Sticky

[Tips van Telfort] Geen, traag of wegvallend WiFi

  • 30 december 2016
  • 220 reacties
  • 17329 keer bekeken

Badge +13
Werkt WiFi niet of niet naar behoren? Doorloop dan alle stappen op deze pagina.


Na de Probleemoplosser ...


Hebben de stappen niet gebaat? Dan helpen we je graag verder in dit topic. Plaats een reactie met alle stappen die je in de Probleemoplosser hebt doorlopen.

Vermeld ook:

Wil je direct aan huis geholpen worden bij je WiFi-probleem? Maak dan een afspraak met een WiFi-monteur.

220 reacties

Reputatie 8

Een ruimte, iets van 100-110 M2  (niet thuis :laughing: ) overal in die ruimte uitstekend bereik en snelheid met één access point. Acces Point op een van de zijwanden, in het midden ervan aangebracht.
Echt nog een hoop reserve over.

Eerder in een voormalige kerk, één access point, 15 meter (en meer ??) geen probleem.

Op 12 meter lengte is het uit eigen ervaring geen luxe wellicht erbij vermelden 1 nabij de tuin en een meer centraal. Wat is doorsnee tegenwoordig elke situatie is anders helemaal mee eens. Persoonlijk is mijn advies geef je dan toch geld uit, kies dan een ander merk. 

Reputatie 8

...daarom vind ik het geen probleem als dit uitgaat.

Dat jij er geen probleem mee hebt, is natuurlijk geen maatstaf. :open_mouth:

Verdelingen zijn op voorhand moeilijk te bepalen, zonder specifieke situaties en wensen te kennen.
Echter twee WiFi toegangspunten in een doorsnee woonkamer lijkt me wel erg overdreven, tenzij men een “kasteel” bewoont met een “zaal” als woonkamer met obstakels er tussen die dempen.

Klopt, de manco zit in de firmware van de V10 daar komt het op neer.

Omdat de meeste provider modem/routers in de meterkast terecht komen heeft wifi op die toestellen weinig meerwaarde, daarom vind ik het geen probleem als dit uitgaat. Een wifi toegangspunt centraal in de woonkamer misschien zelfs twee, en een punt centraal per verdieping hoger. Dan krijg je de beste verdeling in mijn ogen.

Reputatie 8

Met één extra apparaat en de WiFi van de hoofdrouter uit heb je sowieso geen mesh.
En twee van die apparaten kunnen alsnog onderling een mesh connectie onderhouden, met ernaast nog steeds WiFi van een hoofdrouter ingeschakeld. Dat staat er los van.
Indien die apparaten van KPN daar niet in zouden kunnen voorzien, is wederom een manco.

De wifi gaat uit omdat de Telfort V10 niet de bandsteering en mesh functionaliteit heeft die deze modellen wel hebben. Het is daarom puur om praktische redenen.

Reputatie 8

Wel- of niet een eigenschap, het is simpelweg een manco IMO. Waar je zelf over zou moeten kiezen, zonder in allerlei moeilijke procedures te verzanden, om het wel weer terug ingesteld te krijgen.

Of juist wel. (Daar zijn op het forum eerder nu juist ook berichten over geschreven).

Mee eens, toch zal dat verschillen per situatie, het komt er feitelijk op neer dat 1 extra toegangspunt te weinig is door die eigenschap. Of het de "Super" wifi of de ExperiaWifi is je bent bijna verplicht minstens twee stuks te gebruiken.

Reputatie 8

Of juist wel. (Daar zijn op het forum eerder nu juist ook berichten over geschreven).

En niet vergeten te melden de wifi van de V10 zal worden uitgeschakeld!! Wat op zich geen probleem hoeft te geven.

Reputatie 8
Badge +11

De SuperWifi punten werken inderdaad prima samen met de Experia Boxen. De firmware op onze Experia Box is iets anders dan die van KPN, maar hiervoor werkt het identiek. Zoals Galdor al zegt werken ze in principe met elk merk samen, maar in combinatie met de Experia Box wordt de WiFi automatisch overgenomen van de modem, inclusief de SSID-naam en WPA-sleutel. Dat maakt het instellen voor veel mensen wel zo makkelijk, je hoeft er niet naar om te kijken :slight_smile:  Datzelfde geldt ook voor de Experia WiFi trouwens.

Deze werken in principe met elk merk router samen, ze zijn wel ontwikkeld voor samenwerking met de Experiabox  ongeacht de provider KPN of Telfort maakt niet uit. Tijdens de setup moeten beiden bedraad zijn daarna kan de 2e overal binnen bereik van de 1e dat wel worden neergezet.

Bedankt beide!

 

Werkt deze Super Wifi art van Kpn met mijn Experia box van Telfort? Ik zie trouwens dat ik een Experia v10 heb, niet de 8.

 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363412/2-kpn-superwifi-puntenstartpakket/?pageCount=1&pos=2704

 

Kwestie van 1 van 2 aansluiten met ethernet op de Experia 10 en de ander draadloos (alleen stroom) bijv boven zetten?

 

 

Hoe zit dat met jullie Experia Wifi? Die sluit je aan op de Experia 8 box en dan heb je sneller WiFi dan de Experia box zelf geeft? 
En als ik op meerdere plekken in huis een versterker/repeater wil (geen ethernet aanwezig), wat is dan het best en makkelijkst?

