beantwoord

(MAC adres) blacklisted in mac filter list

  • 2 maart 2020
  • 52 reacties
  • 851 keer bekeken

Hallo, ik zie in de log van mijn experia wifi 10 tallen meldingen: (MAC adres) blacklisted in mac filter list.

Van apparatuur wat zich automatisch aan wil melden op de experia wifi.

Waarom gebeurt dit?

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 30 maart 2020, 11:42

Goedemorgen @urban, fijn om te horen dat de blacklist meldingen over lijken te zijn, is dat nog steeds het geval? :slight_smile: Er zijn dus wel andere meldingen voor in de plaats gekomen, lees ik.
Ik heb ook terugkoppeling gekregen van de specialist, zowel over de WiFi gegevens van de Experia WiFi als de blacklist meldingen. 
 

Experia Wifi en opgeslagen WiFi gegevens

Om het gebruiksgemak te vergroten worden de WiFi gegevens online ‘in de cloud’ opgeslagen, zodat je na bijvoorbeeld een reset niet alles opnieuw hoeft in te stellen. Dat geldt zowel voor de Experia Box als de Experia WiFi. Zo gauw je een Experia WiFi op het modem aansluit, neemt deze de WiFi gegevens van het modem over, slaat ze op en schakelt de WiFi verbinding van het modem uit.

Het is natuurlijk wel mogelijk om jouw WiFi gegevens aan te passen. Dit moet je dan handmatig doen in de Experia WiFi, aangezien deze de eerder gebruikte gegevens (voor het gemak) ook na een fabrieksreset gewoon weer inlaadt. Het inloggen op de Experia WiFi doe je als volgt:

Hoe kan ik inloggen op de Experia WiFi?

9b2f3b2d-46ba-40b3-8eb2-ad83c6bb1836.png

 

  • Ga naar http://192.168.2.150 (Als de Experia WiFi een ander ip adres heeft gekregen kijk dan hierboven bij "wat is het IP-adres van de Experia WiFi")
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  • Bij de eerste keer inloggen zal je ook een eigen wachtwoord kunnen instellen. Dit wachtwoord kan je ook gebruiken in de KPN Thuis app.

 

Blacklist meldingen

De Experia WiFi zal steeds proberen om vast te stellen of de aangesloten apparaten op de 2.4 of 5 Ghz verbinding kunnen worden gezet. Als een apparaat geschikt is voor beide, dan zal het proberen op de 5 Ghz verbinding te zetten. Het kan verschillende redenen hebben als dat niet lukt, en dan zie je deze blacklist melding in de log staan. Het enige dat het aangeeft, is dat het apparaat op de 2.4 Ghz verbinding blijft staan en de Experia WiFi eerst niet opnieuw zal proberen het apparaat op de 5 Ghz verbinding te zetten. Het heeft verder geen andere gevolgen. 

Er wordt natuurlijk aan gewerkt om de Experia WiFi en functies steeds verder te verbeteren. Daarom vroeg de specialist me ook om input. Er zijn zo veel verschillende merken en types WiFi apparaten, dat zij deze informatie graag ontvangen om mee te kunnen nemen en van te kunnen leren. Welk merk, type en model apparaten met welke software versie gebruik je op WiFi? Dan koppel ik dit terug.

Bekijk reactie

52 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @urban , je moet dat filter als een portier voor de ingang van de disco zien, die ongewenste bezoekers buiten sluit. Moet je juist blij om zijn.

Zijn er herkenbare MAC-adressen bij, waarvan je wilt dat ze wel toegang hebben?

 

Daar lijkt het wel op, de hele bedoeling is dat de EW op basis van niet meer te bereiken instellingen bepaald wat de beste band is aan gezien bijna overal minder 5 ghz in gebruik is dan 2,4 lijkt het logisch dat deze de voorkeur krijgt. Of dit overmatig bouncen tussen 2,4 en 5 ghz daar in mee speelt durf ik niet te zeggen. 

Ik heb deze situatie nog niet eerder voorbij zien komen. Het komt op mij als een vreemde fout over, ik ben wel benieuwd als je in de Experia Wifi 5 ghz uit zet verdwijnen die fouten? ( 🤬🤬 ik bedenk me net dat dit niet meer kan)

Dat spontaan op starten zou niet moeten gebeuren, ik heb dat met mijn 2 nog  niet bewust mee gemaakt.

