beantwoord

verbeteren wifi-signaal

• 30 januari 2015
  • 15 reacties
  • 1483 keer bekeken

Wij maken als kerk gebruik van een Zyxel P-2812HNU(L) modem incl. wifi-signaal.
Met meerdere wifi-gebruikers lijkt het wifi-signaal te zwak om praktisch mee te kunnen werken.
Wat kunnen we doen voor een sterker/beter wifi-signaal?
Snelheid bedraad nu is 30 Mbps, via wifi is dit 12 Mbps.

Zou een Access Point als bijv. de 'EnGenius ECB300 high power access point 300 Mbps' uitkomst kunnen bieden?

Of is de Zyxel - geplaatst juni 2012 - verouderd en zo ja, kan deze door Telfort (kosteloos) worden vervangen?

Graag de mening van anderen of van de Telfort-medewerker(s).

Hartelijk dank.

M. Vink namens MPK-Hoofddorp
icon

Beste antwoord door Franzki 7 februari 2015, 00:21

De Zyxel is een modem voor thuisgebruik en eigenlijk niet geschikt voor dit soort wifi-toepassingen. Daarnaast is het de vraag of het is toegestaan om een consumenten abonnement op deze manier te delen.

Je zult professionele wifi apparatuur moeten plaatsen. Daarnaast zal de capaciteit van je verbinding wellicht niet netjes worden verdeeld over alle aangemelde gebruikers. Dus daar zul je ook iets voor moeten regelen.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

15 reacties

Herstel:

Zyxel P-2812HNU(L) moet zijn Zyxel P-2812HNU-F1

M. Vink
Reputatie 8
Badge +10
Is de wifisnelheid ook 12 Mbps als je vlakbij de modem staat?
Op welke afstand bevinden de gebruikers zich van de modem bij de gemeten snelheid?
Waarmee meet je deze snelheid..?
Badge
Een high power accespoint (welke je in Nederland niet zonder vergunning mag gebruiken voor zover ik weet, maar dit terzijde) lost het probleem waarschijnlijk niet op, het accespoint staat hard te roepen, maar de telefoons e.d. roepen nog net zo zacht terug. M.a.w., jij kunt het accespoint ontvangen maar het accespoint ontvangt jou niet.

Aan de ander kant is de Engenius wel een accespoint wat met gemak meer gebruikers gelijktijdig aankan en kun je deze op een wat betere lokatie plaatsen. (tip: gebruik een lange netwerkkabel en vind proefondervindelijk de beste lokatie)
Ook is het misschien noodzakelijk om meerdere accespoints te plaatsen, de configuratie daar van wordt wat lastiger.

Ik gebruik op m'n werk een Engenius accespoint (type mij niet bekend, 't is een oudje) waarbij ik het zendvermogen juist teruggedraaid heb omdat dat in mijn geval het juiste effect had.

M.v.g. Niels
Reputatie 8
Badge +16
De Zyxel is een modem voor thuisgebruik en eigenlijk niet geschikt voor dit soort wifi-toepassingen. Daarnaast is het de vraag of het is toegestaan om een consumenten abonnement op deze manier te delen.

Je zult professionele wifi apparatuur moeten plaatsen. Daarnaast zal de capaciteit van je verbinding wellicht niet netjes worden verdeeld over alle aangemelde gebruikers. Dus daar zul je ook iets voor moeten regelen.
Reputatie 1
Wij maken als kerk gebruik van een Zyxel P-2812HNU(L) modem incl. wifi-signaal.
Met meerdere wifi-gebruikers lijkt het wifi-signaal te zwak om praktisch mee te kunnen werken.
Wat kunnen we doen voor een sterker/beter wifi-signaal?
Snelheid bedraad nu is 30 Mbps, via wifi is dit 12 Mbps.

Zou een Access Point als bijv. de 'EnGenius ECB300 high power access point 300 Mbps' uitkomst kunnen bieden?

Of is de Zyxel - geplaatst juni 2012 - verouderd en zo ja, kan deze door Telfort (kosteloos) worden vervangen?

Graag de mening van anderen of van de Telfort-medewerker(s).

Hartelijk dank.

Wij gebruiken vaak de EnGenius ENS202EXT outdoor wireless-N access point 400 mW voor bezoekers, bereik is goed voor ruimtes van 100 x 100 meter en je kan het vermogen ook instellen. We leggen het apparaat vaak op het systeemplafond.

Probleem met 12Mbps kan zijn dat de client misschien nog met een verouderde WiFi 54Mbps werkt... ?
Ik weet niet of mijn probleem er op lijkt:ik heb een Zyxel P-2812HNU(L) modem.De laatste tijd ziet Wi-Fi de Samsung S3 smartphone niet meer helder.Ineens is de verbinding verbroken en moet ik het modem resetten.Voor de rest heb ik geen problemen, al krijg ik soms het idee dat de YT filmpjes soms haperen, wat naar mijn idee vroeger niet voorkwam.
Aan de Wi-Fi hangt dan de smartphone en een lap-top van mijn echtgenote.De desk-top is aangesloten via een kabel.Iemand hier met tips?

