beantwoord

Laptop verbindt niet met Wifi versterker

• 26 december 2016
  • 8 reacties
  • 1237 keer bekeken

Vanwege een zeer slechte wifi-verbinding op mijn thuis-kantoor heb ik onlangs een wifi-versterker ontvangen. Die heb ik bekabeld in de slaapkamer naast het kantoor gezet. Mijn mobiele telefoons (Android en iOs) verbinden met het signaal dat de versterker uitzendt op kantoor en de verbinding is top (sterk en snel). Mijn laptop weigert echter de verbinding met de versterker. De snelheid blijft zeer laag en ik zie in een wifi-analyzer app aan het MAC-adres van het verbonden modem dat de laptop alleen verbinding maakt met de router beneden. Nog steeds dramatisch internet op mijn laptop dus.

Iemand een idee hoe ik mijn laptop kan forceren een verbinding met de versterker te maken?
icon

Beste antwoord door De Sonneman 27 december 2016, 20:16

Top dat jullie meedenken. Mijn Surface Pro 4 schakelt wel snel over. Het idee van het Wifi op de Experia Box uitschakelen is op zich prima, maar daarmee holt de kwaliteit beneden achteruit.

Ik heb het na veel prutsen voor elkaar: De SSID die de wifiversterker uitzendt voor het 5 GHz netwerk heb ik aangepast. Nu kan ik deze in de lijst met zichtbare netwerken handmatig selecteren. De laptop wordt nu gedwongen het sterke signaal te kiezen. Dat terwijl het 2,4 GHz netwerk exact hetzelfde uitzendt als beneden en zo het hele huis dekt.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Zie je op de laptop de versterker wel in de lijst met beschikbare netwerken..?
Hoi Enterprise,

Dank voor je snelle reactie. Het probleem is dat het een kopie is van het originele netwerk. Ik kan in Windows het onderscheid niet maken, dus de laptop ook niet dwingen om de verbinding via de Wifi versterker te gebruiken.
Reputatie 8
Badge +19
Ja, daar zeg je zoiets...
Kan het wellicht iets te maken hebben met een verschil in instellingen tussen de 2,4 gHz band en de 5 gHz band..?

Soms wil een update van de wireless card-driver in de laptop ook wel helpen omdat de huidige versie niet overweg kan met de hardware van de wifi-versterker.
Als je dit wil checken en Windows geeft in de instellingen zelf aan dat er een nieuwe driverversie is probeer die dan eerst.
Verhelpt deze het probleem ook niet kijk dan voor een nieuwere driver op de website van de fabrikant van de wireless card.
Geen updates beschikbaar. Ik heb ondertussen geprobeerd om het Wifi signaal van Experia box dusdanig te blokkeren dat deze het kantoor niet meer redt. De laptop schakelt dan netjes over naar het Wifi-signaal van de Wifi versterker.

Oftewel: het gaat mis in mijn laptop (de driver van de Wifichip of Windows zelf). De laptop ziet het wifi signaal van de experia box (dat brak is op kantoor) als sterk genoeg en schakelt daarom niet over...
Reputatie 8
Badge +19
De laptop ziet de versterker dus uiteindelijk wel.
Kan je het eens testen met een willekeurig andere laptop en zien of deze wel vlot schakelt..?
Reputatie 1
Misschien als je de wifi op de experia box uitschakelt? de versterker zou dit niet nodig moeten hebben want je zei dat je die bedraad op de router had aangesloten.
Top dat jullie meedenken. Mijn Surface Pro 4 schakelt wel snel over. Het idee van het Wifi op de Experia Box uitschakelen is op zich prima, maar daarmee holt de kwaliteit beneden achteruit.

Ik heb het na veel prutsen voor elkaar: De SSID die de wifiversterker uitzendt voor het 5 GHz netwerk heb ik aangepast. Nu kan ik deze in de lijst met zichtbare netwerken handmatig selecteren. De laptop wordt nu gedwongen het sterke signaal te kiezen. Dat terwijl het 2,4 GHz netwerk exact hetzelfde uitzendt als beneden en zo het hele huis dekt.
Reputatie 8
Badge +19
Mooi zo... opgelost 😃

Reageer