Sticky

[Tips van Telfort] Geen, traag of wegvallend WiFi

• 30 december 2016
  • 220 reacties
  • 17329 keer bekeken

Toon het eerste bericht

220 reacties

Reputatie 1
@stefan.ellen
Ik denk dat zelf ook. Alleen hangt er nu bij mij het derde v8 modem aan de wand. Ik heb vorige week 3 modems geretourneerd. Man bij de postbalie moest er ook wel om lachen.
Vraag me af of een v10 modem het langer zou volhouden.
Reputatie 1
Moet ik dus ergens anders lezen dat het mogelijk een probleem is met iOS 11.4!
Reputatie 8
Badge +11
Staat hier ook hoor. Niet iedere site kan de eerste zijn.
https://forum.telfort.nl/internet-267/melding-iphone-maakt-geen-goede-verbinding-met-v8-76544/index1.html#post631149
Nadat ik, net als alle voorgangers, problemen kreeg met de wifi in huis ben ik op internet op zoek gegaan naar een oplossing. uiteraard kom je daarbij ook op dit forum en lees je helaas dat je niet de enige bent maar juist een van velen. Ik heb er dus maar voor gekozen om het anders op te gaan lossen: Ik heb (na veel zoeken wat eeen goed alternatief zou zijn) een (tweedehands) Fritzbox 6490 aangeschaft en die met kabel aangesloten op de experiabox. En voila zoals de fransen mooi zeggen: Geen fluctuerende wifi meer maar een mooi stabiel signaal dat ook nog eens verder komt dan het signaal van de experiabox. Toen het hele spulletje draaide heb ik de Fritzbox ook nog eens een verdieping naar boven geplaatst om te kijken wat dat zou doen met het signaal en nog steeds is het signaal beter en stabieler dan dat van de experiabox.

Mooi zo'n modembeleid maar dan moet het wel een goed beleid zijn met goed materiaal. En beleid is niet bedoelt om je achter te verschuilen. Als blijkt dat het beleid niet juist is of achter haalt is dan moet het aangepast worden. En volgens mij is het tijd voor een aanpassing. Of blijven jullie tot in de eeuwigheid de experiabox aanbieden?? Immers het is beleid....

Maar goed klaar met het gezeur: Waarom bieden jullie niet een budget en een premium modempakket aan? Dan kunnen jullie de voorraad experiamodem's in het budgetabonnement dumpen en voor het premium abonnement een goede modem aanbieden uiteraard met een hogere prijs. Lijkt mij een prima oplossing binnen het huidige beleid
Beste Telfort,

Ik ben in het bezit van een Experiabox v8, maar het wifisignaal op mijn laptop veranderd elke 5-15 minuten van ''Verbonden'' naar ''Beperkt''. Bij beperkte verbinding krijg ik geen internettoegang. De haperende verbinding doet zich al langere tijd voor. Alleen door het verbreken van de verbinding kan ik weer toegang krijgen tot internet. Ik heb een zeer sterk signaal, maar verlies telkens toegang. De laptop bevindt zich op 2-3 meter van de router, zonder belemmeringen.

Het probleem doet zich alleen voor op mijn laptop en niet op een ps4, tablet of 2 telefoons, onafhankelijk van de afstand. Op alle apparaten heb ik een sterke stabiele verbinding, maximaal 2 apparaten maken tegelijkertijd gebruik van het wifisignaal. Normale downloadsnelheid (13mb). Bij een bekabelde verbinding heb ik op de laptop nergens last van.

Het stappenschema is doorlopen en ook andere internetkanalen verhelpen het probleem niet. Daarnaast heeft een hardreset ook niet geholpen.

Overigens geeft Chrome de volgende melding DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @kenneth_chantal, welkom op het Telfort forum! Het zou inderdaad gewoon moeten werken via een Experia Box. Een oplossing zoals deze werkt wel (en goed ook blijkbaar), maar het streven is toch om het via onze apparatuur te laten werken. We zullen voorlopig nog met Experia Boxen bezig blijven, daarvan komen soms wel nieuwe versies uit (KPN is aan het testen met een V10a bijvoorbeeld) met verbeteringen. De techniek is iets wat in ontwikkeling blijft en met nieuwe versies gaan we daarin ook mee. Een verschil in modem per pakket is een leuk idee, maar we willen bij de abonnementen geen verschil maken daarin.

