iPad Hoort Het Te Doen

• 25 juli 2012
  • 6 reacties
  • 2564 keer bekeken

Ondergetekende sluit zich aan in de Rij der Dommen, bij wie het niet lukt om een aangeschaft apparaat op te laten nemen in het Walhalla van Probleemloos Functioneren. Ik schrijf dit op de dertiende (!) dag dat mijn kersverse iPad in alle talen weigert om toe te treden.
Hij (of zij?) herkent luid en duidelijk de netwerknaam (SSID) en de 100% signaalsterkte van de ZyXEL P-2601HN-F1, evenals die van de buren - gelukkig hooguit 88% van de meest naaste buur. Maar na het intypen van een wachtwoord wordt dit geweigerd want NIET herkend.

Dus denk je eerst dat je moet zoeken in het 'eigen' netwerk naar codes of woorden die mogelijk het verlossende woord bieden.
Nee, zeggen de verkopers van Saturn. Ik hoef helemaal niet te zoeken naar een aanknopingspunt of een veiligheidscode binnen de periferie van ZyXEL P-2601HN-F1. Hun stelling is dat de iPad...
a) in principe elk ingetypt wachtwoord 'herkent' ALS het aan veiligheidseisen voldoet (dus kort door de bocht hoofdletters, kleine letters en cijfers dooreengeroerd in een onherkenbare brei}
b) en de poorten naar het internet opent ALS het (reeds) herkende 801.11 draadloze netwerk maar voldoet aan de eisen van Apple.
Ja, wat zijn die dan? Een algemene publicatie bracht me niet verder en die heb ik dus als NOT helpful afgedaan, vanwege de vele gratuite en onduidelijke beweringen. Desgevraagd suggereerde de laatst gesproken verkoper bij Saturn dat elk netwerk 'dat probleemloos werkte, en over het algemeen is dat met of dichtbij de originele fabrieksinstellingen', ook door een Apple iOS apparaat moeiteloos wordt herkend.

Nou, mooi niet dus. Zeg ik nadat ik notabene alle aanpassings-adviezen van de Telfort Helpdesk weer ongedaan heb gemaakt.
Ik heb nog nét geen harde reset (via paperclip of balpenpunt) uitgevoerd 'omdat ik mogelijk een WAN instelling kwijt zou raken die achteraf lastig zou zijn terug te vinden.' (advies van iemand die ik hoog in de pikorde van automatiseringservaring schat).

Zegt u als lezer: maar dan stap je toch naar Apple met jouw nieuwe speeltje, want dan is daar toch wat mee aan de hand?
Antwoord: O, dat doe ik beslist, maar pas als ik 200 procent zeker weet dat -
- 'mijn' netwerk het vlekkeloos doet (zelf weet ik dit al voor 100 procent)
- iPads van anderen binnen het bereik van mijn netwerk wel - of niet - netwerkaansluiting vinden.
Krijgen de iPads geen aansluiting, dan is er toch iets loos met (de instelling van) mijn netwerk.
Krijgen ze wel aansluiting, dan is er iets loos met mijn iPad; en heb ik recht en reden om Apple met mijn komst te verblijden.

Nou bent u, geachte lezer aan zet. Start de algemene discussie in de hoop dat we er allemaal wijzer van worden.
Nog een vraag: wat zou u ervan vinden als we zo nieuwe, gezamenlijke publicaties ( bijvoorbeeld e-books gratis onder de titel 'Hoort Het Te Doen') voorbereiden?
Dan worden we een concurrent van de 'For Dummies' reeks, die ik overigens wel hoogacht, maar die ik uit het oogpunt van papierverbruik strafpunten geef.

