Instabiel internet/WiFi met de Experiabox V8

• 8 juni 2019
  • 21 reacties
  • 637 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo forum,
Bij ons thuis is het internet en wifi al een tijdje instabiel, het krijgt een paar keer in de week een 'dip'. En apparaten krijgen dan geen verbinding meer, onze smart tv geeft dan een melding dat het internet niet beschikbaar is of bijvoorbeeld de printer die niet meer dan 2 pagina's kan afdrukken omdat dan anders hij ermee stopt omdat de verbinding wegvalt. Erg vervelend. Boven waar een Apple Airport staat hebben we nooit problemen! Ook halen we beneden nooit de 100 MBps die we boven wel halen.
Is er een mogelijkheid dat we de Experia box v10 kunnen krijgen? Dat zou erg fijn zijn!
Mvg, Saskia

21 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Hoi Saskia.

Omruilen is mogelijk. Eerst heb ik nog een aantal vragen. Als beneden internet uitvalt, heb je boven nog wel signaal waar de Airport staat? Of valt daar ook alles weg. Welke modem heb nu? En heb je deze ook al eens gereset met het resetknopje aan de achterkant?

Zou je ook je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?
Reputatie 1
Hoi Saskia.

Omruilen is mogelijk. Eerst heb ik nog een aantal vragen. Als beneden internet uitvalt, heb je boven nog wel signaal waar de Airport staat? Of valt daar ook alles weg. Welke modem heb nu? En heb je deze ook al eens gereset met het resetknopje aan de achterkant?

Zou je ook je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

Hallo Alex,
Mijn profiel is aangevuld, check!
Als het internet beneden uitvalt heb ik boven bij de Airport wel nog internet. Nu hebben we een Experia box V8, en deze hebben we ook al eens gereset.
Mvg, Saskia
Reputatie 5
Badge +8
Dan ligt het niet aan de verbinding zelf maar aan de WiFi zelf. Zou je eens een ander kanaal willen proberen op de V8? Probeer daar meerdere bijvoorbeeld, 3 of 6.

Klik op deze link http://192.168.2.254, je logt dan automatisch in op je modem.

Reputatie 1
Hallo Alex,

even voor de duidelijkheid: de airport is bekabeld aangesloten en maakt dan zijn eigen wifi netwerk aan, die gaat dus niet op de wifi van beneden. dus logisch dat die geen last heeft van een instabiel wifisignaal

de channelselectie stond op automatisch, ik heb m nu handmatig op 3 gezet en we gaan even testen.

maar ook het volgende: ons modem is inmiddels een aantal jaren oud, er zijn nieuwere en (naar ik aanneem) betere modems beschikbaar die wel aan nieuwe klanten worden aangeboden. Wanneer krijgen wij als trouwe klant ook zo'n goed modem?

alvast bedankt,

Saskia
Nou, de V10a is ook nog niet "het beste" modem om te hebben, dan beter op dit moment de V10 zonder a die het stabielst is, maar de V8 is ook een prima ding, 1 manco zend alleen maar op de 2.4Ghz band uit en niet de 5Ghz band.

Maar wifi kanaal heb je nu op 3 staan, deze overlapt nogal wat kanalen, beste is 1,6, of 11 te kiezen afhankelijk welk kanaal het drukst is in jou buurt, daarvoor kun je een wifi tooltje op de telefoon pakken en kijken welke kanalen het drukst zijn en daar op instellen.(op het kanaal wat het minst druk en ver weg in gebruik is)

Daarbij is het ook belangrijk waar het modem zich bevind, vaak staan die op de meest ongunstige plek in huis, de meterkast en is verplaatsen van het wifi signaal een betere oplossing, dat kan in jullie geval met een tweede Apple zijn of de experia wifi die te koop is bij Telfort, voordeel, dan heb je ook de 5Ghz band gelijk erbij.
Reputatie 1
nou weet je @Doornekamp33 , voorheen hadden we minder problemen en er is niks veranderd in de situatie of de plaatsing van het modem. Ik heb begrepen dat je met de Experia WIFI eigenlijk niks anders doet dan het uitzendpunt verplaatsen, dan kun je net zo goed de V8 (inderdaad) uit de meterkast halen en in de kamer hangen. maar dan nog zou er een stabiel signaal uitgezonden moeten worden en de tools laten zien dat dat niet zo is.
kanaal 3 werd geadviseerd door de moderator, ik ga kijken wat het minst gebruikte kanaal is door de buren, maar de stand "automatisch" zou dat toch ook moeten doen?
Reputatie 5
Badge +8
Hier kan ik kort over zijn, mocht dit niet helpen zal ik het modem voor je omruilen naar de V8. Al helemaal als het voor de rest prima heeft gedaan tot nu toe en resets ook niet helpen.