Hallo @Niels93, ook welkom op het forum! De verbinding is bij jou niet heel stabiel blijkbaar, op de laptop. Doordat de andere apparaten wel goed werken op het WiFi netwerk lijkt het erop dat het netwerk zelf wel goed functioneert en dat we naar de laptop moeten kijken. Heb je voorkeursnetwerken daar al eens verwijderd en daarna na de laptop opnieuw opgestart te hebben het netwerk opnieuw ingesteld? Daarmee worden alle instellingen die er voor dit WiFi netwerk waren opgeschoond en begin je weer met een schone lei. Ik hoor het graag van je!
Sinds mijn verhuizing zes weken geleden, heb ik veel problemen met mijn wifi. Op mijn vorige adres had ik het instapabonnement. De Experia Box V8 is meeverhuisd en nu hoor ik met glasvezel veel sneller internet te hebben. Helaas is het nog treuriger gesteld dan op mijn vorige adres.
Ik heb twee apparaten aangesloten: de wifi op mijn macbook is regelmatig wat traag, soms heel erg traag en valt dagelijks wel eens uit. Mijn iPhone 6s heeft zeer vaak geen wifi verbinding, wat resulteert in veel frustratie en een hoog dataverbruik... Ik woon in een appartement en heb mijn router in de woonkamer staan. Ik zit er dus praktisch naast.

Wat ik heb geprobeerd:
- Harde reset: dagelijks, soms meermalen per dag. Dit helpt voor korte duur.
- Verschillende kanalen: werkt nóg trager en nog steeds geen verbinding met iPhone tot ik reset (en het daarna vroeg of laat weer uitvalt)
- Een Samsung mobiel aangesloten ter vergelijking: ook traag wifi dat wederom vroeg of laat uitvalt.

Ik word er nogal moedeloos van. Wat kan ik nu nog doen?
Je hebt de stappen uit de startpost doorlopen?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/hulp-bij-technische-problemen-1/wifi/wifi-werkt-niet.htm

En dit topic voor de Iphones en Ipads ken je ook.?
https://forum.telfort.nl/internet-267/opgelost-iphone-maakt-geen-goede-verbinding-met-v8-76544
De stappen uit de startpost heb ik inderdaad ook doorlopen.

Het topic voor de iphones ga ik morgen doornemen. Bedankt voor de tip. Het probleem uit zich alleen niet louter op mijn iphone en macbook, maar dus ook op gastgebruikers met andere type smartphones en tablets. Ik verwacht dus niet dat dit een macprobleem is, voorheen had ik met dezelfde apparaten ook nooit problemen op de Experia Box (en ook geen updates op mijn telefoon in de tussentijd gedaan).
@Jody
Geen dank!
Heb je ook een laptop, of pc, waarop je een bedrade speedtest kan doen?
Weet je of je bedraad wel,een goede snleheid haalt, en alleen een wifi probleem hebt.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/internetsnelheid-testen.htm
Betrouwbare internetsnelheidtest uitvoeren
Om je internetsnelheid van WiFi zo betrouwbaar mogelijk te testen, raden we je aan om rekening te houden met factoren die de internetsnelheid negatief beïnvloeden. Zo zorg je ervoor dat je een zo precies mogelijk meetresultaat bereikt.
Volg de volgende stappen voor een betrouwbare snelheidstest:
- Verbind je laptop of pc rechtstreeks met je modem via een ethernetkabel.
- Sluit alle vensters in je internetbrowser. Ben je muziek aan het streamen of iets aan het downloaden? Sluit deze programma's dan ook tijdelijk.
- Test de snelheid van WiFi op 1 apparaat, en zet WiFi op andere apparaten uit.

Hallo @Niels93, ook welkom op het forum! De verbinding is bij jou niet heel stabiel blijkbaar, op de laptop. Doordat de andere apparaten wel goed werken op het WiFi netwerk lijkt het erop dat het netwerk zelf wel goed functioneert en dat we naar de laptop moeten kijken. Heb je voorkeursnetwerken daar al eens verwijderd en daarna na de laptop opnieuw opgestart te hebben het netwerk opnieuw ingesteld? Daarmee worden alle instellingen die er voor dit WiFi netwerk waren opgeschoond en begin je weer met een schone lei. Ik hoor het graag van je!

