beantwoord

IP-adres ophalen lukt niet - Smartphone aansluiten op wifi - ineens defect

• 5 september 2016
  • 23 reacties
  • 35095 keer bekeken

Enige tijd geleden heb ik een nieuwe telefoon aangeschaft en even later ook een internetabonnement (thuisnetwerk) bij Telfort.
In het begin werkte alles: mijn ene telefoon en de bewuste andere telefoon (tel.nr eindigt op 594). Op een gegeven moment functioneerde het internet van de andere telefoon (via de Wifi) niet meer. (Voor de duidelijkheid: wij hebben geen 3G-internet o.i.d.; het betreft steeds het gebruik maken van Wifi). De telefoon blijft bij het verbinding maken met het netwerk steken bij 'IP-adres ophalen'. Na een telefonisch gesprek met een van uw medewerkers is het probleem niet verholpen. Na het wijzigen van enige instellingen werd de telefoon wel met het netwerk verbonden, maar functioneerde het internet nog steeds niet (melding was dat men niet verbonden was met het internet). Uw medewerker heeft ons toen aangeraden de telefoon bij de winkel ter reparatie aan te bieden.
Echter, het probleem zit niet in de telefoon, maar in het modem. Met andere modems kan de telefoon immers wel verbinding maken, internetpagina's bezoeken en whatsappberichtjes ontvangen en versturen. Kortom, de telefoon ter reparatie aanbieden is niet de juiste optie.

Wij vragen uw hulp en verzoeken u het volgende: kunt u het modem repareren door de instellingen te wijzigen of kunt u ons een ander modem doen toekomen waardoor het probleem is verholpen? Wij vragen uw hulp zo spoedig mogelijk.
icon

Beste antwoord door Michael 23 juni 2017, 13:50

Hoi Joris, dank voor je reactie! Wat vervelend dat WiFi niet altijd even lekker werkt op je toestel. In dit soort gevallen is het aan te raden om het modem te resetten en het kanaal te veranderen naar een kanaal dat beter werkt in je jouw omgeving. Tips hierover vind je hier en hier. Ik verwacht dat je verbetering zult merken na deze handelingen. Ik hoor graag van je.
Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Welk type modem heb je
Een Arcadyan-modem Jimny
Reputatie 8
Badge +19
Heb je de modem al eens gereset..?
Hou de resetbutton (in het verzonken gaatje naast de powerknop) achterop de modem 10 seconden ingedrukt tot je een klik hoort, de modem start vanzelf opnieuw op.
Ja, al meerdere keren op meerdere wijzen gereset. Met tot nu toe geen gewenst resultaat.
Reputatie 8
Badge +19
Ja, al meerdere keren op meerdere wijzen gereset. Met tot nu toe geen gewenst resultaat.
Is de phone die niet wil verbinden een iPhone..?
Nee, een Samsung J6
Reputatie 8
Badge +19
Nee, een Samsung J6
Sommige telefoons hebben moeite met de wifi van een modem als het wifi-kanaal staat ingesteld op kanaal 13.
Kun je eens kijken op welk kanaal de wifi in de modem ingesteld staat..?
Oef, waar ga ik dat vinden? Moet ik dan inloggen op de modem via het IP-adres?
Reputatie 8
Badge +19
Oef, waar ga ik dat vinden? Moet ik dan inloggen op de modem via het IP-adres?

In onderstaand topic staat de nodige informatie om je wifi optimaal in te stellen.

Hoe druk is jouw wifi-omgeving..?

Kom je er niet uit, laat dat even weten... 😉
Zo, het duurde even, maar dan heb je ook wat.
Mijn wifi is aangesloten van kanaal 2 tot en met 6 en heeft een piek met een waarde van -40 tussen 3 en 4.
Tussen 3 en 4 zijn geen andere netwerken aangesloten.

Enterprise, wifi staat dus niet op kanaal 13 aangesloten.

Nog even een aanvulling op mijn probleembeschrijving:
De bewuste telefoon heeft het probleem (tot op heden) alleen bij deze modem.
Andere telefoons kunnen probleemloos verbinding maken en internetten met deze modem.
Reputatie 8
Badge +19
[...]
De bewuste telefoon heeft het probleem (tot op heden) alleen bij deze modem.
Andere telefoons kunnen probleemloos verbinding maken en internetten met deze modem.

Tja... ik zou in dit geval zelf mijn smartphone terugzetten naar fabrieksinstellingen om zeker te zijn dat het probleem daar in ieder geval niet inzit.
Maar als het probleem in het toestel zit, maakt hij ook geen verbinding met andere netwerken. Terwijl hij de wifi bij mijn ouders thuis probleemloos oppakt.

Kan anders een Telfortmedewerker meekijken?
Badge +1
Hoi derkalblas, welkom op ons forum! Het is erg vervelend wanneer je niet met WiFi bij je thuis kunt verbinden. Goed dat je gecontroleerd hebt op welk WiFi-kanaal de router ingesteld staat. Ik begrijp alleen niet goed wat je bedoelt met dat kanaal 2 tot en met 6 zijn aangesloten. Je kunt in de Experia Box namelijk alleen een keuze maken van 1 t/m 13 en één van die kanalen is dan ingesteld. Ik wil je daarom vragen om een aantal andere kanalen uit te proberen. Probeer bijvoorbeeld de kanalen 2, 6 en 10 eens uit.

