beantwoord

WiFi Experia Box V8 resetten, WiFi kwijt door Experia WiFi

• 22 juni 2019
  • 27 reacties
  • 1084 keer bekeken

Reputatie 1
Beste,

Ik heb al jaren slecht wifi. Het bereik gaat snel verloren, boven al helemaal een ramp. Na wat onderzoek dacht ik er goed aan te hebben gedaan om een wifi versterker van Telfort aan te schaffen maar nu is het drama helemaal compleet!!! Wifi is nu overgenomen door de wifi versterker, wat je absoluut geen versterker kan noemen! Ik lees nu meerdere berichten dat het grote ellende is, en ja ik zit er nu ook in! Ik wil mijn wifi gewoon weer terug via de modem, maar wat ik ook probeer.. het komt niet terug! Wat te doen? Het enige wat ik nog niet heb gedaan is resetten. De vraag luidt dan ook of ik bij een reset de wifi weer over de box krijg?

Ik had hoge verwachtingen maar had ik nu toch maar meerdere pagina’s gelezen, hoe kan dit worden aangeboden? Ik hoop dat iemand mij hier in kan helpen want nu is er geen wifi in huis.. en met een vrouw en kind in huis wil je dat niet!

Bij voorbaat dank!

Gr,
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 24 juni 2019, 09:10

Hallo @MVDE, welkom bij ons op het forum! De Experia WiFi neemt de WiFi van de V8 inderdaad over, de V8 zendt een 2.4 GHz netwerk uit en de Experia WiFi zendt die en een 5 GHz netwerk uit, waardoor er meer mogelijkheden zijn. Je kunt de Experia WiFi in gebruik houden en de WiFi in de V8 handmatig weer aanzetten in de instellingen van de Experia Box zelf (de link gaat over het wijzigen van het kanaal, maar op dezelfde pagina heb je de optie op WiFi aan te zetten).
Op die manier kan je beide toegangspunten voor de WiFi gebruiken, en het netwerk vergroten.
Het is ook mogelijk om een ander apparaat te kopen zoals Babylonia beschrijft.
Bekijk reactie

27 reacties

Reputatie 8
Simpel, stuur die "Telfort" WiFi versterker terug (met retour van je aankoopbedrag) en koop beter een niet provider gestuurd WiFi Acces Point. Die rommelt tenminste niet aan de instellingen van je basis router. Bijvoorbeeld < DEZE >

Eerder werd datzelfde Access Point lange tijd bij "Bol.com" voor € 35,- aangeboden,
maar heeft daar nu een schrikbaren prijsverhoging ondergaan en kost nu ruim € 60,-
(Misschien door het enorme succes ??)
Resultaten van een gebruiker met een 100/100 account < HIER >
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @MVDE, welkom bij ons op het forum! De Experia WiFi neemt de WiFi van de V8 inderdaad over, de V8 zendt een 2.4 GHz netwerk uit en de Experia WiFi zendt die en een 5 GHz netwerk uit, waardoor er meer mogelijkheden zijn. Je kunt de Experia WiFi in gebruik houden en de WiFi in de V8 handmatig weer aanzetten in de instellingen van de Experia Box zelf (de link gaat over het wijzigen van het kanaal, maar op dezelfde pagina heb je de optie op WiFi aan te zetten).
Op die manier kan je beide toegangspunten voor de WiFi gebruiken, en het netwerk vergroten.
Het is ook mogelijk om een ander apparaat te kopen zoals Babylonia beschrijft.
Reputatie 1
@Jasper - Telfort
dus eigenlijk zeggen jullie dat de wifi versterker die jullie aanbieden niet naar behoren functioneert als ik het advies van @Babylonia moet volgen?? Dat is toch vreemd... ik ben blij met je reactie maar ik ben dus nog steeds niet verder dan ik zou willen. Heb een week lopen prullen en wat adviezen ten harte genomen maar ik zou graag een simpele oplossing willen vinden. Ik heb een V8 en ik lees daar ook negatieve berichten over. Is een V10 het proberen waard om te kijken wat dit met ons wifi doet? Daarnaast kan ik erbij melden dat sinds de reset van onze modem nu tv heel vaak hapert. Toch zeker 5 a 10 momenten per minuut, elke hapering duurt 2 tot 3 seconden.