Jasper, bedankt voor de reactie, maar na het verwijderen van het netwerk en opnieuw instellen blijft het probleem zich voordoen:(
Reputatie 8
Badge +11
Dat maakt het vreemder, dan lijkt er iets anders op de laptop te spelen. Wat precies is op afstand moeilijk te zeggen, het zou kunnen zijn dat er bijvoorbeeld een virusscanner wat te actief is en dat de verbinding daardoor tegengehouden wordt. Zou je die uit kunnen zetten als test? Als dat niet lukt kan je het beste iemand naar de WiFi in de laptop laten kijken.
Hallo, Ik lees dat er veel problemen zijn met de Experia box v8 en dat is waar ik de laatste maanden ook steeds meer last van heb.Mijn zoon klaagt over de verbinding als hij voor school op zijn laptop bezig is. Zelfs opgenomen films kijken gaat niet altijd even soepel. Ik heb inmiddels al het een en ander gedaan zoal resetten, mijn WiFi versterker verplaatst, modem verplaatst, enz. Nu heb ik het idee dat mijn Experia box te slecht is geworden door de tijd heen om nog goed zijn werk te kunnen doen en vroeg me af of het niet tijd is om deze te vervangen voor een nieuwere om de problemen op te lossen?
Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Alvast bedankt,MVG MB.46
@nelly jacoba Nogmaals bedankt voor je tips! Ik heb inmiddels mijn iphone na een update weer aan de wifi gekregen.
Een pc heb ik niet, dus bekabeld mijn snelheid testen kan ik helaas niet.

Aan Telfort,

Na een update lijkt het er zover op dat ik weer werkend wifi heb op mijn iPhone. Echter blijft mijn internetsnelheid op zowel mijn Macbook en iPhone, mijn enige aangesloten apparaten, regelmatig flink fluctueren, stagneren of gewoon uitvallen. Ook andere (gast)apparaten hebben zeer traag of niet werkend wifi op mijn netwerk.

Inmiddels heb ik gedaan:

- alle stappen doorlopen
- meermaals kanalen gewisseld
- speedtests wifi (varierend van 0.4 tot 7.9 Mbit)
- dagelijks harde reset
- netwerkinstellingen hersteld op iphone
- iOS 11.4.1 gedownload, wat nu lijkt te werken op iPhone

Dat mijn duurdere glasvezelabonnement nóg langzamer is dan mijn voordeligere instapabonnement op mijn vorige woning, lijkt me niet de bedoeling.
Elders heb ik nooit problemen met wifi op zowel mijn iphone als macbook en op mijn vorige adres met hetzelfde modem had ik geen problemen. Het lijkt me dus geen macprobleem, maar meer iets met mijn modem. Nu lees ik veel vergelijkbare problemen met de V8. Is het niet gewoon tijd voor vervanging?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @MB.46, wat irritant dat de WiFi niet goed werkt. Alle tips doorgelopen, maar nog steeds geen verbetering? Je hebt het ook nog over een WiFi versterker. Hoe is deze aangesloten? Draadloos of juist met een kabel? Op https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-versterker-instellen.htm lees je hoe je deze goed kan instellen. Ik wil je in ieder geval aanraden om deze met een kabel aan te sluiten. Want wanneer deze draadloos als een slecht signaal binnenkrijgt, zal deze ook een slecht signaal weer doorgeven. Het internet via de kabel is wel goed? In ieder geval wil ik graag eens meekijken. Zou je daarvoor jouw profiel zo volledig mogelijk willen invullen? Als je dat gedaan hebt, wil je via deze weg mij een seintje geven?

@Jody Ik begrijp dat je inmiddels weer verbinding hebt, dat is fijn. Alleen de snelheid laat nu nog de wensen over. Dit ervaar je op meerdere apparaten. Hoever zit je bij het modem vandaan? En heb je voor mij een uitkomst van een speedtest: http://www.speedtest.net/nl Ik hoor graag van je, dan kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
Zomaar een opmerkingen.
Hoelang blijft Telfort de V8 nog gebruiken, terwijl er al, zo ik lees, bij KPN aan een V10a gewerkt wordt?
Het lijkt mij dat het ook een keer klaar is met de V8?

En Bart, de link die je in je stukje plaatst http://speedtest.operator.nl werkt,in ieder geval, hier niet.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb het linkje aangepast naar een andere. Deze werkte inderdaad niet. Bedankt.

En dan de vraag hoe lang de V8 nog gebruikt gaat worden. Zolang deze nog goed blijft werken zal deze nog gebruikt blijven worden. Over nieuwe modems, durf ik zo nog niet veel te zeggen. Zodra hier duidelijkheid over komt, dan zullen we dat zeker naar buiten brengen.
V10a?
Die had ik gemist ik was al blij maar valt mischien nog tegen op wifi gebied. Meer bedoeld voor de 200Mb snelheid via vplus dsl
https://tweakers.net/nieuws/140399/kpn-toont-nieuwe-experiabox-v10a-met-vplus-ondersteuning.html

Zeker als je weet dat de wifi groep met 802.11 ax bezig is de opvolger van het huidige ac.
https://nl.hardware.info/dossier/19/80211ax
https://www.iculture.nl/nieuws/wifi-802-11ax-snelle-draadloze-netwerken/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ax

Naast dit is de wifi alliantie ook bezig met wpa3 een nieuwere beveiligings protocol
https://www.smarthomemagazine.nl/2018/06/wi-fi-alliance-certificeert-nu-producten-die-wpa3-ondersteunen/
Hallo Bart,

Ik doelde met de V10a op deze uitspraak van Jasper.