Ik zou bijna voorstellen dat er een v10 wordt op gestuurd. Of toch nog weer een andere EW.

@Alexandra - Telfort 

Ga ik in één van de komende dagen doen.

 

@Galdor68 

Een andere vraag maar misschien wel van belang: hoeveel apparaten kun je aanmelden op de EW?

@Alexandra - Telfort 

Fijn dankjewel. Zodra ik hem aangesloten heb zal ik hem testen en hier doorgeven of het geholpen heeft.

Dat zal het verschil zijn dat ik hooguit 3 apparaten in gebruik heb die enkel 2,4 ghz gebruiken, deze werken ook goed. Ik heb geen idee hoeveel EW apparaten er landelijk in gebruik zijn op de beide forums lees je enkel de problemen. 

Er zijn betere producten dat is geen geheim, doen de Experia Wifi wat ze moeten doen is het ideaal niks zelf instellen aansluiten klaar, helaas uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik ben sinds een maand klant bij een andere provider ook in combinatie met hun modem/router werken ze naar behoren. Het enige is dat ik zelf het wachtwoord en de ssid moest in stellen.

Ik begrijp wat je bedoelt, de problemen die hier benoemd worden zullen waarschijnlijk de geaccepteerde foutscore zijn voor KPN, ‘overall genomen’ zullen ze goed functioneren.

Ik hoop stiekem op een update… :wink:

@Alexandra - Telfort

Je vraagt nogal wat, dat doe je niet zo ff 123.

Maargoed, ik zie het maar als een positieve bijdrage.

Als ik genoeg tijd heb verzamel ik dit voor je, duurt wel even.

Dat schakelen van de band steering heeft wel degelijk gevolgen voor de verbinding, dat heb ik hiervoor al een paar keer aangegeven en nog vaker ervaren. 

Wel vreemd de Experia Wifi kent geen MAC gebaseerde blacklist ik zou niet weten waar je dit kan instellen, een dergelijke optie heeft de v10 wel in zich, dan moet het op basis van een daarin aanwezige lijst gebeuren.

Het is 1 van de tablets en een Samsung telefoon hier in huis die dan op dat moment ook geen wifi meer hebben. Er hangt een v8 modem voor.

Dan zou je in de v8 moeten duiken, of via de thuisapp kijken of je daar iets terug vind.

Reputatie 8
Badge +10

Hoi @urban, scherp van je dat je deze meldingen in de logs hebt opgemerkt. Fijn dat je hier al zo op weg geholpen bent :slight_smile: Merk je verder ook iets in jouw internetverbinding, of is het puur alleen dat je deze meldingen ziet in de logs?

Ik ben even op onderzoek uit gegaan. De Experia WiFi heeft hier inderdaad geen instellingen voor. Daarom verwacht ik dat ‘ie ze overneemt van jouw Experia Box. De Experia Box V8 heeft ACS (Access Control Settings). Met de ACS instellingen bepaal je wie er wel of niet op de WiFi mag, simpel gezegd. Als je inlogt op het modem, kan je via het menu aan de linker kant in de settings kijken. 

Laat je weten of dat is gelukt, en hoe de ACS instellingen in het modem staan? Dan kijken we vanaf daar verder. 

@Alexandra - Telfort 

Ik heb met regelmaat uitval van de wifi verbinding op voorgenoemde apparaten.

Ik heb zojuist in mijn v8 gekeken naar de acs instelling; “enable mac filtering” staat uit en de “mac filtering table” is helemaal leeg, ik zie alleen maar nullen. Ik heb daar ook nog nooit iets in aangepast.

 

Ik scroll zojuist door de log van de Experia wifi en ik zie nog meer apparaten die “blacklisted” worden.

Dat begint met de poging om van de 2,4ghz naar de 5ghz band te switchen, zie ook de kopie van de log hierboven waar dat ook gebeurt. De apparaten die die poging doen zijn in mijn beleving daar helemaal nog niet geschikt voor, ik bedoel die zijn al wat gedateerd.

Zelf vermoed ik niet dat het door een app komt. 

