Sticky

[Tips van Telfort] Geen, traag of wegvallend WiFi

  • 30 december 2016
  • 220 reacties
  • 17777 keer bekeken


Toon het eerste bericht

220 reacties

Goedemorgen,

Het wifi-gedeelte van mijn voormalige Zyxel modem/router deed het niet meer, daarom kreeg ik een gerecyclede Experia Box V8 als vervanging toegestuurd. Na installatie bleek het wifi-gedeelte veel slechter te functioneren dan die van de defecte Zyxel modem/router. Na melding op deze forum kreeg ik een andere gerecyclede Experia V8 modem/router toegezonden. Het was duidelijk te zien dat het een gebruikte KPN Experia Box V8 modem/router was, want er stond een vieze bruine veeg erop en de rubberen voetjes ontbraken. Verder bevatte de doos alléén een poweradapter en een plastic bevestigingsstukje voor de muur (?).
De modem/router heb ik verwisseld met de vorige Experia V8. In de eerste instantie kreeg ik geen internetverbinding. Na een reset kreeg ik een internetverbinding. Na alles weer te hebben ingesteld, bleek de prestatie van het wifi-gedeelte beter te zijn dan die van de vorige modem/router. De internetradio's verbonden via wifi haperden minder, maar nog steeds was het irritant.
Ik heb op de eerste etage een oudere Netgear router voorzien van DD-WRT firmware voorzien, als access point ingesteld en met een UTP-kabel met de Experia V8 verbonden. De internetradio op de eerste etage en zolder draadloos verbonden met de Netgear access point, en de internetradio's haperden niet meer. Wanneer ik mijn laptop op de begane grond verbind met de Netgear access point, in plaats met de Experia V8, dan laden de webpagina's ook sneller.
Het wifi-probleem heb ik dus opgelost. Jammer dat Telfort nog steeds een modem/router levert, waarvan bekend is dat veel gebruikers problemen met het slechte wifi-gedeelte ondervinden. Daar kan de Telfort supportmedewerker natuurlijk niets aan doen.
Voor een simpele uitleg, zie: https://www.routercenter.nl/advies/wifi-signaal-versterken.html

Have a nice day.
Reputatie 8
Badge +2
@Victor uit Almere,

Bedankt voor deze heldere en duidelijke uitleg.

Zoals ik reeds in jouw eigen topic heb gemeld, is het voor ons momenteel niet mogelijk om 'n ander modem dan de V8 te sturen. Ik verwacht dat dit mettertijd zal veranderen. Ik hoop, en ga ervan uit, dat jouw opstelling goed blijft werken. Mocht er alsnog iets niet lekker werken, laat het dan weten, ik help je dan alsnog graag verder.

🆒
Reputatie 5
Badge +1
@Adam.M,

Ik kan het me heel goed voorstellen dat het erg frustrerend is om steeds de verbinding te moeten herstellen! Ik heb je nog niet horen zeggen dat je de ZyXEL ook een harde reset hebt gegeven. De WiFi prestaties van de ZyXEL zouden niet onder moeten doen voor die van de Experia Box V8. Sterker nog zweren sommige klanten juist bij de ZyXEL. De ZyXEL is niet meer leverbaar vandaar dat ik toch wel graag wil kijken of we jouw ZyXEL weer goed kunnen laten werken. 🙂
Hoi Leon,

Ik heb hem gereset maar steeds hetzelfde probleem, wifi valt steeds weg, zit ik te gamen op mn laptop krijg ik echt op een gegeven moment 3500 ms! Kun je hier a.u.b iets tegendoen, want ik begin me te ergeren aan dit!
[gegevens verwijderd]
Reputatie 8
Badge +2
@Adam.M,

Ik zie niet dat het modem een reset heeft gehad. Kun je aangeven hoe je dit hebt gedaan? Je mag namelijk het verzonken resetknopje 10 seconden ingedrukt houden met een paperclip. Alleen het 'powerlampje' gaat dan branden. Na deze procedure wil ik je verzoeken om deze tips door te nemen om het WiFi-signaal te verbeteren. Ook ben namelijk, net als Leon, van mening dat het modem dat je nu hebt goed kan werken. Soms moeten er wat instellingen worden veranderd om een beter resultaat te krijgen.