Hallo @kenneth_chantal, welkom op het Telfort forum! Het zou inderdaad gewoon moeten werken via een Experia Box. Een oplossing zoals deze werkt wel (en goed ook blijkbaar), maar het streven is toch om het via onze apparatuur te laten werken. We zullen voorlopig nog met Experia Boxen bezig blijven, daarvan komen soms wel nieuwe versies uit (KPN is aan het testen met een V10a bijvoorbeeld) met verbeteringen. De techniek is iets wat in ontwikkeling blijft en met nieuwe versies gaan we daarin ook mee. Een verschil in modem per pakket is een leuk idee, maar we willen bij de abonnementen geen verschil maken daarin. !

En Galdor68 heeft daar de link bij gevonden en andere, waarvoor dank!

Wat de V8 betreft, dat deze nog goed is, zal menigeen betwisten denk ik.
Dat is bij steeds meer mensen ergernis.
Hallo Bart,
Ik heb al verschillende stappen ondernomen om mijn WiFi zo goed mogelijk te krijgen, o.a. de versterker op verschillende plaatsen gezet gehad ( alles via kabel) de ene keer is het redelijk tot goed en het andere moment valt deze veel weg.zelfs op mijn tv heb ik er last van zoals opgenomen films die niet opstarten en tv zenders die stil vallen en ik dan moet zappen om de zender weer te kunnen zien.
Mijn zoon heeft er het meest last van i.v.m. dat hij op zolder op zijn laptop aan het werk is.
Ik denk dat dit met deze box niet te verbeteren is en wat ik gelezen heb zijn hier meer klachten mee.
ik hoop dat u mij kunt helpen dat dit voor het nieuwe schooljaar weer goed werkt.
MVG MB.46
@MB.46 gaat het om een standaard gezinswoning? De experiabox in de meterkast en de versterker op de 1e etage?
De tv ontvanger is wel bedraad aangesloten?
@MB.46 gaat het om een standaard gezinswoning? De experiabox in de meterkast en de versterker op de 1e etage?

Het is een standaard gezinswoning met box in meterkast en WiFi ontvanger in woonkamer.
De tv ontvanger is bedraad aangesloten en WiFi versterker staat in woonkamer omdat we anders net buiten de achterdeur al gedonder hebben met WiFi en dan op 4G verder moeten.
MVG. MB.46

Het is een standaard gezinswoning met box in meterkast en WiFi ontvanger in woonkamer.
De tv ontvanger is bedraad aangesloten en WiFi versterker staat in woonkamer omdat we anders net buiten de achterdeur al gedonder hebben met WiFi en dan op 4G verder moeten.
MVG. MB.46
Voor de zolder zou er dan een bedraad aangesloten versterker bij moeten komen of indien mogelijk de box uit de meterkast en die op de bovenverdieping plaatsen of in het trapgat.
@MB.46
Als je tv ontvanger bedraad is aangesloten op het modem worden je tv problemen niet feroorzaakt door slechte wifi!
Heb je de ontvanger al eens gerest?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tvontvanger.htm
Reputatie 8
Badge +11
@mandy, er wordt bij KPN inderdaad al getest met een ander modem. Of deze ook bij ons komt, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

@MB.46, ik begrijp dat de WiFi niet is zoals je zou hopen. Zo begrijp ik dat er in de tuin de verbinding slecht is en op zolder. Op zich is dat ook wel te verklaren. Het WiFi signaal van het modem heeft een bepaald bereik. Daarbij moet hij zich ook nog wurmen door muren en plafonds, dit verminderd het bereik alweer.

Je geeft ook aan een versterker te hebben, alleen het signaal valt dus wel eens weg? Dat is niet fijn, dat begrijp ik goed. Heb je de stappen op de website al eens doorlopen om het te verbeteren?

De tv staat hier inderdaad los van. Deze heeft niks met de WiFi te maken. Wanneer dit bekabeld is aangesloten Gaat er iets anders mis. Heb je de ontvanger al eens gereset zoals nelly jacoba ook al aangeeft?

Reageer