beantwoord

Traag internet en slechte WiFi

• 4 november 2019
  • 15 reacties
  • 548 keer bekeken

Ik ben 2 maanden geleden verhuisd, heb nu glasvezel maar ook sindsdien traag internet en slechte WiFi. Heb alle stappen doorlopen om de snelheid te verbeteren, kanaal veranderd, andere plek modem etc, helaas, niets helpt. Heb een Xperia box 8, ongeveer 6/7 jaar oud. Hoor graag wat ik kan doen. Wellicht tijd voor nieuwe modem?

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 11 november 2019, 15:51

Babylonia gaf aan maar 41 Mbit/s. Dat is bekabeld aan de lage kant voor een glasvezel verbinding. Daar wilde ik nog dieper op in. Ik kom zo niets bijzonders tegen. Je hebt wel de bekabeling vanaf het glasvezelkastje nagelopen. Het glasvezelkastje opnieuw opgestart en het modem een reset gegeven? Ik ben benieuwd wat daarna de uitkomst is van een speedtest. Wordt het daar beter van?

Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Rikvrp, welkom hier op het Forum. 

Ik lees dat je sinds de verhuizing last hebt van traag internet via de WiFi, dat klopt toch? Of is ook het internet bekabeld erg traag? 

Je hebt alle stappen al doorlopen? Zo ook de WiFi Check

Heb je ook het glasvezelkastje en modem al eens opnieuw opgestart? Maakt dat nog verschil? 

Zo niet, dan ben ik benieuwd naar de uitslagen van een speedtest. Zowel bekabeld gemeten als via de WiFi. Ik ben benieuwd. 

Hoi Bart,

WifiCheck ja, ook alles opnieuw opgestart. Geen verschil gezien.

Bekabeld: Download 41 Mbps Upload 76 Mbps

Draadloos : Download 10 Mbps Upload 22 Mbps

Ik lever dus draadloos veel in, maar deze verbinding lijkt ook erg te schommelen in de test, terwijl de bekabelde constant is. 

Groet Rik

Reputatie 8
Badge +12

Dat is inderdaad veel. De WiFi check heeft dus niet voor verbetering gezorgd, dat is jammer. Waar staat het modem precies? Als deze in de meterkast staat, wil je deze er dan eens uithalen en dan met de achterkant naar de ruimte gericht. De WiFi module zit namelijk aan de achterkant van het modem. Geeft dat verbetering?

Je kunt ook nog alle apparaten eens van de WiFi halen, dus compleet vergeten behalve 1. En dan 1 voor 1 met ruime tussenpozen de apparaten weer aanmelden. Komt er dan op een moment een apparaat waarbij de verbinding minder wordt?

nee apparaat staat vrij in de kamer, open, niet achter meubels of dergelijke. Ik heb de test meteen even uit gevoerd, maar ik merk niet dat een specifiek apparaat problemen geeft. Verbinding blijft traag en valt met tussenpozen weg. Voorbeeld Netflix op tv is af en toe blokkerig, midden in serie of film. Soms wordt opeens een website heel langzaam ingeladen op de tablet, etc. etc. 

Reputatie 8
Badge +12

En hoe gebruik je Netflix? Op een apparaat verbonden met de WiFi? Heb je ook een WiFi analyzer gebruikt? Zijn er veel netwerken in jouw omgeving die verstoren? Want als verder niets helpt, dan is denk ik het aanschaffen van een acces point de enige optie. Hier een paar mogelijkheden. 

Reputatie 8

Bekabeld: Download 41 Mbps Upload 76 Mbps

Bekabeld, en download voor een glasvezel account dan slechts 41 Mbps is wel erg magertjes.
Upload is echter weer uitermate prima. Met die waarden er eigenlijk vanuit gaand dat je een 50/50 Mbps glasvezel account hebt. (Nog vanuit een ouder abonnement enkele jaren terug afgesloten??).

Behelst je overeenkomst een andere snelheid, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je dan wel hebt?

@Bart - Telfort 

TV is verbonden met WiFi, ga geen kabel dwars door mijn woonkamer trekken. Ja heb ook een Wifi Analyzer gebruikt en gekeken naar een ander kanaal. Ja, er zijn andere netwerken, heb buren, of dit veel is geen idee. Maar een access point aanschaffen? Als de Wifi op 1 m afstand al niet goed werkt (onregelmatig stoort), in hoeverre gaat een wifi access point of versterker dan helpen? Via de reactie van @Babylonia  begrijp ik dat de  huidige snelheid bekabeld ook laag is (heb eerder een 50Mbit / 5Mbit account). Neem aan dat er een nog een andere oplossing aangeboden kan worden zonder dat ik zelf iets van minimaal 50 eu aan moet schaffen. Daarnaast welke garantie kun je me bieden dat dit werkt? Betaal maandelijks 45 eu voor internet en tv, verwacht dan toch ook dat dit goed zou moeten werken. 

Reputatie 8

TV is verbonden met WiFi, ga geen kabel dwars door mijn woonkamer trekken.

Je TV misschien wel voor de smart functies die er gebruik van maken.
Maar de (Telfort) TV-ontvanger kan niet via WiFi verbonden zijn. Dus er loopt dan wellicht minimaal één kabel naar de TV-ontvanger toe. Waarom gebruik je die niet om daar een Netgear managed switch op aan te sluiten?  Kun je daar zowel de TV-ontvanger als TV bekabeld op aansluiten.

Als de Wifi op 1 m afstand al niet goed werkt (onregelmatig stoort), in hoeverre gaat een wifi access point of versterker dan helpen?

