Problemen met thuisnetwerk aanleggen

• 30 september 2016
  • 13 reacties
  • 779 keer bekeken

Reputatie 1
Goedenavond,

Na enige tijd van proberen en contact te hebben gehad met callcentermedewerkers van Telfort, servicemonteurs en IT-ers, toch maar even hier proberen. De problemen zijn begonnen vanaf dat ik WiFi door mijn gehele huis wilde hebben. Ik heb een uitbouw beneden waarin de TV staat en boven op de slaapkamer kregen wij slechte verbinding als deze optimaal was opgesteld voor beneden.

Nu heb ik ondertussen de volgende opstelling: NT---Experiabox V8(1)--(bekabeld)--Linksys switch--bekabeld--Experiabox V8(2)(in bridge met WiFi aan)--bekabeld--ITV slaapkamer. Experiabox V8(1)--(bekabeld)--WiFi versterker--(bekabeld)--ITV woonkamer. Ik heb nog een ZyXel router liggen, vandaag nog geprobeerd in bridge op de plek van de versterker, draadloze verbindingsset nogmaals geprobeerd, maar mijn tv beneden blijft zeggen dat de zender niet beschikbaar is na een aantal minuten kijken. Iemand suggesties of tips? Telfort zelf kan mij niet meer helpen hiermee, meerdere malen apparatuur omgewisseld om defecten uit te sluiten.. Net alsof ik moet kiezen tussen een goed WiFinetwerk met tv boven of alleen tv beneden en een slechter netwerk..

Aangezien ik net als iedereen netjes de rekening maandelijks betaal, wil ik ook de functionaliteiten kunnen benutten

13 reacties

Reputatie 1
Even ter aanvulling:
-Laatste firmware staat op beide experiaboxen
-Beide iTV ontvangers doen het (wanneer ik ze verwissel)
-Zowel bedraad als draadloos is alles getest
-Telfort heeft me meerdere keren bijgestaan, en geen onbekende tips gegeven...
Reputatie 8
Als opsomming een beetje moeilijk voor te stellen hoe de set-up in elkaar zit.
Een tekening zou een stuk overzichtelijker en beter te begrijpen zijn geweest. Het gebruik van twee Expera Boxen vindt ik ook apart. Als het de bedoeling is WiFi uit te breiden zou ik altijd voor andere apparatuur kiezen die betere kwaliteit WiFi biedt en dual band is. (Met 5GHz erbij).

Waar je denk ik op vast loopt is mogelijk het gebruik van die Linksys switch en de voor mijn gevoel toch wat vreemde set-up. Ik vermoed een switch die geen "IGMP Snooping" functies ondersteund. Een vereiste om TV-media streams zoals bij Telfort wordt gebruikt, zonder problemen te kunnen afspelen. De problemen kunnen daarbij op onlogische andere plekken in het netwerk naar voren komen.

Een verhelderende uitleg van IGMP Snooping op het KPN-forum:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

Maar omdat de set-up bij mij wat onbegrijpelijk overkomt zou ik beter willen zien in een schema hoe een en ander is aangesloten. Temeer daar je terloops ook nog spreekt over draadloze verbindingssets.

Dat je netjes de rekening maandelijks betaalt doet niets af aan de mogelijk verkeerde set-up die je zelf hebt opgezet.
Reputatie 1
Goedemorgen,

De Linksys zit niet in het huidige probleemgebied. Deze heeft juist mijn probleem voor de WiFi boven teniet gedaan.
Zoals gevraagd een tekening gemaakt van de huidige situatie. Op de plaats van de WiFi Versterker heb ik ook geprobeerd een ZyXel router in bridge mode te plaatsen en daaraan de WiFi versterker, en op de Zyxel de draadloze verbindingsset van TP-Link om 3 meter verder de iTV uit de muur te halen. Geen enkele opstelling zorgt ervoor dat ik langer dan 5 minuten ongestoord TV kan kijken.

Meerdere keren heb ik met Telfort aan de telefoon gezeten, ook met de 2e lijn, maar zij kunnen niet helpen bij het opzetten van een netwerk. Ook een IT-er heeft hier naar gekeken en het zou moeten werken volgens hem.
Misschien dat er toch ergens nog een foutje moet zitten waardoor ik toch geholpen kan worden in mijn verbinding in het huis?

Ook heb ik ondertussen mijn internetsnelheid verhoogd van 50 mb/s naar 100 mb/s (500mb/s is mogelijk op mijn adres). Maar dit moet mij geen probleem lijken, want wanneer ik de Experiabox in de meterkast ontdoe van alle kabels behalve voor beneden, dan weigert de iTV het alsnog. Ook na het uit- en weer inschakelen van de apparatuur. Elk foefje is geprobeerd, getest en mislukt. Alles opnieuw opgebouwd vanaf bekabeling tot aan draadloos waar nodig. Nu is alles zoveel mogelijk bekabeld om problemen te voorkomen.
Reputatie 8
Dat plaatje en je aanvullende informatie maakt het in ieder geval voor mij nu een stuk duidelijker.

