beantwoord

WiFi is slechter dan mijn 3G mobiel verbinding

• 2 april 2018
  • 16 reacties
  • 351 keer bekeken

Al langere tijd hebben we slecht WiFi in huis. Tablets, laptops e.d. welke via WiFi op internet gaan, is de snelheid enorm wisselend. Inmiddels verschillende topics gelezen, die gaan met name over kanaalinstellingen. Deze heb ik gecheckt, mijn SSID staat als enige op kanaal!

Nu gaat het met regelmaat zo slecht dat websites niet bereikbaar zijn, met betalingen time-out issues heb e.d. Tot nu toe verweten aan het gegeven dat met zijn 6-en in huis leven.

Nu blijkt dat mijn 3G mobiel internet sneller is dan WiFi.

We hebben een Experiabox V8.

Overigens kende ik dit probleem niet, voordat we bij Telfort zaten was dit stabiel. Nadat ik de Router opnieuw opstart (1x per week) gaat het soms wat beter. Omdat we ook met NAS werken, daar draait een persoonlijke website op; deze is soms onbereikbaar. Wanneer ik de router opnieuw opstart, dan is deze wel weer bereikbaar.

Goede tips zijn welkom.
icon

Beste antwoord door vanens 6 mei 2018, 19:18

Hallo, het lijkt er op alsof alles goed gaat.. maar helaas. Het blijft een keuze tussen mijn laptop wegdoen omdat deze niet werkt op de WiFi van Telfort of een accespoint toevoegen, die het een paar dagen doet, vervolgens ook vastloopt.

Vandaag weer hopeloos, nu maar weer een aantal instellingen veranderd; alles opnieuw opgestart.

Tips welkom... maar weet niet of Telfort en ik een goede match zijn, iig niet op WiFi in huis.
Bekijk reactie

16 reacties

Hoi,
Dank voor je betrokkenheid en berichten. De indruk heb dat de match niet lijkt te werken, heb ik letterlijk genomen. Misschien meld ik me over een jaar weer, komende weken red ik me nog wel met de verbindingen!
Wat mij betreft kan de Topic gesloten worden.
Groet,
Reputatie 8
Met inmiddels een andere router geleverd door Telfort, en een extra TP-LInk router die je als Access Point zou kunnen gebruiken. Zit het hem daar kennelijk dus allemaal niet in, want er is geen verbetering.

Ondanks dat ik je eerder heb verwezen naar een draadje waar op te letten, met name met betrekking tot bekabeling en allerlei factoren die daar een negatieve rol in spelen, heb ik daar verder geen details van terug gekregen. Ook niet ten aanzien van WiFi, want die twee verschillende zaken "lopen door elkaar heen" met je omschrijving van je problemen.

Daar is weinig structuur in op te maken, hoe eventuele problemen aan te pakken.
Dat zou je gestructureerd in etappes kunnen bekijken. Als per onderdeel "gegarandeerd" (en bij herhaling van tests of metingen) vast staat dat bepaalde zaken goed werken, kun je op die wijze bepaalde zaken met zekerheid uitsluiten. Kom je op een gegeven moment vanzelf aan de onderdelen waar wel het probleem zit.

Als start. Wat heb je voor internet verbinding (koper of glasvezel)?
- Bij "koper", hoe ziet je ISRA-punt eruit (foto's), en hoe lang is de bekabeling naar je modem/router?
. Heb je het kabeltje tussen ISRA-punt en momde/router al eens vervangen door een ander kabeltje?
Hallo, het lijkt er op alsof alles goed gaat.. maar helaas. Het blijft een keuze tussen mijn laptop wegdoen omdat deze niet werkt op de WiFi van Telfort of een accespoint toevoegen, die het een paar dagen doet, vervolgens ook vastloopt.

Vandaag weer hopeloos, nu maar weer een aantal instellingen veranderd; alles opnieuw opgestart.

