beantwoord

Internet/WiFi hapert sterk op laptop, andere apparaten werken zonder problemen.

• 27 augustus 2017
  • 15 reacties
  • 14724 keer bekeken

Al een hele tijd heb ik last van zeer wisselvallig internet. Het grootste deel van de dag moet ik bij het openen van iedere nieuwe internetpagina mijn internetverbinding vernieuwen. Af en toe loopt het beter. De Windows probleemoplosser laat consequent het volgende weten:

"Verbinding tussen toegangspunt, router of kabelmodem en internet is defect"

Na de probleemoplosser doet het internet het vaak weer even - totdat ik een nieuwe internetpagina open. Dit probleem had ik ook met mijn vorige laptop, dus ik denk niet dat het probleem in mijn laptop ligt. Ik heb geprobeerd het modem te resetten en een nieuw, rustiger, kanaal te kiezen. Bij de eerste veranderde er niets aan de situatie, de tweede maakte alles ook nog eens trager. Welke oplossingen zouden er verder nog kunnen zijn?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 30 augustus 2017, 10:03

Hallo Mull, bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat het probleem uitsluitend op je laptops speelt. Begrijp ik hieruit goed dat je smartphone of tablet wel stabiel kunnen internetten via de wifi? Zo ja, dan raad ik je aan de wifi drivers eens bij te werken. Zo niet, dan lijkt er een probleem in de wifi verbinding zelf te zitten. De afstand kan een groot verschil maken. Hoe dichter je bij een modem komt, hoe sterker het signaal. De kans op een wegvallende verbinding met een sterker signaal is vaak kleiner dan met een zwak signaal. Hoe je dit getest er zijn meerdere applicaties voor een smartphone die je hiervoor kan testen. Voor Android bijvoorbeeld Wifi Analyser. Is het misschien mogelijk om een screenshot van de wifi netwerken bij jou in de buurt te sturen?
Bekijk reactie

15 reacties

Misschien kan je hier iets mee?

Dit staat op de website van Telfort.

WiFi op laptop werkt niet

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-op-laptop-werkt-niet.htm
Hoi Mandy,

Dank voor je reactie. Ook die heb ik helemaal doorlopen, zonder resultaat helaas.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Mull, welkom op het forum. Uit je bericht begrijp ik dat je wifi verbinding vaak kort weg valt en dat je door opnieuw te verbinden weer weer verder kan internetten. Kan me voorstellen dat je hier niet gelukkig van wordt. Zeker als je met de probleemoplosser van Windows en het stappenplan op onze site nog geen oplossing hebt gevonden. Graag wil ik nog een paar dingen van je weten om tot een betere oplossing te komen. Merk je met je laptop/PC als enige dat het probleem speelt of speelt het op alle apparaten? Ook ben ik benieuwd of je wifi verbinding stabieler is als je dichtbij bent dan verder weg. Als laatste kan je nog proberen het wifi kanaal wijzigen. Mocht dit allemaal geen verbetering brengen, reageer dan in dit topic.

@Mandy, tof dat je meedenkt! dankjewel!
Hoi @Wieger - Telfort

Dank je wel.
Ik probeer mee te denken maar ben niet technisch hoor :D

In de titel van @Mull staat dat andere apparaten wel goed werken.
Zie: Internet/WiFi hapert sterk op laptop, andere apparaten werken zonder problemen.
Een ander kanaal heeft Mull ook geprobeerd.

Ik weet natuurlijk niet wat voor een modem Mull heeft en of de modem de snelheid van de laptop aankan?
Misschien kan een Wifi versterker dan helpen?

Of de netwerkverbinding andersom zoeken?
Bv. laptop zoekt modem of modem zoekt laptop?
Of heeft de laptop misschien een ander IP adres?

Maar als er dit staat: "Verbinding tussen toegangspunt, router of kabelmodem en internet is defect"

Lijkt het mij dat de modem kapot is, althans het Wifi gedeelte?
@Wieger - Telfort
" (1) Merk je met je laptop/PC als enige dat het probleem speelt of speelt het op alle apparaten? (2) Ook ben ik benieuwd of je wifi verbinding stabieler is als je dichtbij bent dan verder weg. (3) Als laatste kan je nog proberen het wifi kanaal wijzigen. Mocht dit allemaal geen verbetering brengen, reageer dan in dit topic."
1) Het probleem speelt alleen op mijn laptop, en op mijn vorige laptop.
2) Wifi-verbinding dichtbij of verder weg zal ik vandaag proberen te testen.
3) Wifi-kanaal heb ik al gewijzigd, maar daar werd mijn internet langzamer van en viel nog vaker uit.

"Uit je bericht begrijp ik dat je wifi verbinding vaak kort weg valt en dat je door opnieuw te verbinden weer weer verder kan internetten"
Klopt, maar voor korte duur dus, omdat de verbinding vaak al weer wegvalt als ik een nieuwe internetpagina wil openen. Voor mijn gevoel wordt het altijd erger in de namiddag, vanaf vijf uur dus wellicht heeft het te maken met de drukte van het wifi-verkeer van buren die thuiskomen, maar alsnog lijkt het me een vreemde zaak.

