beantwoord

Verval van 6mb (of meer) in vergelijking met LAN?

• 15 maart 2016
  • 13 reacties
  • 1559 keer bekeken

De afgelopen weken heb ik thuis last van traag internet. Ik heb een 30/3 abonnement en maak vooral gebruik van wifi. Het laden van webpagina's en videos is trager, en tijdens het spelen van online games merk ik een hogere ping en heb ik veel last van lag (zelfs in EU servers). Dit was vroeger niet het geval.

Mijn verdenking ligt bij de internetverbinding over wifi. Ik heb vandaag speedtests uitgevoerd, die aantonen dat er een verval van 6MB of meer in vergelijking met een LAN verbinding:

WLAN speedtest: http://imgur.com/vgRL27e
LAN speedtest: http://imgur.com/c7eohsC

Hierbij moet ik ook vermelden dat ik bij mijn wifi verbinding een signaalsterkte van -41dBm heb, wat volgens mij redelijk is. Ik weet echter niet of dit een verval van 6MB kan verklaren. De router (een Zyxel P-2812HNU-F1) zit op kanaal 1.

Ik heb ook nog een DSL Line testje verricht. De 'attainable' en 'current' rates kloppen wel ongeveer (als leek) als ik naar de downstream kijk, bij een LAN verbinding.

noise margin upstream: 8 db
output power downstream: 8 db
attenuation upstream: 27 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 18 db
attenuation downstream: 24 db
loop length is 1167m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 4.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 3080 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 4.0 symbols
current rate downstream: 19209 kbps
attainable rate upstream: 4541 kbps
attainable rate downstream: 20884 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 20:14
CodeViolations near end: 144
FEC near end: 151657
CodeViolations far end: 2296
FEC far end: 1288667
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=2

En ja, meerdere reboots zijn er verricht die niet veel helpen. Ik vermoed dat het aan de wifi ligt, aangezien een kabelverbinding wel prima werkt. Echter ben ik geen expert, vandaar dit topic. :8

Zou iemand mij kunnen helpen? Is er iets wat ik kan doen om de kwaliteit van de wifi te verbeteren, of is een verval van 6MB of meer een te verwachten beperking bij het gebruik van wifi?

Bij voorbaat dank
icon

Beste antwoord door Stephen 31 maart 2016, 16:09

Hallo pannekoeken, welkom op het forum! Aangezien een reactie van jou is uitgebleven dan ga ik ervan uit dat je geen trage internet verbinding meer ervaart. Op dit topic plaats ik een slotje.

@jimny, @Babylonia,

Bedankt!
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Je verbinding is op dit moment ongeveer 20Mb's en je log geeft aan dat je ongeveer 21 Mb's hebt en als je via Wifi bent verbonden ben je van heel veel dingen afhankelijk b.v. hoe druk is je Wifi omgeving.

Welke snelheid kun je halen volgens de beschikbaarheids test op site van Telfort

https://internetshop.telfort.nl/
Je verbinding is op dit moment ongeveer 20Mb's en je log geeft aan dat je ongeveer 21 Mb's hebt en als je via Wifi bent verbonden ben je van heel veel dingen afhankelijk b.v. hoe druk is je Wifi omgeving.

Welke snelheid kun je halen volgens de beschikbaarheids test op site van Telfort

https://internetshop.telfort.nl/

Bedankt voor de reactie.

Dit is mijn maximaal bereikbare snelheid volgens Telfort:

Max download snelheid: 28 Mb/s
Max upload snelheid: 2.8 Mb/s

En wifi-omgeving? Dit is wat Inssider Home weergeeft: http://imgur.com/THfDWXp
Reputatie 8
Badge +17
Laat je modem eens een tijdje met rust dus geen reboots meer wellicht dat je snelheid wel weer gaat klimmen
Reputatie 8
Ik zie daar aan dat WiFi niets vreemd aan. Integendeel, die -41dBm is een fraaie waarde.
En nee een verval van "slechts" 6 Mbps ook daar is niets vreemds aan.
(Op mijn glasvezel 100/100 account mag ik blij zijn als ik niet 60-70 Mbps verval heb met WiFi).

Dat het WiFi in de loop van de tijd trager lijkt te worden is omdat, ---zonder dat je er erg in hebt--- steeds grotere bandbreedte wordt verlangt van allerlei applicaties.
Was vroeger een YouTuve filmpje doorgaans 360 of 480p en was de limiet een 10 MB bestand om te plaatsen. Tegenwoordig is 1080p HD al gemeengoed, om maar niet te spreken over 4K en zelfs 8K filmpjes die online staan van vele honderden MB's groot zijn.

