Volledig bereik, maar geen internet access

• 26 januari 2012
  • 6 reacties
  • 3259 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een Telfort Zyxel modem type P-2812HNU-F1. Firmware V3.10(TUE.2). DHCP aan. Verbinding Up 20932/1216 kbps. Rechtsreeks op het KPN aansluitpunt. Volledige dekking met overal in huis 5 blokjes signaal, onder andere met behulp van een netgear wn2000rpt extender. Modem staat in de meterkast en drie verdiepingen hoger heb ik volledig signaal, dwars door alle houten vloeren. Mijn modem staat op kanaal 2 en er is verder niemand binnen mijn bereik die op hetzelfde kanaal zit.

Probleem: overdag nergens last van. 's avonds, als iedereen uit zijn werk thuis is en achter de pc zit (ik werk thuis) dan heb ik nog steeds volledig bereik, maar totaal geen internet access of heeeeeeeeel traag. Soms verdwijnt mijn netwerk, inclusief extender uit de netwerklijst. Let wel, mijn desktop pc heeft 2 8db antennes, met een linksys wmp600N pci kaart. Al mijn drivers zijn uiteraard up to date.

Kortom: overdag geen problemen, 's avonds vaak geen netwerk access. (windows 7 ultimate 32 bits 4gb)

Iemand enig idee? Het lijkt erop dat het wifi signaal van mijn netwerk, ondanks volledig bereik, wordt weg gedrukt door alle netwerken in mijn omgeving?

Tips en trucs hoor ik graag!

Groet Lupke

6 reacties

Badge
Ook al eens s'avonds met inssider gekeken hoe het met de netwerken in je omgeving zit?
hoi Aszen,

Ik gebruik meestal Ekahau Heatmapper. Inssider heb ik nog nooit gebruikt, maar ik zie dat ik hiermee wat meer opties kan bekijken. Bedankt voor de tip. Ik ga ermee aan de slag en laat mijn bevindingen weten.

L
Inderdaad een handige tool om te zien hoe sterk het signaal van een netwerk is. Heb er wat uurtje mee zitten spelen. Het kanaal van mijn modem heb ik aangepast naar 1+5 om een bredere range te hebben. Mijn netwerk en extender geven nu het sterkste signaal in mijn huis af (ergens tussen -45 en -55 db) . Echter tussen zeg 19.45 uur en 22.15 heb ik last van storingen. Ik zie letterlijk mijn netwerk verdwijnen in de 2,4ghz grafiek van Inssider. Eerst zie ik mijn netwerk 30 seconden, dan probeer ik in te loggen en krijg ik geen contact, omdat mijn netwerk blijkbaar alweer is verdwenen. Mijn netwerk verdwijnt en verschijnt blijkbaar zo snel (fluctuaties) dat het lijkt of mijn netwerk gewoon in de netwerklijst staat met volledig bereik. Iets stoort er dus, maar ik heb geen idee wat dat is. Ik lijk dan netwerk contact te hebben, but no internet access.

Ik ga de komende avonden verder testen en loggen met inssider, maar als iemand nog meer tips en trucs weet!!! Misschien nog een paar modeminstellingen die ik over het hoofd zie? Ik kan helaas mijn modem nergens anders zetten, dus die optie gaat niet lukken. Kan het te maken hebben met interactieve tv? Dat als 's avonds onze iTV aangaat er fluctaties optreden in mijn wifi signaal?
Badge
Op de momenten dat het gebeurt gaan er dan ook andere elektrische apparaten aan (bvb dicht bij het modem)?
Staat het modem direkt naast de stb van itv?
nee, er gaan geen extra apparaten aan. Naast het modem staat een bekabelde NAS, een bekabelde voip telefoon en een homeplug in het stopcontact om het iTV signaal naar een andere ruimte door te geven. De STB staat in een andere ruimte. De situatie is altijd hetzelfde, overdag en 's avonds.
Inmiddels weer een stap verder met dit probleem. Heb van iemand een zeer grote en sterke omni antenne geleend. Er kon geen enkel netwerk in mijn omgeving meer ontsnappen. Wat bleek. Op -10 db zit er iemand met een of ander UPC apparaat op kanaal 6. Zo sterk heb ik nog nooit een signaal zien binnenkomen. Mijn eigen antennes laten dit signaal niet zien in InSSider (vreemd), maar waarschijnlijk heb ik er wel last van. Daarnaast ben ik bij buren gaan vragen of ze hun WIFI ook echt gebruiken en niet per ongeluk alleen maar internetten via een kabeltje. 1 van mijn naaste buren heeft nu zijn WIFI uit. Dat gaf heel andere netwerk verhoudingen in Inssider. Ik zit nu op kanaal 7 en heb gisteravond de hele avond sterk signaal gehad zonder uitval. Nu maar even afwachten of dit zo blijft.

Iemand nog andere tips en trucs?

Reageer