beantwoord

(MAC adres) blacklisted in mac filter list

  • 2 maart 2020
  • 52 reacties
  • 851 keer bekeken

Hallo, ik zie in de log van mijn experia wifi 10 tallen meldingen: (MAC adres) blacklisted in mac filter list.

Van apparatuur wat zich automatisch aan wil melden op de experia wifi.

Waarom gebeurt dit?

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 30 maart 2020, 11:42

Goedemorgen @urban, fijn om te horen dat de blacklist meldingen over lijken te zijn, is dat nog steeds het geval? :slight_smile: Er zijn dus wel andere meldingen voor in de plaats gekomen, lees ik.
Ik heb ook terugkoppeling gekregen van de specialist, zowel over de WiFi gegevens van de Experia WiFi als de blacklist meldingen. 
 

Experia Wifi en opgeslagen WiFi gegevens

Om het gebruiksgemak te vergroten worden de WiFi gegevens online ‘in de cloud’ opgeslagen, zodat je na bijvoorbeeld een reset niet alles opnieuw hoeft in te stellen. Dat geldt zowel voor de Experia Box als de Experia WiFi. Zo gauw je een Experia WiFi op het modem aansluit, neemt deze de WiFi gegevens van het modem over, slaat ze op en schakelt de WiFi verbinding van het modem uit.

Het is natuurlijk wel mogelijk om jouw WiFi gegevens aan te passen. Dit moet je dan handmatig doen in de Experia WiFi, aangezien deze de eerder gebruikte gegevens (voor het gemak) ook na een fabrieksreset gewoon weer inlaadt. Het inloggen op de Experia WiFi doe je als volgt:

Hoe kan ik inloggen op de Experia WiFi?

9b2f3b2d-46ba-40b3-8eb2-ad83c6bb1836.png

 

  • Ga naar http://192.168.2.150 (Als de Experia WiFi een ander ip adres heeft gekregen kijk dan hierboven bij "wat is het IP-adres van de Experia WiFi")
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  • Bij de eerste keer inloggen zal je ook een eigen wachtwoord kunnen instellen. Dit wachtwoord kan je ook gebruiken in de KPN Thuis app.

 

Blacklist meldingen

De Experia WiFi zal steeds proberen om vast te stellen of de aangesloten apparaten op de 2.4 of 5 Ghz verbinding kunnen worden gezet. Als een apparaat geschikt is voor beide, dan zal het proberen op de 5 Ghz verbinding te zetten. Het kan verschillende redenen hebben als dat niet lukt, en dan zie je deze blacklist melding in de log staan. Het enige dat het aangeeft, is dat het apparaat op de 2.4 Ghz verbinding blijft staan en de Experia WiFi eerst niet opnieuw zal proberen het apparaat op de 5 Ghz verbinding te zetten. Het heeft verder geen andere gevolgen. 

Er wordt natuurlijk aan gewerkt om de Experia WiFi en functies steeds verder te verbeteren. Daarom vroeg de specialist me ook om input. Er zijn zo veel verschillende merken en types WiFi apparaten, dat zij deze informatie graag ontvangen om mee te kunnen nemen en van te kunnen leren. Welk merk, type en model apparaten met welke software versie gebruik je op WiFi? Dan koppel ik dit terug.

Bekijk reactie

52 reacties

Reputatie 8
Badge +10

@urban Gelukkig, het is zeker positief bedoeld :slight_smile:  En dat kan ik me goed voorstellen, goed dat je het aangeeft, er is natuurlijk geen haast bij. Ik zie je reactie vanzelf wel voorbij komen hier.

@Alexandra - Telfort

Je vraagt nogal wat, dat doe je niet zo ff 123.

Maargoed, ik zie het maar als een positieve bijdrage.

Als ik genoeg tijd heb verzamel ik dit voor je, duurt wel even.

Dat schakelen van de band steering heeft wel degelijk gevolgen voor de verbinding, dat heb ik hiervoor al een paar keer aangegeven en nog vaker ervaren. 

Reputatie 8
Badge +10

@urban Het zal een afweging voor het gebruiksgemak zijn geweest. De gegevens voor het gemak bewaren, of elke keer alles opnieuw moeten instellen als je een reset doet. Je kan de WiFi gegevens in ieder geval aanpassen, zoals ik in m'n vorige post heb uitgelegd, dus er is wel iets dat je kan doen/proberen :)

De blacklist meldingen zijn geen blokkades of wat dan ook. Het is alleen het systeem dat regelt (en op deze manier laat zien) of het schakelen naar 5Ghz lukt of niet. Het heeft geen andere gevolgen. 

Als je me nog kan laten weten welke apparaten je gebruikt (merk, type en model apparaten met welke software versie), dan kan ik dit terugkoppelen naar de specialist. Op die manier kunnen we ervan leren en dit meenemen in volgende updates.

