Traag wifi met Zyxel 2812 (65 i.p.v. 300 Mb/s)

• 2 februari 2013
  • 12 reacties
  • 7245 keer bekeken

Badge
Mijn Zyxel 2812 modem/router staat draadloos ingesteld voor 802.11 b/g/n mode. Dit is maximaal 300 Mb/s. Al mijn draadloos apparatuur kan de n-mode aan. Op geen enkele apparaat kom ik echer boven de 65 of 72 Mb/s. Dell laptop haalt 65, Samsung tablet haalt 72. Printer, smartphone en ereader halen ook maar 65. Ook op 1 meter afstand van de router (signaalsterkte zeer sterk), en ik heb alle kanalen al eens geprobeerd. De Telfort servicedesk heeft ook geen idee, een reset van het apparaat (standaard advies van elke helpdesk) heeft ook niks geholpen. Het lijkt mij waarschijnlijk dat het aan de modem/router ligt. Is er een (verborgen) instelling, of is de Wireless niet goed? Wat halen andere Zyxel 2812 gebruikers voor snelheid? Heeft iedereen last van deze lage snelheid?

12 reacties

65Mbps krijg je als je hardware op 1 spatial stream werkt op 20MHz bandbreedte.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009
Mogelijk zitten jouw apparaten op MCS index 7 (zie link).
Het Zyxel modem heeft waarschijnlijk wel de mogelijkheid om met 2 spatial streams te werken op 40MHz bandbreedte maar de andere apparaten niet.
Mijn SGS2 komt ook niet hoger dan 65Mbps op m'n 300Mbps Sitecom.

Edit: typo
Met mijn laptop en gratis progje inSSIDer getest. De ZyXEL geeft een rate van 300. Ook had ik een range extender aangesloten. Die kwam niet veder dan 150. En toen begreep ik dat alle range extenders in half duplex mode werken waardoor de snelheid halveert. Inmiddels deze extender in Access Point mode gezet en nu heb ik overal rate 300. Over de Zyxel ben ik uiterst tevreden. Is een kwalitatief goed modem.
Ik heb ander WiFi-Router NetGear N750 (wndr4000) aangesloten op ZyXel, dat is omdat ZyXel een beperkte mogelijkheden hebt dan die van N750, maar het heeft bijna dezelfde werking als die van ZyXel, alleen dan met erg veel instellingen. Vind het jammer dat Telfort van ZyXEL veel instellingen hadden weggelaten. Ik vind 5.0 Ghz en snelheid binnen eigen huis belachelijk belangrijk. N750 is net een Alladin, wrijven op olielampje. 

Ik heb nu letterlijk 300Mbs 2,4 Ghz en die van 450Mbs 5,0 Ghz. Het zit hem in de beveiligingsinstellingen, te laag beveiligd betekent maximaal 54Mbs, te hoog beveiligd kan het begrensd zijn op 130Mbs. Voor N is alleen WPA2, niet gecombineerd met wpa, wpe etc. Misschien oranje beveiliging, die moet je hebben? 
Smartphone blijft meestal op 65Mbs, en SSID zonder password haal je natuurlijk de maximale Mbs dan moet je MAC-filter instellingen doen zodat anderen niet door kan komen. Is alles wat ik weet. 
Badge
https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/zyxel-p281hnu-f1-levert-trage-wifi-snelheid-802-11n-werkt-niet-33870-new/
Reputatie 1
Badge +1
Met Zyxel 2812 65 M/b per seconde. Met Fritz!box 7270 150 M/b per seconde. Beide geheel vrij van interferentie van andere signalen. HD TV signaal streamen vanaf m'n dreambox naar de laptop gaat niet met het Zyxel modem/router (haperend beeld). Met de Fritz!box 7270 gaat dit prima!
Badge
Heb in de meterkast naast de Zyxel toch maar even de "oude" Linksys WAG320n aangezet, en inderdaad is die configureerbaar met standaard 20 MHz (een enkel kanaal) of breed 40 MHz (2 kanalen). Op die laatste instelling een keurige 120-150 Mb/s, op de standaard 20 MHz net zoals bij de Zyxel 72 Mb/sec ......

Het ligt dus inderdaad aan de onmogelijkheid om 40 MHz/breed (2) kanalen in te stellen op de Zyxel, die aldus alleen op 20 MHz enkel kanaals functioneert.... 

Bij deze een verbetertip voor de firmware:  Bied de mogelijkheid te selecteren tussen 1 kanaals 20 MHz en tweekanaals (breed) 40 MHz !!!!!!!!!!

(en anders graag een bevredigend antwoord waarom dat in de firmware opzettelijk is weggelaten  )
Reputatie 1
Badge +1
.................
Reputatie 2
Badge +1
Heb in de meterkast naast de Zyxel toch maar even de "oude" Linksys WAG320n aangezet, en inderdaad is die configureerbaar met standaard 20 MHz (een enkel kanaal) of breed 40 MHz (2 kanalen). Op die laatste instelling een keurige 120-150 Mb/s, op de standaard 20 MHz net zoals bij de Zyxel 72 Mb/sec ......

Het ligt dus inderdaad aan de onmogelijkheid om 40 MHz/breed (2) kanalen in te stellen op de Zyxel, die aldus alleen op 20 MHz enkel kanaals functioneert.... 

Bij deze een verbetertip voor de firmware:  Bied de mogelijkheid te selecteren tussen 1 kanaals 20 MHz en tweekanaals (breed) 40 MHz !!!!!!!!!!

(en anders graag een bevredigend antwoord waarom dat in de firmware opzettelijk is weggelaten  )

Tot die conclusie was ik dus ook gekomen...  Ik heb daarom gewoon een utp kabel aangelegd naar mijn computer, dat is altijd het beste...
Wel jammer dat je de Zyxel niet naar wens kan instellen, anders is het een betrouwbaar apparaat.
Badge
Hoi, in mijn gestarte draad heb ik qua opgedane ervaring het een en ander neergezet
https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/zyxel-p281hnu-f1-levert-trage-wifi-snelheid-802-11n-werkt-niet-33870-new/

Samengevat: De P2812HNU-F1 kan wel degelijk in de 11b/g/n modus werken met channelbonding/40MHz bandbreedte, en op die manier een theoretische max. snelheid van 150 Mbit halen. Echter die modus (20 of 40 MHz) bepaalt de router zelf, en is inderdaad niet qua instelling te beinvloeden.
Reputatie 2
Badge +1
Ik denk dat hij het hier dus niet sneller doet omdat de mode in mixed staat... ik heb boven op de slaapkamer nl een Medion Internetradio staan, die de allernieuwste versleuteling niet aankan... dan 'ziet' hij mijn signaal wel, maar na invullen van de sleutel doet hij niets... zet ik hem om mixed, dan lukt het wel... maar waarschijnlijk heeft da invloed op andere dingen. Nou ja, bekabeld werkt het eigenlijk toch beter...
De Zyxel is gewoon een waardeloos modem, zeker op het gebied van WIFI.......
In het verleden ben ik hier ook al eens mee aan  het stoeien geweest maar ik heb het opgegeven.
Ook de WIFI knop op het modem kapt er soms spontaan mee, dan kun je niet eens verbinding maken met dat ding en als je dan de WIFI knop een keer uit en aan zet opeens weer wel........echt een waardeloos modem!
Via mijn Fritzbox loopt alles prima, goede snelheid en geen "rare" veranderingen aan instellingen die "zomaar" spontaan gebeuren.
Daarnaast heb je het up/downgraden van de firmware zelf in de hand.
De Zyxel is gewoon net ff te goedkoop uitgevoerd en dat merk je!

Reageer