beantwoord

Wifi 2.4 netwerk valt steeds weg

• 29 februari 2020
  • 31 reacties
  • 829 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

heb sinds paar maanden de Experiabox V10 waar vanaf het begin het 2.4 netwerk steeds uitvalt. 
we hebben al van alles geprobeerd van kanaal wisselen, positie box veranderd, reset van de box en kabel vervangen maar niets helpt. Het rare is we nooit dit probleem hebben met het 5ghz netwerk.

hoe krijg ik een stabiel 2.4 ghz netwerk?

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 13 maart 2020, 08:54

Lijkt er toch op de de WiFi module zijn beste tijd gehad heeft. Ik heb daarom een nieuw modem gestuurd. Deze krijg je binnen twee werkdagen. Ik ben benieuwd. 

Bekijk reactie

31 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Lengel , heb je hopelijk géén (V)inkje gezet bij ‘tot 450Mbit/s'.

Speel gewoon eens met de verschillende kanalen, je hebt er 13, voorkeurskanalen zijn de 1, 6 en 11 en daarom meestal erg druk.

Reputatie 8

Het hangt er maar helemaal vanaf of voorkeurskanalen überhaupt wel zullen voldoen?
Hier in ieder geval niet.

Met het programma  "Wifi Analyzer”  op een smartphone:
Situatie van twee momenten twee jaar terug. (Is nu alleen nog maar erger geworden).

Via een ander programma op PC kon ik toen  94 WiFi netwerken  oppikken, alleen al op 2.4 GHz

@Babylonia krijg je in jouw situatie helemaal geen verbinding of lage snelheden? De wifi zender werkt in jouw screenshot wel, bij uitval verwacht ik dat er geen ssid zichtbaar is en daarmee geen verbinding mogelijk.

@Lengel hebben de 2,4 en 5 GHz verschillende namen waardoor je dit zeker weet? Valt de hele ssid weg?

Het kan simpelweg een defect van de interne wifi zender zijn.

Reputatie 8

In mijn situatie krijg ik nog steeds verbinding in dezelfde ruimte waar de (V10 modem) / router staat. Snelheid is echter wel lager dan je mag hopen. Ik gebruik al enkele jaren kanaal 13.

Op de andere verdieping precies erboven heb ik ook nog steeds WiFi, maar wel minder.
In de andere ruimtes in de woning zowel zelfde woonlaag als één verdieping hoger verlies ik een stuk meer, en is 2.4 GHz erg onbetrouwbaar. De 5 GHz voldoet dan een stuk beter, ondanks wat tussenmuren. Eigenlijk alleen al op basis, dat de 5 GHz erg rustig is in mijn omgeving.

Een jaar terug heb ik een uitgebreide test gedaan zowel met de Experia Box V10 als eigen router:

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/wifi-storing-met-de-experia-box-v10-opgelost-72912/index10.html#post616974

Reputatie 1

@JanD, heb alle kanalen al geprobeerd maar overal valt het weg. Staat nu weer op auto.

@Babylonia, zoveel netwerken als bij jou hebben we hier niet. Zie max 10 andere netwerken.

@Galdor68, De verbinding valt in zijn geheel weg en de netwerken hebben verschillende namen (Bij 5ghz staat “5ghz” achter de netwerknaam)

bedankt alvast voor jullie reactie.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Lengel, welkom hier. 

Problemen met de 2.4 GHz. dus. Alleen die, de 5 GHz is wel goed begrijp ik. Dat is fijn. Alleen voor de 2.4 heb je nog geen oplossing gevonden. Je hebt alle kanalen al geprobeerd, een reset uitgevoerd, maar zonder succes. Heb je zo ook onze WiFi check al eens doorlopen? Geeft die nog iets van verbetering? 

Reputatie 8

Bepaalde apparaten willen kanalen 13 (en 12) niet altijd oppikken.

Er wordt gesteld dat er wel andere kanalen zijn geprobeerd.
Zijn daar ook specifiek lagere kanalen (lager dan 12) uitgeprobeerd?