Intern kan je met de ExperiaWifi betere snelheden halen dan de v8, dit gaat dan om de verbindings snelheid met het toestel. Een abonnement wordt niet beter, in het geval van dsl haal je nu 30Mb dan zal dit zo blijven.

Je hebt geen snellere wifi, dat is onmogelijk, de enige verbetering zal met een 100 of 200Mb verbinding zijn met 5ghz wifi is dat haalbaar.

Als bedraden een uitdaging vormt dan kom je op de " Super" wifi uit, een exemplaar moet bedraad worden aangesloten overige kunnen onbestaand worden toegepast. Je kan ook voor andere merken kiezen, de toegangspunten die KPN levert zijn wel afgestemd op de Experiaboxen.

Reputatie 8
Badge +11

Apple maakt de Airport Express en Extreme inmiddels niet meer inderdaad, dat waren leuke apparaten vond ik. Je hebt die van jou nog niet opnieuw ingesteld begrijp ik? Het lijkt me handig om dat toch eerst nog even te doen, dan kan je dat uitsluiten.

De Experia WiFi neemt de WiFi van de Experia Box V8 over. De V8 zendt alleen een 2.4 GHz netwek uit, de Experia WiFi doet dit daarnaast ook met een 5 GHz netwerk. Het 5 GHz signaal heeft een korte golflengte, waardoor het signaal dichter bij de verzender sterker is. 

Hoe zit dat met jullie Experia Wifi? Die sluit je aan op de Experia 8 box en dan heb je sneller WiFi dan de Experia box zelf geeft? 
En als ik op meerdere plekken in huis een versterker/repeater wil (geen ethernet aanwezig), wat is dan het best en makkelijkst?

Die Airport Express van Apple zijn idd wat oudere en niet van jullie. Reset was misschien niet juiste woord, want dan moet ik alles opnieuw instellen lijkt me. Herstart werkt normaal gezien prima. Alleen snap ik niet waarom dit steeds (dagelijks) moet gebeuren.

Reputatie 8

" 2 airports (Express versies)”

Zijn ouderwetse Apple Access Points / routertjes van “jaren geleden” (en al jaren niet meer te koop),
met een maximale LAN snelheid van 100 Mbps.

Die worden beslist niet “meer” door Telfort geleverd, als ze dat al ooit zouden hebben gedaan. :smiley:

Reputatie 8
Badge +11

Welke airports precies? zijn die van ons? En hoe zijn die aangesloten? En even van het stroom zijn geen resets. Dat is alleen herstarten. Hier lees je hoe je de Experia Box reset. En heb je de WiFi check al doorlopen? 

Ik heb een Telfort experia box en daar hangen 2 airports (Express versies) aan voor betere dekking . Maar ik Reset door alle 3 even v d stroom te halen

Reputatie 8
Badge +10

@NielsVE Hi Niels, dat is niet fijn en ook niet de bedoeling natuurlijk. We helpen je graag verder om dit op te lossen.

Gaat het om de Experia Box of heb je een WiFi versterker die je dagelijks moet resetten? Hoe doe je deze reset precies? Kan je me ook iets meer vertellen over wat je precies merkt of wat er gebeurt, waardoor je deze reset dagelijks doet?

@Jurgen - Telfort 

Hi Jurgen

onze WiFi/experia  heeft dagelijks resets nodig om het daarna meestal weer even prima te doen, erg irritant, maar hoe kan dat verholpen worden?

 

gr Niels

Reputatie 8
Badge +10

@Mossel Jammer dat het zo gelopen is, dat had niet moeten gebeuren natuurlijk, excuses daarvoor. Ik ben wel blij om te lezen dat 't nu opgelost is. Mocht er toch iets zijn of als je vragen hebt, maak dan gerust een topic aan en helpen we je verder.

Reputatie 8

Dat dit niet in 1 keer goed ging was te verhelpen geweest door het modem nog een keer een volledige fabrieksreset te geven.

Zo heb ik het ooit eens een keer begrepen van een ander forumlid, ik dacht @Babylonia , maar nogmaals,’don't shoot the messenger’:relaxed:

Niet een “gewone reset”.
Maar stroom eraf. (Gewoon met powerknopje).
Omgevouwen paperclip in resetgaatje stoppen, drukken en vasthouden.
En dan de power aan. 
Dus reset en power-up  tegelijkertijd.
Na pakweg 10 seconden (als LED-lampje opnieuw van status wisselt), reset loslaten.

Dat zou dan zowel met de V10 als de V10A kunnen?  (Niet bij oudere router modellen).

Hoewel, als ik nu het oudere onderwerp teruglees geldt het voor een V10
Maar de combinatie reset met de hersteltoets van de V10.

Of het met een V10A dan met de powerknop en reset werkt, daar twijfel ik nu over?

Zie eerder onderwerp  < HIER >  en de vervolgreactie !!

Reputatie 1

Sowieso al vreemd hoe je het brengt. Die wijsheid moet toch bij Telfort/KPN aanwezig zijn neem ik aan? Moet ik dat gaan onderzoeken? Daar lijkt het wel op als je 5969 belt. Wordt je eerst verwezen naar internet. Erg klantvriendelijk :rage: Als ik een kip koop bij de slager die niet goed is, verwijst hij me dan naar internet of de boer waar hij vandaan komt? Toedeloe!

Reageer