Hoor graag van je.
Beste Telfort,

Ik heb sinds een aantal weken last van wegvallend internet en veel lagspikes in games met de modem
P-2812HNU-F1. Opnieuw opstarten + resetten van de modem heeft geen resultaat opgeleverd. Als het internet wegvalt gebeurd dit voor alle apparaten. Ik kan gedurende deze periode ook de modem niet bereiken. Tv blijft wel actief. Dit probleem doet zich overigens voor op de WIFI.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Michel, dat schiet niet echt op zeg. Hoewel ik het wil afraden om 'hardcore' te gamen via WiFi, hoort het wel te werken natuurlijk. Kun je aangeven of je ook al eens het kanaal veranderd hebt, zoals bovenaan dit topic bij 'punt 5' wordt aangekaart? Dit kan het probleem weleens verhelpen namelijk. Mocht dit ook niet werken, laat het dan weten. Ik help je dan met plezier verder.
Hoi Michael,

Ik heb dit al verschillende keren geprobeerd(Nu nogmaals). Helaas zonder resultaat.
Ik heb zelfs een app gebruikt op mijn mobiel "wifi analyzer" om het beste kanaal te vinden.

Met het feit dat bij alle apparaten het internet wegvalt is de kans klein dat het aan het kanaal ligt?
Reputatie 8
Badge +2
Hi Michel, vanaf deze kant zie ik inderdaad ook dat het modem vreemd gedrag vertoont. Ook zie ik dat het exemplaar al redelijk op leeftijd is: 6 jaar. Ik ga hem dan ook voor je vervangen voor 'n nieuwe. Ga ervan uit dat het nieuwe modem begin volgende week bij je wordt afgeleverd. Graag hoor ik het van je wat het resultaat is, nadat je hem hebt aangesloten.
Hey Michael,

Ik heb inmiddels de modem ontvangen. Het internet is nu wel weer stabiel alleen deze modem heeft veel minder bereik dan de vorige wat weer resulteert in mindere snelheid.

De modem die ik heb ontvangen is de experiabox v8 terwijl jullie ook een v10 versie hebben. Deze heeft o.a. ondersteuning 802.11AC waardoor ik in ieder geval betere snelheden zou moeten kunnen ontvangen. Is het mogelijk de modem in te ruilen voor de v10 versie of desnoods de oude zyxcel type modem die blijkbaar meer bereik heeft dan deze nieuwe?
Hey Michael,

Ik heb inmiddels de modem ontvangen. Het internet is nu wel weer stabiel alleen deze modem heeft veel minder bereik dan de vorige wat weer resulteert in mindere snelheid.

De modem die ik heb ontvangen is de experiabox v8 terwijl jullie ook een v10 versie hebben. Deze heeft o.a. ondersteuning 802.11AC waardoor ik in ieder geval betere snelheden zou moeten kunnen ontvangen. Is het mogelijk de modem in te ruilen voor de v10 versie of desnoods de oude zyxcel type modem die blijkbaar meer bereik heeft dan deze nieuwe?


De V10 wordt momenteel getest met een noodzakelijke nieuwe firmware. Tot die firmware definitief is wordt de V8 uitgeleverd.
Goedemiddag

Ik heb Zyxel modem, ik had er eerst geen problemen mee, maar nu ervaar ik problemen met de snelheid en de bereikbaarheid. De verbinding naast de modem is zelfs zo enorm slecht. Op andere plekken (kamers) is er nauwelijks verbinding. Ik heb van alles geprobeerd zo heb ik geprobeerd de modem te resetten, de modem te verplaatsten, en heb de tips gevolgd, maar ik merk hierbij geen verandering in.

Te verwachten snelheid is:
Max. downloadsnelheid: 200 Mb/s
Max. uploadsnelheid: 200 Mb/s

Wat nu de snelheid is:
Download speed: 5mbit/sec
Upload speed: 1Mbit/sec

Bij alle apparaten is de snelheid zeer zwak, en bekabelend is de snelheid ook traag.

Ik hoop dat er snel iets aan gedaan kan worden.