Ik heb het hele stappenplan gevolgd dat bij jullie op de website wordt weergegeven, stap 6 heeft mij ook niet verder geholpen. Graag je advies.

@Babylonia bedankt voor je tijd om te reageren. Ik merk dat ik veel heb aan alle reacties die je bij diverse topics plaatst. Ik steek er in ieder geval wat van op, voor nu zoek ik een simpele en snelle oplossing. Hierbij verwacht ik toch dat Telfort tegemoet komt wegens het aanschaffen van een versterker dat het probleem niet verhelpt.
Als je de functies waar het toestel voor bedoeld is uit zet krijg je de WiFi wel weer aan maar het is omslachtig.
Reputatie 8
Met hetgeen wat je specifiek aangeeft m.b.t. TV-ontvangst in je vorige reactie:

Daarnaast kan ik erbij melden dat sinds de reset van onze modem nu tv heel vaak hapert. Toch zeker 5 a 10 momenten per minuut, elke hapering duurt 2 tot 3 seconden.
Dat staat natuurlijk helemaal los van een WiFi-versterker.

Problemen met TV-ontvangst --ik neem aan gewoon bekabeld, en niet via een "powerline" connectie-- zijn in dat geval dan naar waarschijnlijkheid eerder terug te voeren in een slechte connectie tussen hoofd ISRA-punt en de Experia Box V8.

Als dat het geval zou zijn, zijn daar alle andere externe connecties aan gerelateerd, of het nu via WiFi gaat of bekabeld. Dus dat zou het best eerst maar eens uitgezocht kunnen worden.
Reputatie 8
Badge +11
De Experia WiFi (de WiFi versterker is iets anders) werkt op die manier zoals het hoort. Omdat de Experia WiFi meer mogelijkheden biedt voor WiFi neemt die het van de V8 over, als je WiFi uit wilt bereiden over een groter gebied of meerdere verdiepingen, zijn 2 Experia WiFi's het beste. Dat wordt er in de webshop ook bij genoemd. Natuurlijk is het niet voor iedereen mogelijk om er 2 aan te schaffen, dat kan ik me ook goed voorstellen. In die gevallen kan de WiFi van de V8 zelf weer aangezet worden, zodat je op die manier weer 2 toegangspunten hebt tot het WiFi netwerk.

Dat de tv nu stoort staat los van de WiFi verbinding zoals Babylonia ook al noemt, dat zijn verschillende dingen en hebben geen invloed op elkaar. Hoe is de tv-ontvanger aangesloten op de Experia Box, is dat via de draadloze verbindingsset of met een directe kabel? Op het moment dat je de korte verbrekingen merkt, zie je dan een verandering in de lampjes op de V8 of op de draadloze set (als die wordt gebruikt)?
Reputatie 1
@Jasper - Telfort @Babylonia @Galdor68 Bedankt voor jullie reactie.

Ik denk dat het handig is dat ik onze situatie hieronder probeer te schetsen:

Allereerst, vergeef me dat ik het echt in ‘Jip en Janneke taal’ moet verwoorden, ik ben gewoon niet thuis in allerlei termen mbt wifi/internet.
Onze woning hebben 2,5 jaar geleden volledig verbouwd, het is een woning van 1957 met houten vloeren. Als isolatie hebben we glas- en steenwol gebruikt, zou naar mijn weten niet het probleem moeten zijn als we het over het signaal hebben. De vorige eigenaar heeft het kastje tbv glasvezel laten plaatsen in de woonkamer (voorzijde woning) dus niet in een meterkast zoals toch vaak gebruikelijk. Dan hebben we daarop aangesloten de Experia Box V8. In totaal hebben we 3 verbindingsets in huis, waarvan 2 in de woonkamer en 1 slaapkamer boven. De eerst zit in het stopcontact 20cm van de experia box en glasvezel kast. De tweede is onder de TV aangesloten, die connectie dus maakt met de eerste. Ik heb een speedtest gedaan (zie bijlage) maar dit fluctueert wel. Gek genoeg vind ik, laat mijn PlayStation hele anders getallen zien. Die zit met download snelheid op 25,4mbps gemeten en upload 34,7mbps.

