beantwoord

Oplossing WiFi lek in modem

• 27 februari 2020
  • 11 reacties
  • 282 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo webcare,

Jullie collega’s op Twitter wisten op onderstaande het antwoord niet en verwezen me door naar het forum, daar ben ik dan ;)

Hebben jullie antwoord op deze vraag:

Hallo Webcare,

Zojuist lees ik dit bericht: https://nu.nl/tech/6033565/meer-dan-miljard-apparaten-waaronder-iphones-kwetsbaar-door-wifilek.html#coral_talk_wrapper… Is de kwetsbaarheid in mijn experiabox i.c.m. firmware versie 1.01.01T01.9 ook hier aanwezig? En zo ja... wanneer verwacht Telfort hier een patch voor te hebben? De firmware is inmiddels al ongeveer 7 maanden oud (https://forum.telfort.nl/internet-267/firmware-experia-box-v10-83061…)... Over naar een andere router zou ik kunnen i.v.m. de telefonie die ik bij jullie afneem en daar niet de SIP/login gegevens van krijg. Zou dus graag weten of ik nog veilig zit...

Alvast bedankt voor de reactie.

icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 6 maart 2020, 16:25

@Natasja - Telfort dank je voor het uitzetten van de vragen. Ik wacht de reactie rustig af.

Geen probleem. Ik heb inmiddels van de developers begrepen dat dit nieuws bij ons bekend is en hier onderzoek naar wordt gedaan. Op dit moment heb ik er nog niet meer informatie over. 

Bekijk reactie

11 reacties

Ze geven aan dat routers van Asus en Huawei kwetsbaar zijn, de V10 is van ZTE maar heeft wel een broadcom chip, de 4360, of die er ook onder valt is (nog) niet duidelijk.

Mischien ben ik naief toch acht ik de kans op problemen vrij klein. Behalve gerichte aanvallen, of een vervelende buur met een discutabele hobby, maak ik me om dit lek niet heel bezorgd.

Met WiFi hacks is er vaak een mannetje in het midden nodig.

Reputatie 8
Badge +8

En de aanvallen zijn eenvoudig terug te zien in de modemlogs.

Dan heeft een v10  bij dsl blijkbaar meer logs dan bij glasvezel, hier is niks maar dan ook  echt niks gelogd, enkel, de uitgereikte ip nummers, dat zijn geen logs maar de normale overzichten.

Reputatie 8
Badge +8

Dan heeft een v10  bij dsl blijkbaar meer logs dan bij glasvezel, hier is niks maar dan ook  echt niks gelogd, enkel, de uitgereikte ip nummers. 

Hallo @Galdor68 , zie hieronder een screenshot van het log van de V10:

anti-hacking-log

Reputatie 1
Badge

Ze geven aan dat routers van Asus en Huawei kwetsbaar zijn, de V10 is van ZTE maar heeft wel een broadcom chip, de 4360, of die er ook onder valt is (nog) niet duidelijk.

Dat is iets wat ik niet helemaal snap, dit moet toch wel duidelijk zijn afgaande op een reactie op nu.nl:

“De kwetsbaarheden in Apple-apparaten werden met updates in oktober al verholpen, zegt het bedrijf tegen Ars Technica.”

Als het als sinds oktober bekend is, dan moet het voor de V10 inmiddels ook wel duidelijk zijn. Vandaar dat ik mijn vraag hier neergezet heb aan webcare :)

@JanD Da’s, voor zover ik het begrijp, de log van de firewall. Dat is logging aan de WAN kant van de router. Heeft niets te maken met wat aan de WiFi/interne kant van het netwerkt uitgespookt wordt. Toch wel goed om te zien dat deze info beschikbaar is, wat met niet opgevallen aangezien het buiten beeld staat :(

Dit zijn maar een paar opties die inderdaad niks met een wifi benadering te maken hebben.

Laten we er voorzichtig van uit gaan dat we veilig zijn, of we krijgen net als KPN klanten met een v 10 binnenkort ook een update krigen.

Reputatie 1
Badge

Laten we er voorzichtig van uit gaan dat we veilig zijn, of we krijgen net als KPN klanten met een v 10 binnenkort ook een update krigen.

Laten we het hopen :) Zie dat die update inmiddels al vier maanden oud is… Na goed, waarschijnlijk zijn binnenkort sowieso van achterlopende updates af aangezien Telfort “gestopt” is.

Dank je voor de verwijzing naar het KPN forum. 

Reputatie 8
Badge +9

Dag @ericc. Sorry voor de late reactie. Je topic is me eventjes aan de aandacht ontglipt. :disappointed:  Ik durf je zo niet met honderd procent zekerheid te zeggen of het artikel ook van toepassing is op onze modems. Al verwacht ik dat die informatie wel bekend zou zijn, als dat aan de orde was. Ik heb het in ieder geval voor je nagevraagd. En ik heb ook direct nagevraagd of die upgrade er binnenkort ook voor Telfort komt. Als ik nieuws heb, dan deel ik dat hier.

Reputatie 1
Badge

@Natasja - Telfort dank je voor het uitzetten van de vragen. Ik wacht de reactie rustig af.

Reputatie 8
Badge +9

Geen probleem. Ik heb inmiddels van de developers begrepen dat dit nieuws bij ons bekend is en hier onderzoek naar wordt gedaan. Op dit moment heb ik er nog niet meer informatie over. 

Reageer