beantwoord

Vraag: hoe wifi netwerk weer zichtbaar maken na interruptie ?

• 14 maart 2020
  • 39 reacties
  • 661 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn Eperiabox V10a geeft vaak een kortstondige hapering.

Na deze hapering is mijn wifi netwerk niet meer zichtbaar op mijn laptop,

terwijl hij het wel weer doet (tablet, telefoon, etc)

Wanneer ik de laptop opnieuw opstart, staat het netwerk weer netjes in de lijst.

Op zich is die storing vervelend, maar nu zoek ik een work around om het netwerk weer (snel) zichtbaar te maken. De laptop opnieuw opstarten duurt lang.
(Even op de vliegtuigstand zetten en wifi daarna weer aanzetten werkt helaas niet….)

Ben benieuwd op iemand een tip heeft.

Alvast bedankt !

NB: Tx power adjustment 80% geeft geen verbetering op de instabiliteit.

icon

Beste antwoord door Dirk T 1 april 2020, 18:52

@Dirk T Klopt, het betekent inderdaad dat we verder moeten zoeken naar wat de oplossing is. Heb je de laatst gegeven tips en adviezen nog kunnen proberen? Je hebt er gelukkig veel gekregen, ik hoop dat je daarmee verder komt.

Hoi Alexandra,

bedankt voor je reactie.

Laatste wijziging 5Ghz op de modem uitgezet. Alhoewel ik de printer (hierdoor ?) moest resetten vanwege verloren wifi-verbinding lijkt het aantal storingen verminderd.
We kijken het nog even aan….

Bekijk reactie

39 reacties

Reputatie 8
Badge +18

Doorloop deze link eens

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/de-wifi-check.htm

Reputatie 1

Doorloop deze link eens

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/de-wifi-check.htm

Hoi Jimmy,

bedankt voor je reactie, helaas geeft dit geen oplossing / verbetering..

Vr.gr. Dirk

Reputatie 8
Badge +18

Heb je een koper aansluiting zo ja vernieuw het DSL kabeltje max 150 cm eens en heb je het modem al eens gereset zoals in de link wordt voorgesteld

Heb je op de laptop al gezocht om een nieuwe driver van je wireless card 

Reputatie 1

Heb je een koper aansluiting zo ja vernieuw het DSL kabeltje max 150 cm eens en heb je het modem al eens gereset zoals in de link wordt voorgesteld

Heb je op de laptop al gezocht om een nieuwe driver van je wireless card 

Helaas heeft resetten geen verbetering opgeleverd. Ik heb glasvezel. Laptop heeft meest recente driver. Laptop partner heeft zelfde probleem.

Zoek nog steeds manier om lijst met netwerken zo te updaten dat eigen netwerk weer zichtbaar wordt,,,

Enkel de laptops zien de bewuste ssid niet na de hapering? De overige toestellen wel? 

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Dirk T, wat gek en ook lastig dat de WiFi verbinding op je laptop steeds wegvalt. Ik lees dat je op advies van jimny al wat dingen hebt geprobeerd, maar dat het nog niet helpt. Dat is jammer, dan kijken we verder.

Net als Galdor ben ik wel benieuwd of je het helemaal verdwijnen van het WiFi netwerk alleen op de laptop merkt, of ook op de andere apparaten? Dat vertelt ons veel over wat er precies aan de hand is en waar we de oplossing moeten zoeken.

Reputatie 1

Hoi Alexandra, Galdor,

Ik weet niet of op het moment van de kortstondige storing, de wifi niet zichtbaar is voor de andere apparaten (zal ik bij eerstvolgende storing bekijken).
Ik weet wel dat op dat moment ook via de netwerk kabel geen internet beschikbaar is.
(Probleem lijkt mij dus niet aan de wifi te liggen….)

Blijkbaar herstellen de tablet en telefoon zich vanzelf, wanneer internet weer beschikbaar is.

De laptop met Windows10 vindt het blijkbaar nodig, om op dat moment het "gestoorde” wifi-netwerk uit de lijst te halen, waardoor de storing zich niet vanzelf hersteld wanneer internet weer beschikbaar is.

Overigens heb ik inmiddels een manlier gevonden om dit te corrigeren, die sneller is dan de laptop volledig opnieuw op te starten. Via het Config-menu kan ik alleen de netwerk adapter herstarten, hierna is het wifi-netwerk weer zichtbaar.

Het probleem is overigens ontstaan nadat het glasvezelkastje en de modem vervangen zijn, omdat bestaande installatie verouderd zou zijn.