In de woonkamer is onze wifi qua snelheid slecht, het bereik is ook laag. Maar de wifi valt op de begane grond niet weg. Boven (1e verdieping) hebben we daar wel last van en is wifi signaal slecht tot dramatisch. Nu dat we al wat jaren hier wonen en toch veel gelezen op het web, wordt het nogal frustrerend en wil ik mij er niet bij neerleggen. Als de oplossing dan niet simpel kan zoals ik eerder vroeg, dan moet ik toch maar naar de complexe kijken maar wel met resultaat. Nogmaals kom ik terug op de V10, hier lees ik betere verhalen over dan de V8, maar gaat mij dit vooruit helpen? Ik vraag het mijzelf af...

Ik hoop dat bovenstaande wat duidelijkheid geeft. Zoals aangegeven zoek ik nog steeds naar de perfecte oplossing.

Goed en duidelijk beschreven. Zijn deze getallen gemeten in de woonkamer op de begane grond via de wifi van de v8? Daar is niks mis mee. Wat voor abonnement heb je bij een 50Mb glasvezel abonnement mag je niet veel meer verwachten. De playstation maakt die bekabeld verbinding?
Reputatie 1
Goed en duidelijk beschreven. Zijn deze getallen gemeten in de woonkamer op de begane grond via de wifi van de v8? Daar is niks mis mee. Wat voor abonnement heb je bij een 50Mb glasvezel abonnement mag je niet veel meer verwachten. De playstation maakt die bekabeld verbinding?

Dank je voor je snelle reactie. Getallen zijn gemeten in de woonkamer. We hebben inderdaad een 50Mb abonnement omdat we eigenlijk op andere woonadressen nooit problemen hadden. De PlayStation maakt gebruik van onze wifi.
De playstation staat deze boven of ook in de woonkamer? Dat deze andere snelheden meet kan aan de wifi mogelijkheden en afstand liggen. Als deze boven staat en deze getallen haalt is het netjes. Een v10 gaat met een 50Mb abonnement geen tot weinig verschil maken.
Reputatie 1
De playstation staat deze boven of ook in de woonkamer? Dat deze andere snelheden meet kan aan de wifi mogelijkheden en afstand liggen. Als deze boven staat en deze getallen haalt is het netjes. Een v10 gaat met een 50Mb abonnement geen tot weinig verschil maken.
Ook de PlayStation staat in de woonkamer.
Reputatie 8
Gek genoeg vind ik, laat mijn PlayStation hele anders getallen zien. Die zit met download snelheid op 25,4mbps gemeten en upload 34,7mbps.
De Play Station staat op zichzelf ook vrij bekend om zijn slechte WiFi.
Bekabel die anders beter. Het staat in dezelfde ruimte. Is dan vrij makkelijk te doen.

Ter referentie:
Enkele dagen terug bij iemand een test gedaan die ook erg slecht WiFi heeft.
Experia Box V8 in de meterkast (in de gang) hield je in de woonkamer ongeveer de helft over.

Heb een dual band Acces Point in de woonkamer geplaatst.
Kwam toen "in de woonkamer" met WiFi aan dezelfde snelheid als bekabeld.
Met een 50 Mbps "koper" verbinding abonnement (max. is 112 Mbps op dat adres mogelijk),
kwam ik aan 60 Mbps download, en circa 26 Mbps download. (Eveneens bekabeld).

Op de eerste verdieping ongeveer de helft met download, upload bleef stabieler.
Op de 2e verdieping (zolder) was er slechts 2-3 Mbps download van over gebleven.

Zoals aangegeven zoek ik nog steeds naar de perfecte oplossing.
Voor een "perfecte" oplossing zou ik bekabeling leggen naar 1 en 2e verdieping.
(En die "verbindingssetjes" eruit).
En op de eindpunten van die bekabeling Access Points neerzetten van een goed merk.
Die twee Access Points mogelijk nog als "mesh" samenhang (waarbij die bekabeling nog steeds als "backhaul" kan werken voor die mesh WiFi punten). Als je een goede verdeling wilt hebben in roaming en naadloze overgang in de keuze van de twee WiFi punten.
Naast het advies van Babylonia

Voor hogere snelheden zal je ook je abonnement moeten verhogen naar bijvoorbeeld 100Mb dan nog kan het zijn dat de playstation niet hoger komt en je zal dan accespunten met 5 ghz wifi nodig hebben. Bedraad is de v8 wel prima voor wifi snelheden boven de 50 tot 100 Mb al bijna niet meer.
Reputatie 1
@Babylonia @Galdor68
bedankt voor jullie reactie.

