beantwoord

Onderbreking Internet, met schijnbaar vreemde systematiek

• 9 december 2016
  • 12 reacties
  • 424 keer bekeken

Het lijkt erop dat mijn internetverbinding van m'n laptop op vrijdagen uitvalt. Niet elke vrijdag, maar vandaag tweemaal. Ik kan dan geen verbinding meer maken en soms meldt m'n WiFi zich niet. Op andere apparaten (cell phone) is de WiFi wel te zien en is alles in orde. Het vreemde is dat de muziek van Spotify wel doorklinkt via deze laptop, maar het icoontje laat een inactief WiFi zien en andere programma's melden ook dat er geen internetverbinding is. Als ik m'n laptop opnieuw start heb ik weer verbinding.
Wat is er aan de hand?
icon

Beste antwoord door Babylonia 10 december 2016, 07:27

Spotify kan nog blijven spelen vanuit een flinke buffer die ervoor is gedownload.
Muziekbestanden zijn relatief klein. De muziek zal uiteindelijk ook stoppen nadat de WiFi verbinding is verbroken als de buffer is "leeg gespeeld".

Op andere apparaten en je smartphone heb je kennelijk geen probleem. De ene WiFi-adapter is de andere niet. Ik heb het bij laptops in combinatie met bepaalde modem/routers wel eens meer gezien. De eigen WiFi adapter deed het erg slecht (5-10 Mbps), een WiFi dongle erin gaf meteen "volle bak"ruim 50 Mbps.
Mogelijk kun je de drivers van de WiFi adapter in je laptop eens updaten?
https://forum.telfort.nl/wifi-269/uitleg-atheros-wlan-drivers-updaten-windows-31201
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 8
Spotify kan nog blijven spelen vanuit een flinke buffer die ervoor is gedownload.
Muziekbestanden zijn relatief klein. De muziek zal uiteindelijk ook stoppen nadat de WiFi verbinding is verbroken als de buffer is "leeg gespeeld".

Op andere apparaten en je smartphone heb je kennelijk geen probleem. De ene WiFi-adapter is de andere niet. Ik heb het bij laptops in combinatie met bepaalde modem/routers wel eens meer gezien. De eigen WiFi adapter deed het erg slecht (5-10 Mbps), een WiFi dongle erin gaf meteen "volle bak"ruim 50 Mbps.
Mogelijk kun je de drivers van de WiFi adapter in je laptop eens updaten?
https://forum.telfort.nl/wifi-269/uitleg-atheros-wlan-drivers-updaten-windows-31201
Hartelijk dank. Ik heb nog een ongebruikte WiFi dongle liggen. Ik ga het proberen... Ik zal m'n bevindingen melden.
Ik heb genoemde WiFi dongle geprobeerd, maar ik merk geen verschil. Nog steeds stopt internet af en toe. Echter, sinds een paar dagen is er iets anders bijgekomen: een zeer traag internet. Met Gmail is soms niet meer te werken zo traag (brengt herinneringen terug naar de tijd dat ik met een modem en een telefoon verbinding maakte). Ik kan niet ontdekken waarom alles zo traag gaat. Dat alles traag gaat komt misschien doordat DropBox ook hinder ondervindt van de traagheid en heel lang op de achtergrond synchroniseert.
Kunnen jullie (i.e. Telfort, jullie kunnen veel, ook online) misschien een meting op afstand doen om te zien of m'n internetaansluiting wel in orde is? Ik herinner me dat bij de installatie er ook iets met een kabel buiten m'n huis was. Dat het internet hier blijkbaar door een aantal zielig uitziende KPN-draadjes binnenkomt heeft er misschien niets mee te maken, maar ik vraag me wel eens af of het allemaal niet stabieler kan...

alweer hartelijk bedankt!

Garmt
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Garmt, wat vervelend dat je problemen ervaart met jouw verbinding. Ik heb je snelheid gemeten. Zie onderstaande afbeelding. Je verbinding is dus dik in orde. Ervaar je ook problemen met het internet op andere apparaten behalve je laptop?

