beantwoord

trage/ wegvallende wifi op de 2,4 Ghz

• 5 april 2020
  • 7 reacties
  • 176 keer bekeken

Ik heb een Experiabox v10 ik heb sinds een tijdje een zeer trage en wegvallende wifi op de 2,4 Ghz band de 5 Ghz werkt prima ik heb van alles geprobeerd ook via de verschillende sites ik heb oa het kanaal verandert maar wat ik ook probeer niks helpt. Ik heb een abbo van 100mbit maar ik kom niet hoger dan 20mbit wat kan ik nog doen.

icon

Beste antwoord door Galdor68 10 april 2020, 09:59

Dat klinkt als een instelling of volle 2,4 ghz geval. Ook via 2,4 ghz zal je dicht tegen zo niet op de 72 Mb uit moeten komen zelfs hoger dat hangt van de specificaties van het toestel af. 

Is het niet de drukte zal de kanaal breedte instelling onder andere mee spelen.

Voor 2,4 ghz zal in ieder geval B,G,N mixed mode gekozen moeten worden voor het beste resultaat of N alleen wat niet is aan te bevelen. Daarnaast 20/40  dan verdubbelt de band breedte. En als laatste tot 450 aanvinken. Er mag niet zo'n snelheid verschil zijn tenzij er om je heen andere storings bronnen zijn zoals heel veel andere wifi gebruikers en toegangspunten bij buren die te sterk zijn ingesteld je kan elkaar al snel in de weg zitten.

Ps wat voor effect heeft de 2,4 ghz kanalen op auto instellen? Ik merk zelf voor mij dat dit het beste resulaat geeft.

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Mavel70, welkom hier. 

De 5Ghz is dus goed, maar de 2,4 Ghz een stuk minder. Ik vermoed dat het vrij druk is in de buurt met vele netwerken in de buurt die elkaar allemaal proberen te verstoten. Heb je dat bekeken? En de WiFi check heb je ook doorlopen? Wat haal je met de 5 Ghz? 

Hallo Bart fijn dat je reageert, ik heb de wifi check  gedaan ik heb het kanaal verandert naar 13 die was vrij rustig maar nog steeds geen verandering.Met de test kom ik met 2,4 ghz ongeveer 20 mbit en met de 5ghz rond de 93 mbit.

Reputatie 8
Badge +12

Ik ga er vanuit dat je een oplossing hebt gevonden. Ik heb geen reactie meer van je gezien namelijk.

Reputatie 8
Badge +12

Kanaal 13 is inderdaad vrij. Alleen niet alle apparaten werken met dit kanaal samen. Het is dus niet het meest logische kanaal. we adviseren altijd kanaal 1, 6 of 11. Deze overlappen elkaar namelijk niet en zorgen zo voor de minste verstoring. 

Hoi Bart ik heb de kanalen die jij adviseerde ook geprobeerd maar nog steeds geen beter resultaat ik heb hem nu staan op kanaal 4 die is nog het beste maar nog steeds rond de 30 á 40 mbit ipv 90 á 100 zelfs als ik naast de router sta. Bekabeld en 5 ghz geen probleem.

Dat klinkt als een instelling of volle 2,4 ghz geval. Ook via 2,4 ghz zal je dicht tegen zo niet op de 72 Mb uit moeten komen zelfs hoger dat hangt van de specificaties van het toestel af. 

Is het niet de drukte zal de kanaal breedte instelling onder andere mee spelen.

Voor 2,4 ghz zal in ieder geval B,G,N mixed mode gekozen moeten worden voor het beste resultaat of N alleen wat niet is aan te bevelen. Daarnaast 20/40  dan verdubbelt de band breedte. En als laatste tot 450 aanvinken. Er mag niet zo'n snelheid verschil zijn tenzij er om je heen andere storings bronnen zijn zoals heel veel andere wifi gebruikers en toegangspunten bij buren die te sterk zijn ingesteld je kan elkaar al snel in de weg zitten.

Ps wat voor effect heeft de 2,4 ghz kanalen op auto instellen? Ik merk zelf voor mij dat dit het beste resulaat geeft.

Reputatie 8
Badge +12

Kun je nog verder met Galdor zijn tips? Ik ben er eigenlijk een beetje doorheen moet ik eerlijk zeggen. Ik vermoed dat de boel elkaar toch te veel in de weg zit.

Reageer