Slimme meter stoort tv signaal met een kleine aanpassing het opgelost

• 23 september 2017
  • 23 reacties
  • 5845 keer bekeken

Reputatie 1
Op 29 augustus 2017 is hier de slimme meter geplaatst. Sindsdien elke avond tussen 20.50 en 21.15 gaat de tv eruit, melding dat ik het modem opnieuw moet starten, kabels controleren, en telfort kastje stroom eraf etc .

Geweldig wat een gedoe. Wat je ook doet. Het helpt niet.
Je kunt geen film af kijken, wat een ergernis !
De slimme meter verzendt rond die tijd data !!! Dat zie ik ook op de meter
En liander doet niets met mijn klacht !

Vanavond kreeg ik een brainwave : hier eea over dit probleem gelezen ( ik ben niet de eerste en de enige !)

Brainwave dus ! Stuk aluminiumfolie gepakt en de slimme meter 'ingepakt "
En ?? Ik had DIRECT. Weer beeld op de tv

Ik ben niet technisch..

23 reacties

Misschien niet technisch, maar wel slim!!
:D:cool:
En wellicht heeft nog iemand anders wat aan deze tip!
Reputatie 8
Badge +10

Doet me denken aan Zilver Vrouw uit Franeker.
Kwam haar regelmatig tegen.
https://www.npo.nl/joris-showroom/15-01-2013/NCRV_1585512
Reputatie 8
Opmerkelijke constatering en een goede tip hoe op te lossen. (Kooi van Faraday).

Maar werkt die slimme meter via WiFi om data te versturen of bekabeld? Met aluminium folie er omheen is die voor WiFi-connectie daarmee in ieder geval ook afgeschermd ofwel "buiten beeld".
Maar dat is dan het probleem voor Liander, dat zij in dat geval geen data krijgen aangeleverd. ;)
Moeten ze maar fatsoenlijke meters plaatsen. (Die goed meten bovendien).

Heb hier nog een analoge meter, en weiger vooralsnog een "slimme meter" als dat aan de orde komt.
(Kreeg onlangs wel een aanmelding voor een vervanging, maar bleek de verkeerde poscode reeksen om uit te wisselen. Zal echter best ergens in de planning zitten).
Reputatie 8
Badge +9
Die 'slimme' meters geven vooralsnog meer problemen dat dat het iets opleverd, en het enige rendement van het gebruik ligt bij de energieleverancier en niet bij de klant.
Ik lees nog wel eens mee op forums van de energieboeren en de klachten zijn talrijk, variërend van volledig uit de lucht gegerepen (veel te hoge, nooit te lage..!) meterstanden tot het niet willen samenwerken met een thermostaat, slechte beveiliging i.v.m. draadloos e.d.

Ik heb begrepen dat ook onze energieleverancier de oude meters aan het vervangen is voor deze slimme meters maar ik ga dit vooralsnog weigeren of proberen zo lang mogelijk te vertragen...
Reputatie 8
Badge +10
Maar werkt die slimme meter via WiFi om data te versturen of bekabeld? Voor slimme meters en (toekomstige) slimme netwerken is Liander samen met Stedin bezig om een dekkend CDMA netwerk (op de 450 MHz) uit te rollen. Hiervoor worden over het algemeen KPN locaties gebruikt voor het plaatsen van de antennes/kasten.
(bron: http://www.4gmasten.nl/achtergrond/achtergrond-artikelen/210-antennes-de-verbindende-eenheid?showall=&start=2)

Lijkt mij géén interferentie met WiFi te geven, of het moet de 5e of 6e harmonische zijn maar dat lijkt me sterk.
Reputatie 8
OK, dank voor de uitleg.

