beantwoord

Tweede Zyxel 2812HNU-F1 wifi nog steeds bagger

• 10 juni 2013
  • 11 reacties
  • 3619 keer bekeken

Beste Telfort,

Een paar maanden geleden heb ik een nieuw Zyxel modem ontvangen. Dit omdat het eerste modem dat ik had ontvangen een Wifi snelheid doorkreeg van niet eens 1 Mb. Het tweede modem heeft nog steeds hetzelfde probleem, mijn Wifi snelheid komt niet boven de 10 Mb uit. Ik heb een abbonement lopen van 50Mb bij jullie, dit word via de kabel wel gehaald. Echter via Wifi kom ik niet boven de 10 Mb uit. Als ik een youtube filmpje afspeel is het gewoon een drama.

Dit is al mijn tweede Zyxel modem en ben totaal niet tevreden over het Wifi. Ik ben zelf ICTer en heb al verschillende aanpassingen gedaan zoals een ander kanaal etc. Dit heeft allemaal geen effect ook aan mijn laptop, pc, telefoon ligt het niet deze zijn allemaal up-to-date wireless.

Wat kan hier aan worden gedaan?

eerder topic:
https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/zyxel-p-2812hnu-f1-traag-wfifi-29981/

Met vriendelijke groet,

Maikel 
icon

Beste antwoord door Franzki 10 juni 2013, 17:27

Een eigen draadloos accesspoint installeren...

(en dat had je als ict-er ook vast zelf kunnen verzinnen)
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +16

Die overweging had ik inderdaad al gemaakt. Maar het probleem ligt niet bij mij maar bij het modem van Telfort. Dus verwacht ik ook dat Telfort met een oplossing komt. 
Reputatie 8
Badge +16
Een gratis netwerkkabel van 30 meter?

Als het probleem veroorzaakt wordt door sterke storing van andere draadloze verbindingen in de omgeving valt er door Telfort weinig op te lossen.

Het is in elk geval geen structureel probleem, lang niet alle abonnees ervaren problemen met de draadloze mogelijkheden van dit modem.
Een gratis netwerkkabel van 30 meter?

Als het probleem veroorzaakt wordt door sterke storing van andere draadloze verbindingen in de omgeving valt er door Telfort weinig op te lossen.

Het is in elk geval geen structureel probleem, lang niet alle abonnees ervaren problemen met de draadloze mogelijkheden van dit modem.

Het modem dat ik hiervoor had toen ik nog 20 mb internet van Telfort had haalde zelfs een snelheid boven de 10 mb draadloos. Het nieuwe modem staat op de zelfde plek en die haalt niet eens een snelheid van boven de 10 mb? met een abbonement van 50 mb. 
Reputatie 8
Badge +17
Feit is dat het waarschijnlijk ook niet aan de ZyXEL ligt, want je hebt het met beide ervaren.
De ZyXEL is een 802.11n modem, misschien kan je eens nagaan of je drivers van je PC/laptop wel de laatste zijn?

Ervaar je ook een lagere snelheid als je dicht bij het modem staat?

Die 50Mbps snelheid van het abonnement heeft niets te maken met de snelheid over WiFi.

En: die oplossing vanuit Telfort heb je al in de vorm van dat 2e modem....
Feit is dat het waarschijnlijk ook niet aan de ZyXEL ligt, want je hebt het met beide ervaren.
De ZyXEL is een 802.11n modem, misschien kan je eens nagaan of je drivers van je PC/laptop wel de laatste zijn?

Ervaar je ook een lagere snelheid als je dicht bij het modem staat?

Die 50Mbps snelheid van het abonnement heeft niets te maken met de snelheid over WiFi.

En: die oplossing vanuit Telfort heb je al in de vorm van dat 2e modem....

Ik snap dat die 50mb niks te maken heeft met mijn wifi. Maar waar het mij om gaat is dat ik een Abbo heb voor 50 mb internet. Dit krijg ik via de kabel ook binnen, wifi is altijd trager maar een snelhei van niet eens 10 mb als ik langs het modem zit. 

Ook met laptop, pc etc zijn voorzien van de laatste drivers. 
Reputatie 8
Badge +17
Ik bedoel: de drivers van de fabrikant, NIET de drivers van Microsoft....
Ja, deze staan er allemaal op.
Reputatie 3
Badge

Het modem dat ik hiervoor had toen ik nog 20 mb internet van Telfort had haalde zelfs een snelheid boven de 10 mb draadloos. Het nieuwe modem staat op de zelfde plek en die haalt niet eens een snelheid van boven de 10 mb? met een abbonement van 50 mb.

Ik dnek niet dat het modem hiervoor heel interessant is aangezien je (zoals je omschrijft) nog met het zelfde probleem zit. Er is bij je thuis misschien niets veranderd maar wellicht in de omgeving van je huis wel? masten, andere wifi netwerken etc etc?

Ik dnek niet dat het modem hiervoor heel interessant is aangezien je (zoals je omschrijft) nog met het zelfde probleem zit. Er is bij je thuis misschien niets veranderd maar wellicht in de omgeving van je huis wel? masten, andere wifi netwerken etc etc?

Nou gister even het oude modem uit de kast gehaald en erbij gehangen dit is nog het oude grijze modem van telfort. Zelfs dit modem kwam op een constante snelheid van 18 mb, deze staat precies op dezeflde plek. Dus dan maar een andere router erbij halen voor wifi te verbeteren. 
Badge
Wat je eens kan proberen is met iSSIDer kijken of de Zyxel niet toevallig op channelbonding (40 MHz bandbreedte) is gegaan. Dat kan je zelf niet instellen, maar uit ervaring weet ik dat de P2812HNU dat zelf spontaan kan instellen. Wanneer en hoe weet ik niet, is geen documentatie van.

Is dat het geval (doorgaans als je zelf kanaal 1, 6 of 11 hebt ingesteld, dit vanwege de overlap op 40MHz), dan zie je in inSSIDer dat je SSID naast het ingestelde kanaal ook "uitzendt" op een kanaal 4 ervan verwijderd (bijv. 11 en 7).

Channelbonding houdt dus in dat er eigenlijk  twee gecombineerde kanalen zijn, met een theoretische snelheidsverdubbeling, tot theoretisch 150 Mbit/s. Tot zover het goede nieuws. Het nadeel is wel dat als er te veel en te sterke inteferentie is van kanalen uit de omgeving binnen de bandbreedje van je eigen modem (zie je in inSSIDer), de snelheid dramatisch terug loopt, een averechts effect dus.

Heb je inderdaad channelbonding, probeer dan eens  een zo rustig mogelijk kanaal -niet zijnde 1, 6 of 11- in te stellen. 20 MHz bandbreedte weliswaar met theoretisch max. 72 Mbit/s, maar wel beduidend sneller als channelbonding die "gestoord" wordt van buitenaf.....

Reageer