mvg, Maarten.
Badge +1
Hallo Maarten,
Waarschijnlijk is het druk bij je in de buurt met wifi signalen.
Dan gaan ze elkaar storen.
Dat kan al liggen aan een buurman die zijn wifi signaal veranderd heeft.
Dan krijg je een soort van stoelendans met wifi signalen.
Je kan kijken met behulp van een app "wifi analyser" voor je S3 of inSSIDer voor op de pc welk wifi kanaal het minst druk is.
En dat stel je dan in in je modem.
Badge

Ik heb er 1 voor privegebruik staan en voldoet aan al mijn verwachtingen. Heb hem op zolder geplaatst om ook in de tuin een goede ontvangst te hebben en dat lukt vrij aardig kan ik zeggen. In huis overal volle bak en buitenshuis tot zeker 30 meter vol, daarna zakt hij vrij snel in.
Reputatie 3
Badge +1
Bestaat er in Nederland niet zoiets als een maximale EIRP van 100mW voor 2,4 GHz?
Dus als je een AP plaatst die 400 mW via de antenne de lucht in blaast ben je eigenlijk illegaal bezig, of niet?
Just my 2 cts.
Badge
Bestaat er in Nederland niet zoiets als een maximale EIRP van 100mW voor 2,4 GHz?
Dus als je een AP plaatst die 400 mW via de antenne de lucht in blaast ben je eigenlijk illegaal bezig, of niet?
Just my 2 cts.

Dat meldde ik ook al in mijn antwoord:8

M.v.g. Niels
Reputatie 1
Zover ik weet wat toen bepaald is, is onderstaande van toepassing als vrije band (voor de zendamateur zijn er andere regels)

2,4 GHz 2400 – 2483.5 MHz 100 mW e.i.r.p.
5,2 GHz 5150 – 5350 MHz 200 mW e.i.r.p.
5,4 GHz 5470 – 5725 MHz 1 W e.i.r.p.

Zolang je geen ander stoort zullen ze je niet opsporen.
Maar komen er klachten, dan zullen ze je vinden en helaas beboeten met in beslag name.

E.e.a. is terug te vinden bij Agentschap Telecom
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/zakelijk-gebruik/lokale-breedbandnetwerken/wifi
Die je vervolgens doorverwijzen naar de (R)overheid bepalingen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023553/volledig/geldigheidsdatum_28-02-2015#Opschrift
Ik weet niet of mijn probleem er op lijkt:ik heb een Zyxel P-2812HNU(L) modem.De laatste tijd ziet Wi-Fi de Samsung S3 smartphone niet meer helder.Ineens is de verbinding verbroken en moet ik het modem resetten.Voor de rest heb ik geen problemen, al krijg ik soms het idee dat de YT filmpjes soms haperen, wat naar mijn idee vroeger niet voorkwam.
Aan de Wi-Fi hangt dan de smartphone en een lap-top van mijn echtgenote.De desk-top is aangesloten via een kabel.Iemand hier met tips?

mvg, Maarten.

Met behulp van het programma wifeye ben ik er achter gekomen dat het modem op kanaal 1 opereert.Maar hoe krijg ik dat modem op een ander kanaal?Ik meen dat het via de PC gaat, maar hoe?De hogere kanalen zijn meerdere van geheel vrij.
Ben benieuwd naar de respons! Op kanaal 1 is nog een gebruiker actief.
mvg, Maarten.
Reputatie 8
Badge +16
@maarten62:

In het modem stel je het Wifi-kanaal van de draadloze verbinding in.

In sommige gevallen staat dit op automatisch... het modem probeert dan zelf het meest geschikte kanaal te zoeken. Maar dat werkt niet altijd goed.
@maarten62:

In het modem stel je het Wifi-kanaal van de draadloze verbinding in.

In sommige gevallen staat dit op automatisch... het modem probeert dan zelf het meest geschikte kanaal te zoeken. Maar dat werkt niet altijd goed.

Als ik inlog volgens Telfort, heb ik het verkeerde wachtwoord (admin/1234) Hoe ik nu aan het goede ww kom weet ik nu ook niet meer.
Als ik bijv. nu met mijn Galaxy S3 smartphone verbinding wil zoeken,ziet ie het modem wel en geeft ie aan:strong signal.Vervolgens komt er de melding: verificatie fout opgetreden; je gaat dan opnieuw de sleutel van het modem invoeren ,hij vindt dan het modem, geeft aan dat het een sterk signaal is en dan weer:er is een verificatiefout opgetreden.
Reputatie 8
Badge +10

Als ik inlog volgens Telfort, heb ik het verkeerde wachtwoord (admin/1234) Hoe ik nu aan het goede ww kom weet ik nu ook niet meer.

De enige manier is dan om de modem te resetten zodat het wachtwoord weer 1234 wordt.
Admin is en blijft admin, dat kan niet gewijzigd worden.
Druk met een puntig voorwerp (ik gebruik een omgebogen paperclip) in het gaatje (reset) achterop de modem en houdt deze voor ca. 25 seconden ingedrukt tot dat alle lampjes uitgaan, de modem start vanzelf weer op.

Bedenk wel dat hiermee alle zelf ingevoerde wijzigingen, indien van toepassing (zoals de wifigegevens) ook weer teruggezet zijn naar de SSID en WPA-key die op de sticker op de modem staan.
Met deze gegevens dien je dus ook weer in te loggen op je draadloze devices.