Verder bouwt het "WiFi-bos" zich gestaag voort om je heen, wat allemaal op elkaar stoort en het rendement naar beneden trekt. Die paar WiFi netwerken die ik in je plaatje terugzie, mag je blij mee zijn.
Met een relatief "ongevoelige" smartphone met de app "WiFi analyser kom ik doorgaans aan minimaal 25 WiFi netwerken om me heen, maar heb er ook wel eens 39 geteld.
Met de wat meer gevoelige WiFi van mijn desktop die meer netwerken oppikt heb ik met een programmaatje die alles scant om me heen (niet alleen de sterkste), er ook wel eens 89 geteld !!!

Het succes van WiFi doet zichzelf de das om. Vergelijkbaar met "27 MC-zenders" pakweg 30-40 jaar geleden.
Houd er maar beter rekening mee, dat het alleen maar slechter wordt. Bekabel maar beter alles. Ben je van die WiFi problematiek verlost.
Laat je modem eens een tijdje met rust dus geen reboots meer wellicht dat je snelheid wel weer gaat klimmen

Oké bedankt. Ik heb inderdaad de laatste tijd nogal wat aan mijn router zitten 'klussen', wat blijkbaar niet veel hielp. Dit mede omdat de wifi verslechterde en ik op zoek was naar een oplossing, wat vooral merkbaar is tijdens het gamen (ping van 40-50 op EU servers) en veel lag. Daarnaast vraag ik mij ook af waarom de router een 'attainable downstream' geeft wat 8MB lager is dan wat Telfort zelf aangeeft, wij maken gebruik van een basis 30/3 abonnement. Als dit te maken heeft met het knoeien met de router en de snelheid in verloop van tijd zal klimmen, dan laat ik het voorlopig wel met rust.

@Babylonia: Tegenwoordig is het zo veel makkelijker om 'gewoon' via de wifi op het internet te komen. Ik ben mij er zeker van bewust dat dit in een thuis situatie niet ideaal is, als het doel is een constante en snelle verbinding te hebben op mijn laptop. Om door het huis heen kabels te leggen is echter ook niet ideaal, het voordeel van wifi is juist de mogelijkheid om op afstand verbonden te zijn, zonder bekabeling. Vandaar de focus op het verbeteren van de wifi verbinding (LAN was al prima). Ik zal wel nog eens kijken naar de mogelijkheid om kabels aan te leggen, als het niet te onpraktisch is (ik woon immers met huisgenoten), maar nu even de wifi.
Reputatie 8
Badge +17
Op onderstaand topic staat heel veel over WIFI

https://forum.telfort.nl/wifi-269/druk-jouw-wifi-omgeving-44762
Bedankt, ik zal ook dat topic in de gaten houden. Schiet me trouwens net te binnen dat de problemen ontstonden sinds de nieuwe Zyxel firmware update, ik weet niet of dit van toepassing kan zijn, maar ach. De komende dagen zal ik mijn router met rust laten, even aankijken of de prestaties gedurende de tijd verbeteren. Als er wat mis is zie je mij wel weer verschijnen.. 😉
Reputatie 8
Schiet me trouwens net te binnen dat de problemen ontstonden sinds de nieuwe Zyxel firmware update, ik weet niet of dit van toepassing kan zijn,
Nu je dat aangeeft, het valt mij inderdaad ook op dat sinds de nieuwe update in de ZyXel modem/router wordt gepushed, er opvallend meer problemen worden gemeld op het forum met dit modem m.b.t. WiFi.

Heb je al eens een algemene reset van het modem gedaan?
(Met omgevouwen paperclip 30 seconden het reset-gaatje vasthouden, totdat led-lampjes "verspringen").
Mocht de update van de firmware de eerste keer niet helemaal gladjes zijn verlopen (met oude instellingen die er in het modem zitten en worden overgenomen). Na een reset is het in ieder geval naar "fabriekswaarden" en ontdaan van mogelijke discrepanties van eerdere instellingen.
Net gedaan! Misschien heeft u gelijk, ik heb inderdaad het een en ander aan de router verandert, misschien zorgde dat wel voor problemen. Ik moet nu wel weg, dus ik zal later vandaag eens kijken wat voor effect het heeft gehad.
Een harde reset is ondertussen uitgevoerd, router is zo schoon als wat. Geen merkbare verandering in resultaat bij speedtests, deze zijn vergelijkbaar met de origineel geteste snelheden. Zelfde geldt voor current en attainable upstream/downstream. Ik kan er nog niet bij waarom het verval zoveel is, vooral omdat ik vroeger gewoon snelheden van tussen de 17-20MB kon halen op wifi. Dit was echter op de originele router, wij hadden later een nieuwe ontvangen (wat achteraf een refurbished modem bleek te zijn). Ik weet niet zo zeker wat mijn snelheden waren op de refurbished router van vóór de V3.11TUE8 firmware update. Wel weet ik zeker dat de wifi niet zó slecht was vergeleken met nu.
Reputatie 8
Met het tegenwoordige WiFi bos om je heen is het rendement via WiFi altijd lager dan via bekabeld netwerk. Met name voor wat betreft download. Dus dat is niets nieuws. Zeker niet voor wat betreft "budget" modem/routers, zoals die door "budget" internetproviders als Telfort worden geleverd. Wil je een beter rendement koop dan zelf een eigen router of WiFi Access Point erbij. Of schakel over van de "budget" naar "luxe" providertak van KPN -----> XS4ALL. Dan krijg je standaard een "luxe" Fritz!box als modem/router. Die het naar ik vermoed beter zal doen. (Alle waar is naar zijn geld).