Reputatie 1

Hoi Bart, de wifi check heb ik ook doorlopen. Het is trouwens niet zo dat ik een slechte verbinding heb als hij er is. Het netwerk valt alleen soms geheel uit.

@ babylonia, van 1 tot 13 geprobeerd en overal valt hij af en toe uit. 

Reputatie 8
Badge +12

Maak je ook gebruik van extra versterkers of wat dan ook? Maakt dat nog verschil? En als de WiFi wegvalt? Is dat dan op alle apparaten tegelijk? Of slechts een?

Reputatie 1

Hoi Bart, nee nu gebruik ik geen versterkers en als de wifi wegvalt is dat op alle apparaten hetzelfde. 

Lijkt me duidelijk de 2,4 ghz wifi chip is defect. 

Reputatie 8
Badge +12

Het modem is pas een paar maanden oud. De 5 GHz werkt prima. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat de WiFi module van het modem kapot is. Had je voor dit modem ook problemen? En heb je al eens een versterker of acces point  overwogen?

Reputatie 1

Bart, hiervoor had ik een TP link modem waar ik geen problemen mee had. Omdat ik naar een 100Mb aansluiting ben gegaan kreeg ik de Experiabox v10 als modem die door een Telfort monteur is geplaatst. 

wat bedoel je met een versterker of acces point? 

Een extra Wifi punt ook wel foutief wifi versterkers genoemd 

Reputatie 8
Badge +12

Wat Galdor68 zegt. Een extra WiFi punt. Was de TP link dat ook?

Reputatie 1

Nee met de TP link had ik geen problemen. 
mijn zoon wilde ook een 5 ghz verbinding vandaar dat ik blij was met de experiabox.

Kreeg net de melding van hem dat ook de 5 ghz verbinding hapert.  Hij had een speedtest gedaan met 0,15 down en 56 mb up.

Ik twijfel nu wel aan die Experiabox. Wat kan ik nu doen om een goede verbinding te houden?

Reputatie 8
Badge +12

Heeft het modem al een reset gehad? Ik kan dat niet uitlezen. Ik zie namelijk nog geen postcode + huisnummer in jouw Forumprofiel? En als je daarna de WiFi check doorloopt om de WiFi te optimaliseren? Lukt dat? 

Reputatie 1

Hoi Bart,

herstel en reset (met paperclip) al gedaan en dat geeft geen verbetering want het blijft wegvallen.

Probleem is het wegvallen van de verbinding.

Ik heb nu net weer een test gedaan en kom maar op ping 64, down 24,7 jitter 10 en up 9.8 voor het 2.4 netwerk.

Reputatie 1

Bart, bij opmerkingen in mijn profiel staat nude postcode met huisnummer.

Reputatie 1

Voor het 5ghz netwerk heb ik de volgende resultaten,

Ping 5, 93,5 down, jitter 1 en 123,1 up

Reputatie 8
Badge +12

Dat zijn mooie snelheden. Alleen het valt weg. Ik zie nog geen recente reset weer. Ik wil je vragen die uit te voeren en dan nogmaals de WiFi check te doorlopen. Als het daarna nog blijft wegvallen moeten we eens kijken wat we kunnen betekenen. 

Reputatie 1

Bart, de vorige reset was circa 2,5wk geleden. 
nu weer gereset en alles weer aangezet (5ghz) in de Experiabox en de speedtesten gedaan.

2.4 netwerk, ping 7 en down 23,6 - jitter 3 en up 46,0

5 netwerk, ping 4 en down 87,7 - jitter 3 en up 118,7

Als hij weer wegvalt meld ik het.

Reputatie 1

Bart, het 2.4 netwerk is net weer uitgevallen.

Reputatie 8
Badge +12

Lijkt er toch op de de WiFi module zijn beste tijd gehad heeft. Ik heb daarom een nieuw modem gestuurd. Deze krijg je binnen twee werkdagen. Ik ben benieuwd. 

Reputatie 1

Oke, ik laat je weten hoe het gaat na installatie van de nieuwe modem.

Bedankt alvast.

Reageer