Heb je alles al eens herstart te beginnen met de Experia Wifi de herstart van uit het instellingen menu.

In principe is het de bandsteering van de Experia Wifi die dat regelt, een device zal niet eens voor 5 ghz kunnen kiezen als dat niet zit ingebouwd.

Het komt regelmatig voor dat de Experia wifi een keer spontaan opnieuw opstart en daarbij apparaten ontkoppelt. Hij herstart dus regelmatig, hetzij een harde reset (aan-uit knop) of vanaf het instellingen menu, als ik daar dan nog bij kan komen.

De Experia wifi is onlangs nog vervangen  KLIK  hierin verwees je ook al naar de band steering. Als een device die keuze niet kan maken dan staat de Experia wifi misschien ongewenst te flipperen?? en noemt dat blacklisted??

Heel eerlijk gezegd is mij dat onbekend, ik weet dat op het KPN forum een klant was die met een v10 problemen kreeg met meer dan30 clients.

 

In de V8 is er niets van terug te zien, het lijkt zelfs alsof de log van de V8 soms korte tijd onafhankelijk werkt van de Experia wifi, dan is er meer informatie in de log van de Experia wifi te zien. Kan het te maken hebben met een geïnstalleerd spel op de tablet en telefoon?

 

Zijn er herkenbare MAC-adressen bij, waarvan je wilt dat ze wel toegang hebben?

 

Jazeker, kan ik die ergens opvoeren zodat deze altijd toegang hebben?

Dat zou je eventueel in de v8 kunnen of moeten doen. Ik heb de EW schermen door gespit daar kan het niet. Een herstart vanuit het instel menu helpt dat?

Heb je redenen om een bepaalde spel te verdenken? Gebeurde dit probleem pas na installatie hiervan?

 

Reputatie 8
Badge +8

 

Zijn er herkenbare MAC-adressen bij, waarvan je wilt dat ze wel toegang hebben?

 

Jazeker, kan ik die ergens opvoeren zodat deze altijd toegang hebben?

Hallo @urban , je kunt ook de mac filtering laten vervallen, bij een degelijk wachtwoord komen anderen er echt niet in en de echt kwaadwillenden met kennis van zaken komen er toch wel in, ook met het meest strenge filter.

 

Reputatie 8
Badge +10

@urban Aangezien de Experia WiFi een paar maanden geleden nog vervangen is, stel ik voor dat we kijken hoe het gaat met een nieuw modem. Mogelijk zit er gewoon een probleem in jouw huidige Experia Box, waar de Experia WiFi ‘last’ van heeft. 

Ik heb een nieuw modem voor je aangevraagd, deze ontvang je binnen enkele werkdagen thuis. Je kan de oude gratis retourneren zo gauw je de nieuwe aangesloten hebt en alles weer werkt. Laat je weten of het is gelukt, en hoe het daarna met de verbinding gaat?

Reputatie 8
Badge +10

@urban Wat gek, dus ik begrijp dat instellen goed gaat na het resetten van de Experia Box. Maar zo gauw je de Experia WiFi gaat aansluiten, dat dan de oude WiFi gegevens van de V8 weer opgehaald worden? Voor zover mij bekend is, haalt alleen de Experia Box de WiFi gegevens op, de Experia WiFi niet.

Ik ga voor de zekerheid navraag doen bij een specialist over wat hier aan de hand kan zijn. Ik kom erop terug zo gauw ik meer weet.

@JanD hoe en waar In de ExperiaWifi is dit niet mogelijk. Blijft de v8 over en het zal mij verbazen als een filtering daar ingesteld effect heeft op de ExperiaWifi. 

 

Reputatie 8
Badge +10

@urban Gelukkig, het is zeker positief bedoeld :slight_smile:  En dat kan ik me goed voorstellen, goed dat je het aangeeft, er is natuurlijk geen haast bij. Ik zie je reactie vanzelf wel voorbij komen hier.

 

Heb je redenen om een bepaalde spel te verdenken? Gebeurde dit probleem pas na installatie hiervan?

 

Die blokkade, want dat is het, komt verdacht vaak voor als mijn zoon rond die tijd dat spel speelt. Die reeks vermeldingen is me nog niet eerder opgevallen.

Reageer