even een samenvatting van de stappen, zoals aangedragen door @Galdor68

Op de (zwarte) Experia WiFi Versterker:
  1. Instellingen - WiFi - Geavanceerde WiFi instellingen - Band Steering deactiveren
  2. Instellingen - WiFi - Geavanceerde WiFi instellingen - 802.11k Mode deactiveren
  3. Instellingen - WiFi - Geavanceerde WiFi instellingen - 802.11r Mode deactiveren
Daarna op de Experia Box v10:
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @StephanP , de zwarte Experia WiFi kent geen gastgebruik.
Om op de V10 de WiFi geactiveerd te houden moet je de modem soms wel een paar keer herstarten voordat deze 'pakt'.
Gast wifi is een nog ontbrekend element in de ExperiaWifi. Onbekend of dit er komt er is hoe dan ook weinig tot niks over updates bekend.
Reputatie 1
Ik pak de draad nog even op.
Bij elektrawerkzaamheden zijn de Experia Box en Experia WiFi-versterker meerdere keren opnieuw opgestart en hierdoor was de wifi op de experia box weer uitgevallen.

Omdat ik alles toch weer opnieuw moest instellen, heb ik besloten er een experimentje aan te wagen. Ik had namelijk mijn twijfels of het uitzetten van Band Steering en de 802.11k/r Mode echt wel noodzakelijk is.

Dus heb ik deze op de (zwarte) Experia WiFi-versterker weer aangezet. De WiFi versterker werkt dus in Access Point mode zonder verdere aanpassingen aan de standaardinstellingen.

Op de Experia Box was de wifi inderdaad weer afgeschakeld en als ik deze weer aanzette, werd het direct weer afgeschakeld.
  • WiFi Standaard instellingen hersteld
  • SSID configuratie weer opnieuw ingesteld
  • Gast-Wifi ook weer opnieuw ingesteld
En nu blijft de WiFi aan. Het werkt... nu alweer een tijdje zonder onverklaarbare afschakeling.

Voorzichtige conclusie:
Als de (zwarte) Experia Wifi-versterker opnieuw opstart, schakelt deze de WiFi op de Experia Box uit.
Geavanceerde instellingen op de WiFi-versterker lijken hierin geen rol te spelen.
Eenvoudiger remedie:
Log in op de Experia Box, Herstel de Wifi Standaardinstellingen, Stel de WiFi (en Gast-WiFi) opnieuw in.

Voelt iemand van KPN zich verantwoordelijk voor dit onwenselijk gedrag van de zwarte Experia WifI-versterker? Kunnen wij een firmware update verwachten die dit euvel fikst?
Voor klanten met een v10 is het ongewenst mee eens. De reden dat het gebeurdt heeft juist met de functionaliteit van het ding te maken. Daarom dat het advies bij het installleren is zet er 1 nabij de v10 en 1 op de plek waar je een extra toegangs punt nodig hebt. Dat houd in dat je er altijd twee zou moeten aanschaffen.

Ps welke firmware heb je? Zover ik weet is 1.00.19v2 de laatste beter gezegd die staat in de mijne.

Ik zal jouw bevindingen hier eens uitproberen, scheelt weer.
Reputatie 1
Firmware Experia Box v10: V1.01.01T01.9
Firmware Experia WiFi-versterker: 1.00.19v2
Eenvoudiger remedie:
Log in op de Experia Box, Herstel de Wifi Standaardinstellingen, Stel de WiFi (en Gast-WiFi) opnieuw in.

Ik heb alles opnieuw ingesteld alles zelfs naar fabrieks settings.
Aangesloten volgens de voorschriften en de eenvoudige remedie werkt ook hier. Scheelt een boel gedoe.

Terzijde de Experiabox v10 hier heeft ook die firmware en beide hier aanwezige ExperiaWifi ook de genoemde firmware die dan al bijna een jaar oud is.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @StephanP en @Galdor68 ,
ik heb de raadgevingen van StephanP ook gevolgd en lijkt inderdaad gewoon goed te werken met de diverse opties aangevinkt binnen de Experia WiFi.
@StephanP , bedankt.☺
Op zich ook logisch wat ik van het KPN forum begrijp zien we de bandsteering pagina wel en de twee protocollen maar ook niet meer dan dat het is nog niet werkzaam, net zo de Fon pagina die heeft naar verluid ook nog geen functie.
Reputatie 1
Samenvattend, de volgende (verkorte) remedie voldoet: op de Experia Box v10
De laatste stap "Herstart" is niet eens echt nodig
Wie zijn wifi specifiek wil spliten naar 2,4 en 5 ghz kan dit met een tussen stap aanvullen.

Bij Geadvanceerd in de ssid velden twee afwijkende namen ingeven beiden met Toepassen bevestigen.
Deze zelfde scheiding zal ook handmatig op elke aanwezig Experia Wifi moeten gebeuren.
Deze extra stap is alleen nodig als je zeker wilt zijn hoe een device is verbonden.

Reageer