Ik begrijp dat kabels door de woning trekken de beste oplossing is. Maar ben eindelijk na 2 jaar klussen klaar.. 😉 maar een elektricien heeft bij ons wel kabels getrokken naar de kelder. Maar op dit moment is daar niks dan dat daar alleen een partij kabels uitkomen. We hadden al gezegd dat het geen nut heeft omdat het glasvezelkastje al aan de muur (woonkamer) bevestigd is. Het is natuurlijk achteraf lullen, want hadden we er net even wat meer aandacht aan besteed dan hadden we wellicht dingen kunnen verplaatsen naar de kelder.

De enige oplossing en de meest gemakkelijke zou dus een abo van 100mb uitproberen? Daarmee verhoog je wellicht de snelheid maar bereik blijft dan wel hetzelfde als de huidige situatie?

In dit topic had aangegeven dat onze tv hapert, dat is inmiddels weer weg. Maar is er een verklaring dat het nu bij mn PlayStation is? Het is echt bizar..
Reputatie 8
De enige oplossing en de meest gemakkelijke zou dus een abo van 100mb uitproberen? Daarmee verhoog je wellicht de snelheid maar bereik blijft dan wel hetzelfde als de huidige situatie?
Verhogen van de abo snelheid heeft geen zin als je niets doet aan de rest van je thuisnetwerk.
Het is net andersom, eerst zorgen dat de omstandigheden voor je eigen thuisnetwerk op orde hebt. Daarbij kan als aardige omstandigheid de algemene "internet" snelheid omhoog, zodat je ook profijt hebt van die betere thuis omstandigheden.

In dit topic had aangegeven dat onze tv hapert, dat is inmiddels weer weg. Maar is er een verklaring dat het nu bij mn PlayStation is? Het is echt bizar.
Eerst zorgen dat je alle zwakke schakels van je thuis netwerk op orde hebt.
Dat is IMO een "brak samenraapsel" aan verkeerde keuzes om een netwerk op te zetten.
3 stuks --naar ik aanneem zgn. "powerline" verbindingssets-- is "vragen" om onbetrouwbare verbindingen (o.a. m.b.t. TV ontvangst). Mooi als het wel werkt, dan is dat simpel opgelost.

Maar kom je met een dergelijke set-up "onverklaarbare" problemen tegen --datgene wat je aantreft--, is het eerste wat je zou kunnen doen, die "surrogaat oplossingen" verwijderen.

Onze woning hebben 2,5 jaar geleden volledig verbouwd, het is een woning van 1957 met houten vloeren. Als isolatie hebben we glas- en steenwol gebruikt,....
Waarom heb je niet meteen de moeite genomen in die verbouwing meteen een fatsoenlijk bekabeld LAN netwerk daar in mee te nemen? Bijv. overal in elke ruimte een dubbele ethernet contactdoos (met afgeschermde CAT6 bekabeling er naartoe), met ergens centraal in huis een "patchpaneel" om allerlei mogelijke (toekomstige) verbindingen erop aan te sluiten?

Juist met houten vloeren en de moeite die je hebt genomen om dat te isoleren, had je in die vloer tussenruimte in die werkzaamheden dat met weinig moeite direct kunnen combineren.
Reputatie 1
@Babylonia We hebben kabels getrokken, misschien heb ik mezelf hierboven niet goed verwoord. We hebben in alle slaapkamers en in de huiskamer die dubbele ethernet contactpunten. De kabels komen uit in onze kelder, maar omdat wij het glasvezelkastje in de woonkamer hebben kunnen wij er geen gebruik van maken (denk ik). Volgens mij moet ik dan een deskundige vragen om modem en glasvezel te verplaatsen naar de kelder?
Reputatie 8
@Babylonia We hebben kabels getrokken, misschien heb ik mezelf hierboven niet goed verwoord. We hebben in alle slaapkamers en in de huiskamer die dubbele ethernet contactpunten.