Als ik het goed begrijp, indien je de Linksys switch afkoppelt, en alleen rechts onderaan de WiFi versterker eraan koppelt met erachter een TV-ontvanger, dan werkt dat niet?

Andere vragen:
Die ZyXel router die je in de plaats van de WiFi-versterker gebruikt, is dat een eigen router, of een oude van Telfort (met Telfort firmware)?
Indien niet het model van Telfort: Als je die ZyXEL in bridge zet of "Access Point" mode, is dat via een set-up van de router software (UTP-kabel aangesloten op de WAN-poort), of via een trucje om de UTP-kabel vanuit een LAN-poort van de Experia Box op een LAN-poort van de ZyXel te zetten, en dan de ZyXEL router als "switch" te gebruiken?

Aanvullend:
Vind wel specs. van de telfort WiFi versterker dat die in ieder geval wel aan "IGMP Snooping" functies voldoet:
https://webshop.telfort.nl/nl/222985/wifi-versterker/

Zijn die "IGMP Snooping" functies binnen de gebruiksinterface van de WiFi-versterker nog in te stellen (aan- of uit)?
Ten aanzien van "5 minuten" TV-connectie vind ik nog een bericht van mezelf:
https://forum.telfort.nl/tv-338/sitecom-accespoint-geeft-problemen-voor-tv-signaal-zender-niet-beschikbaar-53584/index1.html#post474654
Reputatie 1
Nee dat klopt.
Ik ontdek net een foutje in de tekening: De 2e Experiabox en de iTV komen beide uit de LinkSys. Elke andere manier werkte niet (waarschijnlijk omdat ik een cat5 kabel gebruik waardoor maar 1 soort signaal mogelijk is). Ik was allang blij met iTV boven natuurlijk.

Die ZyXel is een oude van Telfort inderdaad. Deze kan ik aansluiten vanaf Experiabox LAN op ZyXel LAN en weer van een andere LAN-poort naar iets anders. De WAN-poort is hierbij uitgeschakeld. Hij wordt inderdaad als switch gebruikt, alleen functioneert het niet optimaal (gezien de "zender niet beschikbaar"-melding na enkele minuten).

Ik zal even kijken of die IGMP Snooping-functies nog aan te passen zijn. Zo ja, dan probeer ik even de verschillende manieren.
Reputatie 8
Die ZyXel is een oude van Telfort inderdaad. Deze kan ik aansluiten vanaf Experiabox LAN op ZyXel LAN en weer van een andere LAN-poort naar iets anders. De WAN-poort is hierbij uitgeschakeld. Hij wordt inderdaad als switch gebruikt, alleen functioneert het niet optimaal (gezien de "zender niet beschikbaar"-melding na enkele minuten).
Dat werkt inderdaad NIET.
Heb ikzelf namelijk ook al eens getest. (Vandaar eerder specifiek mijn vraagstelling erover).

In de set-up met meerdere TV-ontvangers is het gewoon erg belangrijk dat de functies ten aanzien van IGMP Snooping niet onderbroken worden, of apparaten ertussen zitten die het niet ondersteunen.

- Ik betwijfel of die LinkSys switch IGMP Snooping ondersteunt. (Welk type, zijn er ergens specs. van te vinden?)
- ZyXel router gebruikt als switch zijn IGMP Snooping functies niet actief.

Verder zou ik wel kien zijn in de keuze van het soort switch met IGMP-Snooping.
Er is eerder op het forum aanvankelijk door iemand ook een switch gebruikt die ondanks IGMP Snooping niet goed functioneerde: https://forum.telfort.nl/tv-338/2e-tv-ontvanger-59344/

Na omruil met een Netgear werkte het wel probleemloos.
http://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2
Reputatie 1
Zover ik kan zien kan ik alleen de IGMP instellen op de WLAN (2.4 en 5.0), en niet op de LAN poorten..
Nu probeer ik de Wi-Fi Versterker poort 1 als mirror te gebruiken op poort 2. Dan daarop de iTV aan te sluiten en op hoop van zege.
Reputatie 1
De mirror-manier werkte helaas ook niet.
De LinkSys is een "LinkSys EZXS55W" model (5-poorts).
http://network.b4by.net/linksys_ezxs55w.html

Het lijkt mij alleen wel dat als de LinkSys de IGMP niet zou ondersteunen, dat ik boven ook geen Wi-Fi of iTV zou moeten kunnen hebben. De iTV doet het op de slaapkamer namelijk wel voor langere tijd. Daar heb ik zelfs helemaal geen storingen bij ontdekt met deze set-up.
Reputatie 8
In de specificaties zie ik wel:
IGMP v1
IGMP v2
IGMP v3

Maar overal staat een min (-) bij, op één item na bij Auto MDI/MDIX waar een groen plusje staat.
Schijnbaar moet ik die specs dan interpreteren als "geen ondersteuning" voor IGMP Snooping, en alle andere genoemde functies met een min (-). Wat me gezien de rest van genoemde functies inderdaad ook niet bij een switch thuishoren.
(Vreemde wijze om specificaties vast te leggen, aan alles waar het NIET aan voldoet?).