@mandy
Dank voor het meedenken. Ik heb de oplossingen van verschillende posts op dit forum gevolgd, waaronder die jij nu aangeeft, maar die hebben bij mij niet geholpen helaas.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Mull, bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat het probleem uitsluitend op je laptops speelt. Begrijp ik hieruit goed dat je smartphone of tablet wel stabiel kunnen internetten via de wifi? Zo ja, dan raad ik je aan de wifi drivers eens bij te werken. Zo niet, dan lijkt er een probleem in de wifi verbinding zelf te zitten. De afstand kan een groot verschil maken. Hoe dichter je bij een modem komt, hoe sterker het signaal. De kans op een wegvallende verbinding met een sterker signaal is vaak kleiner dan met een zwak signaal. Hoe je dit getest er zijn meerdere applicaties voor een smartphone die je hiervoor kan testen. Voor Android bijvoorbeeld Wifi Analyser. Is het misschien mogelijk om een screenshot van de wifi netwerken bij jou in de buurt te sturen?
Ja, smartphone en tablet gaan stabiel.

Hoe kun je wifi drivers bijwerken?

De verbinding is wel sterker, maar valt nog steeds vaak weg, ongeacht de afstand. Nu is het wel zo dat er erg veel wifinetwerken in de buurt zijn. Ik zal kijken of ik een screenshot kan sturen. Kan dat in een persoonlijk bericht?
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Mull, dat verschilt per besturingssysteem. Voor Windows kan je dit doen via Windows-toets+R, typ dan devmgmt.msc en druk op Enter. Je komt dan in het apparaatbeheer. Klik je wifi adapter aan met de rechtermuisknop(let op de naam verschilt per model, vaak zie je wireless of WLAN in de naam) en kies Stuurprogramma's bijwerken / Automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken. Volg deze stappen. Voor een Mac klik je op het appeltje, kies je voor software update en alle beschikbare updates worden weergegeven.
Reputatie 1
Badge
Ben heel erg benieuwd. Bij mij exact hetzelfde. Heb je inmiddels een oplossing?
Reputatie 7
Badge +7
Hoi paploy, heb je de tips hierboven zoals het bijwerken van de wifi drivers al geprobeerd? Heel soms kan het aanpassen van je wifi kanaal een lichte verbetering geven. Hoe je dit kan doen, vind je in onze tips voor het verbeteren van je wifi.
Reputatie 1
Badge
Sorry voor de late reactie... ineens krijg ik allemaal emailtjes binnen van afgelopen augustus. Helaas ik heb stapsgewijs op de website van telfort en kpn doorlopen. Zonder resultaat. De laptop staat op automatisch updaten. Voor de zekerheid handmatig gedaan. Helaas zonder resultaat. Voor de zekerheid de modem gereset alhoewel ik weet dat het daar niet aan ligt. Zonder resultaat. Wat wel is is als ik een uitzending terug kijk op tv dat het beeld ook wel eens hapert net als de internetverbinding van de laptop. Maar met de tablet en smartphone heb ik daar dus geen last van. De stappen hierboven oom geprobeerd echter probleem blijft bestaan. Ik denk dus ook dat het echt aan de laptop ligt. Zou het aan de adapter kunnen liggen? Laptop is nu 2 jaar maar zeer weinig gebruikt. Een betaalde virusscanner van norton 360 geeft ook geen problemen.
Bedankt voor het meedenken:$
Reputatie 1
Badge
Ander kanaal ook geprobeerd. Alle zelfs. Ook zo der resultaat.
Reputatie 8
Badge +18
Als je met phone en tablet geen last van wegvallende Wifi hebt dan denk ik dat de Wlan card in je laptop enigszins verouderd is, wat je kunt doen is via internet zoeken om een nieuwere driver.
Of bv drivermax installeren op je laptop en die vervolgens je laptop scant naar nieuwe drivers en dan met name die van Wlan card die je dan kunt installeren.
Kom je er niet uit dan is google je beste vriend.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi paploy, het lijkt me dan inderdaad het beste om de driver van je wifi kaart bij te werken. Dit kan je doen in Windows via de Startknop , typ Apparaatbeheer bij zoeken en selecteer dit in de lijst met resultaten. Kijk dan zoek je naar je wifi adapter en klik je met je rechtermuisknop hierop. Dan kies je voor stuurprogramma bijwerken. Anderzijds kan je ook op de website van de maker van je wifi adapter om naar de laatste drivers te kijken. Mocht je je laptop nog niet willen vervangen, dan kan je als alternatief ook nog kijken naar een USB wifi adapter. Die steek je in een USB poort en die werkt dan als antenne. Misschien is dat nog een alternatief.
Reputatie 1
Badge
Bij HP krijg ik de melding dat de laatste versie reeds is geinstalleerd. Heb een usb antenne gekocht en dat werkt wel!!! Bedankt voor de tip!!! Zeer bedankt voor het meedenken en de hulp!! Groeten,
Eloy

Reageer