Prima, dat je dat in ieder geval dan toch hebt meegenomen 😉

De kabels komen uit in onze kelder, maar omdat wij het glasvezelkastje in de woonkamer hebben kunnen wij er geen gebruik van maken (denk ik).
Één ethernet netwerkkabel, die nu vanaf het "NT-glasvezelkastje" in de huiskamer is aangesloten naar je Experia Box toe, doortrekken tot het punt in de kelder waar alles bij elkaar komt, en alsnog dáár alles aansluiten. Dus in de kelder de Experia Box. (De ethernetkabel vanaf glasvezel toegangspunt tot aan de Experia Box kan tot 100 meter lengte zijn).
Mocht je in die verdere verdeling naar andere ruimtes van daaruit te weinig ethernetpoorten hebben, dan een extra (managed) switch gebruiken met IGMP Snooping functionaliteit.

Je verliest dan wel het effect van de WiFi van die Experia Box zelf op zo'n slecht punt in huis.
--Beter in dat geval die WiFi van die Experia Box dan volledig uit te schakelen--, en vervolgens op strategische punten in je huis alsnog daar WiFi Access Points op aan te sluiten.
Op de switch "ethernet poorten" van die Access Points zelf, kun je bovendien daar alsnog bekabelde aansluitingen op realiseren. (Bijv. voor de TV-ontvanger).

Je zou strikt gezien dus best die "KPN/Telfort" Experia WiFis'kunnen nemen.
Die schakelen de WiFi van de Experia Box V8 uit.
Maar heb het persoonlijk niet zo op de door providers expliciet aangeboden apparatuur die willens en weten zich gaan bemoeien met de instellingen van "privé netwerken". Dus adviseer ik je alsnog gewoon "onafhankelijke" goede merk Access Points te nemen, en "verre" van de "rommel" te blijven die providers zelf aanbieden.
Reputatie 1
@Babylonia Haha geweldig dat laatste wat je schrijft, bedankt voor je adviezen! Ik zie inderdaad nut om het op die manier op te lossen. Enige nadeel is dat ik die lange ethernetkabel dan buiten de woning onder de grond (om de woning) door moet trekken naar de kelder. We hebben vloerverwarming en ik durf daar geen gat meer te boren.. en mijn vriendin gaat vast niet blij zijn als ik vraag of alle plinten eraf mogen 😉 klein detail maar deze discussie ga ik niet winnen. Toch wil ik die kabel mooi uit het zicht hebben.

Dit is dan ook wel de meest complexe oplossing maar daarmee verlaag ik een hoop irritaties en ergernissen.
Reputatie 8
Buitenkabel die je buitenom in de grond of door de tuin kunt leggen:
https://www.utp-kabel.nl/blog/wanneer-moet-ik-een-netwerkkabel-voor-buiten-gebruiken.html
https://www.utp-kabel.nl/buitenkabel/filter/cat6/

Maar LET OP !!!
Neem in geen geval "CCA" kabel, dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
Je hebt echt "koperen" kerndraden nodig. Aangeduid als "Cu" (Cuprum = koper) + CAT6
Reputatie 1
@Babylonia Ik ben je enorm dankbaar met je adviezen. Ik denk dat ik aardig wat posts van je heb teruggelezen bij andere topics. Ook heb ik je eerdere advies opgevolgd: https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/met-glasvezel-devolo500-netwerk-minder-snel-dan-experiaboxv10-netwerk-80912/index2.html

dit heb ik even goed doorgenomen. Enige vraag die ik eigenlijk nu nog heb. Als ik dus met de ethernetkabel vanaf het glasvezelkastje naar de kelder ga. Welke producten kan ik dan het beste aanschaffen? Zoals dus een acces point waar je eerder naar refereerde van TP-Link? Maar dan ben ik er nog niet heb ik het idee. Je noemde nog een switch? Waar moet ik nog meer op letten?