Dat aparte CDMA hoeft op zichzelf dan geen interferentie met WiFi te veroorzaken.
Maar of het disfunctioneren van de Telfort modem/router dan betrekking heeft op dat CDMA netwerk of andere onderdelen van de slimme meter is iets wat de netwerkleveranciers dan zelf maar moeten onderzoeken.
De elektromagnetische interferentie die de slimme meter uitstraalt (en/of de Telfort modem/router zodanig gevoelig daarvoor is), bleek in ieder geval voldoende om de modem/router in de war te brengen.
Reputatie 8
Badge +10
Mijn modem hangt naast de slimme meter... :P:8
Mijn modem hangt naast de slimme meter... :P:8

Bij mij staat ie 50 cm eronder..
Actual rate (Up/Down) 29624/ 99813 kbps
Attainable rate (Up/Down) 38943/102210 kbps
Reputatie 8
Er zijn wel meer apparaten die "binnen 50cm" van de modem/router geplaatst, problemen kunnen veroorzaken: https://forum.telfort.nl/internet-267/onderbrekingen-vdsl-60412#post519653
Er zijn wel meer apparaten die "binnen 50cm" van de modem/router geplaatst, problemen kunnen veroorzaken: https://forum.telfort.nl/internet-267/onderbrekingen-vdsl-60412#post519653

Bij mij dus niet...... 😃
Reputatie 8
Badge +10

Geen enkel probleem; op 25 meter van de wijkkast 🆒:8

Oh, en 100 dagen uptime van xDSL signaal 😛
Reputatie 8
Badge +10

geen probleem hier; op 25 meter van de wijkkast... :P

en 103 dagen (plus een beetje) uptime van DSL signaal!
Reputatie 8
Ik zeg niet dat het "perse" negatief "moet" uitvallen, maar dat de genoemde omstandigheden problemen zouden "kunnen" veroorzaken. Het ligt maar net aan de plaatselijke omstandigheden die verder nog van kracht zijn. (De ene NAS, of slimme meter is de andere niet. Idem andere apparaten in de meterkast).

Verder uiteraard ook de gevoeligheid van de betreffende modem/router zelf.
Kan niet alleen per merk/type afhankelijk zijn, maar zelfs per individueel exemplaar van hetzelfde type.
Kwestie van een "kantelpunt" waarop storende invloeden effect hebben. Zit je ondanks wat negatieve invloeden "onder die grens" zul je het niet merken. Net erboven, gaat het mis, zoals bij de topic starter.

In ieder geval vermoed ik dat de schermafdruk die Kees-Jan heeft geplaatst niet van een door Telfort geleverde modem/router afkomt.
Hier ook geen 'slimme' meter, die weiger ik ook.
Die is er voor de leverancier, idd. meer betalen (al veel hierover gehoord) en weg privacy.
Voor zover je privacy kunt hebben dan....

Ik heb hierover dit gelezen.

https://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

Een chronologisch overzicht van artikelen.

...........
In ieder geval vermoed ik dat de schermafdruk die Kees-Jan heeft geplaatst niet van een door Telfort geleverde modem/router afkomt.

Zo te zien van een V10.
Reputatie 8
Die heb ik meestal niet aangesloten.... dus herken ik eigenlijk niet direct. 😉
Reputatie 8
@Lynn44
Was eigenlijk wel benieuwd welk merk en type slimme meter er is geplaatst?
Zou een stukje inzicht kunnen verschaffen voor andere gebruikers die mogelijk binnenkort ook een vergelijkbare meter krijgen geplaatst (en mogelijk tegen vergelijkbare storingen kunnen aanlopen, als zij de modem/router ook in de meterkast hebben aangesloten).

Kun je nog een fotootje plaatsen met de ingepakte slimme meter?
Enterprise schreef,

Die 'slimme' meters geven vooralsnog meer problemen dat dat het iets opleverd, en het enige rendement van het gebruik ligt bij de energieleverancier en niet bij de klant.

