vraag

Snelheid is wel erg laag

• 9 oktober 2019
  • 10 reacties
  • 175 keer bekeken

Hallo,
Ik krijg in mijn woning slechts een snelheid van een dikke 15 Mb/s. Dat is een stuk lager dan ik gewend was (25-30 Mb/s) en al helemaal als je kijkt naar het abonnement (50 Mb/s).
Kunnen jullie eens kijken of mijn modem nog wel correct is, ik meen dat jullie dit op afstand kunnen uitvoeren.

mvg
Fedde Kortstra

10 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @F.Kortstra , het lijkt er op dat je een glasvezelabo hebt, gezien de hoge upload?
Indien dit klopt heb je de glasvezelkast en de modem al eens minimaal 30 seconden van de stroom fehad en daarna weer 1 voor 1 opgestart?
Reputatie 3
Badge +1
Welke snelheid zou er volgens Fourstack haalbaar moeten zijn op jouw adres?
Heb je je forumprofiel aangevuld met je gegevens, zoals je klantnummer e.d.?
Dan kan een webcare medewerker meteen jouw verbinding erbij pakken om één en ander te controleren.
Hallo Dennis,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb in het forumprofiel mijn klantnummer ingevuld.
Volgens Fourstack zou via koper/DSL een snelheid van 57 Mb/s mogelijk zijn.
Ik ben benieuwd.

mvg
F.K.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @F.Kortstra. Van harte welkom hier. Vervelend dat je een trage verbinding ervaart. Ik heb direct je verbinding doorgemeten en ik zie dat er op dit moment wel gewoon 50 Mb/s binnenkomt bij je modem. Ik ben dan ook benieuwd hoe je de speedtest precies hebt gedaan. Zijn de resultaten bovenstaand via WiFi gemeten? Wil je eens een snelheidstest doen via zowel WiFi als je bekabelde verbinding, en zou je hier een screenshot willen delen van de resultaten? En wil je dan zowel 's ochtends als 's avonds de test uitvoeren? Voor de meest betrouwbare resultaten doe je dit op een laptop of PC en zet je overige apparaten (die verbinding maken met internet) uit.
Hallo Natasja,

Bedankt voor je reactie. Ik heb meteen ook de snelheidstest bekabeld gedaan en daar haal ik inderdaad wel de 50 Mb/s. Hierna eerst het modem maar eens gereset en toen kwam ik met wifi op een snelheid van 32,2 Mb/s. Op zich al wel een stuk beter, maar is het niet mogelijk om met wifi ook de 50 Mb/s te halen.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @F.Kortstra , draadloos ook de bekabelde snelheid halen is in de praktijk bijna onmogelijk, dat je nu ruim 60% van de bekabelde snelheid haalt is een keurig resultaat, alleen met fine tunen kun je het resultaat nog iets opkrikken.
Reputatie 8
Badge +16
Ik ben het niet helemaal met JanD eens... Met Wifi kun je (binnen bepaalde grenzen) gewoon een fatsoenlijke snelheid halen. Het zal natuurlijk wel een beetje afhangen van de gebruikte apparatuur, de afstand en hindernissen die het Wifi-signaal ondervindt. Belangrijkste is dat je even kijkt of je niet toevallig op een erg druk kanaal zit.

Ik haal hier via Wifi (op een antieke laptop met Windows 7) gewoon 53Mbps down en 29Mbps up. En dat ook nog in een druk bewoond appartementencomplex waar ik een stuk of 20 accesspoints zie.
Reputatie 3
Badge +1
Ik ben het ook niet helemaal eens met @JanD op mijn 200/200 abonnement haal ik met gemak 200/200, zelfs er boven.

Het is wel afhankelijk van welke wifi techniek je gebruikt, 2,4Ghz of 5Ghz, welk kanaal en hoe druk het op dat kanaal is.
Daarnaast is het ook nog van belang welk 802.11 protocol de aangesloten apparatuur ondersteunt
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @F.Kortstra , draadloos ook de bekabelde snelheid halen is in de praktijk bijna onmogelijk, dat je nu ruim 60% van de bekabelde snelheid haalt is een keurig resultaat, alleen met fine tunen kun je het resultaat nog iets opkrikken.
Ik gaf slechts aan zoals de richtlijnen in het algemeen gelden.
Bij individuele gevallen kan het beter uitvallen of slechter.
Daarom is het bij WiFi ook altijd moeilijk een algemeen advies te geven, een algemeen advies kan voor de 1 goed uitvallen en voor de ander juist slechter, het blijft maatwerk.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo Natasja,

Bedankt voor je reactie. Ik heb meteen ook de snelheidstest bekabeld gedaan en daar haal ik inderdaad wel de 50 Mb/s. Hierna eerst het modem maar eens gereset en toen kwam ik met wifi op een snelheid van 32,2 Mb/s. Op zich al wel een stuk beter, maar is het niet mogelijk om met wifi ook de 50 Mb/s te halen.

Dag @F.Kortstra. Fijn dat je bekabeld wel de 50 Mb/s in huis krijgt! En zoals @JanD eigenlijk al aangeeft is een snelheid van 32,2 Mb/s via WiFi heel prima. De snelheid via WiFi kunnen we niet garanderen, omdat het signaal door verschillende omgevingsfactoren wordt beïnvloed. Daarbij kun je denken aan muren, vloeren en plafonds, maar ook aan andere apparaten, zoals een magnetron of een babyfoon. Daarnaast geldt dat hoe meer apparaten gebruikmaken van internet, hoe minder snelheid er overblijft. Maar we kunnen natuurlijk altijd kijken of we je WiFi kunnen optimaliseren. Heb je dit stappenplan al eens doorlopen?

Reageer