Sorry voor de vragen, maar ik ben een gruwelijke leek.
Reputatie 8
Enige vraag die ik eigenlijk nu nog heb. Als ik dus met de ethernetkabel vanaf het glasvezelkastje naar de kelder ga. Welke producten kan ik dan het beste aanschaffen? Zoals dus een acces point waar je eerder naar refereerde van TP-Link?
Zo'n TP-Link Access Point is inmiddels een stuk duurder geworden (van € 35,- naar € 60,-).
(Zie het prijsverloop in "Pricewatch" ----> wel 2e hands eentje. Kun je geen bult aan vallen).
Andere Access Points om te bekijken < DEZE (V3 = versie 3) > review < HIER >

Je zou dan mogelijk beter een "router" kunnen gebruiken die je als "Access Point" instelt.
Voordeel van een router boven een apparaat zoals zo'n TP-Link Access Point is dat bij een router je meteen een ingebouwde switch met 4 ethernetpoorten hebt, om bekabeld apparaten te kunnen aansluiten. De goedkopere modellen hebben echter wel 100 Mbps ethernetpoorten.

Maar dan wordt het nog een hele uitzoekerij om te bepalen of een "router" in Access Point mode, daarbij "IGMP Snooping" blijft ondersteunen? Dat heb je nodig als je daar een TV-ontvanger op wilt aansluiten, en op een andere poort bijv. een PC (of Play Station).
Als router heeft bijv. < DEZE > wel IGMP Snooping en Proxy t.b.v. TV streams.
(Echter wel slechts 100 Mbps ethernetpoorten).

Of je "in de kelder" nog een extra switch nodig hebt en met hoeveel ethernetpoortjes, is afhankelijk hoeveel bekabelde connecties je wilt maken naar de reeds bekabelde aansluitingen van woonkamer en slaapkamers etc. die in de kelder uitkomen? Die vraag kun jij alleen zelf beantwoorden.
Dan is het een kwestie van optellen hoeveel ethernet poorten bezet worden.

Ook een switch kun je het beste een type nemen die IGMP Snooping ondersteunt:
Veel gebruikers van KPN/Telfort hebben bijv. < DEZE > in gebruik.

Wil je Access Points "op afstand" direct via de ethernetkabel van stroom voorzien,
(geen aparte power adapter nodig voor Access Points die PoE ondersteunen),
kun je bijv. < zoiets inzetten >
Reputatie 8
Badge +11
Met de tips van Babylonia kan je al een heel eind vooruit zo te zien 🙂 Ik kan daar weinig aan toevoegen.
Ik ben het helemaal eens met het bekabeld aansluiten van de PlayStation, daarmee heb je de beste ervaring. Als de WiFi verbinding net even hapert als je online aan het gamen bent is dat heel irritant. Via een kabel heb je dat probleem niet, het signaal komt dan stabiel aan bij de PS.
Reputatie 1
@Babylonia Nogmaals hartelijk dank voor je tips en leerzame informatie. Ik zou het fijn vinden als hier geen slotje op komt zodat ik altijd nog kan laten weten, werkzaamheden zal ik volgende week starten. Dat wordt een lang stukje graven 😉!
Verder ga ik nog eens dieper grasduinen in de producten die je gedeeld hebt per link.

Ik heb je al vaak bedankt maar er mag en moet gezegd worden dat ik het knap en bijzonder vind dat je op vele berichten zo gedetailleerd reageert. Het heeft mij enorm geholpen en vast vele anderen! Telfort zou je een lintje moeten geven 😉
Reputatie 8
Badge +11
Ik ben ook erg blij met zijn bijdragen inderdaad. Hij heeft veel kennis van zulke zaken en daarmee worden veel mensen geholpen.
Ik laat dit topic open, ik ben ook benieuwd naar de uitkomst van jouw werkzaamheden.
Reputatie 8
Ik heb je al vaak bedankt maar er mag en moet gezegd worden dat ik het knap en bijzonder vind dat je op vele berichten zo gedetailleerd reageert. Het heeft mij enorm geholpen en vast vele anderen! Telfort zou je een lintje moeten geven ;)

Dat heeft Telfort inmiddels op zeer ludieke wijze gedaan. 😀 😀
Op initiatief van @Alexandra - Telfort en @Jasper - Telfort namens het hele Telfort forum.
Kreeg ik gisteren met de post deze kaart met button. Dat wil ik even met jullie delen.

Reageer