Eerder geef je aan dat je geen kabel dwars door je woonkamer heen gaat leggen.
Ik kan dat niet rijmen met de 1 meter afstand die je dan met WiFi zou hebben?
In dat geval zou je met een kabel van 1,5 - 2 meter ook kunnen uitkomen.
Lijkt me te korte lengte voor “dwars door de woonkamer”.

Via de reactie van@Babylonia  begrijp ik dat de  huidige snelheid bekabeld ook laag is (heb eerder een 50Mbit / 5Mbit account).

Als dat de snelheid is waarvoor je een abonnement hebt afgesloten, is de snelheid die je hebt voor met name de upload (bekabeld 76 Mbps) nog opmerkelijker?

Met die waarden ga ik er even vanuit dat je geen problemen hebt met de betrouwbaarheid van een bekabelde verbinding. Je zou anders voor de zekerheid nog eens met andere kabels kunnen testen.

Netflix, bekijk je dat via de smart functies van je TV, of via de Telfort TV-ontvanger?
Via de TV-ontvanger heb je in dat geval niets te met een WiFi-verbinding.  Een TV-ontvanger is tenslotte bekabeld aangesloten, of mogelijk via een “draadloze verbindingsset” (is een signaal via het stroomnet). En van daaruit dan weer bekabeld.

(Overigens verbindingssets geven ook geregeld nog wel problemen).

@Babylonia Switch bij tv is een wezenlijke optie waar ik niet aan gedacht heb. Bedankt hiervoor. Kabel ging idd om tv, dit zou wel wat oplossen. Maar staat los van het feit dat ik draadloos nog steeds geen goede verbinding heb. Tablets in huis zouden ook goed moeten fungeren toch? Kan, en wil ik niet bekabeld aan sluiten. Verder haal je wat dingen door elkaar, de 1 meter afstand slaat op de aanschaf van een acces point. Wanneer de WiFi op op 1 meter afstand al stoort, wat helpt een acces point dan? Waarom de snelheden met de test raar zijn, geen idee. 

Reputatie 8

Switch bij tv is een wezenlijke optie waar ik niet aan gedacht heb. Bedankt hiervoor.
Kabel ging idd om tv, dit zou wel wat oplossen.

Je zou in de plaats van een switch, op het eindpunt van die ene kabel voor je TV-ontvanger, ook een eenvoudige dual band WiFi router kunnen aansluiten, en die instellen als “Access Point”.
Kun je de LAN-poortjes van die router verder als switch gebruiken voor aansluiting van TV en TV-ontvanger, en heb je direct in je woonkamer ook een maximale WiFi-ontvangst.

Dual band WiFi is zowel 2.4 GHz als 5 GHz.  Met name bij gebruik van 5 GHz heb je een aanzienlijke verbetering van WiFi. Meeste tegenwoordige apparaten ondersteunen ook 5 GHz.
Experia Box V8 heeft alleen (een vrij slechte) 2.4 GHz. Die WiFi band is doorgaans overbezet.

Voor de juiste keuze van die router zal ik proberen nog een model te achterhalen, niet te duur,
wat voldoet aan “IGMP Snooping” en mogelijk nog  “IGMP Proxy” instellingen.

“IGMP Snooping” is nodig om TV-ontvanger en andere internet bronnen goed te laten functioneren.
“IGMP Proxy” is handig als je de router mogelijk toch als aparte router wilt gebruiken (in een NAT achter NAT set-up), waarbij je toch gebruik wilt blijven maken van de IPTV “routed mode”.

Reputatie 8

Voor de juiste keuze van die router zal ik proberen nog een model te achterhalen, niet te duur,
wat voldoet aan “IGMP Snooping” en mogelijk nog  “IGMP Proxy” instellingen.

Gevonden:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/archer-c6/

Reviews:
https://nl.hardware.info/product/493273/tp-link-archer-c6
https://www.digitalcitizen.life/review-tp-link-archer-c6-v2-ac1200

Ongeveer het goedkoopste te betrekken hier (daar kun je weinig bult aan vallen):
https://www.update.nl/tp-link-archer-c6-draadloze-router-dual-band-2-4-ghz-5-ghz.html

Alle functies bij elkaar:
IGMP Snooping en Proxy functies, zie datasheet PDF:
https://static.tp-link.com/2019/201903/20190308/Archer%20C6(EU)2.0_Datasheet.pdf

“IPTV – Support IGMP Proxy/Snooping, Bridge and Tag VLAN to optimize IPTV streaming”

Als Access Point in te stellen zie pagina 21 + 22 van de handleiding (PDF):
https://static.tp-link.com/2019/201903/20190329/1910012546_Archer%20C6A6_UG_REV2.1.0.pdf

Reputatie 8
Badge +12

Babylonia gaf aan maar 41 Mbit/s. Dat is bekabeld aan de lage kant voor een glasvezel verbinding. Daar wilde ik nog dieper op in. Ik kom zo niets bijzonders tegen. Je hebt wel de bekabeling vanaf het glasvezelkastje nagelopen. Het glasvezelkastje opnieuw opgestart en het modem een reset gegeven? Ik ben benieuwd wat daarna de uitkomst is van een speedtest. Wordt het daar beter van?

Reputatie 8
Badge +12

Heb je mijn tips al opgevolgd? Geeft dat verbetering? Of is het sowieso al beter geworden?

Hoi Bart, heb ik gedaan. Glasvezel is onlangs aangelegd. Alle kastjes aangesloten e-mailen nagelopen. Helaas geen verbetering. En met onlangs bedoel ik vanaf september. Toen zij we hier komen wonen. 

Reputatie 8
Badge +12

Dat is duidelijk. Jammer dat dat net geholpen heeft. Dan is het modem vermoedelijk de boosdoener. Ik heb deze dan ook voor je vervangen. Deze krijg je binnen twee dagen thuisgestuurd. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. 

Reageer