Laat het me weten. 🙂
@Alex - Telfort , ze hebben een V8, is een V10 niet beter om voor om te ruilen.

En @Saskia_72 bij jou hoeft er niks veranderd te zijn om je wifi te verstoren, de buren die een ander modem krijgen die de jouwe overklast is al genoeg om jou dekking te verstoren, en idd, er werd je kanaal 3 aangeraden, las ik ook, maar kanaal 1,6 en 11 hebben de minste overlap, eigenlijk niet als iedereen zich er aan houd, maar als bijvoorbeeld jou buren links rechts tegenover en achter allemaal op 1 uitzenden is kanaal 6 of 11 de beste keuze.

Daarom, pak een wifi analyzer app en kijk wat er bin jou thuis in de lucht zit, en je ziet meteen waar de meeste ruimte zit op wifi gebied, het modem verplaatsen is ook een optie als je op glasvezel zit, op ADSL is het lastiger omdat een lange kabel tussen het isra punt en modem het juist kan verstoren.
Reputatie 8
maar kanaal 1,6 en 11 hebben de minste overlap,
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Eigenlijk alleen kanaal 1 en 13.
Maar als buren daar nu massaal voor kiezen, schiet je er nog weinig mee op.

Twee momenten van een jaar terug van mijn omgeving (zal nu nog wel slechter zijn).
In mijn geval is alleen kanaal 13 een redelijke keuze.

Reputatie 1
Hallo allemaal, in onze buurt is kanaal 3 best een goede keuze. 6, 11 en 13 zijn veel gekozen. we gaan nu eens testen hoe stabiel het signaal is.
Reputatie 8
Je kunt baat hebben met de adviezen wat zo'n "WiFi Analyzer" aan metingen geeft:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl
Reputatie 1
Hallo iedereen,
Bedankt voor al jullie tips. Helaas hebben we nog steeds last van het trage en instabiele internet. We hebben al verschillende kanalen geprobeerd. Zouden we de experiabox v10 met 5Ghz kunnen krijgen?
Mvg, Saskia
Reputatie 8
Denk niet dat Telfort die omruilt i.v.m. modembeleid.
Goedkoopste alternatief:

https://www.sicomputers.nl/linksys-wap300n-wlan-toegangspunt-300-mbit-s-574824.html
Reputatie 1
Het modembeleid van Telfort? is dat: bestaande klanten laten aanrommelen met verouderde apparatuur en nieuwe klanten lokken met de nieuwste versies?

We hebben inmiddels wel wat Powerline adapters geplaatst op de bovenverdiepingen, maar dat neemt de instabiliteit van het wifi signaal dat van Experiabox afkomt niet weg.
Misschien toch eens onderzoeken wat andere aanbieders kunnen leveren.....?
Reputatie 5
Badge +8
@Saskia Balen dat niets heeft geholpen. Heeft deze V8 wel goed gewerkt in het verleden? Zou je ook je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?
Reputatie 1
Hallo @Alex - Telfort ,
De V8 heeft in het verleden redelijk gefunctioneerd. Mijn profiel is volgens mij compleet voor Telfort. Dat is in ieder geval geregeld.
Reputatie 5
Badge +8
Dankjewel. Het enige wat ik kan doen is je een nieuwe V8 modem toesturen aangezien je deze al een tijdje hebt, puur om te kijken of dit een verbetering oplevert. Sterker nog, ik heb al eentje naar je toegestuurd. Dit heeft geen invloed op je contracttermijn, in die zin dus vrijblijvend. Hopelijk wil je dit nog even proberen voordat je beslist om over te stappen.
Reputatie 1
Hallo Alex, bedankt. Gaan we zeker even proberen!
Bedankt voor je hulp, we zullen je nog op de hoogte houden.
Reputatie 5
Badge +8
Hallo Alex, bedankt. Gaan we zeker even proberen!
Bedankt voor je hulp, we zullen je nog op de hoogte houden.

Graag. 🙂
Reputatie 1
Hallo iedereen,
Bedankt voor al jullie hulp, nu 2 dagen het nieuwe modem te hebben is alles weer goed.
Bedankt,
Saskia
Reputatie 5
Badge +8
Hallo iedereen,
Bedankt voor al jullie hulp, nu 2 dagen het nieuwe modem te hebben is alles weer goed.
Bedankt,
Saskia

Fijn om te lezen. Je weet ons te vinden mocht het nodig zijn.

Reageer