6 reacties

Badge
Een heel verhaal maar volgens mij kun je beter je ipad laten testen bij saturn omdat bekent is dat er meer zijn met wifi problemen.
Ik heb ook telfort en ik kreeg mijn ipad in een minuut aan de gang, even het sleutelnummer intikken en hoppa, gelijk bingo.
Reputatie 2
Badge +3
Met alle respect (lees: niet): Waarom zo'n verhaal om uw vraag heen? Dit had in een paar regels gekund. Rare meneer :)
Nergens in uw niet te volgen warrige onzinbetoog lees ik of u de wpa-sleutel van uw modem gebruikt of niet.
Probeer dat eens zelf te vinden zonder dit zielige zelfbeklag via http://192.168.1.254 en zet dan hier weer een berichtje met het resultaat. Probeer dat berichtje dan ook wat zakelijker te houden, dan wordt u misschien serieus genomen. Waarom u dat niet meteen deed zal vast een raadsel blijven.
Apple is met een goede reden zo simpel, als zelfs dat u al boven de pet gaat, heeft u reden om aan uzelf te twijfelen.
Badge +1
@@   Freddie,

Maak is wat   *.png  plaatjes  met printscreen.

Er vanuit gaan dat alles al klaar staat, en je zelf niets hoeft tedoen is idd voor dummies.

Stel zelf de zooi in, experimenteer en ontdek hoe en of wat het resultaat is.

Al eens een pdfje doorgelezen over de zyxel Mdm???

https://encrypted.google.com/search?q=ZyXEL+P-2601HN-F1.pdf&sei=iFEQUJ24As2ThgeTvoHoBA&gbv=2

ftp://ftp2.zyxel.com/P-2601HN-F1/user_guide/P-2601HN-F1_3.10_ed1.pdf
 .

Moet wel zeggen dat ik zeer happy beng een WiFi tegebruiken, sterker nog ik weiger gewoon zulke rotzooi,
ik experimenteer heel veel ermee, maar geef mij maar een kabeltje.

OOOHH    PS  met win2PDF kanje prima naleesbare screen copies maken, met een  E-Book  telezen..
[quote]Een heel verhaal...

Dank voor je reactie waarop ik niet meteen kon reageren. Verjaardag kleindochter (1 jaar), leerzaam gesprek met Zeer Deskundige Zwager van Bepaald Niet Domme Zoon over mijn probleem.
En jawel, het inzicht brak door. Hier kort-door-de-bocht de voor iedereen bereikbare aanpak. Let wel, voor iedereen die NIET afhankelijk wil zijn van kennis uit een winkel en er zelf niks mee kan.
Waarschijnlijk ben ik overduidelijk en vermeld ik voor sommigen overbodige info.
Daar kies ik bewust voor om de lezer(es) extra zekerheid te geven dat hij of zij op de juiste plek zit en de juiste actie onderneemt. Maximale veiligheid dus, beslist geen betutteling.

Hoe open je vanuit je PC (op de meest eenduidige en veilige wijze) het besturings / instelprogramma van de ZyXEL P-2601HN-F1?
Door op Deze Computer te klikken en via de knop 'bovenliggende map' bij Bureaublad terecht te komen. Daar tik je in: 192.168.1.254 en daarna ENTER.
Op een blauwe achtergrond zie je een grijs hangslot waarboven ZyXEL staat.
Rechts ervan de tekst:    "Welcome
                                             Welcome to P-2601HN-F1 configuration interface.
                                             Please enter username and password to login."
                                             Username:         [admin  ]
                                             Password:          [ oooo    ]            (= verborgen 1234)  
Doe / zie je dit alles voor de eerste keer? Dan volstaat ENTER om binnen te komen.
De tweede keer zul je het password 1234 moeten invullen én krijg je het dringende advies om zelf iets te verzinnen.
 Maar goed, je bent nu 'binnen' en je ziet na enkele seconden een plaatje waarop het netwerkkastje verbonden is met jou PC. Onderin zes zwarte keuzeknoppen.

De (zwarte) Network Setting knop toont een pop-up lijstje waarin Wireless voorkomt.
Dáár moet je wezen. Ik noem niet alle instellingen, alleen die waar het echt om draait.