Hopelijk verduidelijkt bovenstaande omschrijving het probleem ?

Dit is een uitgebreidere omschrijving waarvoor dank.

Mogelijk zal er in windows 10 iets aangevinkt moeten worden dat het netwerk wordt onthouden en automatisch mee wordt verbonden. Datzelfde hebben telefoons en tablets ook, de optie automatisch opnieuw verbinden.

Je had naar wat ik vermoed oud glasvezel, dat zal dan ergens in 2019 zijn vervangen.

Als er weer problemen zijn, welke leds branden dan het glaskastje en welke op de experiabox. En plaats indien mogelijk een foto, ik ben op dit moment vooral benieuwd naar het glasvezel kastje.

Reputatie 8
Badge +11

@Dirk T Ja super, dank voor de uitgebreide beschrijving! Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Galdor hierboven. We horen graag wat je bevindingen zijn, dan kijken we vanaf daar verder.

Reputatie 1

Op moment van storing foto gemaakt.

Helaas geen verschil met normale status, dus waarschijnlijk storing alweer voorbij (?)
Dit is overigens ook de status na opnieuw opstarten glasvezel kastje (30 sec. power off).
Ik weet niet of rood knipperend lampje normaal is ?

@ Galdor: uiteraard staat vinkje äutomatisch verbinden” aan, heeft echter geen effect als netwerk niet zichtbaar is in netwerk lijst…

Benieuwd naar verdere tips.

Volgens mij moet het rood knipperende led  ook constant groen zijn, oranje kan nog duiden op een kabel die niet goed is, een slecht contact of breuk. Het is een aanduiding dat de verbinding met de Experiabox niet optimaal is. Heeft of had de experiabox ook afwijkende kleuren?

Als het netwerk voor de laptop niet zichtbaar is zal dat automatisch verbinden inderdaad niet werken. Dat duidt eerder op een probleem met de laptop deze ververst de netwerklijst blijkbaar niet goed, anders verbinden de telefoons/ tablets ook niet.

Reputatie 1

Volgens mij moet het rood knipperende led  ook constant groen zijn, oranje kan nog duiden op een kabel die niet goed is, een slecht contact of breuk. Het is een aanduiding dat de verbinding met de Experiabox niet optimaal is. Heeft of had de experiabox ook afwijkende kleuren?

Als het netwerk voor de laptop niet zichtbaar is zal dat automatisch verbinden inderdaad niet werken. Dat duidt eerder op een probleem met de laptop deze ververst de netwerklijst blijkbaar niet goed, anders verbinden de telefoons/ tablets ook niet.

Experia box heeft gewoon groene led.
Klopt inderdaad dat laptop ongewenst op internet verstoring reageert.
Benieuwd of de oorzaak verholpen kan worden.

Heb je wat specificaties merk model, wat voor Wlan hardware. Het zal naar zoals ik het begrijp merendeels in de laptop gezocht moeten worden, hoofdzakelijk alles wat met wifi te maken heeft, van hardware tot software.

Reputatie 1

Heb je wat specificaties merk model, wat voor Wlan hardware. Het zal naar zoals ik het begrijp merendeels in de laptop gezocht moeten worden, hoofdzakelijk alles wat met wifi te maken heeft, van hardware tot software.

Hoi Galdor.

betreft Asus R553LA-XX142H, Windows10, 
Qualcomm Atheros AR9485WB-EG, driver 10.0.0.355

Ben er zelf niet van overtuigd dat het richting wifi gezocht moet worden.
Ik ben benieuwd naar de reactie van Telfort op de lampjes van de glasvezel box.

Vr.gr. Dirk

Wat we moeten uitsluiten is waarom specifiek op de laptop het netwerk na storing niet meer zichtbaar is. Als je onomstotelijk kan laten zien dat het wifi netwerk na storing ook op andere toestellen niet meer zichtbaar is moeten we het in de Experiabox zoeken, op basis van je reacties tot nu toe lijkt het specifiek de laptop te zijn.

Dan is het of software of hardware gerelateerd.

Naar mijn mening moet het glasvezel kastje zelf worden vervangen dat is aan @Alexandra - Telfort , of eerst het kabeltje van daar uit naar de Experiabox. Echter nu in deze tijd van paniek reacties zal je niet snel een monteur krijgen.

Reputatie 1

Wat we moeten uitsluiten is waarom specifiek op de laptop het netwerk na storing niet meer zichtbaar is.

Naar mijn mening moet het glasvezel kastje zelf worden vervangen dat is aan @Alexandra - Telfort , of eerst het kabeltje van daar uit naar de Experiabox. Echter nu in deze tijd van paniek reacties zal je niet snel een monteur krijgen.

