Vast bellen werkt niet meer na plaatsing eigen router

• 16 september 2012
  • 5 reacties
  • 2831 keer bekeken

Badge
Ik heb een Zyxel 2812HNU-F1 modem/router van Telfort.
De router functionaliteit is sinds dit weekend overgenomen door een asus router.

De vdsl optie onder de zyxel naar bridge gezet en vervolgens zorgt mijn asus voor 
alle router functionaliteit. Werkt allemaal goed. Op 1 ding na.

Het bellen werkt niet meer. IK heb vast bellen van telfort en de telefoon is rechtstreeks 
aangesloten op de zyxel.

Ik snap niet hoe ik dit moet oplossen. Kan iemand me helpen zodat ik ook weer kan bellen?
#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; }

5 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Als je de Zyxel in Bridge zet, werkt telefonie (VoIP) inderdaad niet meer. Hiervoor moet de Zyxel als router staan.

Je hebt twee opties...

1) De Zyxel terugzetten in routed mode (eventueel door een harde reset).

2) Een  router die VoIP ondersteunt nemen of een losse VoIP adapter aanschaffen.
Badge
Hoi Franzki,

dank je voor je reactie. Heb de modem maar weer terug gezet in routed mode.Kan nu in ider geval bellen en tegelijk gebruik maken van de betere wifi mogelijkheden van mijn router.

Het ontgaat me overigens wel waarom je niet bellen in bridged modus. Is dat standaard voor alle modems, of is dan een zyxel/telfort instelling?#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; }
Reputatie 8
Badge +16
Een modem in bridge-mode doet niks meer dan al het netwerkverkeer één op één doorgeven naar de apparatuur die jij aansluit... dus in jouw geval naar de router.

Als je VoIP gebruikt, dan moet het VoIP-verkeer gerouteerd worden naar het ingebouwde SIP-device van de Zyxel. En daarvoor heb je dus per definitie een router nodig.
Badge +1
Een modem in bridge-mode doet niks meer dan al het netwerkverkeer één op één doorgeven naar de apparatuur die jij aansluit... dus in jouw geval naar de router.

Als je VoIP gebruikt, dan moet het VoIP-verkeer gerouteerd worden naar het ingebouwde SIP-device van de Zyxel. En daarvoor heb je dus per definitie een router nodig.

Weet ik dan ook weer, :Dergens wel logisch denk ik, was ook van plan om bridge tegaan gebruiken met eigen router, maar dit gooit ro:mad:et in het plan.
Reputatie 1
Badge
Hoi,

Je kunt ook achter je Asus router een ATA-device of een SIP-phone zetten, of een extra router die je gebruikt als ATA-device. (zie  http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_telephone_adapter )
Dan gebruik je alleen wel drie apparaten, die allemaal weer stroom gebruiken...

Als je geen nieuwe SIP-telefoon wil kopen, is een goedkope oplossing b.v. een oude router (ik had vroeger een Zyxel P-2602R zonder Wif) die je dus niet als router gebruikt, maar als ATA-device. Als je nog zo'n ding vind op Marktplaats, kost hij vast maar 5 euro.

Deze sluit je aan net zoals als een computer (bedraad, op één van de LAN-poorten van je Asus-router). Je moet dan die oude Zyxel nog wel uitleggen dat hij niet mag routeren, maar alleen het siginaal dat hij binnenkrijgt (via een computerkabel, niet via een telefoonkabel) weer naar de telefoon mag sturen. Al je telefooninstellingen staan dan in die oude Zyxel cq. in je ATA-device.

Dan moet je alleen nog port forwarden: 5060 en 5061 naar je ATA-device, in te stellen op je Asus.

Snap je t?

HJJ

Reageer