Wireless Network Setup
Wireless:                   [vinkje]   Enable Wireless LAN

Wireless Network Settings
Mode Select:             [802.11b/g/n]

Channel Selection:  [Auto]
   Security Level
|        Security Mode:               [WPA2-PSK]
|                                                               Enter 8-63 ASCII characters (except ",&<")
|                                                               or 64 hexadecimal digits (a-f and 0-9)
|      Pre-Shared Key:              [Hier Jouw Eigen Sleutel!*]
|      WPA-PSK Compatible:     (o)  Enable
|      Encryption:                        [TKIPAES MIX]    (grijze tekst, kun je zelf niet kiezen)

Voordat je onderin op Apply drukt, moet je die Eigen Sleutel
- goed verzonnen hebben, dus bijv. vanuit wat jij wel weet en een ander niet;
  "methode Repelsteeltje", maar dan met min.8 / max 63 typeletters/cijfers
  met als verboden tekens " ,  &  <  "
- deze sleutel elders zorgvuldig noteren EN voor jezelf terugvindbaar opslaan.

- - - -

Open nu je iPad
tik raderwerksymbool Instellingen aan >nieuw beeld
tik links op Algemeen
tik rechts op Netwerk                                   >rechts nieuw beeld
tik op Wi-Fi                                                     >rechts nieuw beeld
tik bij het door jou gekozen netwerk op    (>)                ( ) is blauw knopje
                                                                          >nieuw beeld
                                onderin:                            toetsenbord
                                 boven:                              "geef je toegangsnaam op" (of zoiets)
De door jou zelf verzonnen en aangemaakte WPA2-PSK sleutel tik je hier in.
En NU zit je iPad in jouw netwerk.
Ten bewijze hiervan...                                   >rechts nieuw beeld
                                                                           IP-adres    DHCP (blauwe achtergrond)
                                                                           IP-adres:                                192.168.1.xx
                                                                           Subnetmasker:                 255.255.255.0
                                                                           Router:                                192.168.1.254
                                                                           DNS:             (getallen startend met 19x.)
                                                                           Zoekdomeinen:      (bijvoorbeeld: home)
                                                                           Client-ID         (je eigen netwerkadres**)
** eerder bij Apple opgegeven als privésleutel
Keer je weer terug naar WiFi-netwerken?
Dan zie je bij links naast jouw netwerk een vinkje staan.
Einde oefening.

Nawoord. Dit verhaal kan véél korter als ik screenshots zou gebruiken en pijltjes.
Zou denk ik wel handig zijn voor oenen net als ik die zo snel en zo duidelijk mogelijk van A naar B willen.
Vraag: vind de lezer dit iets om als standaard bijlagetje bij een verkochte iPad te stoppen?
Of heb je andere ideeën / suggesties?
[quote]@@ Freddie, Maak is wat *.png plaatjes met printscreen. ....
Dank je, Man in the Middle. Ik zag je reactie, maar was toen al bezig om mijn verworven (eigen)wijsheid te boek te stellen, dus alleen nog met tekst. Aan het eind hiervan geef ik aan dat plaatjes aanzienlijk instructiever zijn dan plaatjes, maar ja, je moet ergens beginnen, nietwaar?
Bovendien zijn er linksom en rechtsom nog wat minder voor de hand liggende opties (en mogelijk valkuilen) die je daarmee ook gemakkelijker kunt bespreken en demonstreren.

Voor je 't weet, ontstaat zo dat E-book. Lijkt me alleen handig als een aantal mensen binnen dit forum mijn recente schrijfsel uittesten en via commentaar en suggesties verstevigen zodat er werkelijk iets ontstaat dat ook bij keihard schoppen recht overeind blijft staan.
[quote]Met alle respect (lees: niet): Waarom zo'n verhaal om uw vraag heen? Dit had in een paar regels gekund. Rare meneer 🙂 Nergens in uw niet te volgen warrige onzinbetoog lees ik of u de wpa-sleutel van uw modem gebruikt of niet.
Bedankt voor je reactie, Reacher. Maar wat je niet weet kun je ook niet gebruiken. Kijk in mijn meest recente bijdrage hoe iemand me op dit pad bracht.

Reageer