Mvg
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Yasmine, wat vervelend dat je problemen ervaart met de WiFi. Ik ontvang graag je adresgegevens en 06-nummer in een privébericht. Na ontvangst ben ik je dan verder van dienst.
Ik heb ook steeds meer last van het feit dat de verbinding eruit ligt. Dan ligt de televisie stil, werkt het uit en aanzetten van het modem niet, vervolgens alles helemaal uitzetten/ resetten en dan werkt het nog niet. Het is heel frustrerend en ik zou graag willen dat er iemand langskomt of dat er iets aangedaan wordt, want hierdoor mis ik vaak mijn favoriete programma's!
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Marloes, zo te lezen ervaar je dan meer dan alleen problemen met WiFi. Graag ontvang ik je adresgegevens in een privébericht zodat ik kan kijken wat ik voor je kan betekenen.
Ik heb inmiddels al denk ik wel een jaar last van wifi uitval, maar het lijkt steeds erger te worden. Het heeft vlagen van redelijk acceptabele dagen en sommige dagen waar er echt niet mee te werken valt.
Het wifi signaal zelf lijkt niet te verzwakken, dat is altijd vol bereik, en hij raakt ook nooit de wifi verbinding echt kwijt, maar het zijn symptomen van lag en hoge pings. Wanneer dit gebeurt hebben alle apparaten op wifi hier tegelijkertijd last van.
Ik heb zojuist een factory reset uitgevoerd, maar dat heeft niet mogen helpen. Ook heb ik meerdere channels geprobeerd, maar tevergeefs. Bedraad heb ik nergens last van, de verbinding zelf is erg stabiel en ook de digitale tv hapert nooit.
Inmiddels is de Zyxel router ruim 5 jaar oud, dus wellicht aan vervanging toe.
Om een idee te geven van wat voor pings ik ervaar:

64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4326 ttl=46 time=15.072 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4327 ttl=46 time=14.321 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4328 ttl=46 time=361.228 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4329 ttl=46 time=17.911 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4330 ttl=46 time=397.934 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4331 ttl=46 time=35.098 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4332 ttl=46 time=12.628 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4333 ttl=46 time=13.626 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4334 ttl=46 time=13.187 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4335 ttl=46 time=13.207 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4336 ttl=46 time=3664.028 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4337 ttl=46 time=6686.270 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4338 ttl=46 time=7114.299 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4339 ttl=46 time=6302.143 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4340 ttl=46 time=5298.369 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4341 ttl=46 time=4806.044 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4342 ttl=46 time=3801.290 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4343 ttl=46 time=3113.219 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4344 ttl=46 time=2726.432 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4345 ttl=46 time=2038.099 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4346 ttl=46 time=1228.652 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4347 ttl=46 time=917.443 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4348 ttl=46 time=20.942 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4349 ttl=46 time=11.436 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4350 ttl=46 time=11.598 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4351 ttl=46 time=14.338 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4352 ttl=46 time=11.141 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4353 ttl=46 time=11.574 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4354 ttl=46 time=11.839 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4355 ttl=46 time=11.847 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4356 ttl=46 time=1052.242 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4357 ttl=46 time=3573.963 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4358 ttl=46 time=2607.580 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4359 ttl=46 time=2061.214 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4360 ttl=46 time=1487.610 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4361 ttl=46 time=610.784 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4362 ttl=46 time=1011.686 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4363 ttl=46 time=31.975 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4364 ttl=46 time=10.982 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4365 ttl=46 time=47.456 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4366 ttl=46 time=13.457 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4367 ttl=46 time=11.326 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4368 ttl=46 time=22.395 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4369 ttl=46 time=12.602 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4370 ttl=46 time=12.266 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4371 ttl=46 time=14.143 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4372 ttl=46 time=11.564 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4373 ttl=46 time=14.098 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4374 ttl=46 time=23.759 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4375 ttl=46 time=11.198 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4376 ttl=46 time=11.962 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4377 ttl=46 time=12.155 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4378 ttl=46 time=11.373 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4379 ttl=46 time=13.175 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4380 ttl=46 time=22.541 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4381 ttl=46 time=13.004 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4382 ttl=46 time=13.803 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4383 ttl=46 time=11.546 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4384 ttl=46 time=12.404 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4385 ttl=46 time=33.330 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4386 ttl=46 time=15.267 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4387 ttl=46 time=12.381 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4388 ttl=46 time=32.849 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4389 ttl=46 time=13.625 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4390 ttl=46 time=11.880 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4391 ttl=46 time=13.207 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4392 ttl=46 time=2234.274 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4393 ttl=46 time=2606.405 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4394 ttl=46 time=1601.873 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4395 ttl=46 time=1500.386 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4396 ttl=46 time=2838.121 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4397 ttl=46 time=5613.282 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4398 ttl=46 time=4710.309 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4399 ttl=46 time=3810.255 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4400 ttl=46 time=2909.510 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4401 ttl=46 time=1905.297 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4402 ttl=46 time=930.021 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4403 ttl=46 time=824.128 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4404 ttl=46 time=302.477 ms
etc
Reputatie 8
Badge +16
Hallo tielenaar, welkom op het forum en bedankt voor het delen van het ping overzicht. Graag ontvang ik je naam, adresgegevens en 06-nummer in een privébericht. Na ontvangst ben ik je dan verder van dienst.
Badge
Hi,