Ik ben ook erg benieuwd naar wat er gebeurt wanneer je in het modem een ander beveiligingstype instelt. Inloggen > START > WLAN > Security > Allowed Client Type. Ik vermoed dat WPA/WPA2 geselecteerd staat. Probeer dan WPA2 Only en WPA Only keer uit.

Verder kan het probleem best in de telefoon zitten doordat die mogelijk corrupte requests (verkeerde verzoeken) doet richting de Experia Box. Het klopt dat de Samsung wel met andere netwerken kan verbinden, maar andere apparaten kunnen tegelijk ook weer wel met de Experia Box verbinden.

Ik hoor graag van je! 🙂
Reputatie 8
Badge +19
[...]
Ik begrijp alleen niet goed wat je bedoelt met dat kanaal 2 tot en met 6 zijn aangesloten.

Ik denk dat wordt bedoel dat kanaal 4 ingesteld staat, de curve loopt dan van kanaal 2 naar 6 (zie afbeelding in bijlage).
Inderdaad, het netwerk staat op kanaal 4 ingesteld en de curve loopt van 2 tot en met 6.

Ik ga de volgende dingen proberen:

- ander kanaal kiezen
- ander beveiligingstype instellen

Bedankt voor jullie reactie! Wordt vervolgd 🙂
Zowel het kiezen van de kanalen 2,6 en 10 als het instellen van de beveiligingsopties WPA Only, WPA2 Only, WPA/WPA2 heeft er niet toe geleid dat de telefoon nu wel op het internet kan. Als we via de instellen geen DHCP kiezen maar statisch, voeren we het IP-adres in, en maakt de telefoon wel verbinding met het netwerk, maar hebben we geen verbinding met het internet. We komen dus steeds niet verder dan waar we al waren.

Zijn er nog andere tips?
Badge +1
Hallo derkalblas, jammer dat voorgaande stappen niet hebben geholpen! 😞 Ik blijf het merkwaardig vinden. Stuur mij alsjeblieft een privébericht met hierin je postcode en huisnummer. Na ontvangst stuur ik een ander modem jouw kant op! Bedankt alvast!
Badge +1
Hi derkalblas, vriendelijk bedankt voor je berichtje! Ik heb een ander modem voor je aangevraagd. Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen! 🙂
Goedendag,

Ik heb per vandaag een nieuw toestel, samsung j3, alles is helemaal naar wens maar krijg hem niet op onze wifi die we via telfort hebben. Nu heb ik al meerdere berichten gelezen dat dit toestel en onze moden experia v8 niet goed samengaan. ( heb de modem al gereset en hem mn samsng als eens via een hotspot verbonden met de wifi) Al onze andere apparaten thuis doen het prima op de huidige wifi. Moeten we een andere modem hebben via telfort? of moet ik hiervoor bij de samsung leverancier zijn?

Groetjes Sharon
Ha Sharon,

Helaas was in ons geval de enige oplossing een nieuw toestel. De telefoon is drie keer ter reparatie aangeboden, maar het probleem bleef hetzelfde. Zelfs met het netwerk in de Telfortwinkel kon de telefoon geen verbinding maken. Uiteindelijk hebben we (na aandringen) een nieuw toestel mogen uitzoeken. Om het probleem zeker te weten te voorkomen hebben we toen een ander type toestel gekozen. Daarmee kunnen we wel verbinding maken met het modem.

Het wisselen van modem en zelfs van type modem verhielp in ons geval het probleem niet.

Mijn tip: ter reparatie aanbieden, zodat je zo snel mogelijk een ander type toestel kan uitzoeken. In ons geval is daarbij ook een deel van de abonnementskosten vergoed.

Groetjes Derk
Hallo,

Ik heb een soortgelijk probleem. Het is een probleem dat zich herhaalt, soms verbindt mijn mobiel wel met het ip-adres. Maar ook heel vaak niet, dit probleem doet zich thuis voor maar ook op andere plekken waar ik met wifi wil verbinden. Ik kan me er erg aan irriteren, zoals u misschien wel kunt begrijpen. Soms dan wil ik verbinden thuis dan doet hij het niet, en dan bijvoorbeeld na een uur opeens uit het niets wel. Heel raar. Maar het liefst heb ik natuurlijk gewoon zoals het hoort dat mijn mobiel meteen verbindt, is er iemand die me daarmee kan helpen???

Met vriendelijke groet,

Joris
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Joris, dank voor je reactie! Wat vervelend dat WiFi niet altijd even lekker werkt op je toestel. In dit soort gevallen is het aan te raden om het modem te resetten en het kanaal te veranderen naar een kanaal dat beter werkt in je jouw omgeving. Tips hierover vind je hier en hier. Ik verwacht dat je verbetering zult merken na deze handelingen. Ik hoor graag van je.
Hoi Micheal, u bedankt voor het reageren! Ja, het kan soms nogal frustrerend zijn. Ik lees nu net pas uw reactie, ik zal de tips doorlezen en het uitproberen. U hoort van mij! 🙂

Reageer