Hallo Stephen,
Geweldig zo'n meting, bedankt.
Om je vraag te beantwoorden, ik geloof het niet. Naast m'n Windows laptop wonen hier nog een MacAir, Ipad, Iphone en Windowsphone. Daar wordt bij lange na niet zo intensief op gewerkt als op m'n laptop, dus die lijken weinig hinder te ondervinden. Vooral de trage internet-acties (google zoeken, gmail, etc.) vallen me de laatste tijd op. Ik zie tegenwoordig wel 'Veilig' staan in m'n Chrome-balk, dit is nieuw, misschien vertraagt dit?
Ik meen dat ik last van een 'verstopte' Google Drive heb gehad, maar ik heb daar vrijwel alles van gewist (Google Drive blijkt mij zeer onbetrouwbaar), maar ik heb geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben. Ik gebruik DropoBox, en deel daar wat zaken, maar dat gaat volgens mij buiten m'n laptop om (al wordt er wel flink gesynchroniseerd).
Ik weet niet wat je gemeten hebt, maar het kan misschien ook aan m'n in-huis WiFi liggen, al is daar de laatste weken niets in veranderd.

Garmt
Het lijkt met vlagen te komen en te gaan. Soms reageren internet, en m'n computer, als ik gewend was, dus snel (genoeg). Soms is het systeem (zowel internet als andere software, zoals bv. Word) zeer traag. Zo traag soms dat ik op muisklikken moet wachten..
Ik heb de HD van m'n laptop gecheckt, maar deze zit nog lang niet vol. Misschien moet ik 'm eens optimaliseren, maar het lijkt me sterk dat dat zulke effecten kan hebben.
Kan het bv. zijn dat iemand anders bandbreedte 'steelt' via mijn Wifi?

dank,

groet,

Garmt
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Garmt, wellicht dat optimaliseren helpt. Iemand kan alleen brandbreedte stelen als die ook toegang heeft tot je WiFi-verbinding. Ik neem aan dat deze beveiligd is met een wachtwoord? :)
Heb je ook je WiFi-omgeving bekeken? Zie onderstaande link voor meer informatie.

Hoe druk is jouw WiFi-omgeving?
Er lijkt geen systeem in te zitten. Ik krijg soms de foutmelding dat er geen internet is, dat is dan ook even weg denk ik, maar na een tijdje is het er weer (tergend langzaam, dat wel). Het kan druk zijn in de ether hier (Rotterdam) denk ik, maar dat lijkt me niet iets dat onlangs verergerd is.
Ik heb NetStumbler gedownload maar krijg de melding 'geen toegang'. Het is me niet duidelijk wat ik met die melding moet.

Dank!

G
Jullie meting gaat alleen over de verbinding tot aan mijn modem denk ik. Dat betekent dat mijn probleem blijkbaar in de verbinding van het modem met mijn computer zit (m'n WiFi-ontvangers dus). Iets anders kan ik niet meer bedenken. Ik probeer NetStumbler te doorgronden, want de drukte in de plaatselijke ether kan dus blijkbaar ook roet in het eten gooien.
We blijven werken aan de oplossing...
groet,
G
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Garmt, de verbinding vanuit ons naar je modem is inderdaad prima. Kun je InSSIDer downloaden? Hiermee kun je ook prima je WiFi-omgeving in kaart brengen.
Dank! Die werkt!
Dus naar channel 11 verhuizen zou verbetering kunnen geven (zie bijgevoegde screen dump)?
Ik zie een 5GHz band die leeg is, maar daar kan ik zeker niet op?

G
Reputatie 8
Badge +17
Ik zie een 5GHz band die leeg is, maar daar kan ik zeker niet op?Nee, niet met een VGV (ExperiaBox) modem.
Je zou een 5Ghz AccessPoint kunnen kopen en aan de modem koppelen. Dan zou je wél gebruik kunnen maken van de 5Ghz. (lekker rustig!)