Ik begrijp wat je bedoelt, de problemen die hier benoemd worden zullen waarschijnlijk de geaccepteerde foutscore zijn voor KPN, ‘overall genomen’ zullen ze goed functioneren.

Ik hoop stiekem op een update… :wink:

Dat zal het verschil zijn dat ik hooguit 3 apparaten in gebruik heb die enkel 2,4 ghz gebruiken, deze werken ook goed. Ik heb geen idee hoeveel EW apparaten er landelijk in gebruik zijn op de beide forums lees je enkel de problemen. 

Er zijn betere producten dat is geen geheim, doen de Experia Wifi wat ze moeten doen is het ideaal niks zelf instellen aansluiten klaar, helaas uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik ben sinds een maand klant bij een andere provider ook in combinatie met hun modem/router werken ze naar behoren. Het enige is dat ik zelf het wachtwoord en de ssid moest in stellen.

@Galdor68 

Ik was na de in gebruik name van de EW laaiend enthousiast over deze kleine krachtpatser. Na de update, of ik moet zeggen, na de overname door KPN is het niet meer geweest zoals het was. Iedere dag is het weer onzeker of alles de hele dag nog contact houd met de EW. De meeste apparaten hier maken gebruik van de 2,4ghz band, daar denkt de EW anders over en probeert ze regelmatig op de 5ghz band te krijgen, wat natuurlijk niet lukt en blockt ze, of geeft de device een timeout. Ik heb nog niet terug gezien of dat vertaalbaar is in data verlies (IP camera), maar het idee al geeft me geen betrouwbaar gevoel.

Ik ben nu aan het testen met een 2e ander merk access point. Ik verdeel en wissel de devices en kijk hoe dit zich verhoud.

Als je zelf vooraf van uit de Experiabox  en of de Experiawifi op bewaar instellingen klikt zou alles overschreven moeten zijn.

Het kunnen scheiden van de twee banden begrijp ik wel, hier zie ik niet de vreemde zaken die jij noemt. Ik heb juist bewust al sinds meer dan een jaar geen scheiding en merk dat de device's bijna standaard 5 ghz kiezen enkel bij te grote afstand komt 2,4 ghz in beeld.

 @Alexandra - Telfort 

Ik heb je uitleg gelezen. Ik begrijp dat ik het er maar mee moet doen, wat ik niet begrijp is dat er oude data bewaard wordt, ik krijg zo geen betrouwbaar gevoel als ik nieuwe apparatuur aansluit.

Ik ben van mening dat de laatste “grote Telfort-KPN update” een golf van storingen teweeg heeft gebracht. Na heel veel (!) posts te hebben gelezen op dit forum en op het forum van KPN ben ik er van overtuigd dat de automatische band steering mijn apparatuur geheel willekeurig blockt.

Dus als de specialisten het er ook over eens zijn dat de 2.4ghz en 5ghz een duidelijke scheiding moet hebben, dus ook aan- of uitgezet kan worden, dan krijg ik mijn vertrouwen waarschijnlijk wel weer terug. Geloof me het werkt nu erg onbetrouwbaar en dat kan ik hier niet gebruiken.

Reputatie 8
Badge +10

Hi @urban, ik heb na mijn laatste berichtje nog niet van je gehoord. Heb je al tijd gehad om naar mijn uitleg en tips te kijken? Ik hoor graag hoe het is gegaan :slight_smile:

Reputatie 8
Badge +10

Goedemorgen @urban, fijn om te horen dat de blacklist meldingen over lijken te zijn, is dat nog steeds het geval? :slight_smile: Er zijn dus wel andere meldingen voor in de plaats gekomen, lees ik.
Ik heb ook terugkoppeling gekregen van de specialist, zowel over de WiFi gegevens van de Experia WiFi als de blacklist meldingen. 
 

Experia Wifi en opgeslagen WiFi gegevens

Om het gebruiksgemak te vergroten worden de WiFi gegevens online ‘in de cloud’ opgeslagen, zodat je na bijvoorbeeld een reset niet alles opnieuw hoeft in te stellen. Dat geldt zowel voor de Experia Box als de Experia WiFi. Zo gauw je een Experia WiFi op het modem aansluit, neemt deze de WiFi gegevens van het modem over, slaat ze op en schakelt de WiFi verbinding van het modem uit.

Het is natuurlijk wel mogelijk om jouw WiFi gegevens aan te passen. Dit moet je dan handmatig doen in de Experia WiFi, aangezien deze de eerder gebruikte gegevens (voor het gemak) ook na een fabrieksreset gewoon weer inlaadt. Het inloggen op de Experia WiFi doe je als volgt:

Hoe kan ik inloggen op de Experia WiFi?

