beantwoord

Schandalig slechte WiFi

• 21 februari 2019
  • 10 reacties
  • 551 keer bekeken

Aangesloten op glasvezel en experia box v8 hangen in de meterkast. Verschillende keren de test gedaan van KPN/Telfort. Kanaal keuze staat op automatisch. Het is niet altijd slecht. Soms een paar uur en nu al drie dagen achter elkaar. Router uitschakelen en weer opstarten maakt niets uit. App wifi routermeter geinstalleerd op mijn telefoon. Resultaat: Je netwerk is traag als een slak!!! 2.4 ms uploaden / 241 Ks download / 0ms ping. En dat op 3 meter vanaf de router.
Andere meting signaalsterkte -47dBm kanaal 10. Op diagram van omliggende routers scoort mijn router -47 en de overige van -75 tot -90. Kortom waar ligt dat nu aan?
icon

Beste antwoord door Enterprise 21 februari 2019, 20:45

Het is bekend dat de Experiabox V8 geen hoogvlieger is qua wifiprestaties.
Helaas vervangt Telfort de V8 niet om deze reden.

Je kan een (draadloze) wifi-extender zoals je die noemt niet vergelijken met een bekabeld aangesloten wifi-accesspoint.
Een wifi-extender pakt het wifisignaal van de V8 draadloos op dus als de wifi van de V8 slecht is dan kan de extender daar ook niks meer van maken... als er maar een paar Mbps vanaf de V8 naar de extender wordt gestuurd dan zal dat nooit beter worden.
Daarnaast wordt dat ook nog eens gehalveerd in snelheid doordat een extender apart (in duplex) zendt en ontvangt.
Geen werkbare oplossing dus..

Een bekabeld aangesloten wifi-accesspoint zal het gewoon veel beter doen dan de V8, en je hebt de beschikking over de 5 Ghz wifiband.
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Kan je met die app 'wifi routermeter' niet zien welke kanalen het minst druk zijn en zo'n kanaal kiezen in de V8..?
De stand 'Automatisch' is niet per definitie de beste keuze...
Een signaalsterkte van -47 dBm is helemaal niet slecht dus daar ligt het niet aan.
Ik heb daar inderdaad naar gekeken en uiteraard gekozen voor een ander kanaal. Maar ook dat maakt echt niets uit. Ben woonachtig in een kleine woonwijk. Overdag is bijna iedereen uit huis. Het vreemde is dat het niet altijd slecht is. Soms gewoon overdag, terwijl er bijna niemand thuis is in de wijk.
Reputatie 8
Badge +10
Wifi is en blijft enorm afhankelijk van omgevingsfactoren zoals andere netwerken en storingsbronnen.
Ook op de rustige momenten overdag kan een naburige babyfoon of een stevig downloadende buurman roet in het eten gooien.
Ik kan je alleen maar adviseren om een degelijk wifi-accesspoint aan te schaffen, deze bekabeld aan te sluiten op de V8 en op een 'strategische' plek in je woning te plaatsen.
Telfort verkoopt in de webshop een prima wifi accesspoint (ook wel wifi-versterker genoemd) die probleemloos werkt en beschikt over zowel 2,4 als over 5 Ghz wifi.

https://m.webshop.telfort.nl/nl/1091994/experia-wifi/?pos=419
Kan het dan niet aan de Experia box liggen? Ik heb de ervaring met een Hotspot Exptender. Als ik deze aansluit op bijvoorbeeld een camping wifi, en werkt deze nog op de oude kabel, dan heb ik wel volop bereik maar toch gewoon traag internet.
Reputatie 8
Badge +10
Het is bekend dat de Experiabox V8 geen hoogvlieger is qua wifiprestaties.
Helaas vervangt Telfort de V8 niet om deze reden.

Je kan een (draadloze) wifi-extender zoals je die noemt niet vergelijken met een bekabeld aangesloten wifi-accesspoint.
Een wifi-extender pakt het wifisignaal van de V8 draadloos op dus als de wifi van de V8 slecht is dan kan de extender daar ook niks meer van maken... als er maar een paar Mbps vanaf de V8 naar de extender wordt gestuurd dan zal dat nooit beter worden.
Daarnaast wordt dat ook nog eens gehalveerd in snelheid doordat een extender apart (in duplex) zendt en ontvangt.
Geen werkbare oplossing dus..

Een bekabeld aangesloten wifi-accesspoint zal het gewoon veel beter doen dan de V8, en je hebt de beschikking over de 5 Ghz wifiband.
Reputatie 1
Badge
Niet zo vreemd dat je wifi zo slecht is.....
Als hij in de meterkast hang is dat de meest slechte plek om hem daar te plaatsen.

En de v8 is al slecht en zonder 5ghz 😞
Reputatie 8
Badge +10
@HerieSchalk
Mocht je beslissen om een Experia Wifi aan te schaffen maar je ziet op tegen het leggen van een kabel naar de woonkamer..?
Als je ook Interactieve TV van Telfort hebt dan kan je kan de Experia WiFi ook bij je tv-ontvanger neerzetten..!
Sluit dan de kabel die naar je tv-ontvanger gaat aan op de gele poort van de Experia Wifi. Gebruik de gele kabel van het pakket en sluit die aan op de andere gele poort van de Experia WiFi en de gele poort van je tv-ontvanger.

Reputatie 8
Badge +11
Welkom op het Telfort forum @HerieSchalk. Als je WiFi zo wisselvallig is, is dat erg lastig. Ik zie dat Enterprise je al op weg heeft geholpen, met de Experia WiFi kan je het netwerk verbeteren en deze kan je buiten de meterkast aansluiten. De WiFi van de Experia Box zelf wordt dan automatisch uitgezet en dan zal alles via het nieuwe netwerk verlopen. De netwerknaam en beveiligingssleutel daarvan zullen gelijk zijn aan het netwerk van het modem, waardoor je op jouw apparaten geen verdere instellingen hoeft aan te passen.
Allen dank voor de goede adviezen. Heb de box inmiddels bovenin de meterkast opgehangen en gekozen voor ander vast kanaal. Het is even afwachten maar tot nu toe gaat het beter. Als het weer slechter wordt dan schaf ik een Experia Wifi aan en plaatst deze dan buiten de meterkast.
Reputatie 8
Badge +11
Het klinkt al als een verbetering dus, dat is fijn om te lezen. Als de verbetering zo blijkt zou het ook zomaar kunnen dat de Experia WiFi niet eens nodig is dus 🙂

Reageer