beantwoord

Wegvallende WiFi V10a

• 5 april 2019
  • 11 reacties
  • 361 keer bekeken

Hallo,

Sinds ik een Experia Box V10a ter vervanging van mijn Zyxel modem heb gekregen en geinstalleerd heb ik precies hetzelfde probleem. dacht eerst dat het aan de WiFi van mijn PC lag, maar mijn laptop en WiFi repeater heeft precies hetzelfde probleem, dus het lijkt erop dat de Experia het probleem veroorzaakt. Uiterst irritant. Wat ik ook merkwaardig vind is dat er twee SSID's in de lucht gaan. Mijn eigen SSID en een hidden ID, op hetzelfde kanaal, met een ander MAC-adres. Als ik wifi uitzet op de Experia verdwijnen ze allebei. Mijn eigen ID is ook hidden, maar als ik het zichtbaar maak, verandert dat niets. Met het (gratis!) programma NetSpot kan ik duidelijk zien dat het onbekende hidden SSID wegvalt en ik dan verbinding verlies. Ik snap niet hoe dit zit, temeer dat ik zoiets bij mijn oude vertrouwde Zyxel nooit heb gezien; alles was gewoon verklaarbaar en betrouwbaar. Ik zie in dit forum dat meer mensen last hebben van wegvallend WiFi met de Experia Box v10a, dus misschien dat Telfort dat ding eens serieus moet gaan evalueren. Een oplossing zou ook fijn zijn.

Groeten,
Fred.

Admin: afgesplitst naar eigen topic
icon

Beste antwoord door freja57 13 april 2019, 20:41

Update @Jasper - Telfort @Alexandra - Telfort :

Eerlijkheid gebied mij toe te geven dat het probleem zich nu met mijn alternatieve access-point, zonder de WiFi van de Experia Box V10a, toch ook nog weer voor doet, zij het minder frequent en minder storend, zie bijgevoegde logging van Netspot:

Ter vergelijking had ik daarom een laptop in een andere ruimte (dichter bij het modem) met NetSpot mee laten lopen en die lijn bleef mooi stabiel op de tijdstippen dat mijn PC WiFi kwijt raakte. Het lijkt dus uiteindelijk per saldo toch in mijn ontvangst te zitten.
Mijn excuses voor mijn blijkbaar onterechte verdachtmakingen richting de Experia Box V10a en Telfort.
Misschien dat deze Experia Box een wat minder krachtig signaal uitzendt dan mijn vorige modem (en de Experia Box V10, schijnbaar, getuige de oplossing voor Ju) of dat er hier in de atmosfeer van mijn appartement een buur is gekomen met een verstorende zender. Er zitten namelijk wel 2 betonmuren tussen mij en het modem, maar dat is in al die jaren dat ik hier woon nog nooit een probleem geweest. Maar iets kan de druppel zijn die dit probleem zichtbaar maakt.
Ik ga verder op onderzoek uit en als er iets noemenswaardigs geconcludeerd kan worden, laat ik weer van mij horen.
Tot zover dank voor jullie hulp, meedenken en geduld.

Groeten,
Fred.
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Hoi @freja57, scherp dat je dit hebt opgemerkt. Klopt, er komen zo nu en dan meer berichtjes voorbij hier op het forum, over verborgen WiFi netwerken van de Experia Box V10a. We verwachten dat dit in een volgende update verholpen wordt, het kan gelukkig geen kwaad.

Ik begrijp dat de WiFi verbinding niet goed werkt, ook na het vervangen van het modem. Ik help je graag met het zoeken naar de oplossing. Kan je me iets meer vertellen over wat er aan de hand is en wat je merkt aan de WiFi verbinding? En wat heb je geprobeerd om het te verhelpen? Dan kijken we vanaf daar verder.
Hallo Alexandra,

Bedankt voor je reactie. Dit was mijn probleem en aanpak:

Sinds ik een Experia Box V10a ter vervanging van mijn Zyxel modem heb gekregen en geinstalleerd heb ik precies hetzelfde probleem. dacht eerst dat het aan de WiFi van mijn PC lag, maar mijn laptop en WiFi repeater heeft precies hetzelfde probleem, dus het lijkt erop dat de Experia het probleem veroorzaakt. Uiterst irritant. Wat ik ook merkwaardig vind is dat er twee SSID's in de lucht gaan. Mijn eigen SSID en een hidden ID, op hetzelfde kanaal, met een ander MAC-adres. Als ik wifi uitzet op de Experia verdwijnen ze allebei. Mijn eigen ID is ook hidden, maar als ik het zichtbaar maak, verandert dat niets. Met het (gratis!) programma NetSpot kan ik duidelijk zien dat het onbekende hidden SSID wegvalt en ik dan verbinding verlies. Ik snap niet hoe dit zit, temeer dat ik zoiets bij mijn oude vertrouwde Zyxel nooit heb gezien; alles was gewoon verklaarbaar en betrouwbaar. Ik zie in dit forum dat meer mensen last hebben van wegvallend WiFi met de Experia Box v10a, dus misschien dat Telfort dat ding eens serieus moet gaan evalueren. Een oplossing zou ook fijn zijn.

