beantwoord

Trage en wegvallende WiFi

• 10 april 2020
  • 13 reacties
  • 146 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo, ik woon sinds kort in een studentenhuis en zit hier op het WiFi netwerk. Het netwerk was heel erg slecht en daarom hebben wij een nieuwe modum aangevraagd. Dit helpt enigzins, maar als we alledrie thuis zijn en streamen hebben we problemen met het internet. Ik heb een chromecast en kijk hier Netflix of videoland op, mijn ene huisgenoot kijkt live tv via Ziggo en mijn andere huisgenoot kijkt ook Netflix. Ik vraag mij af hoe het komt dat het internet steeds vast loopt, hebben wij te weinig internet? Is er een apparaat wat het signaal verstoort?

Ik heb de stappen op jullie site van 'WiFi verbeteren' doorlopen en dit heeft helaas nog niet geholpen. Ook heb ik de chromecast op een andere frequentie gezet, maar dit helpt ook niet. 

icon

Beste antwoord door Galdor68 10 april 2020, 18:04

Duidelijk, als een wifi meting tot 60 Mb gaat is alleen maar gunstig.

Bedraad zal het internet niet snel vastlopen vermoed ik. Wifi is een ander verhaal, mogelijk helpt het om enkel 5 ghz wifi te gebruiken dat is doorgaans rustiger of de router op een ander kanaal instellen. Het aantal wifi gebruikers rondom jullie woning kan deels de problemen veroorzaken.

Welk modem/router is er ingebruik en staat deze op dezelfde woonlaag, mogelijk helpt een extra wifi toegangspunt om het signaal beter te verspreiden.

Bekijk reactie

13 reacties

Hallo @avanbree  wat voor snelheid krijg je binnen als je via onderstaande link kijkt:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Reputatie 1

Hallo @JanD 

Ik zie het volgende staan:

Koper/DSL: 91 Mbit/s

Bonded koper/DSL: 182 Mbit/s

Reputatie 8
Badge +18

Wat meet je via www.speedtest.nl

Reputatie 1

De site www.speedtest.nl werkt niet, maar ik heb gemeten via https://kpn-itns.speedtestcustom.com

Hier is download telkens rond de 60/61 Mbps

En upload steeds rond de 17/18 Mbps en soms bijna 19 Mbps @jimny 

Hallo @avanbree , heb je de speedtest wèl bekabeld gedaan met slechts 1 pc bekabeld aangesloten en verder alle (draadloze) apparatuur uit?

https://www.speedtest.net/ dat is de site die Jimny bedoelde .NET niet .NL

Wat is het verband met Ziggo en Telfort? Live TV via Ziggo ofwel de kabel kijken heeft nul invloed op het internet signaal als dit om een Telfort abonnement gaat. Live tv via de Telfort aansluiting heeft wel invloed.

Wat voor abonnement is er aanwezig tot 50 Mb of tot 100 Mb?

Om wat voor Netflix abonnementen gaat het Basis SD kwaliteit of het duurste UHD abonnement?

60 Mb zou werkbaar moeten zijn afhankelijk van wat er gekeken wordt 3 SD of HD streams moet kunnen 3 UHD(4K)  streams wordt al anders.

Reputatie 1

Ik heb de test gedaan bekabeld met maar 1 pc aangesloten, dat geeft dezelfde resultaten @JanD 

Het live TV kijken is via wifi, niet via de kabel. Het gaat om internet TV van Ziggo Go. 

We hebben een internet standaard abonnement, 40Mbit/4Mbit. 

Het zijn normale Netflix abonnementen waar we op kijken. HD streams kijken we. @Galdor68 

Duidelijk, als een wifi meting tot 60 Mb gaat is alleen maar gunstig.

Bedraad zal het internet niet snel vastlopen vermoed ik. Wifi is een ander verhaal, mogelijk helpt het om enkel 5 ghz wifi te gebruiken dat is doorgaans rustiger of de router op een ander kanaal instellen. Het aantal wifi gebruikers rondom jullie woning kan deels de problemen veroorzaken.

Welk modem/router is er ingebruik en staat deze op dezelfde woonlaag, mogelijk helpt een extra wifi toegangspunt om het signaal beter te verspreiden.

Reputatie 1

We hebben het nu ingesteld op enkel 5 ghz en de modem op een ander kanaal ingesteld.

De modem staat op de tweede verdieping, in het trapgat. Op de eerste en Tweede verdieping wonen mensen.

We hebben een Experia Box v10 @Galdor68 

Centraal op gesteld dat is gunstig en mooi open niet in een meterkast vermoed ik. Wat nog tegen kan werken is de bekabeling tussen de Experiabox en de eigenlijke IS/RA, ik ga er op basis van de reacties vanuit dat er geen glasvezel beschikbaar is. Een ander abonnement tot 100Mb kan gunstig zijn. Effectief wordt dat niet meer dan de 90Mb uit de eerdere link. Het 40/4 abonnement is al oud en wordt niet meer geleverd. 

Reputatie 8
Badge +9

Dag @avanbree. Van harte welkom hier. Niets zo irritant als internet dat vastloopt. Ik zie dat @jimny, @JanD en @Galdor68 je al goed op weg helpen. :slight_smile:  Ik zie inderdaad dat je een pakketsnelheid hebt van 50 Mb/s en ik begrijp uit je berichten dat je steeds rond de 60 Mb/s meet. Dat is dus zelfs meer dan de pakketsnelheid. Het lijk me dan ook niet dat je te weinig snelheid in huis krijgt.

Het is mij niet duidelijk of het scheiden van het 2.4GHz en 5GHz netwerk en het wijzigen van het kanaal voor verbetering hebben gezorgd. Zo niet, kun je mij dan laten weten hoeveel en wat voor apparaten er zijn verbonden met internet? 

Reputatie 1

Hallo @Natasja - Telfort 

Het scheiden van het netwerk lijkt tot nu toe te werken. Op het netwerk zitten 3/4 telefoons, 3/4 laptops waarvan 1 meestal via Ziggo live TV kijkt op wifi en een chromecast. 

Reputatie 8
Badge +9

Fijn dat dat werkt. Mocht je onverhoopt toch weer tegen problemen aan lopen, dan zou je nog kunnen overwegen om de internetsnelheid te upgraden om te testen of dat voor verbetering zorgt.

Reageer