Tips welkom... maar weet niet of Telfort en ik een goede match zijn, iig niet op WiFi in huis.
Reputatie 8
Succes in ieder geval, mocht het probleem zich toch eens voor doen. 😉
Dank voor je respons; zonder dat ik iets gewijzigd hebt loopt het het allemaal stabiel. Ik ga er vanuit dat de nieuwe router uiteindelijk toch de oplossing is geweest. Soms vallen ook goede dingen uit haha....

Betreft het laatste bericht, dank; denk dat het zeker parten speelt, alleen tot nu toe heb ik dat probleem nooit gehad. Zeker een oplossing wanneer de problemen blijven bestaan.

Groet,
Edwin
Reputatie 8
Ik heb nu de WiFi van Experia weer aangezet; SSID aangepast kanaal 1
Boven heb ik de T-Link router geplaatst (anders hebben we daar geen WiFi); zelfde SSID/WW op kanaal 11; kanalen zijn goed, zit weinig op.

Tot nu toe nog niet uitgevallen...

Maar dat uitvallen onder deze setting, of een onbetrouwbare werking van WiFi kan alsnog plaatsvinden.
Door gebruik van hetzelfde SSID van beide WiFi punten, zowel in de Experia Box V8 als in de de TP-Link router, kan het gebeuren dat je praktisch van de WiFi van de Experia Box gebruik maakt, terwijl je dichter bij het WiFi-punt zit van de TP-Link.

Theoretisch zou je een overloop hebben van beide WiFi punten, maar praktisch gezien werkt dat met dit soort goedkope consumentenproducten helemaal niet zo netjes dan je zou willen. De WiFi-verbinding van het ene punt kan heel lang "vast blijven plakken", voordat die overgaat naar het andere WiFi-punt. Feitelijk moet de ene verbinding zowat uitvallen, om over te springen op het andere WiFi-punt.

Alleen apparatuur die daar specifiek voorzieningen voor heeft voor "seamless roaming" kan daar goed mee overweg. Kost een duit meer. De Experia Box heeft die voorzieningen niet.
Zo'n TP-Link router verbonden via de LAN-poort en dan als Access Point werkend ook niet.

Gebruik beter verschillende SSID's en kies handmatig het beste WiFi netwerk. Verder als het kan een Access Point die ook nog eens de 5 GHz ondersteunt. (Moet je mobiele apparatuur dat ook ondersteunen, anders heb je er niets aan).

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1583084
Hoi, kan me voorstellen dat het niet duidelijk is.

Experia box V8; LAN 1 - daar heb ik op een netwerkkabel naar boven; vervolgens 10/100 mbps netwerk switch naar computer, mac mini en een netwerkprinter. Dit werkt goed.

LAN 2: Dan heb ik een netwerkkabel naar mijn NAS (Synology)

LAN 3: En een netwerkkabel aangesloten voor mijn TV (Vast).

De vierde poort in eerste instantie niet gebruikt.

De WiFi van de Experiabox had ik in eerste instantie als enige aan; maar na een dag of twee zat ik weer in huis met wel een WiFi verbinding maar geen internet.

De WiFi heb ik uitgezet; een T-Link router op Lan 4 van de Experia gezet, deze in een Lan poort van de T-Link gedaan; DHCP uitgezet en SSID aangepast. Dit werkt goed; totdat mijn laatste klacht.

Ik heb nu de WiFi van Experia weer aangezet; SSID aangepast kanaal 1
Boven heb ik de T-Link router geplaatst (anders hebben we daar geen WiFi); zelfde SSID/WW op kanaal 11; kanalen zijn goed, zit weinig op.

Tot nu toe nog niet uitgevallen...
Reputatie 8
Deze router reageert nog al wat beter wanneer ik poorten toevoeg e.d. Echter nadat voor de tweede keer de WiFi geen internet meer had; heb ik deze weer uitgeschakeld en mijn oude router(s) weer in ere herstelt.
Routers(s)??
Gebruik je meer dan één router? Gezien ook nog verdere set-up met een NAS e.d. vraag ik me af of je eigen netwerk set-up wel in orde is?

Beschrijf eens je complete netwerk set-up.