Bovenaan die pagina zie ik ook iets staan voor "Ethernet 5 Mbit/s". Dat is erg traag.
Wel vreemd dat het dan om een 10/100 Mbps functionaliteit netwerk zou gaan.
Overigens maximaal 100 Mbps voor een switch in een LAN-netwerk is ook niet om over naar huis te schrijven.

In ieder geval zou ik eerst eens testen om die switch er tussenuit te halen, want met deze voor huidige begrippen gedateerde specificaties heb ik er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dat het allemaal ook correct blijft werken.
Dat je op de bovenverdieping daar geen problemen mee hebt, zegt weinig i.v.m. IGMP Snooping.
Zoals eerder in mijn eerste reactie aangehaald ten aanzien van IGMP Snooping (of beter gezegd het ontbreken ervan):
"De problemen kunnen daarbij op onlogische andere plekken in het netwerk naar voren komen."

Vandaar de tip om de eerdere verwijzing op het KPN-forum nog eens goed door te lezen om te begrijpen waarom:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301
Reputatie 1
Ik had daar al het een en ander gelezen ja. Het heldert wel het een en ander op. Alleen de switch zorgt nu wel voor zowel internet als tv boven. Zonder die switch moet ik het zonder 1 van die 2 doen. Het is inderdaad een oudje uit een doos op zolder, maar wie niet waagt wie niet wint denk ik maar.

Dan zal ik dus 2 switchen moeten aanschaffen: 1 die de LinkSys vervangt, en een die op de plek kan van de WiFi Versterker om dezelfde set-up als boven te creëeren.

Dan is mij dit nu helder. Echter vind ik wel de kwaliteit van de Experiabox V8 wel slecht wat WiFi betreft, hij is zeer gevoelig voor interferentie en heeft weinig bereik. Daarin was de ZyXel voor zijn tijd een stuk beter, zeker aangezien dat nog op ADSL was.
Reputatie 8
Ik heb zowel een Experiabox V8 als ZyXEL router van Telfort om ermee te testen.
Qua WiFi maken beide niet zoveel uit is mijn ervaring. Allebei zeer matig.

Dat je vroeger mogelijk wat betere resultaten had met een ZyXEL, bedenk daarbij dat WiFi netwerken om je heen in tussentijd enorm in aantallen zijn toegenomen. Dat gaat nog steeds door. Dat zie ikzelf terug in een tijdsbestek van slechts 1 - 1,5 jaar.
Die netwerken gaan steeds meer op elkaar storen, en slibt dicht, met name op de 2,4 GHz band. Maar dat is een algemeen probleem waar de overheid jaren terug al onderzoeken voor heeft laten uitvoeren.
http://tweakers.net/nieuws/82428/wlan-apparaten-gaan-slecht-om-met-wifi-interferentie.html
http://www.nu.nl/internet/4007019/ruim-helft-nederlanders-heeft-last-van-slechte-wifi-kwaliteit.html
http://www.agentschaptelecom.nl/actueel/nieuws/2015/kwaliteit-wifi-woonwijken-kan-veel-beter
http://www.webnovation.nl/wifi-problemen-begrijpen-en-oplossen/

Mijn situatie 14 dagen geleden:
https://forum.telfort.nl/internet-267/slecht-bereik-zyxell-2812-modem-59870/index1.html#post515886

Wil je goede WiFi, investeer in nieuwe apparatuur erbij met dual band (dus 5 GHz).
Reputatie 1
Ik woonde toen in een meer bebouwd gebied en had dus nog ADSL. Sinds ik verhuisd ben (januari dit jaar) heb ik de Experiabox gekregen op glasvezel. Ik woon nu in een gebied met 2 blokken huizen (12 woonhuizen totaal), dus aanzienlijk minder netwerken. Gunstigere kanalen heb ik al geprobeerd, en daar kijk ik minstens elke 1 a 2 weken naar om weer te wisselen als er te veel netwerken het mijne storen.

Ik ben het met je eens dat betere apparatuur en zeker dual band een betere oplossing is. Alleen een beetje jammer dat de standaard routers het hele huis niet kunnen dekken bij Telfort en wel andere providers.

Gelukkig is het prutsen ermee vaker interessant dan deprimerend, dus we gaan vrolijk door haha
Reputatie 8
Welke standaard modem/routers worden uitgeleverd bij een ISP is een kwestie van "budget".
- Bij KPN krijg je standaard een dual band Experia Box v10. Abbo kost ook navenant meer.
- Bij XS4ALL krijg je standaard een fraaie dual band Fritz!box. Abbo kost navenant nog meer.

Ter informatie al weer wat gedateerde info, maar aardig om enkele verschillen te zien:
"Ter lering ende vermaeck":
https://forum.telfort.nl/wifi-269/verval-6mb-meer-vergelijking-lan-55773/index1.html#post487257

Met inmiddels 5 GHZ WiFi apparaten kan ik je aangeven dat die waarden nog vele malen beter zijn.
60-80% beter op het snelste wat je daar tegenkomt met 2,4 GHZ. (Mijn abo is 100/100, erboven lukt dus niet).

Reageer