Ik heb sinds een week last van wegvallend WiFi op de Sitecom router.
- Tijdens het browsen valt de connectie met WiFi weg, op meerdere apparaten
- Soms komt de verbinding binnen een minuut weer terug, soms moet ik de router resetten
- Bedrade devices blijven gewoon verbinding houden
- Ik heb de router gereset tot fabrieksinstellingen, maar probleem blijft bestaan

Graag advies!
Gr,
Stefan
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Stefan, welkom op het forum! Zo te lezen is de WiFi-functie van de router defect. Een nieuw exemplaar wordt klaargemaakt voor verzending en ontvang je binnen enkele werkdagen. Laat je dan even weten hoe de nieuwe router functioneert?
Hallo, mijn ouders zijn glasvezel-klant bij Telfort, en ik ben hun trouble shooter voor de wifi, maar nu iets waar ik ook niet uitkom.
Eerst hadden ze een zyxel router, toen die defect was heeft Telfort een nieuwe sitecom opgestuurd. Een wifi-netwerk gemaakt enz enz.
Echter sinds lange tijd (sinds die andere router?) valt het netwerk weg (bedraad gewoon stabiele verbinding) als je bv een boekomslag wilt downloaden of zomaar op Facebook bezig bent. Dan zie je in het netwerkcentrum ook dat de verbinding verbroken is (bij alle aangesloten apparaten) en na een seconde of zo begint het automatisch opnieuw (verbinding maken, ip-adres uitdelen), dan heb je weer verbinding, tot die weer onderbroken wordt. Ik heb vandaag alle bovengenoemde stappen uitgevoerd, geen verbetering.
Badge
Hallo Stefan, welkom op het forum! Zo te lezen is de WiFi-functie van de router defect. Een nieuw exemplaar wordt klaargemaakt voor verzending en ontvang je binnen enkele werkdagen. Laat je dan even weten hoe de nieuwe router functioneert?

Hi Stephen,

Ik heb de nieuwe router ontvangen, en het probleem is hiermee opgelost. Dankjewel!
Reputatie 8
Badge +16
@Royb,

Vervelend dat je ouders problemen ervaren met de router. Ik ontvang graag hun naam en adresgegevens in een privébericht. Na ontvangst ga ik dan op zoek naar een oplossing.

@thetruth90,

Bedankt voor het melden en graag gedaan! 😃
Reputatie 1
Een paar aanvullingen op de vijf belangrijkste tips:

Gebruik je een apart modem + router + computer reset dan altijd in deze volgorde: alles uitzetten. Dan moden online laten komen, vervolgens de router en als laatste de computer.

Kijk of internet via het kabeltje werkt en ga daarna pas het wifi probleem onderzoeken. Is wifi traag? Schoon dan eerst je pc op met een antivirus programma. Voor het doen van een snelheidsmeting vind ik http://beta.speedtest.net/ de meest prettige en betrouwbare test. Sluit wel alle andere applicaties op je computer.

Wat ook wel een gebeurt is dat je een lage snelheid meet maar ondertussen zit je broertje boven op zolder youtube filmpjes te kijken op hetzelfde netwerk. Of er draaien toch applicaties op de achtergrond waar je geen weet van hebt. Schoon de pc daarom eerst op met een goed antivirus programma en zorg dat er tijdens de meting geen anderen van je internet verbinding gebruik maken.

Met http://watismijnip.nl/ kun je controleren of je wel gebruikt maakt van telfort internet. Regelmatig als mensen klagen over traag wifi connecteren ze zonder het in de gaten te hebben met een onbeveiligd netwerk bij de buren.

Als alles in orde blijkt maar wifi blijft traag probeer dan een ander wifi kanaal in te stellen. Vaak helpt dat.

Zie verder https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-van-telfort.htm
Reputatie 1
Wat sitecom betreft die routers zijn hopeloos. Heb zelf een voorkeur voor Belkin. Als het probleem in de router zit probeer dan een firmware update: google de naam van de router en kijk of er nieuwe software voor is.
Beste Telfort,

Heb sinds een tijdje problemen met de wifi. Eerst zo nu en dan wegvallen van verbinding; nu helemaal geen verbinding meer; internet via de kabel doet het wel gewoon.

Heb achtereenvolgens het volgende geprobeerd:
- Wifi aan/uit zetten
- Stekker modem erin/eruit
- Harde reset

Resultaat is nog steeds geen verbinding.
N.B.: lampje brand overigens ook niet meer (was voor de reset nog wel het geval), maar zowel met handmatig inschakelen als via internet benaderen krijg ik de boel niet meer aan de praat.
Ik gebruik een ZyXEL modem.

Graag advies.
Mvg, Koos

Reageer