Netwerk via Experia Box of extra Netgear router?

• 24 februari 2014
  • 6 reacties
  • 2076 keer bekeken

Reputatie 1
Hoi,

Sinds kort heb ik een Telfort Experia Box, omdat mijn abonnement verlengd en veranderd is. Hiervoor heb ik een aantal jaar een Telfort Zyxel modem gehad. Omdat dit modem zonder wifi was had ik daarop een Netgear router aangesloten. Daarop zaten de volgende apparaten aangesloten:

Dell PC – bekabeld
Netgear NAS – bekabeld
Philips smart TV – bekabeld
Eminent mediaplayer - bekabeld
HP deskjet printer – bekabeld en via wifi
MacBook Pro – via wifi
iPad mini – via wifi
2 iPhones – via wifi

Nu heb ik dus sinds kort een nieuwe Telfort Experia Box met wifi. Daaraan zit nu alleen de Netgear router met daaraan verder alle apparaten zoals in de oude situatie. Met als enige uitzondering dat de MacBook Pro, iPad mini en beide iPhones nu via beide routers verbinding kunnen maken met het internet.
Het is misschien allemaal een beetje dubbelop, maar ik weet nog niet zo goed wat de beste manier is. Nu kan ik dus voor de wifiverbinding twee opties kiezen: via de Telfort Experia Box of de Netgear router. Dit maakt me niet zoveel uit, want beide verbindingen doen het qua signaalsterkte even goed. Voor de bekabelde verbindingen kan ik logischerwijs natuurlijk niks kiezen. Alleen lijkt nu toch mijn netwerk ‘ontregeld’ te zijn. Mijn MacBook ziet bijvoorbeeld via wifi mijn PC niet meer, niet via het signaal van de Telfort Experia Box maar ook niet meer via het signaal van de Netgear router. En andersom ook niet, ook niet als ik op de MacBook de juiste router selecteer. En mijn MacBook ziet mijn printer, de NAS en de mediaplayer  niet meer via het signaal van de Telfort router, maar weer wel via het signaal van de Netgear router. Mijn iPhone en iPad moet ik ook via de Netgear router laten gaan als ik wat wil printen.
Wie kan mij informeren/adviseren/uitleggen hoe ik een goed netwerk kan maken via de Telfort router of de Netgear router? Nu gaat het dus een beetje via beiden en dat is een rommeltje ☹️

Groet,
Erwin

6 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Hoi erwin77, welkom op het forum.

Aangezien de Experiabox ook wifi heeft zou je de Netgear niet meer nodig moeten hebben.
Haal de Netgear er tussenuit en begin eens met een 'schone' installatie vanuit de Experiabox.
Sluit de bekabelde apparaten aan op de LAN-poorten van de Experiabox en configureer en test deze één voor één.
Maak dan met de wifi-apparaten contact met de wifi van de Experiabox en koppel deze.

In de situatie die je beschrijft is het vaak het beste om je netwerk opnieuw op te bouwen en te configureren, anders blijft het rommelen...
Badge
Er is niet één beste manier. Je keuze kan o.a. afhangen van het draadloze bereik van de Experia box; heeft deze voldoende signaalsterkte in het hele huis, dan kun je prima de Netgear router weglaten. Dat scheelt weer een klein beetje op je energieverbruik.

Heb je echter voor voldoende signaalsterkte overal in huis de Netgear nodig, dan zou ik aanraden de draadloze instellingen (SSID, kanaalnummer, type beveiliging, sleutels) exact identiek in te stellen op beide, dan kunnen de Wifi-apparaten zelf het beste signaal kiezen en gaat het transparant over van de ene op de andere router wanneer nodig. Als je de Netgear dan instelt als Wireless Accesspoint (dus Routing mode uitschakelen) dan kun je weer naadloos tussen elk apparaat verbinden.
Reputatie 1
Dank Enterprise en EdP voor jullie reacties!

@ Enterprise: het aansluiten kan dus niet gewoon via "plug and play'? Hoe kan ik de apparaten configureren?

@ EdP: Het idee om de Netgear router als extra signaalversterker te gebruiken spreekt mij ook erg aan. Hoe kan ik de draadloze instellingen (SSID, kanaalnummer, type beveiliging, sleutels) exact hetzelfde krijgen op beide routers?
Badge
Je kunt in een van beide routers de wireless instellingen aanpassen zodat ze hetzelfde worden.
Reputatie 8
Badge +10

@ Enterprise: het aansluiten kan dus niet gewoon via "plug and play'? Hoe kan ik de apparaten configureren?

In hoeverre de gebruikte apparaten 'plug & play' zijn weet je zelf het beste.
Sommige werken direct en sommige hebben wat hulp nodig.
Het ging mij erom dat je het in eerste instantie zou proberen met alleen de Experiabox.
Als ik problemen ondervindt in een netwerk dan is mijn filosofie altijd: eerst terug naar de basis en dan weer opbouwen.

Je kan het uiteraard ook aansluiten zoals EdP aangeeft, dat vergt alleen wat extra handelingen.
Reputatie 1
Ik kom er niet echt uit :( Het prettigst vind ik om toch alles via de Experia Box te laten gaan zonder nog een extra router. Ik ben dus terug naar de basis gegaan, op advies van Enterprise. De Experia Box heb ik gereset en de PC als eerste erop aangesloten, dit werkt zonder problemen. Draadloos werken de MacBook, iPhones, iPad en printer ook (vanaf alle apparaten kan ik draadloos printen), dus dit werkt ook naar behoren. Vervolgens heb ik de NAS bekabeld aangesloten op de Experia Box. Het duurde best lang maar hij werd uiteindelijk zichtbaar op de PC en ook op de MacBook.
Nu wil ik mijn Eminent Mediaplayer ook bekabeld aansluiten op de Experia Box, maar deze wordt niet zichtbaar op de PC en/of MacBook.
Daarnaast kunnen mijn PC en MacBook elkaar nog steeds niet zien. Weet iemand wat ik vergeet te doen, niet goed doe of nog moet doen?

Ps. Ik heb ook nog een Eminent Mediaplayer boven staan en die wil het ik liefst draadloos aansluiten, maar dat ik komt later wel (hoop ik...).

Groet,
Erwin

Reageer