beantwoord

WiFi is traag en valt soms weg

• 22 augustus 2019
  • 6 reacties
  • 178 keer bekeken

Goeie dag! Wij hebben al een aantal jaar een Experia V8 modem en een internetbundel van Telfort. Hier maken wij met 6 man gebruik van. Sinds een jaar is het internet erg traag en soms valt de verbinding weg. De modem staat op de middelste verdieping van ons huis, op alle verdiepingen is de verbinding even traag, ook het wegvallen van de verbinding gebeurt overal in huis. Mijn vraag is op welke manier we onze verbinding kunnen verbeteren. Is de modem wellicht verouderd? Of hebben we een andere internetbundel nodig? Of kunnen we de modem anders instellen?
Ik heb alle stappen van het Wifi verbeteren doorlopen. Het kanaal waarop we Wifi ontvangen heb ik al een aantal maal veranderd maar dit helpt niks.
De speedtest geeft nu een Ping 15 ms, Jitter 34 ms, Download 4.6 Mbps, Upload 2.8 Mbps.
Hoop dat iemand ideeen heeft 🙂 Alvast bedankt!

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 24 augustus 2019, 17:06

Dag @Tesselaar. Welkom hier op het forum. Lastig dat je WiFi-verbinding zo traag is en zo nu en dan wegvalt. Je geeft al aan dat je met zes mensen gebruik maakt van WiFi. Ik ben in dit geval ook even benieuwd hoeveel en wat voor apparaten er verbonden zijn met internet. De meeste apparaten werken op de 2.4GHz frequentie. Als er teveel apparaten gebruik maken van die frequentie, dan verstoren die elkaar namelijk, waardoor je verbinding traag kan worden.

Wil je -op een laptop of PC na- alle apparaten eens uitzetten, zodat er nog maar één apparaat is verbonden met internet? Koppel ook zaken als accesspoints eens los. En wil je vervolgens een speedtest doen? Ik ben namelijk benieuwd wat voor resultaten je dan krijgt.

Als je dan wel goede resultaten krijgt, dan is het goed om eens te kijken naar een WiFi-versterker. Het grote voordeel hiervan is dat deze van zowel de 2.4GHz als de 5GHz frequentie gebruik maken. Het voordeel van de 5GHz frequentie is dat er minder verstoring is van andere apparatuur. De frequentie die gebruikt wordt loopt namelijk van 5.1 tot 5.8 GHz en gebruikt 23 kanalen die elkaar niet overlappen. Op 2.4GHz is minder ruimte en meer overlap, waardoor het netwerk sneller kan gaan storen.
Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dag @Tesselaar. Welkom hier op het forum. Lastig dat je WiFi-verbinding zo traag is en zo nu en dan wegvalt. Je geeft al aan dat je met zes mensen gebruik maakt van WiFi. Ik ben in dit geval ook even benieuwd hoeveel en wat voor apparaten er verbonden zijn met internet. De meeste apparaten werken op de 2.4GHz frequentie. Als er teveel apparaten gebruik maken van die frequentie, dan verstoren die elkaar namelijk, waardoor je verbinding traag kan worden.

Wil je -op een laptop of PC na- alle apparaten eens uitzetten, zodat er nog maar één apparaat is verbonden met internet? Koppel ook zaken als accesspoints eens los. En wil je vervolgens een speedtest doen? Ik ben namelijk benieuwd wat voor resultaten je dan krijgt.

Als je dan wel goede resultaten krijgt, dan is het goed om eens te kijken naar een WiFi-versterker. Het grote voordeel hiervan is dat deze van zowel de 2.4GHz als de 5GHz frequentie gebruik maken. Het voordeel van de 5GHz frequentie is dat er minder verstoring is van andere apparatuur. De frequentie die gebruikt wordt loopt namelijk van 5.1 tot 5.8 GHz en gebruikt 23 kanalen die elkaar niet overlappen. Op 2.4GHz is minder ruimte en meer overlap, waardoor het netwerk sneller kan gaan storen.
Reputatie 2
Modem staat op de middelste verdieping, zit daar ook je originele ISRA punt of heb een kabel getrokken van de begane grond?
Indien het laatste, sluit het modem eens beneden aan via een korte kabel op het ISRA punt en doe dan nog eens een speedtest.
Hey Natasja!
Dank voor je reactie! Ik heb een nieuwe speedtest gedaan terwijl alleen mijn laptop aan was en verbonden met de Wifi. De speedtest geeft Jitter 1ms, Ping 9ms, Download 26.0 ms & Upload 21.5 ms. Is het met dit resultaat nuttig om naar een versterker te kijken?
Beste RS2000,
Dank voor de tip! Ik gok dat het originele ISRA punt inderdaad op de benedenverdieping zit.
Reputatie 7
Badge +9
Dank voor het doen van de speedtest! Dat zijn al wel betere resultaten dan de resultaten die je eerder kreeg. Ik zie dat @RS2000 nog een heel waardevolle tip geeft. We raden altijd aan om je modem met een kabel van maximaal 1,5 meter aan te sluiten op het hoofdaansluitpunt in je woning. Dan heb je de minste kans op instabiliteit en verlies van snelheid. Als je verbinding dan beneden wel stabiel en snel is, maar je merkt dat je boven een slechter signaal hebt, dan is het zeker nuttig om naar een WiFi-versterker te kijken.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @Tesselaar. Je topic is me even aan de aandacht ontsnapt. Ik zie dat ik geen reactie meer van je heb gekregen. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. Is het inmiddels gelukt om je WiFi-signaal te verbeteren?

Reageer