Hoi Galdor,

Dat de laptop mijn netwerk niet meer ziet na de storing, helpt inderdaad niet mee. Echter de kern van het probleem zit dan naar mijn mening in het instabiele netwerk (knipperende lichtjes ipv continu brandend ?)

We gaan de reactie van @Alexandra - Telfort even afwachten.

Bedankt voor het meedenken !

Reputatie 2

Misschien de soort encryptie protocol staat iets anders dan dat in de wifi router, het heeft duidelijk moeite met verbinding maken, kijk eens in de andere aparaten hoe wifi daar ingesteld staat, of geef bv de laptop een vast wlan IP adres in de router, zodat er dan niet steeds naar een nieuw intern IP adres hoeft worden gezocht. (ik doe dit ook voor internet wekker-radio’s zodat na stroom uitval niet verdere problemen ontstaan.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Dirk T , heb je onderstaande al eens geprobeerd:

Als je rechtsonder in de taakbalk met de rechter muis knop op het verbindingsicoon klikt klik je daarna op netwerk en internetinstellingen openen, daarna klik je onderaan op netwerk opnieuw instellen, dat helpt meestal.

Reputatie 8
Badge +11

@Dirk T Het oranje knipperende lampje op het aansluitpunt is prima :slight_smile:  Dit heeft te maken met het type glasvezelverbinding dat je hebt. Jij hebt een zogeheten EoF verbinding, dat heeft te maken met de mogelijkheden in het netwerk, waarbij het lampje oranje is. Ik heb je verbinding voor de zekerheid nog nagekeken, deze is prima in orde en stabiel.

Dat betekent dat er toch iets in de WiFi verbinding niet goed gaat, of mogelijk op de laptop. Het kan ook helpen om de WiFi adapter van de laptop te updaten, informatie hierover kan je vinden op de website van de fabrikant. Ik hoop ook dat je de andere gegeven tips hier kunt proberen, en hoor graag hoe het is gegaan.

Reputatie 2

Ik heb eens geGoogled naar de  AR9485WB-EG, en deze zou niet 5GHz band ondersteunen ?

misschien ligt hier ergens het struikelblok…..de wifi modules zijn vaak vervangbaar (up-grade) (insteekkaartje op mainboard van laptop).

Anders moet dus de 5GHz functie in de laptop als optie uit geschakeld worden, want hier vangt het systeem dus bot, is mijn vermoeden, en schakeld dan naar 2.4GHz transmisie

Reputatie 1

@Dirk T Het oranje knipperende lampje op het aansluitpunt is prima :slight_smile:  Dit heeft te maken met het type glasvezelverbinding dat je hebt. Jij hebt een zogeheten EoF verbinding, dat heeft te maken met de mogelijkheden in het netwerk, waarbij het lampje oranje is. Ik heb je verbinding voor de zekerheid nog nagekeken, deze is prima in orde en stabiel.

Dat betekent dat er toch iets in de WiFi verbinding niet goed gaat, of mogelijk op de laptop. Het kan ook helpen om de WiFi adapter van de laptop te updaten, informatie hierover kan je vinden op de website van de fabrikant. Ik hoop ook dat je de andere gegeven tips hier kunt proberen, en hoor graag hoe het is gegaan.

Hoi Alexandra,

Jammer dat de lampjes niet een verklaring voor het probleem geven.

Aangezien het probleem begonnen is na de vervanging van het glasvezelkastje + Experia box én het probleem zich voordoet op zowel mijn laptop als die van mijn vriendin, ben ik er niet van overtuigd dat daar het probleem gezocht moet worden.

De tips (waarvoor dank !) heb ik zoveel mogelijk opgevolgd echter nog zonder resultaat.
De netwerkadapter heeft inmiddels de nieuwste versie en de router een vast IP adres....)

Ik hoop dat je ons met een andere oplossing kunt helpen.

@ thefug: hoe kan ik 5Ghz uitschakelen in de laptop ?

Reputatie 2

Ik denk nu dat dat alleen in de router kan, en dat moet nu ook weer niet, omdat andere aparaten er wel gebruik van maken, op de laptop zou dat de driver moeten zijn, maar die zal toch wel speciaal voor de wifi adapter in de laptop zijn, enige zou kunnen zijn dat windows10 “raar” zit te doen, 

Je zou kunnen kijken in het rechter deel van de taakbalk (system-tray) of daar een wifi icoontje is die je rechtermuis toets kan klikken om instellingen te kunnen doen, is een gok van mij.

