Sticky

[Tips van Telfort] Geen, traag of wegvallend WiFi

• 30 december 2016
  • 220 reacties
  • 17513 keer bekeken

Toon het eerste bericht

220 reacties

Ik heb een Telfort experia box en daar hangen 2 airports (Express versies) aan voor betere dekking . Maar ik Reset door alle 3 even v d stroom te halen

Reputatie 8
Badge +12

Welke airports precies? zijn die van ons? En hoe zijn die aangesloten? En even van het stroom zijn geen resets. Dat is alleen herstarten. Hier lees je hoe je de Experia Box reset. En heb je de WiFi check al doorlopen? 

Reputatie 8

" 2 airports (Express versies)”

Zijn ouderwetse Apple Access Points / routertjes van “jaren geleden” (en al jaren niet meer te koop),
met een maximale LAN snelheid van 100 Mbps.

Die worden beslist niet “meer” door Telfort geleverd, als ze dat al ooit zouden hebben gedaan. :smiley:

Die Airport Express van Apple zijn idd wat oudere en niet van jullie. Reset was misschien niet juiste woord, want dan moet ik alles opnieuw instellen lijkt me. Herstart werkt normaal gezien prima. Alleen snap ik niet waarom dit steeds (dagelijks) moet gebeuren.

Hoe zit dat met jullie Experia Wifi? Die sluit je aan op de Experia 8 box en dan heb je sneller WiFi dan de Experia box zelf geeft? 
En als ik op meerdere plekken in huis een versterker/repeater wil (geen ethernet aanwezig), wat is dan het best en makkelijkst?

Reputatie 8
Badge +11

Apple maakt de Airport Express en Extreme inmiddels niet meer inderdaad, dat waren leuke apparaten vond ik. Je hebt die van jou nog niet opnieuw ingesteld begrijp ik? Het lijkt me handig om dat toch eerst nog even te doen, dan kan je dat uitsluiten.

De Experia WiFi neemt de WiFi van de Experia Box V8 over. De V8 zendt alleen een 2.4 GHz netwek uit, de Experia WiFi doet dit daarnaast ook met een 5 GHz netwerk. Het 5 GHz signaal heeft een korte golflengte, waardoor het signaal dichter bij de verzender sterker is. 

Hoe zit dat met jullie Experia Wifi? Die sluit je aan op de Experia 8 box en dan heb je sneller WiFi dan de Experia box zelf geeft? 
En als ik op meerdere plekken in huis een versterker/repeater wil (geen ethernet aanwezig), wat is dan het best en makkelijkst?

Intern kan je met de ExperiaWifi betere snelheden halen dan de v8, dit gaat dan om de verbindings snelheid met het toestel. Een abonnement wordt niet beter, in het geval van dsl haal je nu 30Mb dan zal dit zo blijven.

Je hebt geen snellere wifi, dat is onmogelijk, de enige verbetering zal met een 100 of 200Mb verbinding zijn met 5ghz wifi is dat haalbaar.

Als bedraden een uitdaging vormt dan kom je op de " Super" wifi uit, een exemplaar moet bedraad worden aangesloten overige kunnen onbestaand worden toegepast. Je kan ook voor andere merken kiezen, de toegangspunten die KPN levert zijn wel afgestemd op de Experiaboxen.

Bedankt beide!

Werkt deze Super Wifi art van Kpn met mijn Experia box van Telfort? Ik zie trouwens dat ik een Experia v10 heb, niet de 8.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363412/2-kpn-superwifi-puntenstartpakket/?pageCount=1&pos=2704

Kwestie van 1 van 2 aansluiten met ethernet op de Experia 10 en de ander draadloos (alleen stroom) bijv boven zetten?

Deze werken in principe met elk merk router samen, ze zijn wel ontwikkeld voor samenwerking met de Experiabox  ongeacht de provider KPN of Telfort maakt niet uit. Tijdens de setup moeten beiden bedraad zijn daarna kan de 2e overal binnen bereik van de 1e dat wel worden neergezet.

Reputatie 8
Badge +11

De SuperWifi punten werken inderdaad prima samen met de Experia Boxen. De firmware op onze Experia Box is iets anders dan die van KPN, maar hiervoor werkt het identiek. Zoals Galdor al zegt werken ze in principe met elk merk samen, maar in combinatie met de Experia Box wordt de WiFi automatisch overgenomen van de modem, inclusief de SSID-naam en WPA-sleutel. Dat maakt het instellen voor veel mensen wel zo makkelijk, je hoeft er niet naar om te kijken :slight_smile:  Datzelfde geldt ook voor de Experia WiFi trouwens.

En niet vergeten te melden de wifi van de V10 zal worden uitgeschakeld!! Wat op zich geen probleem hoeft te geven.

Reputatie 8

Of juist wel. (Daar zijn op het forum eerder nu juist ook berichten over geschreven).

Of juist wel. (Daar zijn op het forum eerder nu juist ook berichten over geschreven).

Mee eens, toch zal dat verschillen per situatie, het komt er feitelijk op neer dat 1 extra toegangspunt te weinig is door die eigenschap. Of het de "Super" wifi of de ExperiaWifi is je bent bijna verplicht minstens twee stuks te gebruiken.

Reputatie 8

Wel- of niet een eigenschap, het is simpelweg een manco IMO. Waar je zelf over zou moeten kiezen, zonder in allerlei moeilijke procedures te verzanden, om het wel weer terug ingesteld te krijgen.

De wifi gaat uit omdat de Telfort V10 niet de bandsteering en mesh functionaliteit heeft die deze modellen wel hebben. Het is daarom puur om praktische redenen.

Reputatie 8

Met één extra apparaat en de WiFi van de hoofdrouter uit heb je sowieso geen mesh.
En twee van die apparaten kunnen alsnog onderling een mesh connectie onderhouden, met ernaast nog steeds WiFi van een hoofdrouter ingeschakeld. Dat staat er los van.
Indien die apparaten van KPN daar niet in zouden kunnen voorzien, is wederom een manco.

Klopt, de manco zit in de firmware van de V10 daar komt het op neer.

Omdat de meeste provider modem/routers in de meterkast terecht komen heeft wifi op die toestellen weinig meerwaarde, daarom vind ik het geen probleem als dit uitgaat. Een wifi toegangspunt centraal in de woonkamer misschien zelfs twee, en een punt centraal per verdieping hoger. Dan krijg je de beste verdeling in mijn ogen.

Reputatie 8

...daarom vind ik het geen probleem als dit uitgaat.

Dat jij er geen probleem mee hebt, is natuurlijk geen maatstaf. :open_mouth:

Verdelingen zijn op voorhand moeilijk te bepalen, zonder specifieke situaties en wensen te kennen.
Echter twee WiFi toegangspunten in een doorsnee woonkamer lijkt me wel erg overdreven, tenzij men een “kasteel” bewoont met een “zaal” als woonkamer met obstakels er tussen die dempen.

Op 12 meter lengte is het uit eigen ervaring geen luxe wellicht erbij vermelden 1 nabij de tuin en een meer centraal. Wat is doorsnee tegenwoordig elke situatie is anders helemaal mee eens. Persoonlijk is mijn advies geef je dan toch geld uit, kies dan een ander merk. 

Reputatie 8

Een ruimte, iets van 100-110 M2  (niet thuis :laughing: ) overal in die ruimte uitstekend bereik en snelheid met één access point. Acces Point op een van de zijwanden, in het midden ervan aangebracht.
Echt nog een hoop reserve over.

Eerder in een voormalige kerk, één access point, 15 meter (en meer ??) geen probleem.

Reageer