Ik ben nu toevallig op een andere locatie met een aansluiting op Ziggo account. (Ubee modem/router)
Meting via Ookla speedtest (een van de weinige betrouwbare metingen): http://www.speedtest.net/nl/

Bekabeld bij een paar metingen, tussen 58-68 Mbps download, 12-12,5 Mbps upload

WiFi meting via mijn smartphone, met de Ookla speedtest app
- Ziggo modem/router, meting begane grond (paar meter van modem vandaan die in meterkast staat),
- ruim 46 Mbps download, ruim 12 Mbps upload

- Apple AirPort Express in Access Point mode (staat op 1e verdieping), meting begane grond
- 41 Mbps download, kleine 12 Mbps upload

- Ziggo modem/router, meting 1e verdieping
- ruim 13 Mbps download, ruim 11,5 Mbps upload

- Apple AirPort Express in Access Point mode (staat op 1e verdieping), meting 1e verdieping
- Kleine 43 Mbps download, ruim 12 Mbps upload

In dit geval heeft de Apple router nauwelijks verlies begane grond versus 1e verdieping (waar het ding is opgesteld).
Maar Apple routers staan bekend om hun hoge rendement.
Terwijl de "budget" Ziggo modem/router een behoorlijk verval heeft tussen begane grond en 1e verdieping.
Verder toch echt wel een aanzienlijk verschil in bekabelde download, versus WiFi download.
Dat is een vergelijkbaar beeld bij mezelf thuis waar ik een 2e router achter de Experia Box heb aangesloten.

De Telfort "budget" Experia Box modem/router geeft thuis doorgaans een aanvaardbare snelheid redelijk dicht in de buurt van de modem/router. Echter toch echt een aanzienlijk verschil met bekabelde verbinding (zie eerdere reactie).
Verder ook hier een enorm verval naar naastliggende ruimten en 1 verdieping hoger. Een meting van de 2e router (met WiFi AC specs.) geeft "in de buurt" van de router eigenlijk niet eens zo'n geweldig hoog rendement aan snelheid gezien de "AC" specs. en mijn 100/100 snelheid van glasvezel.
Maar opvallend genoeg, door het huis heen, en een verdieping hoger door een betonnen vloer heen, is de snelheid nauwelijks minder en daardoor uitstekend in te zetten "door het hele huis". Dat maakt die router voor mij dan interessant.

Metingen op verschilende tijden van de dag en week zullen verschillend uitpakken. Doe jezelf een plezier en koop er een Access Point of extra router bij van een gerenommeerd merk en huidige technologie. De 2e router die ikzelf gebruik:
https://www.synology.com/nl-nl/products/RT1900ac

Bedenk echter dat je nooit hoger uitkomt dan wat je internet account kan leveren (met zelfs nog wat "overhead" waardoor de snelheid altijd enigermate langzamer zal uitpakken).
Reputatie 8
Aanvullend "Ter lering ende vermaeck":

Het leek me wel aardig om wat meer "tastbare" resultaten te tonen,
dus heb ik met mijn smartphone wat WiFi testen gedaan met de Ookla speed app.
Het Wifi bos om mij heen is hier echt overvol. Hoe meer WiFi om je heen, hoe meer dat zal gaan drukken op de resultaten. Eerder in een reactie hierboven reeds aangehaald. (Die tellingen betreffen alweer de resultaten van enkele maanden terug).

Dat WiFi bos drukt zelfs zodanig op de resultaten, dat zelfs de nieuwe generatie AC-routers er moeite mee lijken te hebben daar nog stevig bovenuit te kunnen komen. Althans op korte afstand. Maar dat zou in mijn geval ook kunnen liggen aan de beperkingen van mijn smartphone, die helemaal geen AC-functionaliteit heeft, en om die reden wellicht nooit "top rate" waarden zal tonen. (Een LG van pakweg 2,5 jaar oud).
De voorwaarden om er mee te meten als vergelijking met twee routers zijn echter in die meting hetzelfde, en illustratief genoeg om verschillen te kunnen aantonen en een idee te krijgen hoe relatief alles is in het grote WiFi-bos.

