beantwoord

veranderen ssid lukt niet

• 1 maart 2017
  • 5 reacties
  • 509 keer bekeken

Naar aanleiding van een tv programma van Jaap Jongbloed - waarin beweerd werd dat men vanaf de straat in kon breken op netwerken met standaardnamen en -wachtwoorden - kreeg ik het idee dat het nuttig zou zijn de SSID te veranderen. Dat deed ik, maar terug in het netwerkcentrum op de pc, kan ik - na invoering van de beveiligingssleutel - geen contact maken met dit nieuw benoemde netwerk. Het venstertje waarin ik de beveiligingssleutel heb ingevoerd zegt me een USB Flashstation met de netwerkinstellingen te plaatsen, maar zo'n USB heb ik niet. Misschien is dat wat ontbreekt?. Helpt het als ik de oorspronkelijke installatie-cd plaats? Ik heb ondertussen wel even gekeken wat daar op staat. Geen naamswijzigingsparagraaf.

Ik heb het modem gereset en heb de standaardgegevens dus hersteld. Maar elders op dit forum lees ik dat het bij anderen gewoon lukt. Waarom accepteert mijn pc die nieuwe naam niet gewoon?
icon

Beste antwoord door hans jacobs 3 maart 2017, 09:46

Ik laat de dingen bij het oude, bedankt voor je reactie. Ik schakel wifi uit zolang ik op deze vaste plek werk.
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Je moet het SSID en het netwerkwachtwoord niet veranderen op je computer maar in je modem (of draadloze router). Welk merk/type modem heb je?

Let wel op: Als je de gegevens aanpast via Wifi, moet je weer opnieuw verbinding maken met het modem maar dan met de nieuwe gegevens. Het handigste is het daarom om het vanaf een computer te doen die met een kabel is aangesloten.
Ik heb mijn pc bekabeld. En ik had het SSID in het modem veranderd.

Ah, ik bedenk me iets. Zojuist had ik geen WiFi verbinding zag ik in het Netwerkcentrum. Waarom niet weet ik niet. Dat verandert soms zonder dat ik me bewust ben iets aan instellingen veranderd te hebben. Ik heb dus WiFi in het modem weer ingeschakeld.
Misschien stond toen ik de SSID had aangepast in het modem, zonder dat ik dat gezien had, "Enable Wireless" ook wel uitgeschakeld, net als zojuist. En was dat de reden dat het netwerkcentrum mij meldde geen verbinding te kunnen maken. En heeft het niets met ontbrekende USB Flashstations met netwerkinstellingen te maken. En gaat het automatisch goed als ik het nogmaals probeer. Maar de lust is me even vergaan.

Maar wat is er waar van die beweringen van Jaap Jongbloed? Met andere woorden: hoe nodig of nuttig is het om die naam te veranderen?
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb niet naar Jaap Jongbloed gekeken. Maar in het verleden zijn er wel modemfabrikanten geweest met een slechte standaard-beveiliging. Dan kon je bijvoorbeeld uit de netwerknaam (SSID) het Wifi-wachtwoord afleiden. Maar het is lang niet zeker dat dit ook voor de modems geldt die Telfort levert.

Los daarvan is het altijd een goede gewoonte om het standaard-wachtwoord te vervangen door een zelf gekozen wachtwoord. De SSID aanpassen lijkt me op zich niet nodig. Het is voldoende als je zelf een veilig Wifi-wachtwoord kiest, dus een lang wachtwoord met vreemde karakters.
Je schrijft: "Dan kon je bijvoorbeeld uit de netwerknaam (SSID) het Wifi-wachtwoord afleiden. Maar het is lang niet zeker dat dit ook voor de modems geldt die Telfort levert" . Dat was precies wat in dat programma beweerd werd.

Ik heb zojuist opnieuw geprobeerd de SSID te veranderen, maar wederom is vervolgens de verbinding verbroken. Ik zag het "nieuwe" netwerk wel in de lijst netwerken staan waarmee ik verbinding kon maken, maar de signaalsterkte was een stuk minder geworden. Ik heb de oude naam dus maar weer ingevuld en de situatie hersteld.

Ik mag hopen dat verandering van het wachtwoord zonder dit soort problemen verloopt, maar dat durf ik bij voorbaat niet aan te nemen. Ik verander namelijk ook dan netwerkgegevens, en creëer zo een "nieuw" onbekend netwerk, net als wanneer ik de SSID verander. Er is namelijk geen speciaal "voer nieuw SSID in" venster of "voer nieuw wachtwoord in" venster.
Ik laat de dingen bij het oude, bedankt voor je reactie. Ik schakel wifi uit zolang ik op deze vaste plek werk.

Reageer