Probeer het probleem eens te isoleren, door eigenlijk alles af te koppelen van je hooddrouter. Dus alleen de Telfort modem/router gebruiken met bijv. enkel de TV-ontvanger aangekoppeld. Valt die dan ook uit?
Hallo, bedankt voor het vervangen van de router.

De SSID verandert, en een aantal poorten opengezet ivm met mijn NAS

In eerste instantie leek het goed te gaan. Deze router reageert nog al wat beter wanneer ik poorten toevoeg e.d. Echter nadat voor de tweede keer de WiFi geen internet meer had; heb ik deze weer uitgeschakeld en mijn oude router(s) weer in ere herstelt.

De laatste drie dagen is tot nu toe zo dat elke dag alles spontaan op stil gaat; tv houdt er mee op; geen internet; kan ook de router niet benaderen. Telefoon heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd, kan ik morgen wil doen. Na het herstarten (stekker in/uit) van de router is alles weer in orde.

Ik begrijp het niet meer.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi vanens, als je via een andere router een betere wifi verbinding hebt, dan is de kans aanwezig dat je Experiabox de boosdoener is. Die ga ik vervangen voor je.
Dank voor de reactie, heb van alles geprobeerd. Het klopt, de snelheid hangt af van de laptop; bekabeld is de snelheid meer dan goed.

De problemen van de WLAN bleven, dus ik heb de WLAN van de Experiabox uitgezet en een oude router op een poort gezet; problemen zijn voorbij :-)

Vind dus wel iets van de geleverde box van Telfort. Ik moet hem namelijk wekelijks herstarten anders is mijn lokale website niet bereikbaar... een andere topic denk ik..

Is het een idee dat ik een andere router krijg?
Reputatie 7
Badge +13
Hoi vanens, welkom terug. Ik begrijp dat je wifi verbinding de afgelopen periode niet goed werkt. Je snelheid is erg matig. Ik begrijp dat de stappen om je wifi te verbeteren hebt doorlopen, maar dat mocht jammer genoeg niet baten. Merk je misschien een verbetering als je dichtbij je modem bent dat de snelheid dan stabieler is ten opzichte van verder weg? Je kan eventueel ook onze wifi versterker overwegen. Als je dit apparaat bekabeld aansluit, dan kan je gebruik maken van de snellere 5Ghz band.
Welke snelheden meet je bedraad? Als je verbinding naar buiten die 50Mb niet haalt verklaart dit ook al een deel.
Op zich klopt de redenatie van de 6 gebruikers wel deze moeten het wifi signaal delen dat zou je afhankelijk van het verbruik wel kunnen merken.

Ps wat zijn de wifi specs van de laptop die problemen geeft?
Reputatie 8
WiFi van de Experia Box is niet om naar huis te schrijven. De ene WiFi adapter of de andere in laptops wil ook nog wel eens verschil zijn in de combinatie met de Experia Box. Dat heb ik eerder bij een kennis ook gezien. Standaard met de laptop was erg slecht, en met een losse USB WiFi stick had hij de maximale snelheid van ongeveer 50 Mbps.

Voor WiFi kijk ook eens specifiek naar de volgende informatie:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-van-telfort.htm
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-kanaal-veranderen.htm
Dank voor je reactie, de router valt niet uit; de apparaten blijven voortdurend met WiFi in verbinding, alleen de snelheid gaat met regelmaat naar nul.

Het valt me op dat de ene laptop de andere niet is; met andere woorden; de ene laptop blijft nog wel met een internet verbonden, terwijl de andere er tijdelijk mee ophoudt.

Mijn abonnement is 50-5
Twee testen; de ene test komt uit op 3-6; een andere keer op 25-6; de downloadsnelheid verschilt nog al. Het valt me op dat één laptop in ons huis altijd problemen heeft met het laden websites enzo, terwijl deze op andere locaties (ben net op reis geweest) daar geen last van had.

Hopelijk heeft een ander nog een goed idee.
Reputatie 8
Neem de volgende algemene info, tips en aanbevelingen eens door (+ vervolgreacties):
https://forum.telfort.nl/internet-267/mijn-verbinding-valt-weg-lampjes-vallen-uit-op-modem-67836#post561505

Reageer