- WiFi met de "budget" Experia Box (Wifi van de 2e router uitgezet)
- WiFi met mijn 2e router, een Synoloy RT1900ac (Wifi Experia Box uitgezet)
- Beide routers op hetzelfde kanaal gezet (13), wat dan als meest gunstig zou zijn.
- (En omdat de 2 routers om en om worden gebruikt, heeft dat geen negatief effect op elkaar).
- Telkens twee metingen achter elkaar gemaakt op verschillende plekken in huis.

Situatie thuis (bovenwoning met twee verdiepingen):
- woonkamer (+ keuken + slaapkamer) 1e verdieping: routers vlak bij elkaar opgesteld in de woonkamer

- A1 / A2 ----> meting circa 2,5 meter van de router vandaan
- B1 / B2 ----> meting op circa 8-9 meter in het zicht vanuit keuken door keuken-opening
- C1 / C2 ----> meting circa 6 meter in slaapkamer zelfde verdieping, één muur ertussen
- D1 / D2 ----> 2e verdieping (zolder), betonnen vloer ertussen op 1e plek, circa 6-7 meter
- E1 / E2 ----> 2e verdieping (zolder), betonnen vloer ertussen op 2e plek, circa 8-9 meter

Resultaten Experia Box:

Resultaten Synology RT1900ac:

Zoals eerder gemeld brengt zo'n nieuwerwetse Synology RT1900ac router wel een breed WiFi bereik met voldoende snelheid om in heel het huis te gebruiken. Daar waar standaard budget modem/routers die door internet providers worden geleverd eigenlijk alleen geschikt zijn om in dezelfde ruimte nog in te zetten waar de router staat.
Komt men in een andere ruimte, is het al gauw gedaan met een werkbare WiFi snelheid. Mijn ervaring is dat het doorgaans geldt voor alle budget modem/routers die door providers worden geleverd, of dat nu Telfort is, Tele2, of Ziggo....

Dus overstappen van de ene provider naar de andere, wat gebruikers dikwijls opperen als men niet geheel tevreden is over de door een provider geleverde modem/router, heeft niet zoveel zin. Koop zelf een extra router of Access Point erbij als je meer wil. Maar dat heeft ook weer zijn eigen "negatieve" consequenties in het WiFi-bos zelf, wat op die wijze tevens opnieuw wordt uitgebreid, met op hun beurt weer extra storingsbronnen voor "buren" die als "tegenmaatregel" dan ook weer extra apparatuur gaan aanschaffen, om daar weer bovenuit te komen. Een neerwaartse spiraal.

Zie de realiteit onder ogen. Met het steeds drukker worden van WiFi wordt de problematiek alleen maar meer complex. Dat is een algemeen bekend gegeven van de hele internet wereld. Met name organisaties in zorg, welzijn, ziekenhuizen etc. klagen over de toenemende storingsgevoeligheid en het disfunctioneren van apparatuur door al die storingsbronnen.

Een fenomeen wat vergelijkbaar zijn uitwerking lijkt te gaan in de richting zoals dat pakweg 40 jaar geleden gold voor
"27 mc bakkies" in de jaren 60-70 van de vorige eeuw. Door het eigen succes, heeft het zichzelf de das omgedaan, omdat het niet meer functioneerde in een TE overvol "27 mc bakkies" veld.

Het WiFi bos in twee momenten achter elkaar, waarbij opgemerkt dat een smartphone minder gevoelig is om WiFi netwerken op te pikken dan mijn PC met een extra (kleine) antenne aan de WiFi adapter.

Ter illustratie wat men overhoudt aan snelheid met een bekabeld netwerk.
(Glasvezel 100/100 internet account).
Het moge duidelijk zijn, dat hier alles gewoon bekabeld wordt gebruikt, en er weinig animo is om WiFi in te zetten, anders dan de hoogst noodzakelijke connectie met mobiele apparaten.
Een laptop wordt hier al gauw aan een lijntje geprikt als het om zwaardere applicaties gaat.
Is WiFi niet nodig, schakel ik die functie in de router zelfs UIT.

Reputatie 8
Badge +16
Hallo pannekoeken, welkom op het forum! Aangezien een reactie van jou is uitgebleven dan ga ik ervan uit dat je geen trage internet verbinding meer ervaart. Op dit topic plaats ik een slotje.

@jimny, @Babylonia,

Bedankt!