9b2f3b2d-46ba-40b3-8eb2-ad83c6bb1836.png

 

  • Ga naar http://192.168.2.150 (Als de Experia WiFi een ander ip adres heeft gekregen kijk dan hierboven bij "wat is het IP-adres van de Experia WiFi")
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  • Bij de eerste keer inloggen zal je ook een eigen wachtwoord kunnen instellen. Dit wachtwoord kan je ook gebruiken in de KPN Thuis app.

 

Blacklist meldingen

De Experia WiFi zal steeds proberen om vast te stellen of de aangesloten apparaten op de 2.4 of 5 Ghz verbinding kunnen worden gezet. Als een apparaat geschikt is voor beide, dan zal het proberen op de 5 Ghz verbinding te zetten. Het kan verschillende redenen hebben als dat niet lukt, en dan zie je deze blacklist melding in de log staan. Het enige dat het aangeeft, is dat het apparaat op de 2.4 Ghz verbinding blijft staan en de Experia WiFi eerst niet opnieuw zal proberen het apparaat op de 5 Ghz verbinding te zetten. Het heeft verder geen andere gevolgen. 

Er wordt natuurlijk aan gewerkt om de Experia WiFi en functies steeds verder te verbeteren. Daarom vroeg de specialist me ook om input. Er zijn zo veel verschillende merken en types WiFi apparaten, dat zij deze informatie graag ontvangen om mee te kunnen nemen en van te kunnen leren. Welk merk, type en model apparaten met welke software versie gebruik je op WiFi? Dan koppel ik dit terug.

@Alexandra - Telfort 

@Galdor68 

De blacklisted meldingen lijken over te zijn, ik zie nu 10 tallen meldingen waarin mijn telefoon tevergeefs probeert te koppelen, onderstaand is maar een heel kort stukje uit de log, wat kan dat zijn? Het valt op dat dit het enige 5ghz apparaat is hier in huis en deze melding genereerd.

25.03.2020 05:27:44 [2 4 2] OWL-(ExperiaWIFI-3403AC)IF[2.4G](4E:1B::44:03:AD):STA(64:89::D8:E6:3D)(RSSI_High 2G->5G)(BTM)(4C:1B::34:03:AD) start.
25.03.2020 05:28:47 [2 2 2] OWL-(ExperiaWIFI-3403AC)IF[2.4G](4E:1B::44:03:AD):STA(64:89::D8:E6:3D)(RSSI_High 2G->5G)(BTM)(4C:1B::34:03:AD) timeout.
25.03.2020 05:32:45 [2 4 2] OWL-(ExperiaWIFI-3403AC)IF[2.4G](4E:1B::44:03:AD):STA(64:89::D8:E6:3D)(RSSI_High 2G->5G)(BTM)(4C:1B::34:03:AD) start.
25.03.2020 05:33:46 [2 2 2] OWL-(ExperiaWIFI-3403AC)IF[2.4G](4E:1B::44:03:AD):STA(64:89::D8:E6:3D)(RSSI_High 2G->5G)(BTM)(4C:1B::34:03:AD) timeout.
25.03.2020 05:38:45 [2 4 2] OWL-(ExperiaWIFI-3403AC)IF[2.4G](4E:1B::44:03:AD):STA(64:89::D8:E6:3D)(RSSI_High 2G->5G)(BTM)(4C:1B::34:03:AD) start.
25.03.2020 05:39:46 [2 2 2] OWL-(ExperiaWIFI-3403AC)IF[2.4G](4E:1B::44:03:AD):STA(64:89::D8:E6:3D)(RSSI_High 2G->5G)(BTM)(4C:1B::34:03:AD) timeout.

 

Reputatie 8
Badge +10

@urban Wat gek, dus ik begrijp dat instellen goed gaat na het resetten van de Experia Box. Maar zo gauw je de Experia WiFi gaat aansluiten, dat dan de oude WiFi gegevens van de V8 weer opgehaald worden? Voor zover mij bekend is, haalt alleen de Experia Box de WiFi gegevens op, de Experia WiFi niet.

Ik ga voor de zekerheid navraag doen bij een specialist over wat hier aan de hand kan zijn. Ik kom erop terug zo gauw ik meer weet.

Heb je een KPN ID, ik zoubijna voorstellen post die afbeelding  in dat topic. Mogelijk dat er daar nog wat heldere gedachten komen. 

@Galdor68

Inderdaad exact dezelfde problemen, in de uitleg een pagina ervoor door de kpn moderator zag ik mogelijk de verklaring voor dat blacklisten. De apparaten die zich aanmelden staan eerst een tijdje te flipperen tussen 2.4 ghz en 5 ghz en worden vervolgens "aan de zijlijn gezet".