Heb je ook een smartphone die gebruik maakt van 5GHz wifi ? werkt die wel goed ?

Is het mogelijk dat er nog een aparaat in het netwerk (2e router) die op een ander (verkeerd) subnet misschien dus voor verstoring zorgt ? dat zou een router kunnen zijn die je misschien alleen als wifi toegangs punt gebruikt, en waar dan verkeerde netwerk adressen ingesteld staan, dit zijn wilde gokken van mij, Want het is zo raar dat alleen 2 laptops er last van hebben, er moet ergens een gemeenschappelijke factor zijn die voor de “storing” zorgt.

btw.. worden op de laptops dezelfde installatie software gebruikt van bv Lenovo, HP, of andere laptop fabrikant gebruikt ? zijn de wifi adapters hetzelfde ? 

je zou dan in zo’n forum kunnen zoeken, of dit een bekende bug is…

ik heb wat geGoogled, misschien zit hier iets tussen wat je nog niet geprobeerd hebt:

https://www.softwarebattle.com/windows-10-cant-connect-to-this-network/

wat ik er nu van begrijp, is dat het een typische windows10 bug is...

De genoemde laptop heeft volgens de tweakers site hoe dan ook geen 5ghz aanboord al zou het al kunnen is er niks om uit te zetten. Ik heb nog geen device gehad die je op een bepaalde band kan forceren. 

Mijn tip zou zijn terugzetten naar windows 8 waar deze machine mee geleverd is. Ik verwacht dat de laptop dan zelfs beter presteert dan nu met win10.

Als beide laptops even oud zijn zal het toch echt in de hardware en win10 zitten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de Experia  v10a  vaker problemen geven ik sluit die dan ook niet meteen uit als deel van het probleem.

Reputatie 2

Terug zetten naar win8 (is geen optie) maakt probleem erger (veiligheid) lijkt mij, win8 wordt dan niet meer ondersteund (Microsof) met updates voor veiligheid, zou wel kunnen als je de laptops niet met internet verbind, maar daar gaat het nu juist om.

1.

Ik zou het in de hoek van de laptop fabrikant zoeken, deze heeft de installatie software voor de hardware, en Windows “ontworpen” deze zal ook weer nieuwe drivers moeten hebben voor de windows10 versie, hier moet je als gebruiker terecht kunnen. want als het goed is komen daar ook klachten binnen, en is het probleem behandeld. (of de laptop moet wel heel oud zijn...)

2.

Een andere oplossing kan ook een extra wifi accesspoint aansluiten op de router of switch, maar die hoeft niet zo nieuw te zijn maar wel van dezelfde “generatie” als die van de wifi modules in de laptops.

Maar in de eeste instantie (zonder geld uit te geven)  raad ik punt 1 aan van mijn betoog.

btw. Wat ik wel zie, is als je naar AR9485WB-EG & drivers Googled je wel  de drivers voor windows10 vindt, er is dan een 32 bit en een 64 bit versie(s) van.

veel mensen hadden ook problemen na update van win8 naar win10 zag ik.

als je ervaring hebt met het updaten van drivers hebt, zou je dat moeten doen, of iemand in je buurt die daar mee kan helpen.

Reputatie 2

Heb nog ff gekeken, ik denk dat windows10 krap zit, de laptop kan tot 8GB werkgeheugen uitgebreid worden, als deze nog 4 GB heeft zou ik die er uit halen en de juiste nieuwe 8GB (totaal) er in zetten,

dat levert betere prestaties op, voor deze redelijk oude laptop, mijn idee is dat de laptop niet een goede update naar Windows10 heeft gekregen, en dat in de tussentijd ook nog de internet verbinding in huis is ge-update heeft ook niet bepaald geholpen, zowel de wifi in de router als in de windows10 laptops, moeten ge-reset worden, zorg wel dat je de juiste gegevens bij de hand hebt om alles opnieuw in te stellen.

kijk ook eens of de wifi band bij jou in de buurt overvol zit, (2.4 GHz zit vaak gauw vol) en verwijder oude wifi account instellingen van bv het vorige wifi netwerk in je laptop instellingen.

Het plaatsen van een 5GHz wifi module in de laptop kan helpen, omdat daar nu meer ondersteuning voor is in Windows10.

Een nieuwe windows laptop moet je ook niet meer kopen, een 2ehands MacBook Pro 2013 i7 16GB werkgeheugen is een betere optie dan, maar die MacBook Pro moet ook niet neuwer zijn dan 2015, je hebt dan een goed scherm, en een stabiel OS.

Reageer