beantwoord

Mesh multiroom wifi achter Experia V10

• 26 maart 2020
  • 11 reacties
  • 303 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn Experia V10 netwerk wil ik graag uitbreiden met multiroom wifi, bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5. Wat gaat mijn huidige netwerk doen en wat moet ik instellen in mijn Experia box? Ik kan me niet voorstellen dat ik de nodes aanvullend op het bestaande netwerk kan aansluiten, of kan dat toch wel? Werkt dat? En als het niet kan, moet de Experia box dan in een bridge mode, zodat de TP-Link nodes zelf een eigen netwerk vormen? Ik probeer het te begrijpen.

icon

Beste antwoord door Galdor68 26 maart 2020, 23:20

Je kan het gewoon aansluiten volgens de instructies, ik zou enkel de wifi van de Experiabox uitschakelen die heeft geen meerwaarde meer. Mocht je voor het genoemde model kiezen. De bridge is niet nodig ze zullen evenwel een goed dekkend wifi netwerk vormen.

Bekijk reactie

11 reacties

Je kan het gewoon aansluiten volgens de instructies, ik zou enkel de wifi van de Experiabox uitschakelen die heeft geen meerwaarde meer. Mocht je voor het genoemde model kiezen. De bridge is niet nodig ze zullen evenwel een goed dekkend wifi netwerk vormen.

Reputatie 1

Oh, klinkt goed ja. Was ik helemaal niet opgekomen om de wifi van de Experiabox uit te zetten. Ik ga bestellen en doen. Dank.

Reputatie 1

Prima, geïnstalleerd en opgelost. Dank je!

Doet deze set(welke is het geworden?) wat je verwachtte en hoe ging het aansluiten en instellen, mogelijk hebben andere lezers iets aan je ervaringen. Kan en wil je na een week of maand je ervaringen delen of het nog steeds voldoet in het dagelijks gebruik.

Reputatie 1

Ik heb een tussenwoning met drie woonlagen en een tuin. In de entree ging de Experiabox V10 als modem/router. Op de derde woonlaag had ik een wifi extender. Dit alles heb ik vervangen door drie TP-Link Deco M5 nodes. De Deco nodes heb ik geplaatst in de entree op de plek van de Experiabox, op de derde woonlaag op de plaats van de extender en in de woonkamer voor het raam naar de tuin. Vooraf en achteraf heb ik in elke kamer de up- en downloadsnelheid gemeten. Ik heb een 50 Mbps abonnement.

De Experiabox en de extender deden het goed, in alle kamers zat ik voor installatie van de Deco's al op tussen de 45 en 49 Mbps downloadsnelheid. Alleen in de tuin was geen bereik, daar had ik het setje natuurlijk voor gekocht. Na installatie veranderde de downloadsnelheid in de kamers niet veel, de uploadsnelheid steeg wel tot ruim 70 Mbps en in de tuin kreeg ik rond de 25 down en 12 up. Dat viel me eerlijk gezegd wat tegen met een node voor het raam, maar goed, je kan nu in de tuin youtube kijken, videobellen, enz.

Ronduit idioot is dat je de platte discusjes niet op kan hangen. Ondanks dat ze op de meeste plaatjes rechtopstaand worden weergegeven, is er geen bevestigingsmogelijkheid aan de achterkant om ze op te hangen. Ze hebben vier pootjes en het is dus de bedoeling dat je ze neerzet. Dat wil je natuurlijk niet, dus ik ben nog aan het kloten met tape, kit en desnoods schroefhaken.

Vervolgens wel al je apparaten en home smart spullen aan het nieuwe netwerk koppelen.

Datzelfde probleem met het mooi ophangen hebben de nieuwste KPN "super" wifi punten ook. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Eigenlijk zou je power over ethernet willen dan heb je geen extra adapters nodig voor stroomvoorziening, wel zit je dan aan utp kabels vast.

Op welke afstand tenopzichte van het toegangs punt meet je de 25Mbps? Het raam is neem ik aan dubbel glas dat zal mee spelen.

Ps ik vind zojuist houders voor plafond montage en ook hier te koop

Reputatie 1

Achter in de tuin, een meter of acht-negen vanaf de achtergevel. Ja, dubbel glas en er staat ook tuinmeubilair tussen. 

En dank voor de tip voor de houders. Misschien moet ik dat maar gaan doen, ziet er aardig uit. 

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @CoenG, welkom. 

Ik lees dat je een mooi setje hebt gekocht. Deze werkt ook nog eens top. Heel fijn. Alleen nog even hoe op te hangen. 

Mocht je nog weer vragen krijgen, dan zien we je graag weer verschijnen. 

Mag ik vragen waarom je de Wifi uit dient te schakelen bij de Experiabox V10 als je een mesh netwerk hebt? (Ik heb 2 Ubiquiti AC Lites en een experiabox v10).

Mag ik vragen waarom je de Wifi uit dient te schakelen bij de Experiabox V10 als je een mesh netwerk hebt? (Ik heb 2 Ubiquiti AC Lites en een experiabox v10).

Het hoeft niet uit, maar de V10 heeft geen mesh functionaliteit, dan loop je kans dat een device daarmee verbonden blijft voor deze naar een toegangspunt met een sterker signaal overspringt.

Telefoons en tablets kunnen  in principe ook zelf bepalen welk punt het sterkst is, toch werkt dat niet even naadloos.

Reputatie 8
Badge +11

Wat Galdor68 zegt inderdaad. Dus vandaar. 

Reageer