Het probleem is dus ontstaan toen ik het nieuwe Experia modem kreeg; al kan ik me niet precies meer herinneren waarom ik üiberhaupt een nieuw modem moest (misschien staat er iets in jullie administratie daarover?). Maar goed, ik had al zo'n idee dat er een firmware-update zou gaan komen, die het mogelijk oplost. Tenzij het een hardware-probleem is natuurlijk. Misschien kan het geen kwaad, maar het is wel heel vervelend. Ik moet iedere keer mijn WiFi uitschakelen en weer aan en dan gaat het weer een tijdje goed. Is er ook een verklaring voor dat 2e hidden netwerk, dat ik niet heb ingericht, maar wel van mijn modem komt? Zoals gezegd had ik dat op mijn Zyxel modem niet,

Groeten,
Fred.
Ik lees net in een andere post van iemand die ook dit probleem met een V10a had, dat het is ophelost met de V10 versie van de Experia Box. Zie:

https://forum.telfort.nl/wifi-269/v10a-wifi-drama-81408

Misschien is dat een optie voor mijn probleem (en dat van anderen).
Hierbij een screenshot van NetSpot, waarop duidelijk het wegvallen van de WiFi te zien is. Groen is mijn eigen SSID (hidden). Blauw is een ander hidden SSID van mijn modem, dat ik niet kan thuisbrengen.

Reputatie 8
Badge +11
Hallo @freja57, ik reageer even namens Alexandra omdat zij vandaag vrij is. In jouw afbeelding is de dip van het WiFi netwerk inderdaad duidelijk te zien. Op het moment dat je die dip ervaart, valt dan alleen de WiFi verbinding weg of valt de rest van de verbinding ook weg op het modem? Verandert er dan iets aan de lampjes daarop?
Ik heb je verbinding net ook nagemeten om te kijken of ik kan zien of de volledige verbinding wegvalt, maar ik krijg nu geen contact met het modem. Is het modem niet aangesloten of heb ik toevallig een meting gedaan op het moment dat de verbinding wegvalt?
Hallo Jasper,

Nee, mijn verbiding blijft gewoon bestaan. Bedraad aangesloten apparaten hebben geen last, alleen die met WiFi verbinding maken. Ik heb gisteren een los AP aangesloten aan één van de LAN poorten en de WiFi van het modem uitgeschakeld en sindsdien geen centje pijn meer. Het is ècht de WiFi van de modem, zoals je ook uit andere berichten van lotgenoten kunt opmaken.
Mijn modem staat overigens uit als ik het niet nodig heb ('s nachts en als ik op mijn werk ben), dus het kan kloppen dat je hem niet kunt vinden.
Ik ben benieuwd wat voor oplossing Teflort de Experia Box V10a bezitters gaat bieden; een snelle update die het probleem oplost zou mooi zijn, maar anders hou ik me aanbevolen voor een ander (type) modem.

Groeten,
Fred.
Reputatie 1
Ik heb inmiddels de V10 opgestuurd gekregen en alle wifi problemen zijn opgelost...
Ik heb inmiddels de V10 opgestuurd gekregen en alle wifi problemen zijn opgelost...

Bedankt Ju! Dart lijkt me ook een werkbare oplossing voor mij.
Update @Jasper - Telfort @Alexandra - Telfort :

Eerlijkheid gebied mij toe te geven dat het probleem zich nu met mijn alternatieve access-point, zonder de WiFi van de Experia Box V10a, toch ook nog weer voor doet, zij het minder frequent en minder storend, zie bijgevoegde logging van Netspot:

Ter vergelijking had ik daarom een laptop in een andere ruimte (dichter bij het modem) met NetSpot mee laten lopen en die lijn bleef mooi stabiel op de tijdstippen dat mijn PC WiFi kwijt raakte. Het lijkt dus uiteindelijk per saldo toch in mijn ontvangst te zitten.
Mijn excuses voor mijn blijkbaar onterechte verdachtmakingen richting de Experia Box V10a en Telfort.
Misschien dat deze Experia Box een wat minder krachtig signaal uitzendt dan mijn vorige modem (en de Experia Box V10, schijnbaar, getuige de oplossing voor Ju) of dat er hier in de atmosfeer van mijn appartement een buur is gekomen met een verstorende zender. Er zitten namelijk wel 2 betonmuren tussen mij en het modem, maar dat is in al die jaren dat ik hier woon nog nooit een probleem geweest. Maar iets kan de druppel zijn die dit probleem zichtbaar maakt.
Ik ga verder op onderzoek uit en als er iets noemenswaardigs geconcludeerd kan worden, laat ik weer van mij horen.
Tot zover dank voor jullie hulp, meedenken en geduld.

Groeten,
Fred.
Reputatie 8
Badge +9
@freja57 Hoi Fred, wat goed dat je zo het probleem hebt gevonden 🙂 Geen probleem hoor, in dit soort situaties is het vaak veel zoekwerk en moeilijk aan te wijzen wat het probleem is. Ik ben blij dat je 't al gevonden hebt. Dankjewel ook voor het delen van de oplossing! Laat het gerust weten als wij iets voor je kunnen doen.
Nou, eerlijk gezegd weet ik niet of ik het probleem gevonden heb. Ik heb een vermoeden en heb daarna nog wat tests gedaan; het blijft allemaal een beetje vreemd. Met mijn laptop naast het modem, blijft de verbinding af en toe wegvallen.
Vandaag heb ik een kabel naar mijn mijn PC getrokken en de WiFi uitgeschakeld. Geen probleem meer.

Reageer