beantwoord

Wifi is op willekeurige momenten traag en SSID valt soms weg

• 25 juli 2019
  • 5 reacties
  • 98 keer bekeken

Hallo,

Mijn Wifi is al jaren instabiel. Ik heb de Zyxel modem P-2812HNU-F1 sinds 2012 en toen was het eigenlijk al niet goed. Dat merk je niet zo snel wanneer je een internetpagina laadt (website kan ook de oorzaak zijn), maar des te meer wanneer je een game doet of wanneer je Youtube (bufferen) of Twitch gebruikt. Ik laat er soms een PING -t bij lopen en je ziet dan ook package drops of een response van een paar honderd/duizend ms. Een game of iets wat een stabiele verbinding nodig heeft doe ik dan ook altijd met de kabel en dat werkt altijd en is altijd mijn workaround geweest.
Er zijn ook momenten dat de verbinding prima en daarmee ook mijn snelheid, en dat maakt dat het soms lastig te vatten is waar of wat de oorzaak is.

Wat heb ik getest en gedaan:
  • Locatie en signaalsterkte is het issue niet, want in 2017 ben ik verhuisd. In het eerste huis zat er tussen mijn PC en router niet eens een muur of ander apparaat tussen (beide in woonkamer). In mijn huidige onderkomen is de afstand ook maar 4 meter. In beide woningen heb ik echter het probleem. De signaalsterkte is altijd maximaal. Ik heb dan ook geen wifiversterker.
  • Mijn apparaten zijn het issue niet, want wanneer ik ze bij iemand anders op de WIFI aansluit gaat alles prima (dus ook gamen).
  • De apparaten van een ander en onze eigen smartphones ondervinden dezelfde problemen wanneer de pieken heel erg hoog zijn.
  • Wanneer de pieken zodanig hoog raken, dan valt de verbinding weg en kun je het SSID ook niet meer vinden. Router van het stroom en opnieuw opstarten is dan vereist. Maandelijks feestje.
  • Ik heb al eens een paar keer van kanaal geswitched, maar dat heeft niet mogen baten. Ik heb daarvoor de wifi analyzer app gebruikt.
  • Al meerdere malen door de jaren heen heb ik: de router al een keer een dag van het stroom af gehad, software matig een reset gegeven en compleet gereset (terug naar fabrieksinstellingen) en de firmware gecontroleerd op versie.
  • Er is geen trend te ontdekken wanneer het zich voordoet. Ik heb het al meegemaakt in de ochtend, middag, avond en nacht.
Omdat de frequentie van het wegvallen lijkt te stijgen, mijn vrouw de kabel door de woonkamer zat is, het Zyxel-beestje inmiddels ruim 7 jaar is en ik niet meer weet waar het aan kan liggen is de vraag:
Vergeet ik nog iets wat de oorzaak kan zijn of moet deze Zyxel gewoonweg vervangen worden?

Alvast bedankt voor het antwoord!
Groeten Twan
icon

Beste antwoord door GJC 26 juli 2019, 09:29

Voor mij is er maar één conclusie mogelijk: vervangen dat ding.
Heb je je gegevens (klantnummer en/of postcode en huisnummer) in je profiel staan? Dan weet Telfort meteen om welke aansluiting het gaat.
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Voor mij is er maar één conclusie mogelijk: vervangen dat ding.
Heb je je gegevens (klantnummer en/of postcode en huisnummer) in je profiel staan? Dan weet Telfort meteen om welke aansluiting het gaat.
Ja, beide staan er netjes in zoals in sticky is aangegeven. Even afwachten wat Telfort zelf zegt.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @TwanV, welkom hier.

Ik ben het helemaal met GJC eens. Vervangen dat ding. Je hebt alles in je macht gedaan, maar zonder succes. Een nieuwe is onderweg en ontvang je binnen twee werkdagen.
Bedankt!
Reputatie 8
Badge +11
Graag gedaan, fijn weekend gewenst!

Reageer