Als ik dat allemaal zo lees dan duurt het nog wel even voordat dat allemaal betrouwbaar genoeg is om er van op aan te kunnen.

 

 

De Experia wifi is hier de boosdoener, daar zit een commando in geschreven om data op te halen van een KPN server na een fabrieks herstel.

Kan ik dat zelf ergens tegenhouden/aanpassen?

Van het KPN Forum

Mocht je plotseling geen wifi meer hebben, kun je de Experia wifi's resetten met het reset knopje. Het is dan belangrijk om het resetknopje even 10 seconden ingedrukt te houden. Hierna haalt het apparaatje opnieuw zijn gegevens uit de Experia Box. Dit proces herhaal je bij al je Experia Wifi's. 

Als het daarna nog niet werkt is verstandig om de Experia Wifi's los te koppelen en de Experia Box een herstart(eventueel reset) te geven. Om vervolgens de Experia Wifi's weer aan te sluiten. 
 

 

Hier nog een soortgelijke uitleg 

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-wifi-updates-484206?postid=910629

 

 

@Alexandra - Telfort

Nog een toevoeging. 

De instellingen die opgehaald worden van de KPN server komen inclusief het wachtwoord en kanaal instelling.

@Alexandra - Telfort 

@Galdor68 

@urban Wat balen dat het nieuwe modem niet het effect heeft dat we hadden gehoopt. Ik raad je aan om de Experia Box eens een herstel naar de fabrieksinstellingen te geven door in te loggen op het modem. Voor het inloggen kan je deze eerste stappen volgen, mocht dat handig zijn. Als je reset via de instellingen in het modem, worden ook de onthouden oude WiFi instellingen gewist en begin je echt weer ‘schoon’. Het modem staat dan op de WiFi instellingen die op de sticker staan.

Ik ben benieuwd of dit verschil maakt. Laat je weten of het is gelukt?

 

Gedaan zoals je zei. De V10 identificeert zich na het fabrieksherstel netjes met zijn eigen SSID. De V10 geconfigureerd. Tot zover gaat het goed.

De Experia wifi zie ik zelfs met zijn eigen SSID verschijnen. Met de Experia wifi bij wijze van test ook een herstel naar fabrieksinstellingen gedaan maar dan staat na een paar minuten alles weer op het oude SSID van de V8. Helemaal terug bij af...

De Experia wifi is hier de boosdoener, daar zit een commando in geschreven om data op te halen van een KPN server na een fabrieks herstel.

Kan ik dat zelf ergens tegenhouden/aanpassen?

Heel eerlijk gezegd is mij dat onbekend, ik weet dat op het KPN forum een klant was die met een v10 problemen kreeg met meer dan30 clients.

 

@Alexandra - Telfort 

Ga ik in één van de komende dagen doen.

 

@Galdor68 

Een andere vraag maar misschien wel van belang: hoeveel apparaten kun je aanmelden op de EW?

Reputatie 8
Badge +10

@urban Wat balen dat het nieuwe modem niet het effect heeft dat we hadden gehoopt. Ik raad je aan om de Experia Box eens een herstel naar de fabrieksinstellingen te geven door in te loggen op het modem. Voor het inloggen kan je deze eerste stappen volgen, mocht dat handig zijn. Als je reset via de instellingen in het modem, worden ook de onthouden oude WiFi instellingen gewist en begin je echt weer ‘schoon’. Het modem staat dan op de WiFi instellingen die op de sticker staan.

Ik ben benieuwd of dit verschil maakt. Laat je weten of het is gelukt?

Helemaal mee eens. 

 

Dat oude SSID komt uit het KPN systeem dat wordt bewaard, en is door je nieuwe experiabox en of de ExperiaWifi toestellen opgehaald.

 

In feite begin je zo al twijfelachtig, ik bedoel als je problemen hebt wil je geen "oude data/instellingen" in je nieuwe apparatuur.

Dat wil je écht niet.

Heb je de Experia Wifi ook gereset naar de fabrieksinstellingen?

Dus eerst modem resetten zonder dat er iets aangesloten is…. dan de Experia Wifi resetten zonder dat er iets aangesloten is… dan het modem configureren… en daarna de Wifi inpluggen.

 

Yep, precies die volgorde

Reputatie 8
Badge +16

Heb je de Experia Wifi ook gereset naar de fabrieksinstellingen?

Dus eerst modem resetten zonder dat er iets aangesloten is…. dan de Experia Wifi resetten zonder dat er iets aangesloten is… dan het modem configureren… en daarna de Wifi inpluggen.

Dat blacklisten is toch wel een erg vreemd verhaal.

Dat oude SSID komt uit het KPN systeem dat wordt bewaard, en is door je nieuwe experiabox en of de ExperiaWifi toestellen opgehaald.

Reageer