Wij wonen al bijna 45 jaar op hetzelfde adres, en in die 45 jaar is onze gasmeter en watermeter drie keer ongevraagd vervangen, dus gemiddeld elke 15 jaar.
Onze elektriciteitsmeter van het bouwjaar 1955 is echter nog nooit vervangen, en de reden zal wel zijn, dat zulke oude meters een steeds hoger verbruik gaan aangeven, en dus niet interessant zijn om te vervangen, in tegenstelling tot gas en watermeters die mogelijk door veroudering steeds minder gaan aangeven.
Inmiddels enige jaren geleden een slimme meter gekregen, en het verbruik is aanzienlijk gedaald.
Reputatie 8
Badge +11
Goed om te lezen dat je minder verbruikt, dat scheelt toch weer euro's. Ik moet ook zeggen, sinds wij nu de slimme meter 2 jaar hebben, is het verbruik ook elk jaar nog naar beneden gegaan.
Reputatie 8
Badge +9

Wij wonen al bijna 45 jaar op hetzelfde adres, en in die 45 jaar is onze gasmeter en watermeter drie keer ongevraagd vervangen, dus gemiddeld elke 15 jaar.
Onze elektriciteitsmeter van het bouwjaar 1955 is echter nog nooit vervangen, en de reden zal wel zijn, dat zulke oude meters een steeds hoger verbruik gaan aangeven, en dus niet interessant zijn om te vervangen, in tegenstelling tot gas en watermeters die mogelijk door veroudering steeds minder gaan aangeven.
Inmiddels enige jaren geleden een slimme meter gekregen, en het verbruik is aanzienlijk gedaald.

Zoals ik vorig jaar hier al aangaf is de gasmeter hier nu inderdaad vervangen voor een nieuwe.
De jaarafrekening is ook net binnen en het verbruik is niet anders dan verwacht, en vrijwel gelijk aan eerdere jaren.
De oude electriciteitsmeter hangt hier nog, de nieuwe slimme meter heb ik geweigerd... 😉
Reputatie 8
Goed om te lezen dat je minder verbruikt, dat scheelt toch weer euro's. Ik moet ook zeggen, sinds wij nu de slimme meter 2 jaar hebben, is het verbruik ook elk jaar nog naar beneden gegaan.
Maar het is de vraag of dat met een slimme meter te maken zou hebben?
De meeste mensen zijn in vergelijking met enkele jaren terug toch milieubewuster gaan leven, en hebben bijv. alle gloeilampen en halogeen-spotjes vervangen door LED-lamp varianten.
(Gloeilampen worden niet meer verkocht). Nieuwe TV's verbruiken minder als oudere types.

De oude electriciteitsmeter hangt hier nog, de nieuwe slimme meter heb ik geweigerd... 😉
Ik heb de slimme meter ook geweigerd (de rest is ook nog analoog). Met gebruik van zonnepanelen loopt de oude draaischijfmeter in mijn geval keurig netjes terug.

Opbrengst van die zonnepanelen, afgezet tegen mijn gemiddelde stroom jaarverbruik door de jaren heen en de saldering zoals het door de meter loopt, zijn keurig met elkaar in overeenstemming.
Ben vorig jaar, in de laatste week van April pas begonnen met zonnepanelen. Maar met dat soort zonnige zomers, en de winter nu voorbij, zit ik nu nog steeds onder de meterstand waarmee ik vorig jaar ben begonnen. Met inmiddels langer wordende dagen en eveneens mooi zonnig weer, verwacht ik dat ik daar nog steeds onder zal blijven tot April.

Ofwel het rendement van mijn zonnepanelen haal ik er dubbel en dwars uit.
Het dekt tot nu toe mijn volledige jaarverbruik aan stroom en lever extra terug.
Reputatie 8
Badge +11
Maar het is de vraag of dat met een slimme meter te maken zou hebben?
De meeste mensen zijn in vergelijking met enkele jaren terug toch milieubewuster gaan leven, en hebben bijv. alle gloeilampen en halogeen-spotjes vervangen door LED-lamp varianten.
(Gloeilampen worden niet meer verkocht). Nieuwe TV's verbruiken minder als oudere types.

Dat is zeker een goed punt. Wij zijn er thuis ook zeker wel mee bezig. 🙂

Reageer